Cleva schreef:Ja, dat bedoel ik inderdaad. Het is enig dat je met hele dagen tijd en wat beperkende maatregelen je pup niet in huis laat plassen maar diezelfde hond gaat meteen zitten pissen als je even een keer niet oplet en is dus ook niet zindelijk.
Zindelijkheid in de zin van een hond die het belangrijk vindt om rituelen rondom het zich ontlasten te handhaven hoort bij volwassen honden.
Nou, het heeft natuurlijk altijd zin om een beetje de goede kant op te werken maar aks ik weet dat ik straks een half jaar niet in die tuin kom dan vind ik het voor nu niet zinnig om daar superspannend over te doen.
Ik ben aartslui dus als ik zonder moeite hetzelfde resultaat kan bereik als met veel moeite dan weet ik wat ik kies.
Je moet het rastype een beetje in de gaten houden maar een witte herder wordt gewoon altijd zindelijk. Ook als je er geen enorme principekwestie van maakt.
Dan verschillen we daarin duidelijk van mening.
In ruim 40 jaar honden houden (en niet alleen herders voor de africhting maar ook 'gewone' huishonden) was het bij mij juist een uitzondering dat een pup nog niet zindelijk was met 6/7 maanden oud en om mij heen zie ik precies hetzelfde. Let wel, tuurlijk gebeuren er dan nog wel eens wat ongelukjes maar grofweg kon je zeggen dat ze zindelijk waren. Oh, en zonder ook maar enige dwang.
Wél ervanuitgaande dat het geen getraumatiseerde en/of zieke honden betreft, én dat er ook serieus de tijd voor wordt genomen. Met slechts 5x p/dg eruit bijv. ga je het idd niet redden, daar heb je toch wel enige tijd een dagtaak aan... En als het je ontbreekt aan de tijd/zin daarvoor zou je eigenlijk helemaal niet aan een pup moeten beginnen, want die hebben nu eenmaal behoorlijk wat aandacht nodig de eerste tijd dat je hem hebt (en niet alleen qua zindelijkheid).
Mijn 'opvang zwerver pup' overigens die ik afgelopen zaterdag opgehaald heb is ook pas ca. 6 maanden en deze is ook al volledig zindelijk.

(krapt bijv. aan de deur als hij eruit moet of gaat ervoor staan)
Ik ben dan ook van mening dat indien men een (gezonde normale) pup pas met 12 maanden (of nog ouder) zindelijk krijgt dat er dan serieus iets schort aan de opvoedkunde... Of gemakzucht, zoals je zelf in het dikgedrukte laat blijken.
Ik denk ook dat je het vreselijk onderschat wat pups (zichzelf) kunnen aanleren (of wat jé ze zou kunnen aanleren) zonder ook maar enige vorm van dwang. (En met 'Jé' bedoel ik niet jou maar de baas in het algemeen.)
Neem aan dat je de filmpjes kent waarbij een pup van slechts ca. 10 weken met alleen gebruik van brokjes binnen zeer korte tijd het blaffen op een kistje wordt aangeleerd... Zonder enige dwang.
@Crutz kan je daar vast en zeker alles over vertellen, die heeft tenslotte de MCC gedaan en zou heel goed moeten weten waar ik het over heb...
@Zinodo, het heeft niks met militaire dril te maken, ja... voor jezelf om telkens weer die pup op te pakken en buiten (of uitlaatplek) te zetten zodra hij klaar is met spelen, slapen of eten. Dat is idd dan een soort van dril maar dan wel voor jezelf, niet voor de pup.
Qua het niet kunnen ophouden of geen controle over kringspieren:
Ik geloof dat Dagmar die opmerking maakte (excuses als ik mij in persoon vergis), "een pup bevuilt zichzelf of het nest/bench niet..."
Hoe is dat dan mogelijk als ze totaal geen controle erover zouden hebben !? (Is overigens iets wat ik mij serieus wel eens afvraag, want als pups totaal geen controle zouden hebben dan bevuiligde élke pup zijn bench toch...)
Maar ik gaf het al eerder aan, en lees hier in diverse reacties de bevestiging, vaak wordt gewoon niet de tijd/moeite genomen om de pup iets (goed) aan te leren. Met 2 uitlaatrondes bijv. en voor de rest zijn gang laten gaan dat gaat dan idd niet werken... (althans niet als je de pup met 7 maanden 'redelijk' zindelijk wilt hebben...)
kevers schreef:Ik ben echter wel heel benieuwd hoe je dat goed aanleert. Vandaar mijn vraag.
Zoals eerder gezegd (ook door mensen die wel de tuin gebruiken);
- Na spelen, slapen en/of eten pak je de pup en neemt hem meteen mee naar de plek waar je hem wilt gaan uitlaten, je zult dus in het begin de kleine goed in de gaten moeten houden wil je 'het moment' (wakker worden, klaar met spelen/eten) niet missen... En als je hem tot daar kunt tillen maakt het alleen maar makkelijker omdat hij 'onderweg' dan niet de kans krijgt om zijn behoefte ergens te doen)
- Doet hij zijn behoefte op de door jou gewenste plek dan beloon je hem (op welke manier dan ook, iets lekkers of speeltje of aanhalen, zelfs klikkeren) uitbundig...
- Je 'bekrachtigt' dus het gewenste gedrag...
- Doet hij het toch nog binnen of bijv. op de stoep, bij de buren in de tuin of whatever dan negeer je die gedraging, het 'levert' de hond dus niks op...
- Pup leert dus vanaf het begin zijn behoefte ergens anders dan binnen of in de tuin te doen...
Maar, je zult dan ook met goed weer, als de pup buiten in de tuin is goed in de gaten moeten houden, dus daar hetzelfde reageren qua handeling alsof het de woonkamer betreft.
Gewoon alles simpel en zonder enige dwang...
En voor de rest... de pup lekker pup laten zijn...