Bij mensen die klusjes in en om het huis komen doen vraag ik bij de deur of ze moeite met honden hebben. Vaak vinden ze het geen probleem, een enkele keer hebben ze het hoofd van Aki al voor het raam gezien en wordt wel gezegd dat ze het niet zo op herders hebben, maar dat ze niet bang zijn in het algemeen van honden. Bij die mensen pak ik zelf door met de mededeling dat Aak ok is.
Mensen die écht aangeven bang te zijn, en dat is ook al wel te zien als ik de deur open doe trouwens,

gaat onze Aki even in de bench in de woonkamer en Jol stuur ik naar boven.
En bij een meneer van bijv. de verzekeringen in een pak houd ik ze zelf al weg, die moet nog bij andere mensen ook langs, en dan met een pak vol haren aankomen is niet zo representatief.
Bij een feestje waar mensen (volwassenen en kinderen) komen die wat bang zijn gaat Aak ook tijdelijk in de bench, maar geven we wel aan dat we dat niet uren achtereen gaan doen. Dus als de rust is weergekeerd laten we hem er wel uit en bij de visite (geef ik dan wel aan dat we de hond los laten), vaak (eigenlijk tot nu toe altijd) blijkt dan dat die mensen ervaren dat de hond geen bedreiging vormt en blijven ze, en anders hebben ze natuurlijk de keuze om weg te gaan, maar dat is eigenlijk nog nooit gebeurd vanwege de hond.
Eerder dat ze wat over de angst/aversie van een loslopende hond in huis leren stappen.
Maar we letten dan wel op dat Aki juist bij deze mensen niet te opdringerig of te vrij wordt.