Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup die 'bijna' nergens bang voor is

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pepim
Zeer actief

Pup die 'bijna' nergens bang voor is

Ongelezen bericht door pepim »

Even hier een vraagje gewaagd over mijn nieuwe pup. Hij is dus nergens lijkt wel bang voor, gisteravond was hier vuurwerk, het ging er echt tekeer buiten en hij maakte er helemaal niets van. Hij was ook buiten in de tuin.
Een enkel keertje schrikt hij heel even van iets, wat heel veel kabaal maakt en herstelt zich dan heel snel. De grasmaaier (hand) was overigens wel heel raar, maar daar rende hij maar heen om rondjes te rennen en tegen te blaffen.

Hij trekt zich overigens ook niet veel aan van de grauwen en snauwen van Mies als ze hem zat is. Eerst was dat nog wel het geval en ging hij meteen braaf zitten of liggen,
maar nu lijkt hij zich er niet veel aan van te trekken. Hij gaat gewoon door met zijn plan, bijvoorbeeld om een takje af te pakken of iets dergelijks. Hij is soms best opdringerig.
Tja en wat is nu mijn vraag, ik weet eigenlijk niet of dit nu een minpuntje is?

Hij is hier nu net anderhalve week en is bijna 12 weken, en ik wil het niet verstieren. Dat verdient hij niet, maar ik ook niet.
Verder is het een vrolijke lolbroek en een charmant kereltje. Ik wil het gewoon allemaal in goede banen leiden. Natuurlijk heeft alles tijd nodig, dat begrijp ik ook wel en het is nog maar een baby.
Hij hangt wel heel erg aan mij en het liefst ziet hij mij niet uit het zicht gaan, maar ja ik moet wel dingen doen soms en dat kan niet altijd met hem erbij.
Hij is overigens vrijwel nog nooit alleen, soms heel even in de tuin als ik zie dat hij zich even vermaakt en er geen erg in heeft dat ik naar binnen ben gegaan.
Dat is zo'n 5 minuten. Ik geef hem ook niet continue aandacht, maar goed het is dus een tijd geleden dat ik een pupje had en ook van een ander kaliber :wink:
Sandra&co

Re: Pup die 'bijna' nergens bang voor is

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Als Mies 'm echt zat was, dan zou ze hem wel een veeg om de oren geven. Ik zou er niet veel van maken, hij is jong en zoekt z'n grenzen. Je zou 'm dan af kunnen leiden of elke dag even moe maken met een hersenspelletje, maar ik denk dat ik zo'n onverstoorbaar ding vooral práchtig zou vinden :LOL:
pepim
Zeer actief

Sandra&co schreef:Als Mies 'm echt zat was, dan zou ze hem wel een veeg om de oren geven. Ik zou er niet veel van maken, hij is jong en zoekt z'n grenzen. Je zou 'm dan af kunnen leiden of elke dag even moe maken met een hersenspelletje, maar ik denk dat ik zo'n onverstoorbaar ding vooral práchtig zou vinden :LOL:
O, dankjewel, misschien maak ik me dan wel voor niks zorgen. Het komt gewoon omdat ik het goed wil doen :D
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sandra&co schreef:Als Mies 'm echt zat was, dan zou ze hem wel een veeg om de oren geven. Ik zou er niet veel van maken, hij is jong en zoekt z'n grenzen. Je zou 'm dan af kunnen leiden of elke dag even moe maken met een hersenspelletje, maar ik denk dat ik zo'n onverstoorbaar ding vooral práchtig zou vinden :LOL:
Precies. En aan zo'n stabiel pupje valt echt heel weinig te verpesten, dus maak je daar vooral niet druk om.
pepim
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Precies. En aan zo'n stabiel pupje valt echt heel weinig te verpesten, dus maak je daar vooral niet druk om.
Zou je zo'n pupje dan ook gauw naar iets nieuws meenemen? Bijvoorbeeld naar een markt of zou dat geen goed idee zijn?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

pepim schreef: Zou je zo'n pupje dan ook gauw naar iets nieuws meenemen? Bijvoorbeeld naar een markt of zou dat geen goed idee zijn?
Niet dat puppy naap daar ook maar enigszins van onder de indruk was, maar ik heb zelf geen zin in dat gezeik met zo veel mensen :mrgreen:

Met sjaak heb ik gewoon normale dingen gedaan, niks overdreven. Een wandelafspraak met volwassen honden, mee naar het bos, park, strand, vrienden, de dierenwinkel, een keer een kop koffie drinken.
Wat ik wilde dat hij later zou kunnen en niks meer :tongue:
pepim
Zeer actief

dagmar88 schreef:
pepim schreef: Zou je zo'n pupje dan ook gauw naar iets nieuws meenemen? Bijvoorbeeld naar een markt of zou dat geen goed idee zijn?
Niet dat puppy naap daar ook maar enigszins van onder de indruk was, maar ik heb zelf geen zin in dat gezeik met zo veel mensen :mrgreen:

Met sjaak heb ik gewoon normale dingen gedaan, niks overdreven. Een wandelafspraak met volwassen honden, mee naar het bos, park, strand, vrienden, de dierenwinkel, een keer een kop koffie drinken.
Wat ik wilde dat hij later zou kunnen en niks meer :tongue:
Maar gewoon naar iets nieuws meenemen, dat kan dus helemaal geen kwaad. Ik noemde de markt, maar ik wist even niets anders te verzinnen :D
Gewoon iets nieuws, maakt niet dat het teveel indrukken zijn dus in zo'n kort tijdsbestek?
Sandra&co

pepim schreef: Maar gewoon naar iets nieuws meenemen, dat kan dus helemaal geen kwaad. Ik noemde de markt, maar ik wist even niets anders te verzinnen :D
Gewoon iets nieuws, maakt niet dat het teveel indrukken zijn dus in zo'n kort tijdsbestek?
Teveel indrukken zijn nooit goed. Puppies zijn, ook al laten ze het niet merken, héél snel overprikkeld. Gewoon omdat de hele wereld nog zo nieuw is. Ik heb bij die van mij altijd gehanteerd dat er 1 'groot' ding per week mag gebeuren. Dus naar de markt, naar een terrasje, naar zee...en de dag erna een saaie dag met alleen wat blokjes om, zodat het goed verwerkt kan worden.
De rest van de week maken ze nog genoeg nieuwe dingetjes mee. Een overvliegend vliegtuig. Een kat die over straat loopt. Oma die ze op schoot trekt en kusjes geeft. Noem maar op.
Maak het niet te gek. Leer de signalen herkennen die jouw pup geeft als hij moe wordt en haak daar op in. Genoeg rust in combinatie met dat karaktertje = jackpot.
pepim
Zeer actief

Sandra&co schreef:
pepim schreef: Maar gewoon naar iets nieuws meenemen, dat kan dus helemaal geen kwaad. Ik noemde de markt, maar ik wist even niets anders te verzinnen :D
Teveel indrukken zijn nooit goed. Puppies zijn, ook al laten ze het niet merken, héél snel overprikkeld. Gewoon omdat de hele wereld nog zo nieuw is. Ik heb bij die van mij altijd gehanteerd dat er 1 'groot' ding per week mag gebeuren. Dus naar de markt, naar een terrasje, naar zee...en de dag erna een saaie dag met alleen wat blokjes om, zodat het goed verwerkt kan worden.
De rest van de week maken ze nog genoeg nieuwe dingetjes mee. Een overvliegend vliegtuig. Een kat die over straat loopt. Oma die ze op schoot trekt en kusjes geeft. Noem maar op.
Maak het niet te gek. Leer de signalen herkennen die jouw pup geeft als hij moe wordt en haak daar op in. Genoeg rust in combinatie met dat karaktertje = jackpot.
Hier heb ik zeker wat aan, dankjewel Sandra :D
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

er komen straks nog angstfases en misschien ook niet, lakker van genieten, als ze hem zat is dan pakt ze wel door idd. Boots is ook zo, en nu hij ruim een jaar is merk ik dat hij af en toe buiten bescherming komt zoeken als hij wordt ondergeschoffeld en dat krijgt ie ook, t is maar een klein ventje natuurlijk.. maar hij is nog steeds niet bang. ik bewaak wel zijn lijf en leden, want van anderen kun je dat niet verwachten, maar zover is het nog lang niet met je pup,, enjoy
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Caro »

Mijn hond was als pup ook onverschrokken. We hadden haar vlak voor oud en nieuw en om 12 uur met keihard vuurwerk liep ze vrolijk door de tuin en trok zich nergens iets van aan. Het jaar daarna was ze opeens hartstikke bang voor vuurwerk en dat is altijd zo gebleven. Ook andere dingen die als pup geen indruk maakten waar ze later wel angstig voor is geworden. Ik denk dat puppies over het algemeen niet snel angst hebben.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Dat is lang niet altijd waar helaas, sommige honden hebben het echt niet in zich om te kunnen of durven corrigeren. Ik zou Mies in bescherming nemen als het haar teveel wordt, deed ik met Max ook :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elke keer dat Elco Gait moet wegsnauwen gaat er weer een stukje zelfvertrouwen stuk bij hem... Dus grijpen we bij voorkeur voor die tijd al in
Sandra&co

Lunatic schreef:
Dat is lang niet altijd waar helaas, sommige honden hebben het echt niet in zich om te kunnen of durven corrigeren. Ik zou Mies in bescherming nemen als het haar teveel wordt, deed ik met Max ook :ok:
Joe, vandaar het afleiden ;) Dat kan Pepim beter inschatten dan wij.
pepim
Zeer actief

Af en toe doe ik dat inderdaad. Ik probeer goed op te letten of het nodig is. Bedankt voor alle reacties, daar heb ik zeker wat aan :flower:
Weliswaar een beetje late reactie van mijn kant, maar ik heb mijn handen vol zo ineens :wink:

Een andere vraag, zouden jullie je pup een dag of zo mee laten nemen door goede vrienden of familie zonder dat je erbij bent?
Moby hangt al best wel aan mij. Hij is hier nu ruim 2 weken. Ook als hij alleen in de tuin met Mies is en ik langer dan een paar minuten binnen ben, gaat hij voor de schuifpui of de achterdeur zitten. Hij weet precies waar hij moet kijken.
Ik ben zelf bang, dat het geen goed idee is eigenlijk, het is ook nog maar een baby natuurlijk. Ik wil ook eigenlijk gewoon zeggen dat het het niet kan, maar dat vind ik best wel moeilijk.
Ja, stom, ik weet het.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Als je er zelf geen goed gevoel bij hebt zeker niet.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

pepim schreef:Af en toe doe ik dat inderdaad. Ik probeer goed op te letten of het nodig is. Bedankt voor alle reacties, daar heb ik zeker wat aan :flower:
Weliswaar een beetje late reactie van mijn kant, maar ik heb mijn handen vol zo ineens :wink:

Een andere vraag, zouden jullie je pup een dag of zo mee laten nemen door goede vrienden of familie zonder dat je erbij bent?
Moby hangt al best wel aan mij. Hij is hier nu ruim 2 weken. Ook als hij alleen in de tuin met Mies is en ik langer dan een paar minuten binnen ben, gaat hij voor de schuifpui of de achterdeur zitten. Hij weet precies waar hij moet kijken.
Ik ben zelf bang, dat het geen goed idee is eigenlijk, het is ook nog maar een baby natuurlijk. Ik wil ook eigenlijk gewoon zeggen dat het het niet kan, maar dat vind ik best wel moeilijk.
Ja, stom, ik weet het.
Ik zou niet weten waarom wel dus nee ik zou t niet doen. Wat is de toegevoegde waarde?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
pepim
Zeer actief

Domor schreef:Als je er zelf geen goed gevoel bij hebt zeker niet.
Ze zouden wel goed voor hem zorgen hoor, dat wel. Maar ik denk, dat het teveel is voor zo'n kleine pup van 12 weken. Dan moet hij anderhalf uur heen en anderhalf uur terug reizen. Plus natuurlijk een heel andere situatie zonder mij.
malinois schreef:
pepim schreef:Af en toe doe ik dat inderdaad. Ik probeer goed op te letten of het nodig is. Bedankt voor alle reacties, daar heb ik zeker wat aan :flower:

Ja, stom, ik weet het.
Ik zou niet weten waarom wel dus nee ik zou t niet doen. Wat is de toegevoegde waarde?
Niet echt denk ik, maar Moby was eerst daar en zij wil graag hem blijven zien en niet alleen bij mij. Dat begrijp ik natuurlijk heel goed. Maar ik denk dat geen goed plan is.
Vandaar dat ik het hier even vraag, dan kan ik het beter onderbouwen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

pepim schreef:
Domor schreef:Als je er zelf geen goed gevoel bij hebt zeker niet.
Ze zouden wel goed voor hem zorgen hoor, dat wel. Maar ik denk, dat het teveel is voor zo'n kleine pup van 12 weken. Dan moet hij anderhalf uur heen en anderhalf uur terug reizen. Plus natuurlijk een heel andere situatie zonder mij.
malinois schreef:

Ja, stom, ik weet het.
Niet echt denk ik, maar Moby was eerst daar en zij wil graag hem blijven zien en niet alleen bij mij. Dat begrijp ik natuurlijk heel goed. Maar ik denk dat geen goed plan is.
Vandaar dat ik het hier even vraag, dan kan ik het beter onderbouwen.
Het blijft je eigen keus, ik zou t niet doen al was t maar om duidelijkheid voor de pup te houden
Prima dat ze hem willen zien maar hij is nu van jou, punt. Jij bent zn baas en niet zij.. dan komen ze maar op bezoek
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
pepim
Zeer actief

Ja, dat denk ik zelf ook.
Sandra&co

Absoluut niet dat ik mijn pup een dag mee zou geven. Nee hoor. Nog niet misschien.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Sandra&co schreef:Absoluut niet dat ik mijn pup een dag mee zou geven. Nee hoor. Nog niet misschien.
Dit.

'Leuk' voor ze dat ze een pup genomen hebben en die binnen een paar weken weer afgestaan hebben en ik wil best wat foto's en verhalen sturen maar daar houdt het wel op hoor. Die hond is nu van mij en heeft er werkelijk niks komma nada aan om voor een dag terug te gaan, gaat alleen maar verwarring scheppen.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Cleva schreef:Honden die weinig laten zien zijn meestal niet zozeer minder onder de indruk maar gewoon introvert.
Maverick is totaal nergens van onder de indruk maar is alles behalve introvert. Of dat voor puppies ook zo blijft, geen idee.
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Boutje schreef:Do is/was ook nergens bang voor.

Ik moet haar nog soms in bescherming nemen, maar ze wordt stilletjes aan een klein beetje voorzichtiger, is nu 9 maanden.
Heeft wel eens een keertje een correctie gehad van Pippa die het echt zat was, rond de 5 maanden denk ik, heel duidelijk en klaar. Oude Sherlock nam ik in het begin wel in bescherming tegen haar, die gromt en laat tanden zien maar blijft dat doen en Do negeerde dat gewoon....

Mee nemen naar van alles: tja, ik laat ze altijd gewoon mee draaien dus Do ging na 1 week hier al mee op wedstrijd, naar de schapen, naar de hondenschool, gewoon alles wat ik met iemand van de anderen deed. En naar enkele vergaderingen omdat de gezinsleden liever niet op haar wilden letten... heel erg bijterig en als ik niet thuis ben eisend tegen de deur gaan blaffen dat die open moet want ik moet er door en zo... Maar waar ze mee geweest is, is ze gewoon makkelijk en braaf. Oke, behalve als ik een van de anderen uit de tent haal op wedstrijd en zij moet blijven....

Mee geven no way, mijn pup, mijn hond en die hoort gewoon bij mij, wie haar wil zien komt maar zelf hierheen.

Oh ja, aanvulling: wel in de gaten houden wanneer hij moe/overprikkeld is en desnoods verplichte rust geven! Do was op schoot, Poppy aangelijnd aan mijn voeten en na wat protest sliepen die ook binnen de 5 minuten dan ipv maar door en door te gaan!
Ja, dat is hier ook zo. Als ik dat niet zou doen, raakt hij gewoon overprikkeld en gaat zeker niet slapen.
pepim
Zeer actief

lucie schreef:
Cleva schreef:Honden die weinig laten zien zijn meestal niet zozeer minder onder de indruk maar gewoon introvert.
Maverick is totaal nergens van onder de indruk maar is alles behalve introvert. Of dat voor puppies ook zo blijft, geen idee.
De dierenarts zei, wat is het een vrij en open hondje. Hij liep daar zo naar binnen. Ik geloof niet, dat dit hondje introvert is, van wat ik er van zie.
Overigens schrikt hij heel soms wel heel even. Ik let daar natuurlijk wel op. Verder ben ik me er van bewust dat dit weer kan veranderen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

pepim schreef:
lucie schreef:
De dierenarts zei, wat is het een vrij en open hondje. Hij liep daar zo naar binnen. Ik geloof niet, dat dit hondje introvert is, van wat ik er van zie.
Overigens schrikt hij heel soms wel heel even. Ik let daar natuurlijk wel op. Verder ben ik me er van bewust dat dit weer kan veranderen.
Dus hij schrikt wel maar hersteld gewoon snel ;)
Afbeelding
pepim
Zeer actief

malinois schreef:
pepim schreef:
lucie schreef:
Dus hij schrikt wel maar hersteld gewoon snel ;)
Ja, maar dat schrikken is echt heel erg weinig hoor, vandaar mijn topic :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”