Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oprispingen/misselijkheid

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Oprispingen/misselijkheid

Ongelezen bericht door duitse herder »

Noah heeft sinds enkele jaren periodes dat ze last heeft van oprispingen/plotselinge misselijkheid. Dit uit zich doordat ze opeens ontzettend gaat tongelen, bek likken en smakken.. Gemiddeld duurt het een half minuutje tot een minuut en daarna is het weg. Vooral in de nacht heeft ze 1x zo een aanval.

Noah is een Duitse Herder teef van bijna 11 jaar oud die dagelijks pijnstilling (Carprodyl) krijgt. Sinds 2 jaar krijgt ze dogmeat, daarvoor lotgering. Van dogmeat krijgt ze kip/Pens, kip/rund, kip/makreel, rund, paard, lam, pens en natudog, allemaal compleet. Dit krijgt ze 2x per dag, haar eetlust is nog steeds goed en drinken doet ze niet meer dan anders.

Tijdens zo een aanval periode geef ik vaak Puur Maag, dit lijkt meestal wel te werken. Echter zit ze momenteel in een periode waar ze maar niet uit lijkt te lomen. Vorige week langs de dierenarts, die vond fysiek niks alarmerends. Ze heeft voor een week omeprazol 20mg voorgeschreven gekregen. De eerste 3 dagen leek dat te werken, maar nu op dag 6 zijn de klachten weer helemaal terug, sl dan niet op het dieptepunt. :(:

Ik ga denk voor zekerheid toch nog bloedonderzoek doen eerdaags om eventueel dingen uit te sluiten. En ook 4x pee dag weer eten geven. Een vorige keer leek dat niet te werken, vandaar niet eerder geprobeerd.

Is senioren brokken misschien de oplossing, dat deze beter te verteren zijn?

Mijn ideeen raken op, karnemelk voor het slapen gaan werkt ook niet.
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Re: Oprispingen/misselijkheid

Noah heeft zelden last van stress, die is daar niet gevoelig voor.
Het enige wat ze soms doet, is op het werk gras eten en dan kwijl spugen. Doet ze nooit thuis of op andere plekken, echt alleen daar. Ze is ook zelden tot nooit aan de dunne of iets. Ondanks dat er soms wel eens wat heerst in de hondenwereld, is ze daar dan nooit ziek van. Het lijkt echt haar maag te zijn en niet haar darmen.

Het gekke is dat er niks mis is met haar eetlust. Eten doet ze altijd, zelfs als ze net gespuugd heeft. Dat spugen doet ze dus alleen soms op het werk.

Ik had juist het idee dat Noah op vettere voeding (lotgering) reageert en op puur kip. Dat krijgt ze dus niet meer. Voor nu neig ik om toch eens seniorbrokken te gaan proberen.
Perry en Noah

Afbeelding
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Charlie »

Onze duitse herder had ook ongeveer dezelfde verschijnselen. Bij een medische check up bleek dat haar milt vergroot was.
Heeft je dierenarts ook haar milt goed bekeken ? (doen ze met een echo)
Groetjes Charlie

Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik zou die senioren brokken eens proberen. Ze is 11 en zo heel gek vind ik het niet.

Mijn schoonmoeder gaf haar terveurense herder smorgens een sneetje wit brood met smeerworst en einde middag een blikje peddegree en savond's brok van peddegree, ik weet dat dat het niet het beste voer is op papier maar hij is 15 geworden en hij deed het er zeer goed op. Hij kon geen kvv verdragen!
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 17 apr 2019 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
duitse herder
Zeer actief

Charlie schreef:Onze duitse herder had ook ongeveer dezelfde verschijnselen. Bij een medische check up bleek dat haar milt vergroot was.
Heeft je dierenarts ook haar milt goed bekeken ? (doen ze met een echo)
Ze is vorige week donderdag gevoeld in haar buik. Buiten ietwat rommelende darmen, verder niks bijzonders. Zal het straks ook vragen, gezien de Duitse herder bekend staat om milt tumoren.

In senioren brokken zit een lager eiwit percentage. Ik begreep van mizzsylver dat om eiwitten af te breken, een hogere zuurgraad nodig is. En hebben sowieso minder eiwitten nodig. Vandaar eventuele overweging om over te stappen op senioren voeding. Volgens mij bestaat dat niet voor KVV.
Perry en Noah

Afbeelding
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jeannet »

ik lees ook even mee, want Uschka is bij tijd en wijle ook misselijk. Dit duurt nooit heel lang, net als bij Noah een minuut of zo. Ik vind het net niet ernstig genoeg om er mee naar de dierenarts te gaan. Bij Uschka heeft het ook niets met stress te maken, eetpatroon is altijd gelijk. Ook is Uschka niet gevoelig voor veranderingen e.d. Ze is gewoon even misselijk, maar waar het door komt, zou ik ook geen idee van hebben. Uschka heeft al vanaf pup vanaf aan.
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Morgen 10.50 uur afspraak dierenarts, ze moet nuchter zijn. Er kan dan bloedonderzoek gedaan worden.

Toch lees ik veel soortgelijke verhalen, waar geen duidelijke oplossing voor is.
Perry en Noah

Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Yankee, het hondje van m’n schoonmoeder, die hier nu sinds een half jaar woont had het ook. Ik geef hem nu aan het begin van de avond nog een klein beetje eten en het is weg, net als ‘s morgens als eerste gras eten en daarna spugen van meestal wat gal en wit slijm.
Nou had hij bij m’n schoonmoeder altijd een enorme voorraad koekjes liggen, ze was nogal van het verwennen :hmmm: en hij verstopte de helft, dus hij kon eten wanneer hij wilde, dat is hier niet zo, dus vandaar dat ik het nu zo oplos. Yankee is bijna 12 dus misschien heeft het ook iets met leeftijd te maken?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Charlie »

Succes morgen, ik duim !
Groetjes Charlie

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Hoe lang krijgt ze al Carprodyl? Misschien heeft ze last van haar maag door het langere tijd slikken hiervan?
duitse herder
Zeer actief

LongFields schreef:Hoe lang krijgt ze al Carprodyl? Misschien heeft ze last van haar maag door het langere tijd slikken hiervan?
Al 1,5 jaar zit ze daarop.

Gister heb ik haar maaltijd over 4 porties verdeeld en als tussendoortje kreeg ze 2x stukje gedroogde kipfilet en een stukje stokbrood. Verder helemaal niks. Geen misselijkheid gezien, zelfs niet nu ze nuchter moet zijn voor straks :80:
Zou het toch zo simpel zijn? Ze krijgt normaal altijd veel tussendoortjes, stukje brood, stukje kaas... :schrik:
Perry en Noah

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Geef je de Carprodyl voor of na het eten, en in 1x of 2x daags?
duitse herder
Zeer actief

LongFields schreef:Geef je de Carprodyl voor of na het eten, en in 1x of 2x daags?
Meteen tijdens/na het eten in de ochtend. Zou nog 2x per dag kunnen proberen bv. Eerst bloeduitslag afwachten, kijken of nieren/lever goed zijn.
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Bloedonderzoek was gelukkig helemaal goed! Nieren, lever etc ziet er nog perfect uit. Dat ze daardoor misselijk is, kan ik dus uitsluiten.

Voor nu lijkt 4x per dag eten en geen tussendoortjes te werken. Ik kijk dit nog een week aan, anders ga ik brokken voor gevoelige maag proberen.
Andere pijnstilling lijkt niet nodig. Dat kan alleen helpen als ze last zou hebben van nieren en lever, wat gelukkig dus niet zo is.

Ze had het er ook over om flexadin te proberen, sommige honden kunnen daardoor van de pijnstilling af. Morgen ga ik met Noah extra naar de fysio, zal het met haar bespreken.
Perry en Noah

Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Is het niet gewoon een zure oprisping? Ik kreeg de tip om ze dan bijvoorbeeld een stuk brood met wat honing te geven of vanillavla, met de bedoeling dat deze tijdens de passage langs de keel het zure geprik neutraliseert.
Kans is groot dat Amoz' maagdilatatie en het eten van de enorme hoeveelheid gras die voor die dilatatie heeft gezorgd, ook het gevolg is geweest van zo'n zure oprisping.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”