Ik ben een watje, maar ik ben wel kalm en dat vinden mijn honden prettig. Ik ben paarden gewend en die heb ik ook altijd op mijn eigen manier behandeld.
Soms kom ik in een situatie waarin ik ingrijp voor ik überhaupt met mijn ogen kon knipperen en altijd is de boodschap meer dan begrepen.
Manu test mij. Eens in de zoveel tijd moet ik boos op hem worden. Ik geef hem veel vrijheid en ik denk dat dat ook wel moet, anders ben ik nooit de moeite waard. Hij zoekt eens in de zoveel tijd die grens weer op, Uma is daar heel anders in. Die krijgt heel veel vrijheid en ze weet heel goed waar die grens ligt. Ze komt daar dan ook zelden in de buurt. Manu test dat, daarom heb ik vrij veel initiatieven bij hem weggehaald. Dat heeft hij niet door want hij mag alsnog vaak doen wat hij wil, maar dit keer heb ik het voortouw gegeven. Dat heeft mij heel erg geholpen in de omgang met hem. Zoals gezegd moet ik soms dus alsnog boos worden, dat houdt in dat ik mijn stem verhef of zelfs de rest van de wandeling aan de lijn.
Ik ben dan echt tot in mijn tenen boos en teleurgesteld. Men zegt dat dat niet mag en kan bij honden, dat je dat niet moet tonen maar ik doe dat wel. Hij voelt dat heus wel, en ik ben stil boos. Het maakt in elk geval genoeg indruk, want daarna is hij weer een poosje braaf
Hoe ik met mijn honden omga is op gevoel en dat heb ik ook moeten leren. Ik heb mijn honden leren kennen en ik weet wat ze nodig hebben, waar ze goed in zijn en waar ze graag hulp van mij bij willen. Ik ben ook niet snel te zien als iemand met overwicht haha! Maar ik denk wel dat wij werken. En dat is waar het uiteindelijk om gaat, toch?
Lekker gaan ontdekken wie je hond nu eigenlijk is, wat zijn sterke en zwakke punten zijn, die spiegel voor je neus wat jouw zwakke punten zijn, de uitdaging vinden in frustratie ombuigen naar iets leuks en gezelligs en dat je om een klein dingetje ontzettend trots en verliefd op je hond kan zijn. Dat je hem scheldend achterna rent als hij weer achter de kat van de buren aanrent, of de vuilniszak over je tapijt heeft gesleept en alles onder heeft gekliederd, of achter een groep eenden over de weilanden heen stuift terwijl Toos en Miep van de hoek roepen hoe schandalig dat wel niet is. Janken omdat die kuthond een sok heeft opgevreten en bij de dierenarts ligt te kermen. Pissen over net door peuters gebouwde zandkastelen, met boze Polen achter zich aan door het park terwijl hij trots met een net gejatte braadworst naar jou toe rent.
Het hoort erbij en uiteindelijk is het meeste leuk

Die hond gaat jou ook zoveel leren

Ik denk altijd maar dat als je daarvoor open staat het sowieso wel goed gaat komen!