Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond erbij-dilemma

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

hond erbij-dilemma

Ongelezen bericht door lucie »

Voorop gesteld dat ik eigenlijk helemaal geen 5 honden wil, en er zelfs geen 4 wilde, is die 4e er toch gekomen nu al weer bijna een jaar geleden. Maverick kwam op mijn pad, ik werd verliefd en the rest is history :wink: . Nu heb ik dus 2 herders van 10 1/2, Lizzy van 15 1/2 en Maverick van ruim 2. De reden dat ik het destijds aandurfde is dat Kailen het heerlijk vindt om met andere honden te spelen en te rennen (en bij zijn eigen dames bot vangt) en dat er van Maverick werd gezegd dat ie prima met andere honden of zelfstandig kon spelen. Dat leek mij er dus goed bij passen.
In het begin speelden de heren inderdaad veel samen en ik vind weinig leukers dan dat. Maar ik denk dat Maverick gewoon net een maatje te veel is voor Kailen. Te groot, te sterk, te snel en te fel. Maf heeft een indrukwekkend gebit en is tamelijk happerig. Kai komt nu bij mij schuilen als Maf hem uitdaagt...
Dit zou niet erg zijn, ware het niet dat Maverick behoorlijk gefrustreerd begint te raken. Hij wil rennen, spelen en beuken :cheer: . Elke dag heeft ie wel z'n dolle 5 minuten in z'n uppie, waarin hij gaat racen door de paardenwei, maar hij blijft proberen Kailen of zelfs Lizzy uit te dagen (die doet dan :S: en dan heeft hij weer 3 minuten lol :Q: ). De enekel keer dat Kai er op ingaat, is ie helemaal door het dolle. Dat is zo fantastisch om te zien en gun ik hem ook echt. Met mij spelen is lang zo leuk niet want ik ben niet zo snel :engel: .

Hij heeft alle ruimte, dagelijkse lange losloopwandelingen, soms ga ik met hem fietsen maar wat ie echt graag wil is spelen en knallen.
Ik vind het sneu voor hem. Denk zelfs dat zijn onstuitbare voedselstrooptochten deels voortkomen uit deze frustratie. Het enige wat voor hem een beetje in de buurt komt, is met tennisballetjes spelen. Daar worden de herdertjes nl nogal, uhm, wild van en dat vind ie dus prachtig. Vooral Amber d'r bal afpakken want dan komt ze wèl achter hem aan. En zelf achter de bal aan rennen vindt ie ook leuk. Hij komt hem zelfs braaf terugbrengen :E: . Alleen doe ik dit met mate want niet zo erg goed voor de gewrichten.
Het liefst zou ik dus voor hem een beukmaatje erbij nemen. Die zou dan echter van enig formaat moeten zijn, energiek, jong en niet te bescheten. En daar zit hem net de kneep. Want dat wil ik Lizzy niet aandoen. Maverick kan ze nog nèt accepteren omdat hij HEILIG ontzag voor haar heeft (Amber en Kailen zijn sowieso superlief voor haar), maar nog zo'n wildebras erbij zal haar niet blij maken. Ze heeft hier overigens een 'eigen' kamertje waar ze zich terug kan trekken en graag ligt, maar dan nog. Ze kan op deze leeftijd niks meer hebben en dat snap en respecteer ik ook.

Dus ja, wat is wijsheid? Wat zouden jullie doen? Lizzy kan er volgende week al niet meer zijn, maar voor hetzelfde geld leeft ze nog 2 jaar en dit is dan wel een beetje sneu voor Maf. Echt zielig is ie niet hoor, alleen wat gefrustreerd. Playdates oid zijn hier helaas geen optie. Andere ideeen?
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: hond erbij-dilemma

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik zou het wel doen en Maverick en de nieuwe hond aanleren dat ze Lizzy met rust moeten laten. Dat heb ik bij mijn puppen ook gedaan vanaf dag 1, Max laat je met rust als hij in zijn mand aan de andere kant van de kamer ligt, je mag alleen met hem spelen (liggend bekkluiven) als hij naar je toekomt en het spel begint. Dat werkte heel goed en hadden ze echt zo door :I:

Dus als je dat invoert kunnen die 2 jong goden lekker spelen en maf doen en heeft de oude garde rust, win win situatie :cheer: wel zou ik een stevig exemplaar zoeken als Maverick een echte beuk hond is :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Zeker overwegen want je hebt 3 senioren, hier zegt men vaak dat je het voor jezelf moet doen, en niet altijd persé voor de hond.. in jouw geval doe je het ook zeker voor de jongere hond, dus zou ik wel verrekte goed een selectie proberen te maken dat het ook écht een match is. Dus zeker niet over 1 nacht ijs gaan.
En proberen je eigen wensen ook niet te vergeten, volgens mij vind je een herdertype toch wel fijn voor de toekomst om erbij te hebben (denk ik), vanwege het terrein en de senioren herders hebben niet het eeuwige leven..
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Nanna schreef:
lucie schreef:... dat wil ik Lizzy niet aandoen. Maverick kan ze nog nèt accepteren omdat hij HEILIG ontzag voor haar heeft (Amber en Kailen zijn sowieso superlief voor haar), maar nog zo'n wildebras erbij zal haar niet blij maken.
Denk je dat een speelse teef erbij haar aandacht aan ouwe Lizzy gaat schenken? Dat denk ik niet ;-) Maverick is veel leuker ;-)
Ik zou het wel doen en Lizzy wat uit de wind houden. En speciale tutmomentjes met haar inlassen terwijl die andere twee rondbeuken.

dat ja, ik had ook een oudje, die vaak onder de voeten werd gelopen door jolige Leo...Kodi kwam erbij eerst in de opvang en
dat was echt een win win situatie. speelmaatje die zelfs harder kon beuken dan Leo en donna mocht weer gewoon prinses spelen.
Groetjes Heidi
Afbeelding
lucie
Zeer actief

bedankt voor jullie reacties; ik had eigenlijk niet zoveel bijval verwacht :wink:
hewi schreef: dat ja, ik had ook een oudje, die vaak onder de voeten werd gelopen door jolige Leo...Kodi kwam erbij eerst in de opvang en
dat was echt een win win situatie. speelmaatje die zelfs harder kon beuken dan Leo en donna mocht weer gewoon prinses spelen.
gelukkig wordt Lizzy absoluut niet onder de voet gelopen. Ze laat meer dan duidelijk weten waar zich de grenzen van haar enorme persoonlijke zone bevinden. Alleen probeert Maverick haar wel eens uit te dagen als we met z'n allen buiten op het veld zijn en hij z'n speelstuip weer krijgt.
Wel goed te lezen hoe jouw ervaring is, dat het in die situatie misschien wel minder lastig is voor het ouwetje :ok:
Nanna schreef:Denk je dat een speelse teef erbij haar aandacht aan ouwe Lizzy gaat schenken? Dat denk ik niet ;-) Maverick is veel leuker ;-)
Ik zou het wel doen en Lizzy wat uit de wind houden. En speciale tutmomentjes met haar inlassen terwijl die andere twee rondbeuken.
zo had ik het nog niet bekeken eigenlijk. Ik ben niet zozeer bang dat de nieuwe zich met Lizzy bemoeit, maar dat het Lizzy is z'n algemeenheid misschien wel een beetje te veel wordt met nog meer drukte en gedoe. Alleen lijkt me permanent separeren van haar ook niet zo leuk voor haar. ze vindt het heerlijk om naast me op de bank te kroelen, maar dan moet ze er wel van overtuigd zijn dat ze daar met rust gelaten wordt. Maar daar valt wel een mouw aan te passen denk ik. Tutmomentjes houd ik er in :lol1: Daar geniet ze zeker van.

Je schrijft trouwens al meteen: teef. Ook al een ras in gedachten :mrgreen: ?
Ik dacht hier zelf ook aan omdat een reu me echt niet handig lijkt bij ietwat dominante Maverick. Alleen als er een stevige tante bijkomt, weet ik niet hoe onzekere gevoelige Amber dat gaat vinden :roll:
Lunatic schreef:Ik zou het wel doen en Maverick en de nieuwe hond aanleren dat ze Lizzy met rust moeten laten. Dat heb ik bij mijn puppen ook gedaan vanaf dag 1, Max laat je met rust als hij in zijn mand aan de andere kant van de kamer ligt, je mag alleen met hem spelen (liggend bekkluiven) als hij naar je toekomt en het spel begint. Dat werkte heel goed en hadden ze echt zo door :I:

Dus als je dat invoert kunnen die 2 jong goden lekker spelen en maf doen en heeft de oude garde rust, win win situatie :cheer: wel zou ik een stevig exemplaar zoeken als Maverick een echte beuk hond is :ok:
dat met rust laten zal wel lukken denk ik dus. maar hoe ervaarde jouw ouwetje die extra drukte er omheen?
blondie schreef:Zeker overwegen want je hebt 3 senioren, hier zegt men vaak dat je het voor jezelf moet doen, en niet altijd persé voor de hond.. in jouw geval doe je het ook zeker voor de jongere hond, dus zou ik wel verrekte goed een selectie proberen te maken dat het ook écht een match is. Dus zeker niet over 1 nacht ijs gaan.
En proberen je eigen wensen ook niet te vergeten, volgens mij vind je een herdertype toch wel fijn voor de toekomst om erbij te hebben (denk ik), vanwege het terrein en de senioren herders hebben niet het eeuwige leven..
spijker op z'n kop Blondie :F: . Ik zou het echt in de eerste plaats doen voor Maverick, want ik vind 4 eigenlijk mooi zat. Maar als er dan één bij komt, dan wel dè match en idd gingen mijn gedachten wel uit naar een stevig sociaal herdertype. Zeker geen windhond want dat wordt de goden verzoeken met nog een jager. Een scheut labrador erdoorheen misschien, vind ik ook leuk…

Het handigst zou zijn te wachten tot de oude garde het loodje heeft gelegd, maar ja ze doen het allemaal nog goed; voor Maf wordt er dan natuurlijk niet leuker op.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hier een beetje hetzelfde. Guus wil spelen en nog eens spelen en dan is Bas best te porren om een stuk met hem te rennen en fel met hem te bekvechten maar daarna is het klaar. En Guus is nooit klaar dus meestal lijn ik hem de halve wandeling aan omdat ik Bas dan haar tijd geef. Bas vindt andere honden hartstikke gezellig en prima. Maar echt raggen en stoeien is ze absoluut niet van. Guus wel. Ik denk ook wel eens aan de aanschaf van een ongecastreerde kleine stevige reu. Guus en Bas vinden reuen prima en leuk. Guus is gecastreerd en absoluut niet dominant dus een stevige lollige aardige speelse Jack hussel kan er best bij. Maar ik zie 3 honden eigenlijk echt niet zitten. Ze zijn al zo druk en aanwezig en ik wil niet dat ze teveel op elkaars lip komen te zitten als ik in de avond op de bank lig. Guus is ook super waaks en slaat veel aan. Bas nu ook en dan met een extra terriër erbij denk ik dat ze echt heel veel de tuin in stormen en achter alle beesten aan gaan.
Afbeelding
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Je hebt een Kenia nodig: windhond van het ren- en beuk-type.

Mijn meiden rennen ook wel met andere honden, maar daar is de lol zeer gauw vanaf. Racen (en beuken) met windhonden willen ze. Ik denk dat je Maverick juist wel een enorm plezier doet met een windhond, desnoods een kruising/lurcher.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

@Lucie, Max trok zich regelmatig terug als het hem te druk werd, ik heb toen een mand voor hem aan de andere kant van de kamer gezet, daar ging hij regelmatig liggen en soms op de deurmat in de gang. Maar hij vond het ook heel leuk en dan kwam hij af en toe bewust even spelen, daar genoot hij dan van, liggend een beetje bekkluiven zoals ik dat altijd noem :mrgreen: daarna ging hij vaak weer op afstand liggen en het feit dat hij wist dat hij dan met rust gelaten werd hielp enorm :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Leuke beauceron teef, snel wendbaar, beuken en lekker samen los gaan. Ik zie het ze zo doen.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Ik zou het doen :lol1:

Hier heeft het zo goed gewerkt, speelmaatje erbij voor Truus omdat Madam niet wilde spelen en het is een gouden match geworden met Dirk erbij. :I:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik zou het ook doen als ik jou was, je hebt meerdere honden dus je kan ook nog aparte beukwandelingen maken en ouwelullenrondjes als de oudjes de twee beukers niet redden. Rani zou ervoor tekenen :mrgreen:
Mits je wel de ruimte hebt om de oudjes hun rust te gunnen.

Als Gollum er niet meer is wil ik er ook een beukexemplaar voor Rani bij, ik doe het Gol nu niet aan. Maar we wonen ook niet zo ruim en Gol bloeit helemaal op nu Mika er niet meer is. Dus ik durf het nu niet om er wat bij te zetten.
lucie
Zeer actief

laeken schreef:. Maar ik zie 3 honden eigenlijk echt niet zitten. Ze zijn al zo druk en aanwezig en ik wil niet dat ze teveel op elkaars lip komen te zitten als ik in de avond op de bank lig. .
Verstandelijk gezien wil ik ook geen 5 honden. Deze 4, toch niet zulke kleintjes, passen nog net in de auto als het voor een klein stukje is. 115 kg hond aan de lijn is ook best genoeg, al komt het weinig voor en gedragen ze zich prima (tot ze een kat zien :schrik: ) enz enz. Met 4 vind ik het al moeilijk om nog echt individuele aandacht te geven. Aan de andere kant frustreert het me enorm dat ik vele hectares land heb, maar zonder spelende hondjes :gvd: . Zou ik wel 10 honden willen. Hoef ik geen rekening te houden met buren. En is mijn man, die ooit enorm opzag tegen een tweede hond, voor een 5e :O: :goeie:
Galga's schreef:Je hebt een Kenia nodig: windhond van het ren- en beuk-type.

Mijn meiden rennen ook wel met andere honden, maar daar is de lol zeer gauw vanaf. Racen (en beuken) met windhonden willen ze. Ik denk dat je Maverick juist wel een enorm plezier doet met een windhond, desnoods een kruising/lurcher.
verbaast me wel een beetje dat galgo's ook van die beukers zijn! Maar nee, hoe geweldig ik ze ook vind, en Maf ik daar zeker weten een plezier mee zou doen (hoewel, die moet dan ook op de bank natuurlijk :schrik: ): ik heb Kailen die vreselijk jaagt en daarin eindelijk een beetje stuurbaar is, Maverick die godzijdank goed luistert maar het wel graag zou willen, nog een jager lijkt me geen goed plan. Of ken jij een niet jagend, actief spelend exemplaar die nog een huisje zoekt :cool2:
Lunatic schreef: Maar hij vond het ook heel leuk en dan kwam hij af en toe bewust even spelen, daar genoot hij dan van, liggend een beetje bekkluiven zoals ik dat altijd noem :mrgreen: daarna ging hij vaak weer op afstand liggen en het feit dat hij wist dat hij dan met rust gelaten werd hielp enorm :ok:
:I:
chaos schreef:Leuke beauceron teef, snel wendbaar, beuken en lekker samen los gaan. Ik zie het ze zo doen.
o ja, een beauceron staat hoog op mijn wensenlijst :I: een hele goede kanshebber. ik ga eens rondneuzen :ok:
billy schreef:Ik zou het doen :lol1:

Hier heeft het zo goed gewerkt, speelmaatje erbij voor Truus omdat Madam niet wilde spelen en het is een gouden match geworden met Dirk erbij. :I:
en die extra drukte vond Madam dus niet erg?
Gollum schreef:Ik zou het ook doen als ik jou was, je hebt meerdere honden dus je kan ook nog aparte beukwandelingen maken en ouwelullenrondjes als de oudjes de twee beukers niet redden. Rani zou ervoor tekenen :mrgreen:

Als Gollum er niet meer is wil ik er ook een beukexemplaar voor Rani bij, ik doe het Gol nu niet aan. Maar we wonen ook niet zo ruim en Gol bloeit helemaal op nu Mika er niet meer is. Dus ik durf het nu niet om er wat bij te zetten.
Ik heb heel veel ruimte, dat is zeker het probleem niet. Ik doe een lange wandeling op een dag (de herders voelen zich nog lang niet oud hoor en zelfs Lizzy heeft deze week bijna dagelijks nog anderhalf uur mee gelopen) en verder varieert het sterkt. Maar idealiter lijkt het me geweldig als de jongelingen lekker gaan rauzen en dan kunnen de senioren slapen, met balletjes slepen, erf bewaken of met mij mee over het erf hobbelen.

Shit, ik word steeds enthousiaster :oeps:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

lucie schreef:
laeken schreef:. Maar ik zie 3 honden eigenlijk echt niet zitten. Ze zijn al zo druk en aanwezig en ik wil niet dat ze teveel op elkaars lip komen te zitten als ik in de avond op de bank lig. .
Verstandelijk gezien wil ik ook geen 5 honden. Deze 4, toch niet zulke kleintjes, passen nog net in de auto als het voor een klein stukje is. 115 kg hond aan de lijn is ook best genoeg, al komt het weinig voor en gedragen ze zich prima (tot ze een kat zien :schrik: ) enz enz. Met 4 vind ik het al moeilijk om nog echt individuele aandacht te geven. Aan de andere kant frustreert het me enorm dat ik vele hectares land heb, maar zonder spelende hondjes :gvd: . Zou ik wel 10 honden willen. Hoef ik geen rekening te houden met buren. En is mijn man, die ooit enorm opzag tegen een tweede hond, voor een 5e :O: :goeie:
Galga's schreef:Je hebt een Kenia nodig: windhond van het ren- en beuk-type.

verbaast me wel een beetje dat galgo's ook van die beukers zijn! Maar nee, hoe geweldig ik ze ook vind, en Maf ik daar zeker weten een plezier mee zou doen (hoewel, die moet dan ook op de bank natuurlijk :schrik: ): ik heb Kailen die vreselijk jaagt en daarin eindelijk een beetje stuurbaar is, Maverick die godzijdank goed luistert maar het wel graag zou willen, nog een jager lijkt me geen goed plan. Of ken jij een niet jagend, actief spelend exemplaar die nog een huisje zoekt :cool2:
Lunatic schreef: Maar hij vond het ook heel leuk en dan kwam hij af en toe bewust even spelen, daar genoot hij dan van, liggend een beetje bekkluiven zoals ik dat altijd noem :mrgreen: daarna ging hij vaak weer op afstand liggen en het feit dat hij wist dat hij dan met rust gelaten werd hielp enorm :ok:
:I:
chaos schreef:Leuke beauceron teef, snel wendbaar, beuken en lekker samen los gaan. Ik zie het ze zo doen.
o ja, een beauceron staat hoog op mijn wensenlijst :I: een hele goede kanshebber. ik ga eens rondneuzen :ok:
billy schreef:Ik zou het doen :lol1:

en die extra drukte vond Madam dus niet erg?
Gollum schreef:Ik zou het ook doen als ik jou was, je hebt meerdere honden dus je kan ook nog aparte beukwandelingen maken en ouwelullenrondjes als de oudjes de twee beukers niet redden. Rani zou ervoor tekenen :mrgreen:

Ik heb heel veel ruimte, dat is zeker het probleem niet. Ik doe een lange wandeling op een dag (de herders voelen zich nog lang niet oud hoor en zelfs Lizzy heeft deze week bijna dagelijks nog anderhalf uur mee gelopen) en verder varieert het sterkt. Maar idealiter lijkt het me geweldig als de jongelingen lekker gaan rauzen en dan kunnen de senioren slapen, met balletjes slepen, erf bewaken of met mij mee over het erf hobbelen.

Shit, ik word steeds enthousiaster :oeps:
Nee want Madam lieten ze met rust, daar zorgde ze zelf wel voor :engel: soms deed ze even mee maar als ze lekker ergens ging liggen was het klaar. :ok: en kon het jonge spul lekker racen en spelen. :I:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou het niet alleen doen omdat hij anders in zijn eentje zijn gekke momenten heeft.
Apple wordt iedere dag wel een keertje mal van zand, rennen, gek doen. Dat doet ze allemaal met ons. Dat kan ze ook met een andere hond, maar de nadelen die daarbij komen kijken, zowel voor haar alsmede voor ons wegen niet op tegen de voordelen. Dus zodoende hebben we Apple al haast 9 jaar als enig hond.

Als je echter dermate veel voordelen kunt zien in de aanschaf van een hond erbij, die de eventuele nadelen dermate opheffen, zou ik het doen.
laeken
Zeer actief

Ik zou als ik veel land had ook graag twee spelende honden willen hoor. Dus ik snap je wel. Je weet natuurlijk nooit hoe dat gaat lopen. Bas speelt veel meer dan ik verwacht had. Eigenlijk elke wandeling wel een paar keer. Maar voor hetzelfde geld kopen we er een speelmaatje voor Guus bij en wordt dat vechten of spelen ze nooit.
Het blijft toch afwachten. Dapper en Cleo en later Eva speelden ook maar soms. Dat was dan wel heel erg leuk vond ik. Totdat de dames niet meer mochten spelen omdat dat op "huilen" / vechten uitliep.

Ik zou trouwens nooit meer 1 hond willen hebben. Dat vind ik niks. Maar twee die er nu zijn moeten het maar met elkaar doen. Bas zou best een pupje willen want daar is ze helemaal zot op. En Guus wil alles wel. Maar ik vind deze twee voor nu even goed en voldoende. Toch kriebelt het altijd. Ik kan me gelukkig wel heel erg prima beheersen. Al kijk ik minstens eens per week naar alle leuke herplaatsers. Er staat nu een chocolade kleurige dubbelganger van Guus op marktplaats....
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Tja....deze is nu eindelijk gelukkig gereserveerd want dit is gewoon Guus 2 in een kek kleurtje. Hij heeft zelfs hetzelfde kromme voorpootje.Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

laeken schreef:Tja....deze is nu eindelijk gelukkig gereserveerd want dit is gewoon Guus 2 in een kek kleurtje. Hij heeft zelfs hetzelfde kromme voorpootje.

Afbeelding
Kijk. Past perfect. Dit was dus wel even verleidelijk.

Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Normaal gesproken wil ik zo'n 5 jaar tussen de jongste hond en een pup hebben. Alleen wilde Xygan zo graag spelen maar vindt Xavi daar niets aan en vreemden lopen snel weg als ze een mechel van zijn formaat zien aankomen dat hij dit maar erg weinig kon. Daarom heb ik er voor gekozen om uit t laatste nest van Xavi een pup te nemen toen bleek dat er wel een imo erg leuke pup tussen zat. Er zit nu dus 3 jaar tussen ipv 5 maar ze hebben t geweldig samen. 2 halfbroers die samen opgroeien eigenlijk... ze spelen nog elke dag heel veel. En zelfs Xavi begint af en toe Xanu tot spelen uit te dagen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

lucie schreef:Voorop gesteld dat ik eigenlijk helemaal geen 5 honden wil, en er zelfs geen 4 wilde, is die 4e er toch gekomen nu al weer bijna een jaar geleden. Maverick kwam op mijn pad, ik werd verliefd en the rest is history :wink: . Nu heb ik dus 2 herders van 10 1/2, Lizzy van 15 1/2 en Maverick van ruim 2. De reden dat ik het destijds aandurfde is dat Kailen het heerlijk vindt om met andere honden te spelen en te rennen (en bij zijn eigen dames bot vangt) en dat er van Maverick werd gezegd dat ie prima met andere honden of zelfstandig kon spelen. Dat leek mij er dus goed bij passen.
In het begin speelden de heren inderdaad veel samen en ik vind weinig leukers dan dat. Maar ik denk dat Maverick gewoon net een maatje te veel is voor Kailen. Te groot, te sterk, te snel en te fel. Maf heeft een indrukwekkend gebit en is tamelijk happerig. Kai komt nu bij mij schuilen als Maf hem uitdaagt...
Dit zou niet erg zijn, ware het niet dat Maverick behoorlijk gefrustreerd begint te raken. Hij wil rennen, spelen en beuken :cheer: . Elke dag heeft ie wel z'n dolle 5 minuten in z'n uppie, waarin hij gaat racen door de paardenwei, maar hij blijft proberen Kailen of zelfs Lizzy uit te dagen (die doet dan :S: en dan heeft hij weer 3 minuten lol :Q: ). De enekel keer dat Kai er op ingaat, is ie helemaal door het dolle. Dat is zo fantastisch om te zien en gun ik hem ook echt. Met mij spelen is lang zo leuk niet want ik ben niet zo snel :engel: .

Hij heeft alle ruimte, dagelijkse lange losloopwandelingen, soms ga ik met hem fietsen maar wat ie echt graag wil is spelen en knallen.
Ik vind het sneu voor hem. Denk zelfs dat zijn onstuitbare voedselstrooptochten deels voortkomen uit deze frustratie. Het enige wat voor hem een beetje in de buurt komt, is met tennisballetjes spelen. Daar worden de herdertjes nl nogal, uhm, wild van en dat vind ie dus prachtig. Vooral Amber d'r bal afpakken want dan komt ze wèl achter hem aan. En zelf achter de bal aan rennen vindt ie ook leuk. Hij komt hem zelfs braaf terugbrengen :E: . Alleen doe ik dit met mate want niet zo erg goed voor de gewrichten.
Het liefst zou ik dus voor hem een beukmaatje erbij nemen. Die zou dan echter van enig formaat moeten zijn, energiek, jong en niet te bescheten. En daar zit hem net de kneep. Want dat wil ik Lizzy niet aandoen. Maverick kan ze nog nèt accepteren omdat hij HEILIG ontzag voor haar heeft (Amber en Kailen zijn sowieso superlief voor haar), maar nog zo'n wildebras erbij zal haar niet blij maken. Ze heeft hier overigens een 'eigen' kamertje waar ze zich terug kan trekken en graag ligt, maar dan nog. Ze kan op deze leeftijd niks meer hebben en dat snap en respecteer ik ook.

Dus ja, wat is wijsheid? Wat zouden jullie doen? Lizzy kan er volgende week al niet meer zijn, maar voor hetzelfde geld leeft ze nog 2 jaar en dit is dan wel een beetje sneu voor Maf. Echt zielig is ie niet hoor, alleen wat gefrustreerd. Playdates oid zijn hier helaas geen optie. Andere ideeen?
Het kan inderdaad ook juist rust brengen voor de rest, omdat Maverick dan zijn ei kwijt kan met een andere hond. Maar het lijkt me ook best lastig om dan een match te vinden met álle honden - zoals je zelf al schrijft, moet een speelmaatje voor Maverick wel stevig in de schoenen staan en dat is misschien met de andere honden dan weer niet zo'n goede match.
Hier speelt een beetje hetzelfde. Ik vind vier honden ook de max, zeker als ik nog af en toe wil opvangen, maar Amy heeft altijd zo'n lol met de jongere logés en opvangers. Ze speelt ook wel met Amoz en Mila, maar niet zo veel als met de opvangers en logés. Daar merk ik toch aan dat Mila en Amoz net een stukje ouder zijn en daar niet meer de hele dag zin in hebben. Vreemde honden vindt Amy te spannend, daar wil ze niet mee spelen. Ik heb besloten het bij opvangen te houden voorlopig en hopelijk heeft ze op die manier toch af en toe echt een leuk speelmaatje.
lucie
Zeer actief

Brindlecardi schreef:Ik zou het niet alleen doen omdat hij anders in zijn eentje zijn gekke momenten heeft.
Apple wordt iedere dag wel een keertje mal van zand, rennen, gek doen. Dat doet ze allemaal met ons. Dat kan ze ook met een andere hond, maar de nadelen die daarbij komen kijken, zowel voor haar alsmede voor ons wegen niet op tegen de voordelen. Dus zodoende hebben we Apple al haast 9 jaar als enig hond.

Als je echter dermate veel voordelen kunt zien in de aanschaf van een hond erbij, die de eventuele nadelen dermate opheffen, zou ik het doen.
tuurlijk, sommige honden vinden het prima die dolle 5 minuten alleen, maar Maverick niet, die wil echt met een andere hond spelen. Hij racet dat steeds vlak langs de anderen, gaat Kai hard in z'n oren toeteren of beuken. En dan vind ik het gewoon sneu dat niemand met hem mee wil doen. Maar ik blijf het een lastig dilemma vinden.
laeken schreef:Ik zou als ik veel land had ook graag twee spelende honden willen hoor. Dus ik snap je wel. Je weet natuurlijk nooit hoe dat gaat lopen. Bas speelt veel meer dan ik verwacht had. Eigenlijk elke wandeling wel een paar keer. Maar voor hetzelfde geld kopen we er een speelmaatje voor Guus bij en wordt dat vechten of spelen ze nooit.
Het blijft toch afwachten. Dapper en Cleo en later Eva speelden ook maar soms. Dat was dan wel heel erg leuk vond ik. Totdat de dames niet meer mochten spelen omdat dat op "huilen" / vechten uitliep.

Ik zou trouwens nooit meer 1 hond willen hebben. Dat vind ik niks. Maar twee die er nu zijn moeten het maar met elkaar doen. Bas zou best een pupje willen want daar is ze helemaal zot op. En Guus wil alles wel. Maar ik vind deze twee voor nu even goed en voldoende. Toch kriebelt het altijd. Ik kan me gelukkig wel heel erg prima beheersen. Al kijk ik minstens eens per week naar alle leuke herplaatsers. Er staat nu een chocolade kleurige dubbelganger van Guus op marktplaats....
het lijkt me inderdaad fantastisch om meerdere honden te hebben die ook met elkaar spelen. De herders spelen overigens niet echt samen, maar daar is altijd wel veel interactie. Maar het gaat me er vooral om dat ik nu een hond heb die zèlf dolgraag wil spelen, maar niemand meedoet. Dat is pas echt frustrerend.
Guus z'n dubbelganger is idd :I:
malinois schreef:Normaal gesproken wil ik zo'n 5 jaar tussen de jongste hond en een pup hebben. Alleen wilde Xygan zo graag spelen maar vindt Xavi daar niets aan en vreemden lopen snel weg als ze een mechel van zijn formaat zien aankomen dat hij dit maar erg weinig kon. Daarom heb ik er voor gekozen om uit t laatste nest van Xavi een pup te nemen toen bleek dat er wel een imo erg leuke pup tussen zat. Er zit nu dus 3 jaar tussen ipv 5 maar ze hebben t geweldig samen. 2 halfbroers die samen opgroeien eigenlijk... ze spelen nog elke dag heel veel. En zelfs Xavi begint af en toe Xanu tot spelen uit te dagen...
wat heerlijk! Amber is ook totaal niet bezig met spelen met andere honden. Ze negeert ze gewoon.
DeDiana schreef:Het kan inderdaad ook juist rust brengen voor de rest, omdat Maverick dan zijn ei kwijt kan met een andere hond. Maar het lijkt me ook best lastig om dan een match te vinden met álle honden - zoals je zelf al schrijft, moet een speelmaatje voor Maverick wel stevig in de schoenen staan en dat is misschien met de andere honden dan weer niet zo'n goede match.
Hier speelt een beetje hetzelfde. Ik vind vier honden ook de max, zeker als ik nog af en toe wil opvangen, maar Amy heeft altijd zo'n lol met de jongere logés en opvangers. Ze speelt ook wel met Amoz en Mila, maar niet zo veel als met de opvangers en logés. Daar merk ik toch aan dat Mila en Amoz net een stukje ouder zijn en daar niet meer de hele dag zin in hebben. Vreemde honden vindt Amy te spannend, daar wil ze niet mee spelen. Ik heb besloten het bij opvangen te houden voorlopig en hopelijk heeft ze op die manier toch af en toe echt een leuk speelmaatje.

die perfect match te vinden zal idd heel lastig worden. Ik geloof ook wel dat het ergens rust kan brengen, en in huis is die rust er sowieso al, maar er blijven toch nog genoeg momentjes op de dag die al te veel voor Lizzy kunnen zijn. Eten geven, begroeten, gaan wandelen en noem maar op. Alles valt uiteindelijk wel te managen maar ik wil natuurlijk niet dat ze haar laatste tijd volledig afgeschermd moet leven voor Mavericks speelplezier. Dus ja, lastig.

Alles overwegende ga ik gewoon voorzichtig uitkijken naar een mogelijke hond erbij. Het heeft geen haast en zal lastig genoeg worden dus tot die tijd heb ik ook geen dilemma :wink:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

lucie schreef: Alles overwegende ga ik gewoon voorzichtig uitkijken naar een mogelijke hond erbij. Het heeft geen haast en zal lastig genoeg worden dus tot die tijd heb ik ook geen dilemma :wink:
Ja, zo zou ik het ook doen. En komt er iets op je pad waarvan je denkt dat het écht een match zou zijn met allemaal, dan kun je daar toch pas echt concreet over nadenken. Met een herder erbij heb je misschien de kans dat die hond ook minder interesse heeft in het spelen met een andere hond en liever met jou of een bal wil spelen ;-) Dus misschien is een heel ander type hond, bijvoorbeeld een labrador(mix) of zo ook wel een goede optie?
lucie
Zeer actief

DeDiana schreef:
lucie schreef: Alles overwegende ga ik gewoon voorzichtig uitkijken naar een mogelijke hond erbij. Het heeft geen haast en zal lastig genoeg worden dus tot die tijd heb ik ook geen dilemma :wink:
Ja, zo zou ik het ook doen. En komt er iets op je pad waarvan je denkt dat het écht een match zou zijn met allemaal, dan kun je daar toch pas echt concreet over nadenken. Met een herder erbij heb je misschien de kans dat die hond ook minder interesse heeft in het spelen met een andere hond en liever met jou of een bal wil spelen ;-) Dus misschien is een heel ander type hond, bijvoorbeeld een labrador(mix) of zo ook wel een goede optie?
lab/herder of andere mix is absoluut een optie want je hebt gelijk dat je met een pure herder weer het risico loopt dat ie achter mij aanhobbelt de hele dag :mrgreen: . Zou jij ook een teef doen?
Hondjes kijken is altijd leuk :cheer:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

lucie schreef:
DeDiana schreef:
lab/herder of andere mix is absoluut een optie want je hebt gelijk dat je met een pure herder weer het risico loopt dat ie achter mij aanhobbelt de hele dag :mrgreen: . Zou jij ook een teef doen?
Ja, als ik jouw beschrijving lees, lijkt me dat met Maverick inderdaad de beste match en voor de rest zou het niet veel uitmaken als het maar niet een hond is met te veel praatjes of ambities dus ;-)
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier lopen er 6 ( binnenkort mss wel weer 7 :engel: )
In juni word Kyto 8 , Ziva 7 , Pinky & Wolfje 5
Kono word mei 3 en Cayita word vd week 18 maanden

De hele roedel gaat super , maar soms hebben de oudsten gewoon geen zin om te spelen en gaan ze lekker ergens anders liggen terwijl de rest door de tuin raust
Af en toe trekken ze een sprintje mee of gaan wat anders doen

Ik zou t voor die oudjes dus niet laten , doe trekken vaak dr eigen plan wel
En als er een vervelende doet laten ze dat vast wel merken
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
lucie
Zeer actief

Heavy schreef:Ik begrijp het wel. Spelende honden zijn leuk zeker als je zoveel ruimte om je huis heen hebt. Nu Jip wat ouder is speelt hij niet meer met Heavy omdat ze te wild voor hem is. Dat vind ik best jammer. Maar gelukkig komt Heavy wel een hond tegen tijdens het wandelen die dan wel wil spelen en Jip speelt wel graag op een wandeling met kleine teefjes.

Maar Marvick is erg groot ben je niet bang dat hij last van zijn gewrichten krijgt als hij de hele dag gek gaat lopen doen met een andere hond ?
doe Heavy maar hierheen dan :lol1:
die gewrichten, ja dat zal best belastend zijn al hebben windhonden van nature prima gewrichten gelukkig. En ik ga er niet van uit dat hij de hele dag wil spelen hoor, een windhond moet ook aan z'n quotum bankhanguren komen :mrgreen:
Afbeelding
lucie
Zeer actief

DeDiana schreef:
lucie schreef:
DeDiana schreef:
Ja, als ik jouw beschrijving lees, lijkt me dat met Maverick inderdaad de beste match en voor de rest zou het niet veel uitmaken als het maar niet een hond is met te veel praatjes of ambities dus ;-)
een stevige tante met niet al te veel praatjes, dat wordt een leuke uitdaging :mrgreen:
Afbeelding
lucie
Zeer actief

** Angela ** schreef:Hier lopen er 6 ( binnenkort mss wel weer 7 :engel: )

De hele roedel gaat super , maar soms hebben de oudsten gewoon geen zin om te spelen en gaan ze lekker ergens anders liggen terwijl de rest door de tuin raust

zou jij een duitse herderteef een geschikt ren en beukmaatje vinden voor een grote windhond? Ik denk zelf van wel maar jij hebt er vast meer verstand van :mrgreen:
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Nanna schreef:
lucie schreef: lab/herder of andere mix is absoluut een optie want je hebt gelijk dat je met een pure herder weer het risico loopt dat ie achter mij aanhobbelt de hele dag :mrgreen: . Zou jij ook een teef doen?
Waarom niet een flinke Galgodame van een stichting? Of ben je dan bang dat ze samen gaan jagen? Op papier zou het een mooie match zijn want ze zijn even snel.
dat jagen weerhoudt me ja, want we hebben überjager Kailen ook nog… Bovendien zijn die Galgo's toch vaak erg getraumatiseerd en ik wil geen potentiele weglopers die je driedubbel moet zekeren met wandelingen.
Maar zou er een gegarandeerd niet jagende zelfverzekerde windhond langskomen sta ik voor in de rij hoor :lol1:
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Er is wel een, voor het HF zeldzame :mrgreen: , consensus nl dat het een goed idee is, een hond erbij.
Nu loop ik al langer rond met het idee om vrijwilliger te worden in het asiel, aangezien opvangen er niet meer inzit helaas. Zodra de verbouwingen klaar zijn (nu nemen ze niemand meer aan) ga ik maar weer eens langs. Dat lijkt me tevens een goeie manier om te kijken of er iets geschikts is voor Maverick. En misschien kan hij wel eens mee (of een hond mee naar mij) op playdate.
Voor een perfect match kun nou eenmaal niet afgaan op een plaatje van internet.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

lucie schreef:
** Angela ** schreef:Hier lopen er 6 ( binnenkort mss wel weer 7 :engel: )

zou jij een duitse herderteef een geschikt ren en beukmaatje vinden voor een grote windhond? Ik denk zelf van wel maar jij hebt er vast meer verstand van :mrgreen:
Geen duitsers dan maar een vriendin van me heeft windhonden (whippets) en een broer van Xygan en een zus van Xanu (dus 2x mh x hh)
Dat gaat uitstekend maar de whippets hebben wel snel een haal. De vacht/huid is niet geheel bestand tegen het stoeien.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”