Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn zus wil misschien een shitzu. Is dat wat?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Mijn zus wil misschien een shitzu. Is dat wat?

Ongelezen bericht door laeken »

Mijn zus woont in een grote stad, heeft twee kinderen en wil een hondje. Ze kan prima met honden omgaan dus daar geen problemen. Ze heeft al een straathond gehad en dat was een prima hond.
Ze wil nu een kleine hond en een die leuk is met kinderen en bezoekende kinderen. Een die je makkelijk meeneemt en die gezellig is zonder al teveel gedoe met uren lopen. Ze gaan er mee wandelen, wonen in een ruim appartement en de hond is een meeneemhond.
Nu kwam ze met een fokker aan die hele mooie shitzu -hondjes fokt. Eerst wilde haar zoon een choco dwergpoedel. Maar nu kijken ze naar de shitzu blijkbaar.

Asiel lukt niet want Battersea dog home heeft vrijwel geen honden voor gezinnen met kinderen onder de 8 jaar. Denk dat ze daar heel voorzichtig mee zijn en daar is ook niks mis mee. Zomaar een pupje uit de krant durft en wil ze niet omdat ze niet wil dat er lastige drukke of tempramentvolle rassen doorzitten of allerlei gekke dingen die ze niet had verwacht. (mijn tante kocht ooit een zwart bastaardje waarvan de ouders onbekend waren dat ze Kees noemde en Kees werd later dus gewoon een enorme zwarte pitbull.... :engel: :LOL: )

Hondje komt prima terecht al klinkt het niet zo ideaal als ik zeg dat ze geen uren willen lopen. In London kun je gewoon heerlijk naar parken en lekker lopen maar niet zoals ik dat doe met Guus en Bas en een hondje dat dat nodig heeft willen ze liever niet. Als er een kindje ziek is kan het zijn dat het rondje kort moet. En het hondje moet ook vaak aan de riem wandelen.

Weet iemand iets van shitzu's? Zijn dat lieve gezinshondjes die het prima doen als ze gezelschapshondje zijn en met kinderen? Lijkt mij wel maar ik weet er niets vanaf. Verder vraag ik me af hoe ongezond ze zijn? Valt mee toch? Niet kopen met traanoogjes en te plat neusje heb ik al gezegd. En geen hondje met dichte neusgaatjes. Verder tips?

Mij lijkt een shitzu een stuk standvastiger dan een dwergpoedel want dat vind ik zieltjes die veel te snel onder de indruk zijn. Een hondje met ballen is beter dan een zenuwlijer.
Afbeelding
Sandra&co

Re: Mijn zus wil misschien een shitzu. Is dat wat?

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik zou ze nooit kopen. Ik vind het een exces en dat moet ik niet hebben, een Shih Tzu is noóit een mooi gebouwde hond en ik hou van mooi (functioneel) gebouwd. Maar ze zijn wel heel lief als je van eigenwijs houdt :mrgreen: Het zijn verder wel gezellige gezinshondjes, laten zich niet snel de pis lauw maken heb ik het idee.
Inderdaad letten op traanoogjes, té platte snuiten, slecht aansluitend gebit en kromme poten.
laeken
Zeer actief

Sandra&co schreef:Ik zou ze nooit kopen. Ik vind het een exces en dat moet ik niet hebben, een Shih Tzu is noóit een mooi gebouwde hond en ik hou van mooi (functioneel) gebouwd. Maar ze zijn wel heel lief als je van eigenwijs houdt :mrgreen: Het zijn verder wel gezellige gezinshondjes, laten zich niet snel de pis lauw maken heb ik het idee.
Inderdaad letten op traanoogjes, té platte snuiten, slecht aansluitend gebit en kromme poten.
Het lastige is dat ik het wel met je eens ben. Ik zou zeggen koop een kruising. Een boomer. Een beetje shitzu maar wel met een langsnuit erdoor en wat hogere pootjes. Maar in London is dat allemaal wat lastiger. Ze zit niet in de honden en die krusinkjes zijn vaak ontzettend broodfok en dat wil ze ook niet. Kwa karakter zeg jij dus geschikt eigenlijk?
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Of een Lhasa Apso, die heeft tenminste een neus :wink:
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Een Shih zou op zich prima kunnen. Ik zou het alleen niet doen qua gezondheid. Zeker als ze ouder worden krijgen ze heel vaak toch problemen met die bolle ogen. Als ik het zo lees zou ik voor een havanezer gaan. Veel beter gebouwd en een normaal hoofd. En ik denk qua karakter ook meer geschikt voor een gezin met kinderen.
laeken
Zeer actief

OK, top. Ik ga straks de link van het topic sturen dus daar kan ze wel wat mee.

Hebben heel goed gefokte shitzu's ook die issues? Want als ik naar kijk zie ik hele andere hondjes dan de shitzu's die je overal op straat ziet. Die showhondjes hebben ook helemaal geen bolle ogen bijvoorbeeld.
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

[quote="laeken"]OK, top. Ik ga straks de link van het topic sturen dus daar kan ze wel wat mee.

Hebben heel goed gefokte shitzu's ook die issues? Want als ik naar kijk zie ik hele andere hondjes dan de shitzu's die je overal op straat ziet. Die showhondjes hebben ook helemaal geen bolle ogen bijvoorbeeld.[/quote

Ja ook goed gefokte exemplaren met stamboom krijgen problemen is mijn ervaring. Ik trim ongeveer 20 jaar honden en zeker op late leeftijd geven die ogen, korte snuit problemen en heeft het veel verzorging nodig om het allemaal een beetje goed te houden.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Caro »

Ik heb een vriendin die twee shitzu's heeft. Ze heeft altijd shitzu's gehad. Vanaf pup en volgens mij wel van een goede fokker want het zijn gezonde hondjes. Ze hebben trouwens geen bolle ogen hoor. De hondjes die ze nu heeft zijn 3 en 11 jaar. De vorige is overleden op 13-jarige leeftijd en zonder noemenswaardige gezondheidsproblemen te hebben gehad. Oké 1 van de hondjes heeft voedselallergie maar ja dat kan bij alle rassen voorkomen. Bij haar doen ze het in ieder geval prima in het gezin met kinderen en met een kat. Ze heeft ze wel goed opgevoed. Vaak vind ik de shitzu's die ik op straat tegen kom zo vervelend omdat ze tegen mijn hond gaan keffen maar die zien er vaak ook niet uit dat ze een opvoeding hebben gehad. Maar ze zijn blijkbaar wel goed op te voeden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Oh ja. Ze neemt er tegelijkertijd een jong poesje bij. Zodat het hondje altijd gezelschap heeft en andersom. Poesje mag in de tuin later maar die is gemeenschappelijk dus hond mag daar niet in.
Shitzu lijkt me kwa formaat dan wel weer leuk met een jong poesje tegelijk. Dan is dat poesje al snel de baas en dus dat gaat wel goed.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Caro schreef:Ik heb een vriendin die twee shitzu's heeft. Ze heeft altijd shitzu's gehad. Vanaf pup en volgens mij wel van een goede fokker want het zijn gezonde hondjes. Ze hebben trouwens geen bolle ogen hoor. De hondjes die ze nu heeft zijn 3 en 11 jaar. De vorige is overleden op 13-jarige leeftijd en zonder noemenswaardige gezondheidsproblemen te hebben gehad. Oké 1 van de hondjes heeft voedselallergie maar ja dat kan bij alle rassen voorkomen. Bij haar doen ze het in ieder geval prima in het gezin met kinderen en met een kat. Ze heeft ze wel goed opgevoed. Vaak vind ik de shitzu's die ik op straat tegen kom zo vervelend omdat ze tegen mijn hond gaan keffen maar die zien er vaak ook niet uit dat ze een opvoeding hebben gehad. Maar ze zijn blijkbaar wel goed op te voeden.
Opvoeding komt wel goed. Jij hebt dus andere ervaringen met de gezondheid.

En Nanna. Ik zei ook al reken op tussen de 750 en 1500 pond. Die fokker fokt met kampioenen en heeft een hele grote kennel met hondjes die overal showen in het buitenland. Dat zijn dure hondjes denk ik. Miskleur of rare aftekeningen dan maar of betalen haha.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Als je haar eerst eens vertelt dat het ras Shih Tzu heet?
www.theshihtzuclub.co.uk :wink:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Een Shih-Tzu wordt wel gekenmerkt door een korte snuit, dus daar ga je niet aan ontkomen denk ik. Degene die ik ken (met stamboom) vond ik op zich prima hondjes. Bewegen soepel, niet benauwd of met snurkgeluiden ofzo, geen uitpuilende ogen. Maar een lange snuit hadden ze ook niet. Als je dat wil zou ik eerder gaan voor een Lhasa of Havanezer. Vooral die laatste is wat meer de natuurlijke, "casual" versie van een gezelschapshond. En volgens mij moet het qua karakter alle drie wel passen?
laeken
Zeer actief

*Esther schreef:Als je haar eerst eens vertelt dat het ras Shih Tzu heet?
http://www.theshihtzuclub.co.uk :wink:
Haha. Misschien weet zij dat wel maar ik niet.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Nanna schreef:
Maeve schreef:Een Shih-Tzu wordt wel gekenmerkt door een korte snuit, dus daar ga je niet aan ontkomen denk ik. Degene die ik ken (met stamboom) vond ik op zich prima hondjes. Bewegen soepel, niet benauwd of met snurkgeluiden ofzo, geen uitpuilende ogen. Maar een lange snuit hadden ze ook niet. Als je dat wil zou ik eerder gaan voor een Lhasa of Havanezer. Vooral die laatste is wat meer de natuurlijke, "casual" versie van een gezelschapshond. En volgens mij moet het qua karakter alle drie wel passen?
Nou. Een Lhasa heeft toch wel een ander karakter dan een Shih Tzu hoor. Het zijn veel meer afstandelijke en gereserveerde hondjes.
Een Shih wordt uiteindelijk kortgeknipt, leert de ervaring. Ik vind dat zelf zonde. Misschien is een Papillon anders ook wel een leuke keus. Lekker sportief en prima met een borsteltje bij te houden.
Hmmm, ik vind een vlinder toch wel van een ander energieniveau dan een lhasa of shih. Denk eerlijk gezegd dat je menig papillon tekortdoet als je 'm qua wandelingen e.d. ondergeschikt maakt aan een druk gezinsleven. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit ras niet geschikt is voor een gezin met (kleine) kinderen want dat kan an sich prima maar dan moet het beestje niet helemaal onderaan de prioriteitenlijst bungelen zeg maar :wink:
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 22 feb 2019 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Benno was een kruising shih tzu. Echt een ideaal gezinshondje. Heel bomproof, lag overal te slapen wat er ook om hem heen gebeurde. Lekker mee wandelen maar paar dagen niks vond ie ook prima. Gewoon een makkelijk, vrolijk hondje. Je moet er niet allemaal ingewikkelde gehoorzaamheidsdingen van verwachten maar gewoon lekker mee en als je ergens neerstrijkt aan je voeten (of liever nog op schoot) liggen maffen.

Maar dat korte neusje vond ik echt een nadeel. Hij had het snel warm. Daarom zou ik in de toekomst eerder voor een havanertje gaan als ik nog zo’n hondje wil.
Overigens is hij probleemloos ruim 16,5 geworden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vind een Shi Tzu vooral een hond voor mensen die niet persé hondenliefhebbers zijn. Zijn er rassen te vinden die makkelijker zijn dan een shi tzu?
Ik ken alleen weke en apathische gevallen waar ik echt geen leven in kan ontdekken. Type wandelende pantoffel. Maar voor hun eigenaar zijn ze perfect, en dat type eigenaar vindt mijn honden dan weer veeleisende en drukke gevallen.
Ik houd van dieren in alle soorten en maten maar ik kan zelf geen toewijding opbrengen aan een schoothondje. Ik zou er na 3 dagen op uitgekeken zijn, ook als ik in een stad zou wonen.
Maar goed, dat ben ik. Ik denk dat het niet zozeer van de praktische omstandigheden ligt of een shi tzu bij je zus past, maar vooral aan wat je zus aanspreekt.
Afbeelding
Sandra&co

Ik zal misschien dan nét die ene Shih Tzu hebben gekend die dus allesbehalve week en apathisch was :LOL:
Paisley
Zeer actief

Nee die opvanger van jou was een beetje venijnig toch?

Maar dat doet me denken aan de york waarvan ik de littekens nog op mijn handen heb staan. Die was soms verschrikkelijk fel maar vooral omdat hij geen gezeik aan zijn kop wilde, en dat had 8 jarige Paisley niet altijd op tijd door. Dat risico loop je ook met honden die snel onder de indruk zijn -dat ze gaan uitvallen uit zelfbehoud. Was dat ook de drijfveer van jou opvanger?
In combinatie met kinderen houd ik vooral van optimistische, vrolijke, tolerante honden die tegen een stootje kunnen en dus niet te klein/teer zijn en niet te gevoelig voor drukte in de omgeving. Dan zit je sneller bij de middelmaten, en krijg je een hoger energie niveau er gratis bij :)
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Nee hoor, ik vond Benno dat ook totaal niet. Dat was echt een persoonlijkheid. Hij liet zich niet gek maken, maar ook echt niet dat hij maar gewoon mee sjokte en het hem allemaal geen bal interesseerde. Hij had overal een eigen mening over en dan kon je op je kop staan, het ging zoals hij wilde. Hij kon helemaal los gaan op bijv. Een trekspelletje. Maar als iemand op 1 m afstand datzelfde trekspel met zijn eigen hond deed zou hij daar 0 op reageren.

Hij was enorm toegewijd aan de mensen die hij kende (en had goedgekeurd :-P). Andere mensen boeiden hem niet. Hooguit de koekjes.

Maeve
Zeer actief
Contacteer:

De vlinder lijkt me ook van een ander kaliber. Die komen op mij meer over als Shelties/Borders in een kleine jasje, wel echt energiebommetjes dus :wink:
Paisley schreef:Ik vind een Shi Tzu vooral een hond voor mensen die niet persé hondenliefhebbers zijn. Zijn er rassen te vinden die makkelijker zijn dan een shi tzu?
Ik ken alleen weke en apathische gevallen waar ik echt geen leven in kan ontdekken. Type wandelende pantoffel. Maar voor hun eigenaar zijn ze perfect, en dat type eigenaar vindt mijn honden dan weer veeleisende en drukke gevallen.
Ik houd van dieren in alle soorten en maten maar ik kan zelf geen toewijding opbrengen aan een schoothondje. Ik zou er na 3 dagen op uitgekeken zijn, ook als ik in een stad zou wonen.
Maar goed, dat ben ik. Ik denk dat het niet zozeer van de praktische omstandigheden ligt of een shi tzu bij je zus past, maar vooral aan wat je zus aanspreekt.
De Shih-Tzu's/Boomers die ik ken vanuit de trimsalon waren inderdaad wel zoals jij beschrijft, en de eigenaren ook :LOL: Maar week en probleemloos vond ik ze niet hoor. Alleen merkt dat type eigenaar de problemen niet op, óf leidt de hond zo'n leven dat problemen amper aan het licht komen. Het hysterisch uitvallen naar andere honden, bibberen als een malle bij aanraking door vreemden, overal willen markeren etc. Maar als je leven bestaat uit drie maal daags een blokje om kom je niet zo vaak in dat soort situaties, óf de eigenaar vindt het volkomen normaal. Ik vond de meeste niet het schoolvoorbeeld van een stabiel karakter in ieder geval. Sommige angstig en onzeker en sommige juist venijnig (daardoor).
Sandra&co

Paisley schreef:Nee die opvanger van jou was een beetje venijnig toch?

Maar dat doet me denken aan de york waarvan ik de littekens nog op mijn handen heb staan. Die was soms verschrikkelijk fel maar vooral omdat hij geen gezeik aan zijn kop wilde, en dat had 8 jarige Paisley niet altijd op tijd door. Dat risico loop je ook met honden die snel onder de indruk zijn -dat ze gaan uitvallen uit zelfbehoud. Was dat ook de drijfveer van jou opvanger?
In combinatie met kinderen houd ik vooral van optimistische, vrolijke, tolerante honden die tegen een stootje kunnen en dus niet te klein/teer zijn en niet te gevoelig voor drukte in de omgeving. Dan zit je sneller bij de middelmaten, en krijg je een hoger energie niveau er gratis bij :)
Ja, ik denk het wel. Teveel drukte aan z'n kop. (Stamboom)fokker die eigenlijk gewoon geen verstand had van hondengedrag, haar zoontje dat te pas en te onpas die hond ondersteboven rende. Tja, dat wil wel. Toch zou hij bij kleine kinderen die wél normaal met honden om kunnen gaan, prima op zijn plaats zijn geweest want in wezen was het gewoon een zachtaardig hondje (maar, nogmaals, eigenwijs :mrgreen: ) met een prima gevoel voor humor, die over het randje was geholpen.
Maar mijn ras is het verder niet hoor, daarom heb ik 'm niet gehouden.
Paisley
Zeer actief

Sandra&co schreef: Ja, ik denk het wel. Teveel drukte aan z'n kop. (Stamboom)fokker die eigenlijk gewoon geen verstand had van hondengedrag, haar zoontje dat te pas en te onpas die hond ondersteboven rende. Tja, dat wil wel. Toch zou hij bij kleine kinderen die wél normaal met honden om kunnen gaan, prima op zijn plaats zijn geweest want in wezen was het gewoon een zachtaardig hondje (maar, nogmaals, eigenwijs :mrgreen: ) met een prima gevoel voor humor, die over het randje was geholpen.
Maar mijn ras is het verder niet hoor, daarom heb ik 'm niet gehouden.
Die york zocht de problemen ook niet op. Als de kinderen 'zich gedroegen' was hij heel lief. Maar als moeder zit je niet echt te wachten op een hond die je kind te grazen neemt omdat t kind gewoon kinderdingen doet :engel: tenminste, dat hoop ik dan.
Toen Paisley nog een Paisleytje was, was ze best goed met dieren. Maar kleine kinderen zijn wel eens impulsief, of hun inschattingsvermogen is een beetje roestig. Geen grappen; ik heb drie littekens van dat kreng, één zelfs in mijn wenkbrauw. Een hond die een normaal kind op die manier de les leest, zou bij mij echt linea recta het huis uit vliegen. Nou, bij mijn moeder dus ook, want het loeder is herplaatst :devil: De rottweiler en de border collie die die we ook hebben gehad pasten veel beter in het gezin, ook al zouden die 'op papier' heel wat meer problemen moeten kunnen geven.
Honden die goed zijn met kinderen beoordelen niet persé op gedrag, maar op intentie. Een kind waarvan de intentie niet verkeerd is maar waarvan de motoriek en inschattingsvermogen nog een beetje jeugdig zijn hoort niet tot bloedens toe te worden gebeten. In eigen huis en haard notabene. Al is het vanuit de hond ook begrijpelijk want als je een paar kilo weegt dan ben je gewoon te klein voor deze wereld.
OK, jeugdtrauma is nu officieel opgerakeld: Ik heb een pleuris hekel aan alles wat ook maar enigszins op een yorkshire terrier lijkt :LOL:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik wilde er al niet meteen mee komen maar ik zeg ook; Havanezer. Echt een ideaal gezinshondje wat zich makkelijk aanpast en gek is op kinderen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Of een kruising shih tzu Maltezer. Die hebben gewoon net wat meer neus, en daardoor ook gezondere oogjes.

Die stamboom shih tzu en ook de boomloze hebben meestal echt chronisch ontstoken traanbuisjes.

Of gewoon een Maltezer. Is dat niks? Toch meestal makkelijke gezeglijke hondjes, en een normale bouw. Tenminste de boomloze hondjes willen nog wel eens zeer zwakke achter hand en achterpoortjes hebben.

Een leuk boomer mixje is helemaal leuk, maar helaas zit je dan snel bij een broodfokker, denk ik.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Mijn zoon heeft een Shih Tzu, met een klein beetje iets anders doorheen, vorig jaar uit het asiel gehaald. Een heerlijk beest wat bij haar vorige eigenaren wel wat teveel vrijheid heeft gekregen. Ze is overdag vaak hier, speelt heerlijk met Spetter en Bonnie en is behoorlijk actief. Is overigens ook de eerste en enige hond die op de grote tafel gaat lopen shoppen als ze alleen thuis is. Daar springt ze dus gewoon bovenop...
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Desi&Bibi
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Desi&Bibi »

Ik heb zelf 2 shih tzu kruisingen. Desi is een kruising van shih tzu malthezer en westie. Bibi is de dochter van Desi en haar vader is een shih tzu.
Desi is best een makkelijke hond, jaagt alleen op konijnen/herten als ze de kans krijgt.
Bibi is toch een stuk moeilijker, haar vader was ook best pittig. Druk en veel uitdaging nodig. Eigenwijs en als ze er het nut niet van inziet en er staat niks tegenover doet ze het niet.
Ze luisteren (tenzij ze dus wild zien) prima maar zijn dan ook wel goed opgevoed. Ondanks dat ze niet opgegroeid zijn met kinderen gaat dat allemaal prima.
Ik kan ze alle kunstjes leren die ik wil, ze zijn wat dat betreft erg gemotiveerd.

Bibi blijkt ondanks dat ze niet een heel platte neus heeft toch een scheef neus tussenschot te hebben en een vernauwing achter in haar keel. Ze heeft er nooit last van gehad (is nu 6 jaar) maar waarschijnlijk door allergie nu toch soms last.

Een echte shih tzu heeft wel vaak oog problemen (beschadigingen, te droog enz) en problemen met de neus/keel en luchtpijp qua benauwdheid.
Ik zou zelf nooit een echte shih tzu kopen, moet toch minstens iets door zitten met een langere neus.
laeken
Zeer actief

Heel leerzaam topic en leuk om jullie ervaringen en eerlijke meningen te lezen. Ben blij met alle berichten want ik laat de topic aan mijn zus lezen dus die kan dan zelf haar oordeel vellen over het ras. Oogjes en neusje is best een ding lees ik. Dus ook al koop je er een hele mooie dure van geeft dat duidelijk geen garanties.
Hondje komt prima terecht en de dwergpoedel valt af vanwege verlatingsangst. Heel veel mensen daar hebben dwergpoedels en blijkbaar tegen mijn zus gezegd dat die snel verlatingsangst hebben. Dat vindt ze niks. Ik zou daar ook niks mee kunnen trouwens. Ik ga graag regelmatig even weg en vind dat mijn honden zich daar bij neer moeten leggen zonder gegil en gesloop. Dus snap prima waarom die poedels afvallen.

Ik zelf vind een poedel ook teveel een zieltje en mentaal te kwetsbaar. Kinderen spelen en het hondje moet niet meteen totaal onder de indruk raken als de kinderen een keer gillen of rennen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Emma schreef:Of een kruising shih tzu Maltezer. Die hebben gewoon net wat meer neus, en daardoor ook gezondere oogjes.

Die stamboom shih tzu en ook de boomloze hebben meestal echt chronisch ontstoken traanbuisjes.

Of gewoon een Maltezer. Is dat niks? Toch meestal makkelijke gezeglijke hondjes, en een normale bouw. Tenminste de boomloze hondjes willen nog wel eens zeer zwakke achter hand en achterpoortjes hebben.

Een leuk boomer mixje is helemaal leuk, maar helaas zit je dan snel bij een broodfokker, denk ik.
En met een kruising Shih-Tzu x Maltezer zit je niet bij de broodfok denk je? :mrgreen:
Om die reden zou ik eerder voor de Hava gaan. Zelfde idee, maar die vind je nog wel op verantwoorde wijze gefokt :ok: En het moet volgens de standaard gewoon e een neus hebben.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Ik heb mijn hart verloren aan de kleine hondjes. Heb cotons en een havanezer. Super vind ik ze.
De havanezer wat makkelijker en ondeugender dan de coton. Maar wat zijn het heerlijke hondjes. Zelf zou ik nooit voor een boomloze havanezer of Coton de tulear gaan, gewoon omdat je dan al snel bij broodfok terecht komt helaas.

Zelf houd ik niet van kortsnuitjes gewoon omdat ik dat niet mooi vind. Daarom de keuze voor de twee rassen die ik nu heb.

Wil je zus een leuke vrolijke stuiterbal die bereidt is altijd met je te spelen en rete slim ga dan voor één van de 9 bichon rassen.
Afbeelding
gevni havanezers
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Vriendin van mij heeft een bichon frise. Zij trimmen hem gewoon, zonder zo’n ontploft hoofd. Dan zijn het hartstikke leuke hondjes. En ook heel makkelijk en vrolijk.

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”