Nanna schreef:Cleva schreef:
Jij als moeder zou toch moeten begrijpen hoe onbetaalbaar het is om een fotoreportage van de partum te hebben.
Respectloos dat je geen zin hebt om de extensions van Jody te sponsoren!
Ik had een keizersnee van een metertje of twee. Weet niet of de chirurg blij zou zijn met een befototoestelde dame die hem afbekt omdat ie in d’r licht staat.
Sorry Jody, we gaan er mee aan de haal maar geef toe dat het een onderwerp is dat hilariteit toestaat.
Hm, ik heb best humor, denk ik zo maar dit vind ik gewoon kinderachtig en respectloos. Maar in principe ben ik het van een aantal leden wel gewend hoor. En inmiddels weet ik dat het jullie gebrek is en niet de mijne
Maar inplaats van gepikeerd te zijn omdat jullie er zo weinig van snappen lijkt me een andere invalshoek misschien nuttig. Het is ook niet erg dat wanneer iets heel nieuw is een bepaalde groep of eh generatie er moeite mee heeft. Vroegah was dat natuurlijk helemaal niet aan de orde, dus ik snap het wel.
Wellicht helpt het meer wanneer ik gewoon maar even uitleg wat mijn werk inhoudt.
Geboortefotografie is geen makkelijk vak. Je hebt met zoveel aspecten te maken, ook het slechte licht in de kamers, of juist de felle lichten die het allemaal niet mooier maken. Maar dat is dan meteen weer iets te technisch misschien

Rekening houden met het personeel en familie van de klant, de chaos van het bevallen, het opletten, lange uren en dan ook nog alles op een bepaalde manier vastleggen dat het mooi is, vanuit een goede hoek. Maar wat vaak vergeten wordt is dat het stand-by staan op zich al een hele opgave is. Veel mensen en ook andere fotografen hebben geen idee wat dit inhoudt en hoe intens dit kan zijn. Ik vind dit persoonlijk het zwaarste onderdeel van geboortefotografie. Stand-by staan houdt in dat jouw klant jou kan bellen 24/7 en dat jij dus 24/7 klaar moet staan om te vertrekken. De meeste geboortefotografen gaan stand-by staan vanaf 37 weken en dan kan dat dus tot 42 weken zijn. Stand- by staan houdt in dat jouw klant jou kan bellen 24/7 en dat jij dus 24/7 klaarmoet staan om te vertrekken. Ik moet zeggen dat ik me meer kan ontspannen sinds ik een apple Watch draag en niet continu op die telefoon moet kijken. Maar nog steeds ben je alert. Het telefoontje wil je gewoonweg niet missen. Je ben er hoe dan ook veel mee bezig. Je telefoon moet je bij je hebben, je batterij moet vol zijn. ’Snachts moet je gebeld kunnen worden. Dit houdt in dat je er altijd op moet rekenen dat je klant ook kan bellen. Tijdens etentjes, uit eten, bioscoop, verjaardagen, stap avonden enzovoort. Een geboorte kan snel gaan en een paar uur kan veel verschil maken. Je kan dus niet ver reizen, want het kan dan zomaar zijn dat je het mist.
Mocht je weg gaan dan moet je tas altijd mee, je telefoon moet opgeladen zijn en vol genoeg blijven. Als je stand-by staat betekent dat dat je tas klaar is voor vertrek. Alles wat je nodig hebt moet erin zitten en je batterijen moeten vol zijn, kaartje leeg enzovoort. Ik heb regelmatig dat ik midden in de nacht moet gaan rijden en het kan ook zijn dat je telefoon krijgt met: ‘Het wordt een spoed keizersnede, ze maken nu de O.K. klaar’. Dan wil je dus niet eerst nog alles moeten pakken en opladen, dan is het aankleden, tas pakken en gaan.
Stand-by staan houdt in dat de bevalling van jouw klant voor al het andere gaat. Het kan zijn dat je bepaalde persoonlijke dingen mist. Bruiloften, verjaardagen, diploma- uitreikingen, je eigen verjaardag

Wanneer je geboortefotograaf wil worden en je neemt klanten aan voor geboortefotografie moet je je beseffen dat je dus niet alleen beschikbaar bent voor alleen de bevalling maar ook de weken daarvoor.
Dus wanneer je je afvraagt wat je moet vragen voor een geboorte, denk dan hier eens aan. Reken niet alleen de uren die ik spendeert aan het fotograferen van de bevalling en het bewerken van de foto’s maar houd ook rekening met alle uren, dagen en weken waar je alert bent om voor jouw klant te allen tijde alles uit je handen te laten vallen om voor je klant hun verhaal vast te leggen.
Er wordt vies over gepraat, maar bekijk eens wat foto's. Ja het zijn geen schone kindjes die schattig op bed liggen, het is een bevalling. Dat mensen een bevalling vies vinden, prima, maar dat is op zich gewoon een mening. Voor de ouders hier onder ons vraag ik me af of je je kind dan ook zo ontzettend goor vond toen die geboren werd. Maar goed, ja, er is bloed, poep, huidsmeer. De kunst is het zo vastleggen dat het allemaal niet zo 'goor' is. Overigens is er een reden dat veel foto's zwart-wit zijn. Al houd ik van kleur, ik vind het allemaal niet zo vies. Maar even voor de goede orde, ik sta niet tussen de benen te fotograferen. Mijn focus ligt bij de ouders en hun eerste reactie.
En dan heb je nog rekening te houden met het ziekenhuis en het personeel. Ik heb een persoonlijk contract met twee ziekenhuizen en in gesprek met een derde. Ik heb O.K. training gehad en weet wat de routine is, waar ik mij moet omkleden en waar ik wel en niet kan staan op een O.K. Ook daar vinden ze het dus goed dat ik erbij sta en nee, geen scheve gezichten Nanna, de gynaecoloog vindt het vaak erg leuk wanneer ik zijn werk vastleg.
Er worden ontzettend veel kindjes geboren en niet iedereen wil er een geboortefotograaf bij. Helemaal prima natuurlijk, zoiets is heel persoonlijk. Maar sommige ouders hebben wel een goede reden om het vast te leggen. Het ene stel wil gewoon de eerste momenten met hun kindje vastgelegd hebben maar er zijn ook ouders die misschien eerder een kindje hebben verloren. Tijdens de zwangerschap of vlak na de geboorte. Je kunt je het misschien niet voorstellen maar foto's hebben dan opeens een hele emotionele waarde. Dus deze mensen leggen graag deze eerste belangrijke momenten vast. Het kan ook zomaar zo zijn dat er iets mis gaat tijdens de bevalling en er een kindje dood geboren wordt waar jij bij bent. Voor de ouders zijn deze foto's heel waardevol. Denk alleen al aan de verwerking van de bevalling.
Vooral vrouwen onthouden niet veel van hun eigen bevalling. Het is fijn wanneer het heftig is geweest en je kunt terugkijken. De reden dat het steeds vaker gevraagd wordt is omdat het mooi is. Omdat een bevalling vaak nog een beetje een taboe is en dat is ontzettend onnodig. Bevallen is niet vies, het hoort erbij. Het is de natuur.
Zo worden ook uitvaarten steeds meer vastgelegd. Waarom zou je alles in je leven vastleggen behalve het begin en het einde? Iets wat nieuw is moet groeien en mensen moeten eraan wennen. Dat snap ik. En dat je, omdat je geen idee hebt, dan grapjes gaat maken, helemaal prima. Wanneer die grapjes met een beetje echte humor en respect gemaakt worden vind ik het geen probleem. Maar een beroep zodanig afzeiken zonder enige interesse te tonen vind ik gewoon een beetje zielig. Maar nogmaals, jullie gebrek

Ik neem het jullie overigens niet kwalijk aangezien jullie geen idee hebben wat het nou werkelijk inhoudt. Misschien na deze uitleg wat meer

Ik verwacht overigens geen verandering in gedrag maar hee, dan kun je er in ieder geval domme grapjes over maken en dan ook nog eens echt weten wat geboortefotografie nou is. Dat is in ieder geval al beter dan onwetend in de rondte blaten.
Maar goed, geboortefotografie dus. Waardevol voor vele maar niet perse voor iedereen. Wat helemaal prima is.
Mensen vinden bijvoorbeeld ook veel van uitvaarten die gefotografeerd worden. Ik kies hier overigens niet voor omdat het geen werk is waar ik blij van word, maar zo nu en dan word ik gevraagd. Zo ben ik laatst gevraagd om de uitvaart vast te leggen van een meisje van 4. Daar kun je van alles van vinden maar deze ouders hebben zometeen foto's waar ze naar kunnen kijken. Foto's die gaan helpen bij het verwerken van het verlies van hun dochter. Laatste foto's van haar gezichtje, terug kijken wie er allemaal waren op de begrafenis. Je kunt er grappen over maken, je kunt het niet begrijpen en dat is prima. Maar het zijn geen kiekjes die je maakt. Het is enorm waardevol. Deze mensen leven in een roes en missen de helft van de begrafenis van hun dochter. Deze foto's helpen echt bij het verwerkingsproces. En hoe graag hadden zij nu foto's gehad van de geboorte van hun kindje? Het is niet altijd alleen maar 'klik' en hier je hebt een foto.
En dan blijft het een kwestie van smaak. Sommigen vinden het mooi en sommigen vinden het niet mooi. Het ene koppel is wil het wel en de ander wil het niet. Helemaal prima. Zo wil die ene wel dat ras en vindt de ander het helemaal niets.
Maar ja, als je kijkt naar hoeveel uren werk je hebt aan het vastleggen van 1 geboorte dan zijn die prijzen zeer realistisch. Want anders maak je gewoonweg geen winst. En ik neem aan dat iedereen een normaal uurloon wil hebben toch?