Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitlaatservice starten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Uitlaatservice starten

Ongelezen bericht door Jackira »

Het lijkt me zo leuk, lekker buiten lopen, met een aantal leuke honden, ook mijn eigen honden mee. Slecht weer deert me niet zo, alleen wel wanneer het gevaarlijk zou worden natuurlijk. Natuurlijk is het allemaal niet zo rooskleurig en is het hard werken. Dat snap ik best.

Maar de meningen over uitlaatservices, de goede niet te na gesproken natuurlijk, zijn hier op het forum over het algemeen niet zo positief. Ik deel zelf die mening ook meestal wel.

Zelf zou ik met niet meer dan 5 a 6 honden willen lopen en dan geleidelijk aan opbouwen totdat je ze goed kent. Dus beginnen met 1 enz. En ze zouden allemaal een gps om krijgen.

Wat vinden jullie de voorwaarden en eisen die gesteld kunnen worden aan een goede uitlaatservice. En wat zou je dan vooral niet willen.
Hakuna Matata
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Uitlaatservice starten

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Misschien iets van vakbekwaamheid op papier
Laatst gewijzigd door Hakuna Matata op 02 jul 2018 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik zou vooral iemand willen die verantwoordelijk met mijn honden omgaat. En ook weet wat te doen in noodsituaties. Die eerst de tijd neemt om ze te leren kennen en die vooral ook de groep eromheen afgestemd heeft op mijn honden.
Maar eerlijk gezegd zou ik Dushi en Keetje niet met een uitlaatservice meesturen. Dushi is te oud en Keetje vind ik niet betrouwbaar luisteren naar anderen ( al zou ze het wel leuk vinden vooral met andere honden). Lizzie zou ik best meesturen maar alleen als er geen beukers mee gaan, want dat trekt ze niet.
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Jip gaat mee met een uitlaatservice. In eerste instantie had ik daar geen goed gevoel bij, omdat het inderdaad moeilijk is om iemand te vinden die kennis van zaken heeft. Iedere idioot (bij wijze van spreken) kan een HUS beginnen. Mijn eisen waren onder meer dat ze aantoonbare kennis en ervaring heeft op het gebied van kynologie en van ehbo en daarvoor ook een opleiding of cursussen heeft afgerond. Daarnaast had ik als eis dat er met kleine groepen wordt gewandeld en dat we eerlijke feedback krijgen op het moment dat het niet lekker loopt tussen de honden. Er is een kennismakingsgesprek aan vooraf gegaan, waar heel veel vragen over en weer zijn gesteld. Dat klikte zo goed, dat al mijn twijfels verdwenen. Ze bood mij ook aan om een (paar) keer mee te lopen, zodat ik zelf kon zien hoe het gaat. De betreffende uitlaatservice loopt met max. 7 honden, waarvan er drie van haarzelf zijn. De samenstelling van de groep varieert wel eens, maar er zullen nooit plots 5 nieuwe honden tegelijkertijd mee lopen.

Overigens had ik daarvoor ook al twee andere gesprekken gehad. Die gesprekken liepen stroef en we bleken niet op één lijn te zitten wat aanpak en opvoeding betreft. Jip was op dat moment pas 10 maanden, dus best een lastige leeftijd. Ik wilde zeker weten (voor zover dat kan) dat hij in goede handen is. Daarnaast is het ook zo, dat je een wildvreemde jouw huissleutel geeft. Dus ik vind het wel belangrijk dat er een klik is. Maar nu heb ik een fijne uitlaatservice gevonden, waar Jip zelfs kan logeren als het nodig is.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Het zou me werkelijk niets boeien of iemand kennis heeft van kynologie of EHBO. En of ze cursussen hebben gevolgd. Ik zou willen kennismaken en meelopen en willen zien hoe iemand de omgeving scant en hoe iemand puur en instinctmatig op honden en hun gedragingen reageert.
En dan moet hij/zij daarnaast koelbloedig en relaxed zijn en een grote dosis gezond boeren verstand bezitten.
Gr. Aniek

Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

ik las, uitvaartservice :80:
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Budkes schreef:Het zou me werkelijk niets boeien of iemand kennis heeft van kynologie of EHBO. En of ze cursussen hebben gevolgd. Ik zou willen kennismaken en meelopen en willen zien hoe iemand de omgeving scant en hoe iemand puur en instinctmatig op honden en hun gedragingen reageert.
En dan moet hij/zij daarnaast koelbloedig en relaxed zijn en een grote dosis gezond boeren verstand bezitten.
TS vraagt "Wat vinden jullie de voorwaarden en eisen die gesteld kunnen worden aan een goede uitlaatservice?" Daar geef ik antwoord op. Prima dat het jou niets boeit, maar voor mij geldt dat wel. En in mijn antwoord gaf ik ook aan dat we mee mochten wandelen (wat we ook hebben gedaan) om te kunnen zien hoe er bij bepaalde situaties gehandeld wordt. Er zijn genoeg mensen die nul verstand hebben van honden, en toch een HUS beginnen. Dat wilde ik in ieder geval voorkomen.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

natalie schreef:
Budkes schreef:Het zou me werkelijk niets boeien of iemand kennis heeft van kynologie of EHBO. En of ze cursussen hebben gevolgd. Ik zou willen kennismaken en meelopen en willen zien hoe iemand de omgeving scant en hoe iemand puur en instinctmatig op honden en hun gedragingen reageert.
TS vraagt "Wat vinden jullie de voorwaarden en eisen die gesteld kunnen worden aan een goede uitlaatservice?" Daar geef ik antwoord op. Prima dat het jou niets boeit, maar voor mij geldt dat wel. En in mijn antwoord gaf ik ook aan dat we mee mochten wandelen (wat we ook hebben gedaan) om te kunnen zien hoe er bij bepaalde situaties gehandeld wordt. Er zijn genoeg mensen die nul verstand hebben van honden, en toch een HUS beginnen. Dat wilde ik in ieder geval voorkomen.
Ik geef antwoord aan TS op de vraag wat voor MIJ de voorwaarden zijn en de eisen die IK stel aan een goede uitlaatservice.
En dat zijn MIJN voorwaarden en eisen dus. Heeft toch niets met jouw voorwaarden en eisen te maken :U:
Anders had ik je wel gequote als ik daar wat van vind. Ik vind daar namelijk niets van. Dat zijn jouw eisen, de mijne liggen dus anders. Geen enkel probleem toch.
Gr. Aniek

Afbeelding
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

Mijn honden gaan niet mee met een uitlaat en dat gaat nooit gebeuren ook. Het bestaat niet dat je 5/6 honden die niet van jezelf zijn ten alle tijden onder controle staan. Het gaat te vaak fout en dan loop je wel met honden van een ander. Ik vervloek ze,allemaal. Honden die gaan najagen,opjagen,ganging up gedrag, plekken waar een hus stil staat opeisen waardoor een andere wandelaar met of zonder hond er niet meer langs kan... Ik zie het allemaal gebeuren en heb er bij de gemeente ook klachten over liggen. Heb je daar zin in? Huur een veld af en vermaak die honden daar zonder dat een ander last heeft van jouw groep honden want dat is het vaak: overlast. De losloop gebieden zijn over het algemeen te klein om met grote groepen honden te gaan lopen en al helemaal met honden die niet van jezelf zijn en vaak ook niks met elkaar op hebben.
Afbeelding

jemble 5 maanden
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Helemaal eens. Iemand moet van nature een zeker overwicht hebben en toch relaxed zijn. Dat leer je niet van een cursus, dat zit in je.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Lizzie. schreef:ik las, uitvaartservice :80:
Nee :80: :mrgreen:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ga eerst maar een plek zoeken om te lopen zonder dat je andere 100en hussen tegen komt in en rond den haag.

ellen
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Jackira schreef:

Dat zou het natuurlijk wel kunnen worden :engel:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik zou mijn hond alleen naar een zeer kleinschalige hus kunnen doen. ik zie ook teveel mis gaan bij de --grote =meer dan 5 -- hussen hier in de buurt
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

fenneke schreef:
Jackira schreef:

Dat zou het natuurlijk wel kunnen worden :engel:
Nee :neenee: :mrgreen:
Jackira
Zeer actief

Ik ga op de rest ook nog reageren maar eerst even over nadenken :wink:
Jackira
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef:ga eerst maar een plek zoeken om te lopen zonder dat je andere 100en hussen tegen komt in en rond den haag.

ellen
Gek genoeg kom ik er niet veel tegen terwijl ik weet dat ze er wel zijn ook waar ik vaak loop. En buiten het weekend loop ik ook meestal vrij rustig moet ik zeggen.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Hou er rekening mee dat een groep honden zich net zo gedraagt als een groep kleuters, ben je met de een bezig, vreten de anderen achter je rug weer wat anders uit.. :lol1:

Ik loop met een kleine groep, max 6 honden waarvan 2 van mezelf. Honden die los kunnen mogen los, voor de anderen heb ik lange lijnen. Reken op vaak stil staan, honden even aanlijnen, aan de kant gaan, soms omdraaien en andere mensen die gerust hun ongeleide projectiel tussen jouw roedel laten rennen. Niet stil gaan staan, dan gaan ze rottigheid uithalen.. Bewaar de rust in de groep om dingen als ganging up te voorkomen.
Ik loop rond 12 uur, dan is het aardig rustig in het bos. De vaste wandelaars kennen elkaar, ik weet met welke honden het wel goed gaat en met welke niet. De een ontwijk ik, de ander wandelt wel eens mee.

Mijn reu regelt ook eea, die houdt andere honden weg, heel correct en ziet eerder onrust in de groep dan ik, hij loopt dan tussen de honden door, kijkt een keer links en rechts en de raddraaiers zijn weer rustig.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

alm@ schreef:Iemand moet van nature een zeker overwicht hebben en toch relaxed zijn. Dat leer je niet van een cursus, dat zit in je.
Dit inderdaad. Verder is het belangrijk hoe mijn hond op iemand reageert. En voor mij zou het ook wel uitmaken wat voor honden iemand zelf heeft.

Ik heb laatst mijn hond zonder momentje twijfel aan mijn kraamhulp meegegeven. Hij deed haar uiteraard niet los maar ook dat had ik direct aangedurfd als hij dat gewild had. Hij had namelijk van nature een kalmheid én overwicht, ik zag dat direct aan hoe Oor op hem reageerde; ze vond hem geweldig en het was duidelijk dat ze blind naar hem zou luisteren. Zelf had hij thuis een husky en een stafford x mechel dus ook ervaring met een type hond als Oor. Dat zijn precies de drie dingen die er bij elkaar voor zorgen dat ik mijn hond met gerust hart aan iemand mee zou geven, dus daar zou ik op letten in het fictieve geval dat ik Oor met een hus mee zou geven.

En verder maakt de groep natuurlijk uit. Geen klapkaken en geen hele kleine onzekere sneue hondjes want dat vind ik allebei een te groot risico met Oor. Zeker als er ook wel eens een tak of een balletje gegooid word.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Omega schreef:Hou er rekening mee dat een groep honden zich net zo gedraagt als een groep kleuters, ben je met de een bezig, vreten de anderen achter je rug weer wat anders uit.. :lol1:

Ik loop met een kleine groep, max 6 honden waarvan 2 van mezelf. Honden die los kunnen mogen los, voor de anderen heb ik lange lijnen. Reken op vaak stil staan, honden even aanlijnen, aan de kant gaan, soms omdraaien en andere mensen die gerust hun ongeleide projectiel tussen jouw roedel laten rennen. Niet stil gaan staan, dan gaan ze rottigheid uithalen.. Bewaar de rust in de groep om dingen als ganging up te voorkomen.
Ik loop rond 12 uur, dan is het aardig rustig in het bos. De vaste wandelaars kennen elkaar, ik weet met welke honden het wel goed gaat en met welke niet. De een ontwijk ik, de ander wandelt wel eens mee.

Mijn reu regelt ook eea, die houdt andere honden weg, heel correct en ziet eerder onrust in de groep dan ik, hij loopt dan tussen de honden door, kijkt een keer links en rechts en de raddraaiers zijn weer rustig.
Wat houd je daar financieel nou aan over? Of is het vooral een bijverdienste? De eigen honden moeten toch uit dus dan neem ik er ook een paar tegen vergoeding mee.
natalie
Zeer actief

mijke schreef:
alm@ schreef:Iemand moet van nature een zeker overwicht hebben en toch relaxed zijn. Dat leer je niet van een cursus, dat zit in je.
Dit inderdaad. Verder is het belangrijk hoe mijn hond op iemand reageert. En voor mij zou het ook wel uitmaken wat voor honden iemand zelf heeft.

Ik heb laatst mijn hond zonder momentje twijfel aan mijn kraamhulp meegegeven. Hij deed haar uiteraard niet los maar ook dat had ik direct aangedurfd als hij dat gewild had. Hij had namelijk van nature een kalmheid én overwicht, ik zag dat direct aan hoe Oor op hem reageerde; ze vond hem geweldig en het was duidelijk dat ze blind naar hem zou luisteren. Zelf had hij thuis een husky en een stafford x mechel dus ook ervaring met een type hond als Oor. Dat zijn precies de drie dingen die er bij elkaar voor zorgen dat ik mijn hond met gerust hart aan iemand mee zou geven, dus daar zou ik op letten in het fictieve geval dat ik Oor met een hus mee zou geven.

En verder maakt de groep natuurlijk uit. Geen klapkaken en geen hele kleine onzekere sneue hondjes want dat vind ik allebei een te groot risico met Oor. Zeker als er ook wel eens een tak of een balletje gegooid word.
Dat vind ik eigenlijk vanzelfsprekend. Als je niet kalm bent of snel in paniek raakt, moet je zeker geen HUS starten. Ik vind het wel bijzonder dat men lijkt te struikelen over de cursus die ik noem. Maar met een cursus bedoel ik dan ook niet dat iemand ‘even leert hoe met honden om te gaan.’ Ik heb het namelijk over lkennis en ervaring. Die ervaring is het allerbelangrijkst, maar ik vind het absoluut een pluspunt als iemand ook een gedegen basiskennis heeft van hondentaal en hondentraining. Van een hondenschool verwacht ik dat ook. Bij een HUS is dat in mijn ogen nog belangrijker, omdat je dan daadwerkelijk ‘in de echte wereld’ met andermans honden op pad bent. Dan moet je wel kijk hebben op wat er onderling aan interactie plaatsvindt en goed kunnen beoordelen of je misschien moet ingrijpen. Het maakt mij niet uit welke honden allemaal mee gaan met de HUS, als de begeleider maar goed oplet en bijstuurt wanneer dat nodig is.

Maar dat vind ik ;)
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Johnny Jones schreef:
Omega schreef:Hou er rekening mee dat een groep honden zich net zo gedraagt als een groep kleuters, ben je met de een bezig, vreten de anderen achter je rug weer wat anders uit.. :lol1:

Wat houd je daar financieel nou aan over? Of is het vooral een bijverdienste? De eigen honden moeten toch uit dus dan neem ik er ook een paar tegen vergoeding mee.
Ik loop meerdere rondes op een dag en doe er idd nog dingen naast om een inkomen te hebben. Ik vind het niet verantwoord om met meer honden te lopen op openbaar terrein. Dan krijg je de hussen waarover fabienne s schrijft.
Het is niet zomaar een paar extra honden meenemen, je moet er wel in investeren om een groep te krijgen en om de honden naar jou te laten luisteren, dat gaat niet zomaar. Daarnaast de hele administratieve rompslomp zoals planning en bijv BTW aangifte.

Ik heb de opleiding hus bij MGA gedaan, waaronder EHBO en hondengedrag, vond ik nuttig. Daar zaten ook mensen die een hus willen beginnen zonder of met amper hondenervaring, daar vond ik wel wat van. Ik schaarde mijzelf onder de mensen met wat meer hondenervaring..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Hier gaan ze mee met n uitlaatservice die enkel individuele honden(dus in mijn geval enkel die van mij) uitlaat, en ook nog enkel aan de riem. Voor mij de enige manier waarop ik ze mee geef.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zou cursussen of aantoonbare ervaring ook niet belangrijk vinden. Iemand kan heel veel verstand van honden hebben zonder dat te willen bewijzen met 1 of ander poep-schep-baantje in een asiel. Gewoon een prettige omgang met honden vind ik belangrijker.
En wat voor mij heel belangrijk is, is een korte en makkelijke communicatie en flexibel in de gang van zaken.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik hen sinds februari een HUS en nog niemand van mijn klanten heeft gevraagd naar kennis op papier. Mijn ervaring is dat het vooral op gevoel gaat. Mensen moeten zich goed voelen bij je en vertrouwen in je hebben. De baasjes van mijn uitlaathonden mogen altijd meewandelen als ze eens willen zien hoe het er aan toe gaat. Verder wandel ik met kleine groepen van max 6 honden, mijn eigen honden gaan niet mee.
Ik vind het zelf iig heerlijk. Ik wandel met enorm veel plezier en vermaak me uitstekend zo :) Ik hen sinds ik begonnen ben nu 8 honden. Het is geen vetpot maar ik ga er langzaam van kunnen leven :)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

_Tiny_ schreef:Ik zou een hus willen die alles vanuit rust doet.
Hier is een man die naar het strand vertrekt met een fietskar vol honden gepropt en nog een paar grote er naast. Ik hoor hem van drie straten verder aankomen en als hij een keesje bij heeft is het helemaal feest.
Hij vergeet om het beeld compleet te maken vaak bovenkleding aan te doen.

Hoe aardig en leuk met honden hij ook is, dat gaat hem echt niet worden :LOL:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Cleva schreef:Het soort hondeneigenaren dat van uitlaatservices gebruik maakt zit niet op dit forum. Dat zijn gezinshondjes van mensen die het goed bedoelen maar echt geen enorme kwaliteit verwachten.
Daar moet je dus op insteken.

Geen enkele uitlaatservice krijgt mijn honden mee. Ook de allerbeste niet. Zelfs niet gratis.

Je moet het van de labradors in een kinderwijk hebben.
Ja dat dacht ik ook.
En toch, ik heb niet 1 labrador. Niet 1 eigenaar met jonge kinderen. Gewoon allemaal werkende mensen die toch een hond willen. Nu heb ik dus pas 8 honden, maar daarvan zijn er 5 herdershonden ;)
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

natalie schreef: Ik vind het wel bijzonder dat men lijkt te struikelen over de cursus die ik noem.
Volgens mij struikelt niemand over de cursus die je noemt. Alleen vinden de meeste mensen dat voor henzelf niet belangrijk. Gewoon een andere mening, dat kan best zonder er verder iets van te vinden dat jij dat wel belangrijk vindt ;)
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Persoonlijk zou ik eens kijken naar de uitlaatservices als ik ze in het wild tegen kom. Ga dus in zelfde gebied lopen als de uitlaatservice en kijk hoe hij/zij is als je passeert. Dat zegt mij namelijk een hoop. Laat ze de honden op de jouwe afrennen, probeert Zij je te ontwijken?
Voor mijn werk loop ik ook met groepen in het bos. Al heb ik de mazzel dat ik altijd samen met een collega kan lopen. Dat voorkomt een hoop gedoe merk ik. Als ik zie hoe vaak andere hussen hun hond kwijt raken... :schrik: al is het eventjes, maar het is bijna dagelijkse kost.

Overigens kan je niet meer overal lopen zonder vergunning. Daar zou je even achteraan moeten gaan.
Laatst gewijzigd door duitse herder op 02 jul 2018 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Perry en Noah

Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

:LOL: Als een soort ontbindingstherapie. En om te kijken of de flesvoeding het het kolven lukt :oohja:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”