Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bult op haar neus

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

marrieeeb
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 1

Bult op haar neus

Ongelezen bericht door marrieeeb »

Het viel me net op dat mevrouw een donkerroze plek op haar neus heeft. Bij nadere inspectie bleek het een massieve bult te zijn. Moet ik hier iets mee? Dierenarts oid? Ik heb nog niet door gehad dat ze er last van heeft of dat het jeukt.. Misschien herkend iemand hier wat het is of kan zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Overbezorgde hondenmamma hier Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Bult op haar neus

Ongelezen bericht door Emma »

Misschien een prikkelbosje of steekvlieg tegen gekomen? Of gespeeld met een andere hond en er een nagel tegen heeft gekregen :denken:
Is het in haar neus wel vrij, voor zover je kan zien?

Ik zou het even in de gaten houden. Beter een bult op haar neus, dan er in. Maar even opletten dat het niet ook verdikt is in haar neus. Dat ze niet benauwd kan worden.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door annnie »

Nanna schreef:Waarschijnlijk die neus ergens ingestoken wat haar zaken niet zijn.
Die ogen though! :LOL:

Alleen aan de ogen al herken je de corgi :)

on topic: ik zou het ook een dagje afwachten en als het niet slinkt toch even naar laten kijken. Ik probeer zelf altijd niet al te mutserig gauw bij de dierenarts op de stoep te staan, maar liever een keertje voor niks dan dat ik me de hele tijd horrorscenario's in het hoofd haal.
marrieeeb
Zeer actief

Ik kom er net achter dat het op het zwart verder gaat, als een soort half rondje? :denken: Zou dat nog steeds een prikkelbosje/steekvlieg kunnen zijn? Hap in de neus ziet er denk ik niet zo uit maar zou wel het halve rondje verklaren. Zit me nu al gek te peinzen of ik dit gister gemist heb.

Kan niet in haar neus kijken nee, maar ze doet verder niet anders, klinkt niet anders..

:offt: Die ogen zijn leuk he, die keken zo want ze mocht het koekie nog niet omdat er een foto gemaakt moest worden waarop ze stil zat. Da's lastig :LOL:
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Kan het zijn dat er een teek heeft gezeten? Mijn hond heeft zo'n soort verdikkinkje gehad nadat ik er een dikke teek af had gehaald. Al kan ik me eigenlijk ook weer niet voorstellen dat je die teek dan niet zou hebben gezien, zo bovenop die neus.
Afbeelding
marrieeeb
Zeer actief

Die had ik wel zien zitten inderdaad al begrijp ik wel wat je bedoelt. Het doet mij daar ook wel aan denken, alleen verklaard dat het halve rondje nog niet.

Ik lees net iets over processierups-nesten, zou dat iets kunnen zijn?
Edit: Als ik plaatjes zoek van honden icm die rupsen zijn die honden er wel iets erger aan toe, gelukkig voor Jip :ugh:
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Als ik iets niet helemaal vertrouw en ik blijf me er zorgen om maken, ga ik toch altijd even naar de dierenarts. Al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

die komen hier in de omgeving eigenlijk niet voor, tenzij je op vakantie bent natuurlijk.. dan zou het best kunnen
marrieeeb
Zeer actief

Zouden jullie heel misschien nog eens mee kunnen denken/kijken?

Inmiddels zijn we even verder, inclusief een dierenarts bezoek. Het bleef 3 dagen bij de bultjes en ging toen zaterdag een beetje open en was wat vochtig. Toen op aanraden van de fokker toch een afspraak bij de dierenarts gemaakt. Die zag niks alarmerend en hield het er ook op dat ze haar lange neus in verkeerde zaken had gestoken. Wel moest ik het in de gaten houden. Hij noemde ook voedselallergie maar meer als iets waar ik rekening mee kon houden mocht het zich verergeren omdat hij daar nu eigenlijk geen duidelijke signalen voor zag.

Inmiddels is de zwarte vlek die op haar neus zat wit geworden/gebleven. Het lijkt ook rustig maar net zag ik toch weer een bultje met korstje op de plek waar hij eerder ook zat. Wat ook opvalt en wel erger is geworden is dat er ook plekken op haar neus zelf zitten, die rechter plek is inmiddels echt wel groter geworden over de afgelopen dagen.

Hebben jullie ooit zoiets gezien? Ze lijkt er nog steeds geen last van te hebben, krabt er niet aan. Vooral de beschadiging op haar neus zelf vind ik zo vreemd.

Deze foto's heb ik net gemaakt
Afbeelding

Afbeelding

En zo zag het ervoor uit
Afbeelding
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

marrieeeb schreef:Hebben jullie ooit zoiets gezien?
Om hier antwoord op te geven; ja, Rex heeft ook af en toe van die vlekken (hoewel die meer lijken op degenen die je in het begin van het topic postte) op zijn neus, maar bij hem is dat dan vrij zeker dat het komt doordat ie zijn snuit ergens in gestoken heeft waar die niet hoort. Nou heeft hij daar sowieso een handje van, dus dan vind ik het ook volledig zijn eigen schuld en herinner ik me het voorval en dus de oorzaak, dat scheelt voor mijn gemoedstoestand. :engel: Bij hem zijn het meestal prikkelstruiken (bramen en de rozenstruik naast onze voordeur). Maar het grote verschil is wel dat het bij hem dan met een paar dagen beter is en na een week helemaal weg. Overigens zit er bij hem ook vaak een vergelijkbaar vlekje op zijn kin of lip, is dat bij haar ook?

Bij haar lijkt het alleen maar erger te worden? Zit de bult zelf er ook nog, of is die weg en is de vlek over? In elk geval, niet gehinderd door enige honden-medische-kennis, maar wel enige mensen-medische-kennis: als het erger wordt ipv beter kunnen er grofweg 2 verklaringen zijn. Ofwel ze zit eraan en maakt het zelf erger (kan ze erbij met haar tong? Schuurt ze ergens langs met haar neus?) ofwel de oorzaak zit er nog waardoor het niet opknapt. Voor de nesten van de processierups is het wel een vrij milde reactie, maar dat zou natuurlijk kunnen, dat ze maar enkele brandharen heeft getroffen. Of toch de voeding, want ik neem niet aan dat je daaraan iets veranderd hebt? Ik heb ook wel eens een hond gezien hier in de buurt wiens snuit een reactie gaf op de metalen voerbak. Het duurde vrij lang voor de baasjes daar achter waren. :engel:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gollum heeft ook eens zoiets gehad, de dierenarts heeft daar toen een afschraapsel van gemaakt en onderzocht op schimmels en gisten (ontzettend zielig :ugh: ). Daar kwam niks uit en het is weer genezen :19:
Ze heeft nog wel een kalige neus, het haar is nooit meer teruggegroeid.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ooit een keer iets dergelijks gezien waar een bacterie stevig in aan het wroeten was.
Daar werd gewekt met AB zalf ………. (is al zeker 18 jaar geleden, dus zeker weten doe ik het niet).
Bereklauw is nog nergens opgekomen dacht ik?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marrieeeb
Zeer actief

Bult op haar neus

Soooof schreef:Overigens zit er bij hem ook vaak een vergelijkbaar vlekje op zijn kin of lip, is dat bij haar ook?
Nee het is bij haar echt enkel haar neus. Ook geen andere plekken op het lichaam oid.
Soooof schreef: Bij haar lijkt het alleen maar erger te worden? Zit de bult zelf er ook nog, of is die weg en is de vlek over? In elk geval, niet gehinderd door enige honden-medische-kennis, maar wel enige mensen-medische-kennis: als het erger wordt ipv beter kunnen er grofweg 2 verklaringen zijn. Ofwel ze zit eraan en maakt het zelf erger (kan ze erbij met haar tong? Schuurt ze ergens langs met haar neus?) ofwel de oorzaak zit er nog waardoor het niet opknapt. Voor de nesten van de processierups is het wel een vrij milde reactie, maar dat zou natuurlijk kunnen, dat ze maar enkele brandharen heeft getroffen. Of toch de voeding, want ik neem niet aan dat je daaraan iets veranderd hebt? Ik heb ook wel eens een hond gezien hier in de buurt wiens snuit een reactie gaf op de metalen voerbak. Het duurde vrij lang voor de baasjes daar achter waren. :engel:
Een klein bultje nu is weer nieuw terug maar de plek smet niet meer en is ook niet meer opgezet en dik. Het feit dat haar neus zelf (dus niet de brug) wordt aangetast dat is wel erger aan het worden. Ze kan er inderdaad bij met haar tong, ik ben het in de gaten gaan houden en ze likt het toch met enig regelmaat. Schuren durf ik niet te zeggen, al denk ik van niet. We hebben haar voeding inderdaad nog niet aangepast.
marrieeeb
Zeer actief

Gollum schreef:Gollum heeft ook eens zoiets gehad, de dierenarts heeft daar toen een afschraapsel van gemaakt en onderzocht op schimmels en gisten (ontzettend zielig :ugh: ). Daar kwam niks uit en het is weer genezen :19:
Het liefst vermijd ik inderdaad een afschraapsel, dat is zo onwijs zielig. Als het nou in raptempo zou groeien en het is de enige oplossing dan wel natuurlijk, maar ze lijkt er dus geen last van te hebben. Is haar neus kaal gebleven door de dierenarts of door wat ze uiteindelijk had?
marrieeeb
Zeer actief

ranetje schreef:Ooit een keer iets dergelijks gezien waar een bacterie stevig in aan het wroeten was.
Daar werd gewekt met AB zalf ………. (is al zeker 18 jaar geleden, dus zeker weten doe ik het niet).
Hmm, herken je dan het totale "ziektebeeld" of enkel onderdelen daarvan? Ik twijfel dus of ik opnieuw naar de dierenarts moet gaan of het nog langer af moet wachten.

Toen ik tijdens de weekenddienst een andere dierenarts sprak had diegene het over honingzalf, maar het lijkt mij niet dat ik hier zomaar iets op moet smeren toch?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

marrieeeb schreef:
ranetje schreef:Ooit een keer iets dergelijks gezien waar een bacterie stevig in aan het wroeten was.
Hmm, herken je dan het totale "ziektebeeld" of enkel onderdelen daarvan? Ik twijfel dus of ik opnieuw naar de dierenarts moet gaan of het nog langer af moet wachten.

Toen ik tijdens de weekenddienst een andere dierenarts sprak had diegene het over honingzalf, maar het lijkt mij niet dat ik hier zomaar iets op moet smeren toch?
Bultjes die later kapot gingen.
Alleen werd de wond toen steeds erger.
Als dat niet het geval is zal het in ieder geval meevallen?

Honingzalf zal geen kwaad kunnen denk ik.
Ik weet alleen niet hoe lang dat blijft zitten als ze er met haar tong bij kan :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Ik zou als het niet rap over ging toch een biopt oid laten maken om iig discoide lupus uit te sluiten.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

marrieeeb schreef:
Gollum schreef:Gollum heeft ook eens zoiets gehad, de dierenarts heeft daar toen een afschraapsel van gemaakt en onderzocht op schimmels en gisten (ontzettend zielig :ugh: ). Daar kwam niks uit en het is weer genezen :19:
Het liefst vermijd ik inderdaad een afschraapsel, dat is zo onwijs zielig. Als het nou in raptempo zou groeien en het is de enige oplossing dan wel natuurlijk, maar ze lijkt er dus geen last van te hebben. Is haar neus kaal gebleven door de dierenarts of door wat ze uiteindelijk had?
Geen idee eigenlijk, haar neus was al kaal, precies bij het stukje waar het bij jouw hond ook zit. Misschien was het al zodanig beschadigd dat het haar niet meer zou terugkomen. Ik heb het ook niet gevraagd omdat ik het niet zo belangrijk vond verder, als ze maar gezond is.
Je schiet weer lekker op met mijn antwoord :F:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”