Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Harry verdikkingen rug

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Joyce112
Zeer actief
Aantal honden: 4

Harry verdikkingen rug

Ongelezen bericht door Joyce112 »

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik het anders moet noemen.
Bulten is niet het juiste woord denk ik, want dan denk je al snel aan vetbulten en dat zijn het denk ik niet.
Wanneer ik van zijn nek naar zijn staart ga met mijn hand, voel ik op veel plekken verdikkingen.
Het begint halverwege zijn rug en net voor zijn staart stoppen ze. Vooral naast zijn ruggengraat, maar ook aan de bovenkant van zijn zij voel ik het.
Heeft iemand enig idee wat ik bedoel of weet iemand misschien wat het zou kunnen zijn?

Afbeelding
(Ik bedoel natuurlijk niet z'n dikke gespierde billen ;) )

Even voor de zekerheid wat ik bedoel;

Afbeelding
(Mooie tekeningen maken is niet aan mij besteed, zoals je kunt zien)

Deze foto maakte ik net (hij zit hier en ik maak de foto van de zijkant zeg maar);
Afbeelding

Afbeelding

Harry wordt in mei 10 jaar.
Laatst gewijzigd door Joyce112 op 22 jan 2019 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Harry verdikkingen rug

Ongelezen bericht door Lucia »

Geen idee, maar met zoiets zou ik wel naar een dierenarts gaan.
Joyce112
Zeer actief

Lucia schreef:Geen idee, maar met zoiets zou ik wel naar een dierenarts gaan.
Ja, inderdaad. Ben er niet gerust op. Morgen in de namiddag kan ik terecht bij de dierenarts.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Hoelang heeft hij deze bulten?
Afbeelding
Joyce112
Zeer actief

Lizzie. schreef:Hoelang heeft hij deze bulten?
Ja, dat is een goede vraag, niet sinds deze week in ieder geval, wel langer.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Joyce112 schreef:
Waarom ben je er dan nu niet gerust op? Zou ook duidelijkheid willen hoor, daar niet van. Groeien ze?
Is hij afgevallen de laatste tijd? Op de laatste foto toont hij nogal ielig, maar dat vertekent misschien. Hij heeft inderdaad lekkere dikke billen :ok:
Joyce112
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Joyce112 schreef:
Waarom ben je er dan nu niet gerust op? Zou ook duidelijkheid willen hoor, daar niet van. Groeien ze?
Is hij afgevallen de laatste tijd? Op de laatste foto toont hij nogal ielig, maar dat vertekent misschien. Hij heeft inderdaad lekkere dikke billen :ok:
Die laatste foto is een beetje vreemd inderdaad, daar lijkt hij heel mager.
Dat is hij niet;
Afbeelding
Hij wordt wel een dagje ouder, grijze man :mrgreen:

Ik heb wel het idee dat ze groter worden, niet dat ze dikker worden, maar breder. Snap je het nog? :denken:
Nog even een aanvulling; het lijkt op zijn rug een soort schijf, wat zo doorloopt naar zijn zij. Dat zie je op die ene foto goed, waar ik zo mooi heb getekend.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Joyce112 schreef: Die laatste foto is een beetje vreemd inderdaad, daar lijkt hij heel mager.
Dat is hij niet;
Afbeelding
Hij wordt wel een dagje ouder, grijze man :mrgreen:
:D Oh joh, die ziet er nog tip top uit!
Joyce112
Zeer actief

Cleva schreef:Fibromen/fibrosarcomen.
Even laten aanprikken en opsturen.

Niet te spannend over doen. Als het kwaadaardig is dan kun je waarschijnlijk nog wel een tijd door. Als het goedaardig is natuurlijk nog langer.

Hij ziet er trouwens goed uit!
Aha, dankjewel!
Tot zover had meneer Google mij nog niet gebracht. Dat zou het heel goed kunnen zijn inderdaad.

Thnx! Dat doet hij helemaal zelf, ik zorg alleen dat hij de kans krijgt om te bewegen :wink:
dagmar88 schreef: :D Oh joh, die ziet er nog tip top uit!
Dankjewel!
Een wijze oude man is het aan het worden :I:
Afbeelding
Joyce112
Zeer actief

Ik ben net terug van de dierenarts, met Harry.
Ze heeft 2 röntgenfoto's gemaakt; daar zag ze niks geks op. Behalve bij 2 wervels beginnende spondylose.
Dit is niet de boosdoener (het lijkt wel een schijf, met daarop verdikkingen), want die zitten verder naar achter.
Ze denkt dat het aan of in z'n spieren of bindweefsel zit. Om hier achter te komen is er een biopt nodig; dit zal onder narcose moeten.

Haar voorstel is om Harry eerst te laten behandelen door Dorit Aharon of Jacha Heukels; mochten de klachten komen doordat er iets verkeerd zit in zijn rug, dan is hem de narcose en de het snijden in een toch al pijnlijke rug, bespaard gebleven.
Wanneer zij voelt/ziet dat er toch alsnog een biopt nodig is, dan zal ze me weer terug sturen naar de dierenarts.

Nu de vraag, is dit een juiste volgorde?
En raden jullie Dorit Aharon of Jacha Heukels aan?
Wat zouden jullie doen in dit geval?

Weet iemand misschien of zulke verdikkingen kunnen ontstaan door Leishmania?
Even nog een aanvulling; Harry heeft LM, maar dit is nu rustig. Op het moment krijgt hij geen medicijnen.

:flower:
Laatst gewijzigd door Joyce112 op 23 jan 2019 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

als je het niet vertrouwd kun je in ieder geval laten prikken op leish. en of andere markers voor kanker, die zijn ook wel in het bloed te zien dacht ik .. verder vind ik het de goede volgorde, als het niet hoeft niet gaan kloten met narcose en zo en je hebt een 2 de die er even naar kijkt.. misschien dat je er verder mee komt dan je in eerste instantie denkt .. en als ze het niet vertrouwen sturen ze je wel door voor verder onder zoek
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 23 jan 2019 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

Eigenlijk vind ik rontgenfoto's al een vreemde eerste stap. Orthomanipulatie loslaten op spondylose ook.
Ik zou een biopt en pijnstilling willen.
Over aharon heb ik wel veel goeds gehoord, maar met deze klachten zou ik het daar niet zoeken :hmmm:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

dagmar88 schreef:Eigenlijk vind ik rontgenfoto's al een vreemde eerste stap. Orthomanipulatie loslaten op spondylose ook.
Over aharon heb ik wel veel goeds gehoord, maar met deze klachten zou ik het daar niet zoeken :hmmm:
Helemaal mee eens
Joyce112
Zeer actief

S@ndr@ schreef:als je het niet vertrouwd kun je in ieder geval laten prikken op leish... verder vind ik het de goede volgorde, als het niet hoeft niet gaan kloten met narcose en zo en je hebt een 2 de die er even naar kijkt.. misschien dat je er verder mee komt dan je in eerste instantie denkt .. en als ze het niet vertrouwen sturen ze je wel door voor verder onder zoek
Sorry, ik vergeet de helft weer te vermelden.
Harry heeft Leishmania, maar dit is nu al een tijdje rustig. Dus daar krijgt hij geen medicijnen tegen.

Ik ben erg in twijfel eerlijk gezegd. Als een biopt zo genomen is, met een roesje (ipv narcose), dan wil ik dat misschien ook wel laten doen.
dagmar88 schreef:Eigenlijk vind ik rontgenfoto's al een vreemde eerste stap. Orthomanipulatie loslaten op spondylose ook.
Orthomanipulatie laat ze niet los op de spondylose, maar om te kijken of zij ziet wat die verdikkingen zijn en of ze er iets mee kan.
Pijnstillers heb ik gelukkig gekregen; we kunnen 10 dagen vooruit :wink:
Nee, toen ik daar stond leek het een goed idee. Nu ik er wat langer over nadenk, denk ik toch dat een biopt me meer informatie zal geven. Dan kan ik daarna altijd nog naar Aharon.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Joyce112 schreef: Orthomanipulatie laat ze niet los op de spondylose, maar om te kijken of zij ziet wat die verdikkingen zijn en of ze er iets mee kan.
Pijnstillers heb ik gelukkig gekregen; we kunnen 10 dagen vooruit :wink:
Nee, toen ik daar stond leek het een goed idee. Nu ik er wat langer over nadenk, denk ik toch dat een biopt me meer informatie zal geven. Dan kan ik daarna altijd nog naar Aharon.
Vind ik vergezocht. Zij kan alleen iets met een afwijkende stand van de wervels/gewrichten en heeft ook geen bioptoogjes :mrgreen:
Van wat ik heb begrepen is spondylose vooral tijdens de vorming van de bruggetjes pijnlijk, dus ik zou hem in ieder geval de komende maanden en misschien wel permanent op pijnstilling willen hebben.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Joyce112 schreef:Weet iemand misschien of zulke verdikkingen kunnen ontstaan door Leishmania?
Even nog een aanvulling; Harry heeft LM, maar dit is nu rustig. Op het moment krijgt hij geen medicijnen.
Nee, zulke verdikkingen ken ik niet als symptoom van Leishmania.
Laat je nog wel regelmatig het bloed checken (groot bloedbeeld, nieren en eiwitspectrum) om te controleren of de Leish nog steeds goed onder controle is?
Ik denk niet dat het iets met de Leish te maken heeft, maar als de laatste bloedtest alweer even geleden is, zou ik voor de zekerheid deze bloedtesten wel even laten doen, wie weet komt er verder ook nog nuttige info uit.
Joyce112
Zeer actief

Ik heb de dierenarts nog even gemaild, met de vraag waarom ze niet gewoon een biopt kan nemen.
Haar reactie was; dat dit onder volledige narcose moet, ze dan in de spier moet rommelen, hij hechtingen zal krijgen en dit gewoon erg pijnlijk is.
Ze vindt de verdikkingen aanvoelen als spierknopen, dus daarom adviseert ze eerst naar een manueel dierenarts te gaan, om hem onnodig pijn te besparen.

Woensdag heb ik een afspraak staan bij een fysio in Den Haag (niet Aharon dus).
Ik heb gevraagd of ze er gewoon even naar zou willen kijken, en wanneer ze voelt dat het geen spierknopen zijn, dan begint ze er niet eens aan.
Dan weet ik in ieder geval wel, of een fysio er iets mee zou kunnen of niet.

Wanneer de fysio er niks mee kan, vraag ik me af of ik alsnog wel een biopt laat nemen eerlijk gezegd.
Ik dacht dat kan gewoon "even met een naaldje, en klaar is Kees". Maar helaas, zo simpel is dat niet in dit geval.

Ik heb van de dierenarts 10 pijnstillers gekregen, dus hij heeft in ieder geval geen pijn nu gelukkig.
dagmar88 schreef:Vind ik vergezocht. Zij kan alleen iets met een afwijkende stand van de wervels/gewrichten en heeft ook geen bioptoogjes :mrgreen:
Van wat ik heb begrepen is spondylose vooral tijdens de vorming van de bruggetjes pijnlijk, dus ik zou hem in ieder geval de komende maanden en misschien wel permanent op pijnstilling willen hebben.
Ik ga het in ieder geval proberen, sla mezelf voor me kop als achteraf blijkt dat hij voor niks onder narcose is geweest.
Ja klopt inderdaad, tijdens de vorming is dat erg pijnlijk. Hij krijgt nu pijnstillers, samen met CBD-olie, dus Harry is lekker in lalalaland :balon:
DeDiana schreef:Nee, zulke verdikkingen ken ik niet als symptoom van Leishmania.
Laat je nog wel regelmatig het bloed checken (groot bloedbeeld, nieren en eiwitspectrum) om te controleren of de Leish nog steeds goed onder controle is?
Ik denk niet dat het iets met de Leish te maken heeft, maar als de laatste bloedtest alweer even geleden is, zou ik voor de zekerheid deze bloedtesten wel even laten doen, wie weet komt er verder ook nog nuttige info uit.
Bedankt voor je reactie! Fijn dat dit geen symptoom is van de Leish.
In 2018 is zijn bloed voor het laatst getest, de maand weet ik even niet uit mijn hoofd, maar dat zal in het 1e halfjaar zijn geweest.
Ik houd het in m'n achterhoofd inderdaad om eventueel ook zijn bloed weer even uitgebreid te laten testen.
Maya en Pluto schreef:Wat zou een orthomanueel dierenarts hiermee moeten?
Zou direct biopt laten doen.
Kan het een mastceltumor zijn? Dat is ook op met name op de romp als ik me goed herinner.
Een biopt is helaas niet even "zomaar' gedaan.
Ik dacht dat een mastceltumor op de huid zit, of heb ik het mis? Ik ga even googlen :wink:
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Mastcel tumoren kunnen overal zitten zelfs op de poten en zitten zichtbaar op de huid.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”