Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe leren opzitten?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Hoe leren opzitten?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lothian schreef:Ik heb het mijn honden juist aangeleerd vanuit het steunen op de handen. Dat een tijdje oefenen zodat ze kracht en balans opbouwen en dan je hand steeds hoger gaan houden. De eerste keer dat hij dan met twee voorpootjes ongesteund omhoog komt klik je onmiddelijk, het langer vasthouden volgt pas later en bouw je ook per kwartseconde op.

Dat de beloning pas na de click volgt is juist de essentie van clickertraining. Dat moet je de hond wel even aanleren maar dat is zo gebeurd.
Ik heb het ook zo gedaan. Ook omdat het best een belastende oefening is voor de rug, zeker bij honden met een wat langere rug. Dus als ze steun nodig hebben, geef ik die júist, om de rug niet te zwaar te belasten. En dan kun je inderdaad langzaam gaan opbouwen met een hand even loslaten, langer loslaten, twee handen even loslaten, etc.
Mila heeft een langere rug dan Amy en bij Mila heeft het ook wel drie keer zo lang geduurd voordat ze even zonder steun kon zitten.

Voor goede filmpjes over clickertraining zou ik eens kijken naar Kikopup op YouTube.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

DeDiana schreef: Ik heb het ook zo gedaan. Ook omdat het best een belastende oefening is voor de rug, zeker bij honden met een wat langere rug. Dus als ze steun nodig hebben, geef ik die júist, om de rug niet te zwaar te belasten. En dan kun je inderdaad langzaam gaan opbouwen met een hand even loslaten, langer loslaten, twee handen even loslaten, etc.
Mila heeft een langere rug dan Amy en bij Mila heeft het ook wel drie keer zo lang geduurd voordat ze even zonder steun kon zitten.

Voor goede filmpjes over clickertraining zou ik eens kijken naar Kikopup op YouTube.
Probleem bij Duke was alleen dat wat ik ook probeerde, hij ging zijn rug niet gebruiken. Zodra hij zich aan mijn arm vastklampte ging hij ook echt eraan hangen en hield hij niet zichzelf overeind. Daarom ben ik dus uiteindelijk met een targetstick aan de gang gegaan. En dan dus eerst heeeel kort. Nog geen halve seconde. En dat heel erg langzaam uitgebreid en vooral niet te vaak achter elkaar.. Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en houdt hij het nu pas een paar seconde vol.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Shiloh86 schreef:
DeDiana schreef: Ik heb het ook zo gedaan. Ook omdat het best een belastende oefening is voor de rug, zeker bij honden met een wat langere rug. Dus als ze steun nodig hebben, geef ik die júist, om de rug niet te zwaar te belasten. En dan kun je inderdaad langzaam gaan opbouwen met een hand even loslaten, langer loslaten, twee handen even loslaten, etc.

Probleem bij Duke was alleen dat wat ik ook probeerde, hij ging zijn rug niet gebruiken. Zodra hij zich aan mijn arm vastklampte ging hij ook echt eraan hangen en hield hij niet zichzelf overeind. Daarom ben ik dus uiteindelijk met een targetstick aan de gang gegaan. En dan dus eerst heeeel kort. Nog geen halve seconde. En dat heel erg langzaam uitgebreid en vooral niet te vaak achter elkaar.. Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en houdt hij het nu pas een paar seconde vol.
Ja, dan kan ik me voorstellen dat een target stick uitstekend werkt! :ok:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ook voor je polsen, die duimpjes van Dalí konden aardig krassen :mrgreen:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Honden blijken heel goed te zijn in het aan het juiste moment koppelen van een consequent net te laat gegeven click...
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Het was Bam z'n beste truc, ik noemde het: Op je billen!
Van al z'n trucjes zette hij deze altijd in voor het bedelen :mrgreen:
Zat je te eten, ging hij op z'n billen zitten en wij maar grinniken vanuit onze ooghoeken. Kon hij heeeel lang volhouden.
Ook als er visite was, altijd goed voor even flink lachen en oehs en ahhs.
En natuurlijk had ie succes.

Clickeren is echt heel leuk en makkelijk ook, je kan ze er echt alle kunstjes mee aanleren!!
Ik wil er eigenlijk ook wel weer mee beginnen, vooral die kleine wat slimmer maken :mrgreen:
Shiloh86
Zeer actief

Frootje schreef:Om eerlijk te zijn snap ik dat hele gedoe met eerst cursussen volgen voordat je met clickeren zou kunnen gaan beginnen ook niet zo. Ik heb dat wel vaker gehoord van mensen, maar ik vind het principe van kunstjes aanleren met de clicker nu niet echt hogere wiskunde of zo. Mijn hond(en) hebben volgens mij nooit last gehad van het feit dat ik geen cursus heb gevolgd of stage heb gelopen bij een clickerexpert en ik geloof niet dat wij nu zo speciaal zijn. Met een beetje gezond verstand moet dat toch wel gewoon lukken zonder begeleiding. :Q:
Clickeren vind ik vooral zon dingetje, dat ligt je, of dat ligt je niet. Je hebt mensen die er aan het eind van een puppy cursus het nog steeds niet snappen en compleet willekeurig en veel te laat op die clicker drukken, en je hebt mensen die het zo snappen vanaf een YouTube filmpje er zo mee aan de slag kunnen.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief

Cleva schreef:als ze maar begrijpen wat ze aan het doen zijn.
Die timing komt echt niet op twee milliseconden aan.
Ja en daar heb ik het dus over, ik heb het niet over milliseconden. Sommige mensen snappen het gewoon niet en hebben dus gewoon geen idee wat de bedoeling is. Ook niet na een cursus.
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Oh "beertje"! Dat heeft bij Oll bijna een jaar geduurd voor ie z'n balans kon houden geloof ik :LOL: echt heel erg lang iig, maar ik probeerde het, viel ie om dan deden we het gerust een maand later pas nog eens :) Dus: geduld en niet te veel in 1 keer willen :) Het is Oll z'n favoriete kunstje uiteindelijk, vooral op show in de ring :lol1:
Shiloh86
Zeer actief

Cleva schreef:
Shiloh86 schreef:
Cleva schreef:als ze maar begrijpen wat ze aan het doen zijn.
Die timing komt echt niet op twee milliseconden aan.
Ja en daar heb ik het dus over, ik heb het niet over milliseconden. Sommige mensen snappen het gewoon niet en hebben dus gewoon geen idee wat de bedoeling is. Ook niet na een cursus.

Ja, en dat zijn zeker ineens sterren van bazen zolang ze maar niet klikkeren?
Nee dus.
Waar haal je die gare conclusies vandaan? Heb ik daar ooit iets over gezegd?

Nee dus.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”