Ik heb het ook zo gedaan. Ook omdat het best een belastende oefening is voor de rug, zeker bij honden met een wat langere rug. Dus als ze steun nodig hebben, geef ik die júist, om de rug niet te zwaar te belasten. En dan kun je inderdaad langzaam gaan opbouwen met een hand even loslaten, langer loslaten, twee handen even loslaten, etc.Lothian schreef:Ik heb het mijn honden juist aangeleerd vanuit het steunen op de handen. Dat een tijdje oefenen zodat ze kracht en balans opbouwen en dan je hand steeds hoger gaan houden. De eerste keer dat hij dan met twee voorpootjes ongesteund omhoog komt klik je onmiddelijk, het langer vasthouden volgt pas later en bouw je ook per kwartseconde op.
Dat de beloning pas na de click volgt is juist de essentie van clickertraining. Dat moet je de hond wel even aanleren maar dat is zo gebeurd.
Mila heeft een langere rug dan Amy en bij Mila heeft het ook wel drie keer zo lang geduurd voordat ze even zonder steun kon zitten.
Voor goede filmpjes over clickertraining zou ik eens kijken naar Kikopup op YouTube.