Bij de rashonden komt ook ellende voor, maar juist door het testen wordt dat steeds minder, bij de Labradors zijn de heupproblemen iig voor 99% verdwenen, dus met al dat testen behalen ze echt wel winst!
Moderator: moderatorteam
Nou, daar heb je zeker een punt. Ik heb eens rondgekeken bij sint bernards en newfoundlanders en ik vind de honden van een boerderij of gewoon een nestje bij iemand thuis vele malen mooier dan de stamboomhonden. De sint bernard hebben een steeds kortere snuit en meer vel en de newfoundlanders hebben ei-hoofden.Nanna schreef:Dat is helaas bij veel rassen waarbouvierpoedel schreef: Nou het gekke is als je een degelijke hond wil hebben die nog wat dichter bij de orginele versie lig je beter bij een broodfokker kijken.Als ik een Sint Bernard zocht haalde ik die wel bij een broodfokker want wat ik er van op de show zie, daar word ik alvast niet blij van.
![]()
Zo'n gezellige kruising zal niet veel langer meegaan maar is wel plezanter om naar te kijken.
Nou als dat zo makkelijk was.... HD is nog steeds onbekend hoe t vererft. Er worden nog steeds HD E honden uit vrije ouders geboren en vrije honden uit zware HD ouders. In de mechels is t bij lange na niet uitgebannen terwijl daar al jaren naar gekeken wordt zeker bij de werkhondenlijnen.Lunatic schreef:Ja dat zeg ik, ik had er eentje uit een gelegenheidsnestje namelijk, leuke moeder, leuke vader, op het oog niks mis mee, maar de puppen vielen met 6 maanden uit elkaar, Luna had met 6 maanden 2 kunstheupen, ze had lpc, atopie, met 5 jaar staar waardoor ze een jaar later blind was en ga zo maar door! En nee ze is niet de enige ‘look alike’ die van ellende uit elkaar valt, dat krijg je vaak als je zomaar zonder enige test en geen idee of het misschien wel broer en zus zijn die je op elkaar zet![]()
Bij de rashonden komt ook ellende voor, maar juist door het testen wordt dat steeds minder, bij de Labradors zijn de heupproblemen iig voor 99% verdwenen, dus met al dat testen behalen ze echt wel winst!
Waarom is er dan zoveel ellende onder de rashonden. Vallen sommige rassen van ellende uit elkaar?Lunatic schreef:Ja dat zeg ik, ik had er eentje uit een gelegenheidsnestje namelijk, leuke moeder, leuke vader, op het oog niks mis mee, maar de puppen vielen met 6 maanden uit elkaar, Luna had met 6 maanden 2 kunstheupen, ze had lpc, atopie, met 5 jaar staar waardoor ze een jaar later blind was en ga zo maar door! En nee ze is niet de enige ‘look alike’ die van ellende uit elkaar valt, dat krijg je vaak als je zomaar zonder enige test en geen idee of het misschien wel broer en zus zijn die je op elkaar zet![]()
Geen idee wat een Lundehund isNanna schreef:Nou, een ras met een piepklein genetisch basisje hoef ik ook niet. Die Lundehund mag je feestelijk houden.billy schreef:Geen populair ras kiezen scheelt ook al veel gebreken
Als het eruitziet als een briard, loopt als een briard en blaft als een briard, heeft die hond precies dezelfde basis.Javierrrr schreef: Ik houd van het karakter van deze honden, maar durf er niet meer aan te beginnen, of het moet een stamboekloze vanuit Frankrijk zijn, of een stambloekloze gos d'atura
Fokkers die zich teveel concentreren op rasstandaard en uiterlijk, voorbijgaand aan het oorspronkelijkekarakter waar een evt belangstellende in is geïnteresseerd, slaan naar mijn mening de plank mis. Tunnelvisie met als gevolg een hele kleine genetische basis.
Cleva schreef:Dat willen ze wel maar het moet ook kunnen. En bij kunnen beginnen we dan bij het hebben van basaal verstand van zaken.Javierrrr schreef:Dat begrijp ik, Dagmar. En, ik weet het het , het is een naïeve gedachte van mij, maar wil je als fokker zijnde niet gewoon goede gezonde honden voortbrengen?
We moeten niet gaan doen alsof hondenfokkers doorgaans erg intelligent zijn. Dat klinkt wel leuk maar het strookt nu eenmaal niet met de realiteit.
Goed fokken als je de LTS niet hebt afgemaakt wordt erg moeilijk.
In principe heeft dat ras wat je inkruist in dat ras wat je wil verbeteren ook beide foute genen die je niet allemaal kent en hoe je het allemaal ook went of keert fok je dat op een gegeven moment ook weer naar voren.Nanna schreef:Ik hemel niks op. Broodfokkers hebben wmb een punt door niet rond te fukken in een gesloten populatie. Dat vind ik een enorme pré. Maar an sich ben ik tegen broodfok als fenomeen.Maeve schreef:De onherleidbare kruisingen ja. Maar hoe veel zijn er dat nou eigenlijk? Die broodfok die jij steeds ophemelt fokt doorgaans honden die nog sterk lijken op één ras en waar er hooguit 2 of 3 in zullen zitten, dat is niet onherleidbaar. En daar mee fokken, al zijn de bedoelingen nog zo goed, maakt het genetische pakketje ook niet gezonder.Nanna schreef: Qua gezondheid zet ik mijn geld vaak eerder op een generaties lang ongeteste onherleidbare kruising dan op menig rashond....
Maar nu je tegenwoordig toch vaker ziet dat het licht bij sommigen aangaat en er stamboeken opengebroken worden ben ik een tevreden mensch hoor
Dat zie ik eigenlijk ook liever want dat gaat gecontroleerd en getest en dan ben ik eens bij wijze van verandering enthousiast over testen omdat het werkelijk zin heeft.
Nanna schreef:Ik ben ook tegen rasverenigingen. Dat gaat helemaal niet om de hond maar om de mens erachter. Inderdaad, egootjes. Een hoop geruzie op niks af, groepjesvorming, klieken die na verloop van tijd weer gillend van de ruzie uit elkaar vallen. Elkaars reuen niet gebruiken.
Je opwerken in de hiërarchie want hé, als je voorzitter bent heb je op de tentoonstelling een zware streep voor.
Ik heb het allemaal zien gebeuren hoor
Die ene verse hond in een kleine populatie infokken ben je ook snel uitgefokt Hoe wil je dat doen dat die verse hond niet opgedubbeld word. Loop je toch ook snel vast.Nanna schreef:Je moet het ook niet weer onderling gaan zitten kruisen en dat hebben ze bij de labberdoedel wel gedaan. Breng vers bloed in een populatie en ga dat niet onderling kruisen want dan hóu je kruisingen en ga je niet terug naar het oorspronkelijke rasbeeld. Tulijk kan dat elkaar na verloop van een aantal generaties weer tegenkomen maar dan is het alweer zo verdund dat het weinig problemen op zou moeten leveren. En vooral blijven testen. Normaal gooi je daarmee het kind met het badwater weg maar met vers bloed juist niet.bouvierpoedel schreef: Kijk eens bij de labradoodle waar steeds meer problemen van al die rassen die erin zitten naar voren toe komen.
Misschien nog de best optie is om het bij 1e generatie xsingen te houden.
Je zou een register moeten hebben.Cleva schreef: Ik vind bewust gefokte kruisingen verreweg het interessantst maar ja, wat ga je kruisen als je geen rassen meer hebt? De F2 wordt lastiger om over de generaties daarna maar niet te spreken.
Maar dan loop je toch ook weer vast.Nanna schreef:Wie heeft het nou over één hond. Kijk maar bij de Wetterhoun; daar zijn verschillende rassen ingefokt. Labrador, Poedel en Airedale.bouvierpoedel schreef: Die ene verse hond in een kleine populatie infokken ben je ook snel uitgefokt Hoe wil je dat doen dat die verse hond niet opgedubbeld word. Loop je toch ook snel vast.
prijs in combinatie met de reputatie dat ze ongezond zijn gok ik. dat met een snufje arrogante fokker en je rent naar een broodfokker op zondagmiddagNanna schreef:Ik kijk graag naar een rashond en ik stel prijs op de kwaliteiten waarvan je weet dat die in grote mate vastliggen.
Bij een kruising moet je dat allemaal maar afwachten. Zeker bij een onherleidbare.
Maar meer dan een driecijferig getal ga ik er niet voor neerleggen.en al helemaal niet voor een ras van gemiddelde grootte.
Maar zou de prijs leidend zijn in het verval van de rashond? Ik denk dat het er zijdelings mee te maken heeft maar niet de hoofdreden is.
Hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Als het maar zwart is hè?Machie schreef:Mij persoonlijk boet het niet of ik een rashond, een stichtinghond, een herplaatser of een kruising heb. Sterker nog, ik heb ze alle 4![]()
Ik zoek een fijne sporthond, en daar heb ik met Csiva een belachelijke lading geluk mee gehad. Daarom is Fiji wel een rashond, iets meer duidelijkheid over wat ik kan verwachten. Mijn volgende hond? Nog geen idee, kan een rashond zijn maar ook een mixje
Nanna schreef: Misschien toch wel. Als dat soort met verstand gefokte kruisingen in zwang gaat komen. De rashond als fenomeen gaat verdwijnen, lees het beginbericht maar. De verbetering gaat te langzaam. Mensen hebben veertig jaar na Mooi, Mooier, Mooist nog te weinig geleerd.
En de focus begint meer op de kruising te liggen. Nu is dat de stichtinghond, je hebt best kans dat een goed gefokte en mooie kruising straks helemaal hip en happening gaat worden.
veertje schreef:Hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Als het maar zwart is hè?Machie schreef:Mij persoonlijk boet het niet of ik een rashond, een stichtinghond, een herplaatser of een kruising heb. Sterker nog, ik heb ze alle 4![]()
Ik zoek een fijne sporthond, en daar heb ik met Csiva een belachelijke lading geluk mee gehad. Daarom is Fiji wel een rashond, iets meer duidelijkheid over wat ik kan verwachten. Mijn volgende hond? Nog geen idee, kan een rashond zijn maar ook een mixje
Nanna schreef:Met de rashond gaat het toch deze kant op
Maar de vraag naar honden zal wel blijven bestaan. En dan krijg je een gat in de markt.
dagmar88 schreef:Die pakken ook maar wat ze bij elkaar kunnen graaien. Moet je hier eens kijkenNanna schreef: Dat is helaas bij veel rassen waarAls ik een Sint Bernard zocht haalde ik die wel bij een broodfokker want wat ik er van op de show zie, daar word ik alvast niet blij van.
![]()
![]()
Zitten plaatjes van reuen tussen en complete misfoksels.
http://www.hezehofkennel.be/dekreu-ter-dekking.html
Dank je wel. Ik ga het nog lezen, maar als je de verwantschapsgraad bekijkt is het dieptriestirmaLeo schreef:Kies ook geen rashond meer, ook al testen ze zich het ongans, het wordt alleen maar slechter.
Als ik kijk naar mijn "eigen" ras, wat ik ook gefokt heb, zou ik het niet eens meer aandurven. Te veel van alles: kanker, hart neurologische problemen ( 3 DNAtesten al - neurologische problemen, maar lang niet alles valt er onder) auto immuunproblemen en nog veel meer..
Vroeger regelmatig grote nesten, wat normaal is voor een groot ras als de leonberger: nu meer kleine nesten en heel veel teven leeg....
Er is een onderzoek gedaan door Pieter Oliehoek over de verwantschap van de leonberger, (ze zijn hier echt wel mee bezig in Nederland, maar ja dat buitenland he
Interessant om te lezen denk ik ook voor anderen.
http://leonberger-database.com/documents/mk/bd.pdf