Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De rashond verdwijnt

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: De rashond verdwijnt

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ja dat zeg ik, ik had er eentje uit een gelegenheidsnestje namelijk, leuke moeder, leuke vader, op het oog niks mis mee, maar de puppen vielen met 6 maanden uit elkaar, Luna had met 6 maanden 2 kunstheupen, ze had lpc, atopie, met 5 jaar staar waardoor ze een jaar later blind was en ga zo maar door! En nee ze is niet de enige ‘look alike’ die van ellende uit elkaar valt, dat krijg je vaak als je zomaar zonder enige test en geen idee of het misschien wel broer en zus zijn die je op elkaar zet :blauwoog:

Bij de rashonden komt ook ellende voor, maar juist door het testen wordt dat steeds minder, bij de Labradors zijn de heupproblemen iig voor 99% verdwenen, dus met al dat testen behalen ze echt wel winst!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: Nou het gekke is als je een degelijke hond wil hebben die nog wat dichter bij de orginele versie lig je beter bij een broodfokker kijken.
Dat is helaas bij veel rassen waar :ugh: Als ik een Sint Bernard zocht haalde ik die wel bij een broodfokker want wat ik er van op de show zie, daar word ik alvast niet blij van. :schrik:
Zo'n gezellige kruising zal niet veel langer meegaan maar is wel plezanter om naar te kijken.
Afbeelding
Nou, daar heb je zeker een punt. Ik heb eens rondgekeken bij sint bernards en newfoundlanders en ik vind de honden van een boerderij of gewoon een nestje bij iemand thuis vele malen mooier dan de stamboomhonden. De sint bernard hebben een steeds kortere snuit en meer vel en de newfoundlanders hebben ei-hoofden.
Er staan nog twee, drie rassen op mijn lijstje die ik in overweging neem voor een volgende hond (maar twee van die drie zijn nauwelijks te vinden in Nederland), maar voor hetzelfde geld loop ik tegen een leuke grote kruising op. Voor het geld maakt het niet eens zoveel verschil, de prijzen voor grote kruisingen kom je vaak ook al dicht in de buurt van de 1000 euro.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Geen populair ras kiezen scheelt ook al veel gebreken :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Lunatic schreef:Ja dat zeg ik, ik had er eentje uit een gelegenheidsnestje namelijk, leuke moeder, leuke vader, op het oog niks mis mee, maar de puppen vielen met 6 maanden uit elkaar, Luna had met 6 maanden 2 kunstheupen, ze had lpc, atopie, met 5 jaar staar waardoor ze een jaar later blind was en ga zo maar door! En nee ze is niet de enige ‘look alike’ die van ellende uit elkaar valt, dat krijg je vaak als je zomaar zonder enige test en geen idee of het misschien wel broer en zus zijn die je op elkaar zet :blauwoog:

Bij de rashonden komt ook ellende voor, maar juist door het testen wordt dat steeds minder, bij de Labradors zijn de heupproblemen iig voor 99% verdwenen, dus met al dat testen behalen ze echt wel winst!
Nou als dat zo makkelijk was.... HD is nog steeds onbekend hoe t vererft. Er worden nog steeds HD E honden uit vrije ouders geboren en vrije honden uit zware HD ouders. In de mechels is t bij lange na niet uitgebannen terwijl daar al jaren naar gekeken wordt zeker bij de werkhondenlijnen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Lunatic schreef:Ja dat zeg ik, ik had er eentje uit een gelegenheidsnestje namelijk, leuke moeder, leuke vader, op het oog niks mis mee, maar de puppen vielen met 6 maanden uit elkaar, Luna had met 6 maanden 2 kunstheupen, ze had lpc, atopie, met 5 jaar staar waardoor ze een jaar later blind was en ga zo maar door! En nee ze is niet de enige ‘look alike’ die van ellende uit elkaar valt, dat krijg je vaak als je zomaar zonder enige test en geen idee of het misschien wel broer en zus zijn die je op elkaar zet :blauwoog:

Waarom is er dan zoveel ellende onder de rashonden. Vallen sommige rassen van ellende uit elkaar?
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Nanna schreef:
billy schreef:Geen populair ras kiezen scheelt ook al veel gebreken :wink:
Nou, een ras met een piepklein genetisch basisje hoef ik ook niet. Die Lundehund mag je feestelijk houden.
Geen idee wat een Lundehund is :hmmm: maar bedoel als niet polpulair geen paar honden als basis of zo, dat snap je toch ook wel Nanna :J: :lol1:
Afbeelding
Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin

Ongelezen bericht door Javierrrr »

Wat Nanna zegt, zo mee eens, een piepkleine genetische basis !Achteraf gezien heb ik het idee dat we mazzel hebben gehad en dat onze briardjes de dans zijn ontsprongen. Ze waren tot op hoge leeftijd gezond en hebben resp. de leeftijd van 14 en 15 jaar bereikt. Ontmoetten we eens mensen met een briardje, bleek het altijd weer familie van die van ons te zijn. Doodeng vond ik dat destijds, temeer omdat er zoveel op jonge leeftijd plotseling overleden.
Ik houd van het karakter van deze honden, maar durf er niet meer aan te beginnen, of het moet een stamboekloze vanuit Frankrijk zijn, of een stambloekloze gos d'atura
Fokkers die zich teveel concentreren op rasstandaard en uiterlijk, voorbijgaand aan het oorspronkelijkekarakter waar een evt belangstellende in is geïnteresseerd, slaan naar mijn mening de plank mis. Tunnelvisie met als gevolg een hele kleine genetische basis.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Javierrrr schreef: Ik houd van het karakter van deze honden, maar durf er niet meer aan te beginnen, of het moet een stamboekloze vanuit Frankrijk zijn, of een stambloekloze gos d'atura
Fokkers die zich teveel concentreren op rasstandaard en uiterlijk, voorbijgaand aan het oorspronkelijkekarakter waar een evt belangstellende in is geïnteresseerd, slaan naar mijn mening de plank mis. Tunnelvisie met als gevolg een hele kleine genetische basis.
Als het eruitziet als een briard, loopt als een briard en blaft als een briard, heeft die hond precies dezelfde basis.
Ze groeien nu eenmaal niet zo uit de boerenkool.
Javierrrr
Zeer actief

Dat begrijp ik, Dagmar. En, ik weet het het , het is een naïeve gedachte van mij, maar wil je als fokker zijnde niet gewoon goede gezonde honden voortbrengen?
Javierrrr
Zeer actief

Cleva schreef:
Javierrrr schreef:Dat begrijp ik, Dagmar. En, ik weet het het , het is een naïeve gedachte van mij, maar wil je als fokker zijnde niet gewoon goede gezonde honden voortbrengen?
Dat willen ze wel maar het moet ook kunnen. En bij kunnen beginnen we dan bij het hebben van basaal verstand van zaken.
We moeten niet gaan doen alsof hondenfokkers doorgaans erg intelligent zijn. Dat klinkt wel leuk maar het strookt nu eenmaal niet met de realiteit.

Goed fokken als je de LTS niet hebt afgemaakt wordt erg moeilijk.

Precies, en zeker als je dan bent aangesloten bij een rasvereniging, die de onderlinge concurrentie tussen fokkers op een ongezonde manier aanwakkert, door de focus te leggen op slechts enkele delen van het exterieur en niet op het hele voorkomen van de hond. Tunnelvisie en (al dan niet gekrenkte)ego's, het leidt tot dood in de pot.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Maeve schreef:
Nanna schreef: Qua gezondheid zet ik mijn geld vaak eerder op een generaties lang ongeteste onherleidbare kruising dan op menig rashond....
De onherleidbare kruisingen ja. Maar hoe veel zijn er dat nou eigenlijk? Die broodfok die jij steeds ophemelt fokt doorgaans honden die nog sterk lijken op één ras en waar er hooguit 2 of 3 in zullen zitten, dat is niet onherleidbaar. En daar mee fokken, al zijn de bedoelingen nog zo goed, maakt het genetische pakketje ook niet gezonder.
Ik hemel niks op. Broodfokkers hebben wmb een punt door niet rond te fukken in een gesloten populatie. Dat vind ik een enorme pré. Maar an sich ben ik tegen broodfok als fenomeen.
Maar nu je tegenwoordig toch vaker ziet dat het licht bij sommigen aangaat en er stamboeken opengebroken worden ben ik een tevreden mensch hoor ;-)
Dat zie ik eigenlijk ook liever want dat gaat gecontroleerd en getest en dan ben ik eens bij wijze van verandering enthousiast over testen omdat het werkelijk zin heeft. :ok:
In principe heeft dat ras wat je inkruist in dat ras wat je wil verbeteren ook beide foute genen die je niet allemaal kent en hoe je het allemaal ook went of keert fok je dat op een gegeven moment ook weer naar voren.

Kijk eens bij de labradoodle waar steeds meer problemen van al die rassen die erin zitten naar voren toe komen.
Misschien nog de best optie is om het bij 1e generatie xsingen te houden.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Javierrrr
Zeer actief

Nanna schreef:Ik ben ook tegen rasverenigingen. Dat gaat helemaal niet om de hond maar om de mens erachter. Inderdaad, egootjes. Een hoop geruzie op niks af, groepjesvorming, klieken die na verloop van tijd weer gillend van de ruzie uit elkaar vallen. Elkaars reuen niet gebruiken.
Je opwerken in de hiërarchie want hé, als je voorzitter bent heb je op de tentoonstelling een zware streep voor.
Ik heb het allemaal zien gebeuren hoor ;-)

Ja, en dat allemaal onder het mom van "uit liefde voor het ras". Man o man, ik heb zo vaak gedacht, ga je toch bezighouden met postzegels of oldtimers, ook een manier om je ego op te krikken.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: Kijk eens bij de labradoodle waar steeds meer problemen van al die rassen die erin zitten naar voren toe komen.
Misschien nog de best optie is om het bij 1e generatie xsingen te houden.
Je moet het ook niet weer onderling gaan zitten kruisen en dat hebben ze bij de labberdoedel wel gedaan. Breng vers bloed in een populatie en ga dat niet onderling kruisen want dan hóu je kruisingen en ga je niet terug naar het oorspronkelijke rasbeeld. Tulijk kan dat elkaar na verloop van een aantal generaties weer tegenkomen maar dan is het alweer zo verdund dat het weinig problemen op zou moeten leveren. En vooral blijven testen. Normaal gooi je daarmee het kind met het badwater weg maar met vers bloed juist niet.
Die ene verse hond in een kleine populatie infokken ben je ook snel uitgefokt Hoe wil je dat doen dat die verse hond niet opgedubbeld word. Loop je toch ook snel vast.
dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef: Ik vind bewust gefokte kruisingen verreweg het interessantst maar ja, wat ga je kruisen als je geen rassen meer hebt? De F2 wordt lastiger om over de generaties daarna maar niet te spreken.
Je zou een register moeten hebben.
:mrgreen: Nu is dat er sinds kort voor alle honden, maar alleen voor de poen, dat houdt nooit stand.
Ontstaan omdat ze zogenaamd de pomsky willen opbouwen als ras en voorkomen dat de latere generaties te veel verwant zijn.
Alleen levert de f1 het meest op, de f1b (pomsky x dwergkees) wordt ook nog wel gedaan. f2 minder en f3 nooit.
Mensen/kopers denken toch dat die f1 het gezondst is. Dat komt ook wel overeen met de laagste kans op verwantschap.
Je weet niets van de achtergrond, een smalle basis en net als bij de rashonden enkele reuen die enorm in trek zijn, dus kans op inteelt heb je bij de verdere f-jes nog steeds.
Helemaal omdat er over het algemeen honden uit de broodfok voor worden gebruikt.

Je hebt twee opties; ergens beginnen zonder op afkomst te letten, met bastaarden, kruisingen, lookalikes en rashonden en vroege foutjes later wegpoetsen.
Of beginnen zoals ze dat met vee doen met een bekende foundation stock van rashonden, om bastaardjes te fokken.

Het zou heel verstandig zijn, maar daar gaat geen hond aan meewerken.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: Die ene verse hond in een kleine populatie infokken ben je ook snel uitgefokt Hoe wil je dat doen dat die verse hond niet opgedubbeld word. Loop je toch ook snel vast.
Wie heeft het nou over één hond. Kijk maar bij de Wetterhoun; daar zijn verschillende rassen ingefokt. Labrador, Poedel en Airedale.
Maar dan loop je toch ook weer vast.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mij persoonlijk boet het niet of ik een rashond, een stichtinghond, een herplaatser of een kruising heb. Sterker nog, ik heb ze alle 4 :LOL:
Ik zoek een fijne sporthond, en daar heb ik met Csiva een belachelijke lading geluk mee gehad. Daarom is Fiji wel een rashond, iets meer duidelijkheid over wat ik kan verwachten. Mijn volgende hond? Nog geen idee, kan een rashond zijn maar ook een mixje :)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je moet vers bloed blijven toevoegen en eigenlijk geen honden niet inzetten. Je wilt met behoud van zoveel mogelijk genetische diversiteit richting je rasstandaard blijven fokken. Dus zo min mogelijk uitsluiten, zoveel mogelijk toevoegen en per combinatie richting standaard fokken, niet zo snel mogelijk naar een homogeen uiterlijk. Fok liever met 5 verschillende dieren een nest dan met 1 dier 5 nesten. Dan hoef je niet eens ver van je ideaal (lees: rasstandaard) vandaan te gaan om toch een herkenbaar ras te hebben. En vind het vooral niet erg om in je nesten ook afwijkende honden te hebben. Ook die kun je blijven gebruiken!
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:Ik kijk graag naar een rashond en ik stel prijs op de kwaliteiten waarvan je weet dat die in grote mate vastliggen.
Bij een kruising moet je dat allemaal maar afwachten. Zeker bij een onherleidbare.
Maar meer dan een driecijferig getal ga ik er niet voor neerleggen. :neenee: en al helemaal niet voor een ras van gemiddelde grootte.

Maar zou de prijs leidend zijn in het verval van de rashond? Ik denk dat het er zijdelings mee te maken heeft maar niet de hoofdreden is.
prijs in combinatie met de reputatie dat ze ongezond zijn gok ik. dat met een snufje arrogante fokker en je rent naar een broodfokker op zondagmiddag
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Machie schreef:Mij persoonlijk boet het niet of ik een rashond, een stichtinghond, een herplaatser of een kruising heb. Sterker nog, ik heb ze alle 4 :LOL:
Ik zoek een fijne sporthond, en daar heb ik met Csiva een belachelijke lading geluk mee gehad. Daarom is Fiji wel een rashond, iets meer duidelijkheid over wat ik kan verwachten. Mijn volgende hond? Nog geen idee, kan een rashond zijn maar ook een mixje :)
Hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Als het maar zwart is hè? :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef: Misschien toch wel. Als dat soort met verstand gefokte kruisingen in zwang gaat komen. De rashond als fenomeen gaat verdwijnen, lees het beginbericht maar. De verbetering gaat te langzaam. Mensen hebben veertig jaar na Mooi, Mooier, Mooist nog te weinig geleerd.
En de focus begint meer op de kruising te liggen. Nu is dat de stichtinghond, je hebt best kans dat een goed gefokte en mooie kruising straks helemaal hip en happening gaat worden.

Ik zou het graag zien. Wel door gewoon ergens te beginnen en van daar af te registreren. Als je dat maar breed genoeg trekt, is het geen probleem.
Het grof indelen in types, alles registreren op chipnummer, volledige openheid/inzage van achtergrond en medische problemen.
Dan kan ik nog steeds een gezelschapshondje, terrier of molosser kopen en houd je voor ieder wat wils.
Kun je zelf beslissen of je een terriertype met herdertype overgrootvader wil.
Maar dan moet je heel veel mensen hebben met de neuzen ongeveer dezelfde kant op. :Q:
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

veertje schreef:
Machie schreef:Mij persoonlijk boet het niet of ik een rashond, een stichtinghond, een herplaatser of een kruising heb. Sterker nog, ik heb ze alle 4 :LOL:
Hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Als het maar zwart is hè? :mrgreen:
:lol1: :lol1:
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:Met de rashond gaat het toch deze kant op
Afbeelding

Maar de vraag naar honden zal wel blijven bestaan. En dan krijg je een gat in de markt. :lol1:
:LOL:
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Kies ook geen rashond meer, ook al testen ze zich het ongans, het wordt alleen maar slechter.
Als ik kijk naar mijn "eigen" ras, wat ik ook gefokt heb, zou ik het niet eens meer aandurven. Te veel van alles: kanker, hart neurologische problemen ( 3 DNAtesten al - neurologische problemen, maar lang niet alles valt er onder) auto immuunproblemen en nog veel meer..
Vroeger regelmatig grote nesten, wat normaal is voor een groot ras als de leonberger: nu meer kleine nesten en heel veel teven leeg....
Er is een onderzoek gedaan door Pieter Oliehoek over de verwantschap van de leonberger, (ze zijn hier echt wel mee bezig in Nederland, maar ja dat buitenland he ;-)
Interessant om te lezen denk ik ook voor anderen.
http://leonberger-database.com/documents/mk/bd.pdf
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef: Dat is helaas bij veel rassen waar :ugh: Als ik een Sint Bernard zocht haalde ik die wel bij een broodfokker want wat ik er van op de show zie, daar word ik alvast niet blij van. :schrik:
Die pakken ook maar wat ze bij elkaar kunnen graaien. Moet je hier eens kijken :LOL:
Zitten plaatjes van reuen tussen en complete misfoksels.

http://www.hezehofkennel.be/dekreu-ter-dekking.html
Afbeelding

:LOL:
Afbeelding
Javierrrr
Zeer actief

irmaLeo schreef:Kies ook geen rashond meer, ook al testen ze zich het ongans, het wordt alleen maar slechter.
Als ik kijk naar mijn "eigen" ras, wat ik ook gefokt heb, zou ik het niet eens meer aandurven. Te veel van alles: kanker, hart neurologische problemen ( 3 DNAtesten al - neurologische problemen, maar lang niet alles valt er onder) auto immuunproblemen en nog veel meer..
Vroeger regelmatig grote nesten, wat normaal is voor een groot ras als de leonberger: nu meer kleine nesten en heel veel teven leeg....
Er is een onderzoek gedaan door Pieter Oliehoek over de verwantschap van de leonberger, (ze zijn hier echt wel mee bezig in Nederland, maar ja dat buitenland he ;-)
Interessant om te lezen denk ik ook voor anderen.
http://leonberger-database.com/documents/mk/bd.pdf
Dank je wel. Ik ga het nog lezen, maar als je de verwantschapsgraad bekijkt is het dieptriest
Hier is info over enkele andere rassen met betrekking tot de mate van verwantschap, verzameld door iemand die verbonden is aan de universiteit van Wageningen. Opvallend is dat de labrador genetisch behoorlijk divers is itt de Ierse wolfshond
http://www.briardinfo.nl
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”