Nanna schreef:Nou, ik heb gisteren wel aan twee dames gevraagd of ze op het (onoverzichtelijke) pad hun twee herdershonden even bij zich willen houden en pas op de hei loslaten. Ik ken die honden en weet dat ze niet echt kwaad in de zin hebben maar mijn honden schrikken zich kapót als dat de bocht om komt denderen. Plus dat ik als een dolle die twee kilo wegende teckel van de grond moest grabbelen want anders batsen ze daar ook nog even overheen.
Ik kan me zo voorstellen dat behalve ondergetekende verder niet iedereen van twee scheurende herders gediend is.
Gelukkig waren de dames voor rede vatbaar en zeer coöperatief. Vanmorgen kwam ik ze weer tegen en zaten ze vast. Ik heb netjes bedankt.

Vind het altijd wel grappig om te lezen. Als ik het vraag aan mensen met kleine hondjes (of wat grotere) die het niet op herders hebben vinden ze het of te veel gedoe, of het lukt ze niet ze bij zich te roepen, of ze zijn geïrriteerd dat ik er loop en het is min of meer mijn schuld dat hun hond zo op die van mij reageert
Eergisteren nog
Dacht in eerste instantie dat de honden een commando af hadden gekregen, en ik vond het al zo netjes. Tot een mevrouw die me al een tijdje aan zag komen lopen met mijn aangelijnde duo ineens zei "die kleine zal zeker op je af gaan komen, dat vind je zeker niet ok?!".
Ze had het nog niet gezegd of de kleine kwam inderdaad met staart omhoog flink blaffend op ons af, en de rest van de honden gingen ook fijn mee doen. 1 grote werd dan nog in zijn nek gegrepen door een andere vrouw die vlakbij de honden stond.
Er zat in eerste instantie voldoende afstand tussen mij terwijl ik aan kwam lopen, de kletsende vrouw, en verderop dus de honden op een hellinkje. Genoeg tijd om op voorhand als je weet dat je honden gaan reageren even zelf te reageren denk ik dan
Honden mogen officieel ook niet los daar, dat terzijde.
Maar ik ben een beetje als Budkes gaan denken, je weet dat het kan gebeuren en daar stel ik me maar op in. Daarbij heb ik gelukkig de controle over onze herder, dus me in bochten wringen om geen ongelukken te laten gebeuren hoeft ook niet echt, maar ik wil geen vreemde honden met een grote bek vlak bij mijn hond, en al doen ze het wel dan geef ik in ieder geval geen lijn om te bekijken of het goed gaat of niet

, want mijn inschatting is dan wél dat hij er niet van is gediend en toch reageert en dat wil ik niet hebben.
Overigens vliegen ze ook altijd met een grote bek op de herder af, Jol is niet interessant.