Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lange lijn

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Lange lijn

Ongelezen bericht door Jackira »

Liefst gebruik ik het niet of beter gezegd zelfs nooit, maar bij Laila is het nodig.

Na bijna drie jaar loopt ze nog niet heel betrouwbaar los. Ze jaagt en ze kiest ook als ze niet jaagt graag haar eigen route. Ze is wel heel lief trouwens hoor, ze snapt het gewoon niet zo. Ze is nog een klein beetje een wat verwilderde hond al heeft ze ook al wel heel veel geleerd, ze is heel explosief in alles wat ze doet. Ze staat of uit of op volle kracht aan zeg maar :F: . Zelf denk ik omdat ze jarenlang haar eigen gang heeft kunnen gaan als zwerfhond. Als er geen lijn aan haar zit kan ik haar ook niet makkelijk aanlijnen. Ze komt wel als ik roep en gaat keurig zitten voor me, maar de kans om haar aan te lijnen krijg ik niet. Dus ik geef haar een koekje en ga dan ongemerkt op de lijn staan. Dan kan ik de lijn oppakken zonder dat ze in de gaten heeft hoe dat gebeurd.

Ik laat haar nu los op een omheinde dijk met aan de ene kant een hek, en aan de andere kant een smalle ondiepe sloot met wat weilanden aan de andere kant van de sloot met schapen. Ze staan steeds op een ander stuk dus van tevoren is het altijd maar gokken of ze op het stuk met een afgesloten hek staan. Er zijn niet zoveel omheinde losloopgebieden hier waar je wat langer kunt wandelen.

Mede daarom krijgt Laila nog een lange lijn aan zich vast. Ik heb er eentje van 15 meter van dun materiaal dat geen vocht opneemt. Maar toch is het zwaar, blijft achter struiken hangen en ze raakt er in verstrikt. Waardeloos dus.

Vandaag bedacht ik dus dat ik de lange lijn af zou knippen op 4 meter. Een slecht plan :piew: want normaal als ze door de sloot gaat ligt het uiteinde van de lijn nog op de kant en kan ik die vastpakken. Nu zag ik dus de lijn achter haar aan de sloot in gaan en kon ik er niet meer bij zonder zelf ook de sloot in te stappen.

Met veel roepen en vrolijk doen terwijl de moed eigenlijk in m'n schoenen zonk toen ik haar richting schapen zag gaan kon ik haar toch terug roepen. Ik was er anders ook wel ingestapt natuurlijk maar toch wil ik dit liever voorkomen in de toekomst. :mrgreen:

Dus het wordt dan toch weer een hele lange lijn. En mijn vraag is nu of er ervaringen zijn met lange lijnen waar mensen wel blij mee zijn. Of misschien een tip welk materiaal wel goed werkt.
Sandra&co

Re: Lange lijn

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik vind die lijnen van biothane echt wel fijn. Ja, ze wegen wel iets, maar geen kilo's. Weet niet welk materiaal je nu hebt.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Ik heb allerlei soorten lange lijnen gehad, maar vind de biothane lijnen toch het fijnste. Ze nemen geen vocht of vuil op, raken nauwelijks in de knoop en er blijft ook veel minder in en om haken als bij andere lijnen vind ik. Het kost wat meer, maar wat mij betreft is het dat ook meer dan waard. :ok:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Cleva schreef:Materiaal schmateriaal.
Een touw van de bouwmarkt met een musketonnetje er aan geknoopt. Voor een tientje ben je klaar.
Dat is prima totdat er een keer een sprintje getrokken wordt met 30kg hond. Ik heb echt een enorme brandblaar op mijn vinger gehad door die combinatie, alleen het uiterste topje van mijn wijsvinger was niet verbrand. Dat gebeurde de eerste week dat Charlie bij ons was en inmiddels zit er wat opvoeding in maar ik doe haar nooit meer aan een touw (nylon lijn).

Ik heb nu biothane en vind dat erg prettig.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Shibby schreef:Ik heb allerlei soorten lange lijnen gehad, maar vind de biothane lijnen toch het fijnste. Ze nemen geen vocht of vuil op, raken nauwelijks in de knoop en er blijft ook veel minder in en om haken als bij andere lijnen vind ik. Het kost wat meer, maar wat mij betreft is het dat ook meer dan waard. :ok:
Dit. Ik heb drie biothane lijnen en ook wat ander spul zoals touw, maar biothane is het prettigst. Als het al knoopt heb je het er zo weer uit.
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Cleva schreef:Ik wens geen achterlijk gelul waarbij ik blaren oploop, al lopen ze aan een sliert schuurpapier.

Wat dacht je ervan dat je je hele hond niet als een mongool laat sleuren? Met je bloedblaar.
Hey wat dacht je ervan eens op een normale toon tegen iemand te praten. Ik wens ook geen achterlijk gelul van een
of ander baasje op een forum die liever op z'n standaard denigrerende toon tegen mensen praat dan gewoon even lezen wat er staat.
Her verdere verloop weet ik ook al dus dat kun je wel laten.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ja hier ook groot fan van biothane.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door HillieS »

Het wordt haast saai :mrgreen: Maar ik heb ook (inmiddels 2) lijnen van Biothane.
Ideaal, en als ze vies zijn even een doekje erover en ze zijn weer schoon. Niet zwaar, en wel sterk.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Hier ook een lijn van biothane, maar ik vind de platte variant wel veel fijner dan de ronde variant.
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

De biothane lange lijn bevalt hier ook het beste. Raakt niet snel in de knoop, neemt geen water op, sterk en licht materiaal. Ik laat er ook gerust mijn hond aan vast zitten als ze met een andere hond aan het spelen is (de lijn 'snijdt' niet in de poten van de andere hond / deze komt er niet in vast te zitten).
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

De biothane lijn die ik heb (10 meter, 16 mm breed) vind ik ook te zwaar. Ik gebruik 'm niet meer. Ik heb nu een nylon lijn met rubber doorweven, die mij veel beter bevalt. Hij is licht en dankzij het rubber ook prima als sleeplijn te gebruiken. Merken als Julius K9 en Mystique hebben deze lijn in diverse lengtes en breedtes. Ik heb 'm hier gekocht:
https://www.gundogsonline.nl/c-2257487/ ... bber-20mm/
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Ik had voor Fribbel een goedkope longeerlijn voor paarden, stukje vanaf geknipt en handvat aangeknoopt. Ik denk dat het zo'n 3 meter lang was ofzo.
Het was van katoen en dat ligt lekker in de hand. Nadeel is dat het vocht opzuigt, dus in de herfst/winter sta je dan om het kwartier die lijn uit te wringen.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik heb deze nu: https://www.petsgifts.nl/explor-south-t ... ranje.html

Ik gebruik de lijn tijdens kamperen om de hond vast te leggen. Het knoopt niet, is heel licht en het wordt niet zwaar door vocht en vuil. Je hebt de lijn ook in 10 en 15 meter.

Normaal gebruikte ik zo'n longeerlijn voor paarden (8 mtr) maar die wordt erg snel zwaar door het vocht.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Waslijn :ok: . Super licht en doordat het zo glad is blijft het nergens achter haken, neemt ook geen vocht op.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Cleva schreef:
Manuma schreef: Normaal gebruikte ik zo'n longeerlijn voor paarden (8 mtr) maar die wordt erg snel zwaar door het vocht.
Ach, hou nou toch een keer op met dat gezwets over hoe zwaar een touwtje wordt.
Ik begrijp wel dat een kunststof lijn geen vocht opneemt maar meer dan 250 ml kun je niet kwijt in een touw van 20 meter.
Hij weegt dan dus in het zwaarste geval evenveel als een pakje boter.

Ondertussen allemaal wel met drie camera's op stap. Afbeelding
Ja, ik. Die hond niet. Uma is een teer hondje hoor :pffff: Zij ligt eraan vast.
En als ik dat ding meesjouw in mijn rugzak is het sowieso wel fijn als het niet kletsnat is.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Manuma schreef:
Cleva schreef:
Manuma schreef: Normaal gebruikte ik zo'n longeerlijn voor paarden (8 mtr) maar die wordt erg snel zwaar door het vocht.
Ach, hou nou toch een keer op met dat gezwets over hoe zwaar een touwtje wordt. Ik begrijp wel dat een kunststof lijn geen vocht opneemt maar meer dan 250 ml kun je niet kwijt in een touw van 20 meter. Hij weegt dan dus in het zwaarste geval evenveel als een pakje boter.

Ondertussen allemaal wel met drie camera's op stap. Afbeelding
Ja, ik. Die hond niet. Uma is een teer hondje hoor :pffff: Zij ligt eraan vast.
Haha, grappig misverstand dit ;-) Ik kan ook die biothane lijn wel dragen hoor. Maar het is onnodig gewicht wat achter de hond aan sleept. Bij Jip gaat zijn tuig helemaal scheef zitten zelfs. Bij een lichte(re) lijn is dat niet het geval.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik zal eens een natte longeerlijn wegen. Het zou mij niet verbazen als hij 1.5kg zwaarder is dan een droge lijn.
Jackira
Zeer actief

Bedankt allemaal voor de tips en antwoorden :ok:

Ik heb geen idee hoeveel zwaarder een natte lange lijn is maar bij 15 meter trekt inderdaad het hele tuig scheef. Biothanelijn had ik maar ben ik kwijt geraakt ergens voordat ik die gebruikt heb. Maar zo te lezen bevalt die goed. Ik heb hier nog gewoon touw en ook wel een musketonhaak. Ik ga proberen of dat werkt. Lijkt me inderdaad niet heel zwaar.

Het grootste probleem is ook de lengte denk ik. Daardoor wordt het onhandig.
Jackira
Zeer actief

Manuma schreef:Ik heb deze nu: https://www.petsgifts.nl/explor-south-t ... ranje.html

Ik gebruik de lijn tijdens kamperen om de hond vast te leggen. Het knoopt niet, is heel licht en het wordt niet zwaar door vocht en vuil. Je hebt de lijn ook in 10 en 15 meter.

Normaal gebruikte ik zo'n longeerlijn voor paarden (8 mtr) maar die wordt erg snel zwaar door het vocht.
Deze lijkt me ook super :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”