tycha schreef:Nanna schreef:Ik zit me altijd af te vragen wie dit móói vindt.
Die mensen moeten er zijn want het wordt gefokt en verkocht. Maar als ik dit filmpje in mijn kennissenkring laat zien verschiet iedereen zich kapot en vindt het doodzielig.
Ik ken werkelijk niemand die dit mooi vindt....
Mensen die van dit ras houden zijn er denk ik blind voor. Ik zat van het weekend op een verjaardag met mensen te praten over honden (What else

) Deze mensen hebben twee duitse herders. Een oud duitse en een 'gewone'. Beide ook behoorlijk krom, niet extreem maar ook ver van rechte ruggen. We kwamen te praten over een mevrouw die we regelmatig tegenkomen in het duin. Ook met twee duitse herders. Waarop ik zei dat ik dat zulke mooie Duitsers vond. (Echt twee ouderwetse Duitse herders, rechte ruggen, mooie koppen, zoals de DH bedoeld was) Hierop werd ik zeer verrast aangekeken, vond ik dat mooie honden??? Nou daar begreep ze helemaal niets van!! Blijkbaar weten ze zelf ook niet meer hoe deze honden er vroeger uitzagen, en is een Duitser met een rechte rug geen echte

Ja maar veel mensen pretenderen ook dat de zogenaamde oud duitse herder veel gezonder is en een veel betere bouw heeft. Maar veel van de oud duitse herders zijn gewoon langharen of gefokt uit langharen van al dan niet werklijn of de showlijn
Of de zwitser, die zijn ook véél gezonder. Die komen oorspronkelijk ook van Duitse herders af
Over smaken valt te twisten. Toen ik aan mijn eerste Duitse herder begon wist ik niet eens dat er een showlijn en een werklijn was. Ik kende de hond van mijn oom, en een duitse herder van de camping, en blijkbaar kwamen die van werklijnen af. En stomtoevallig was mijn eerste herder er ook 1 uit werklijnen.
En wat karakters betreft, ik heb het getroffen met de 3 herders die ik in mijn leven heb (gehad). Prima honden ook voor vreemden in en om het huis en erbuiten. Misschien altijd gemoedelijke honden gehad
En had ik een showlijn gehad met een goed gestel en een goed karakter had ik daar wellicht meer naar gekeken bij het kiezen van een volgende herder?
Omdat je dat kent en gewend bent. Ik ben nu het andere type gewend, en ik (we) hebben er wederom een heerlijke hond aan. En ja, we krijgen complimenten over hoe hij eruit ziet. En mensen met een ander type herder zullen de kleur niet mooi vinden, hem wellicht wat te klein vinden, te druk, etc.. zo is er altijd wat.