Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kwaliteit smuldier achteruit?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: kwaliteit smuldier achteruit?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier krijgen ze Lotgering, maar op alleen Lotgering wordt Elco's ontlasting te vast en poederig. Dus ze krijgen er ook elke dag een klein handje (10-20 gram) brokken bij. Ook omdat ik dan netjes in 3 dagen een hele kilo Lotgering aan ze kan geven zonder dat ze afvallen ;)
Smuldier en Rodi krijgen ze als de Lotgering op is en ik te laat geweest ben met bestellen. En toen we op Texel zaten. Ze vonden het heerlijk. Maar ik gaf ze er wel iets meer van dan van de Lotgering omdat we maar zo'n klein vriesvakje hadden en ik geen zin had om steeds 25-50 gram per pakje over te houden
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Hier krijgen ze: tammenga, darf, daily meat, dogmeat, tamro, shaweca, alaska, barf menu, runner.
Ik wissel elke dag met merk en smaak.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Machie schreef:Of is het de warmte?

Mijn honden krijgen al jaren dezelfde hoeveelheid voer en beweging, toch vallen ze nu allemaal af. Luca en Dumás zijn in 2 maanden tijd 2 kilo verloren en Csiva een halve kilo. Fiji eet slecht dus die telt in dit verhaal niet mee.
Ze krijgen ook al jaren smuldier vlees compleet. Ik heb ze nu dus flink omhoog gezet in voer maar niet het idee dat ze echt aankomen. Ze krijgen nu dus ook brokken erbij. Hebben meer mensen dit? Ligt het aan het vlees? Of speelt de warmte mee?
Smuldier is een goedkoop merk met een enorme productie. De grondstoffen worden overal en nergens vandaan gehaald, daardoor kan de kwaliteit per batch verschillen.
Mijn hond heeft enorm gewichtsverlies gehad toen hij op de Smuldier stond. De schildklierwaardes waren enorm verhoogd (te snel werkende schildklier) wat zou moeten wijzen op een tumor, die was echter niet te vinden.
Na verandering van dieet werd alles weer normaal.
Aannemelijk is dat de Smuldier toentertijd veel rundernekvlees bevatte waardoor de schilklierwaardes door het dak schoten. Maar dit is een aanname en is nooit bewezen.

Advies is dus: Lekker afwisselen en gevarieerd voeren.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Floortje schreef: Smuldier is een goedkoop merk met een enorme productie. De grondstoffen worden overal en nergens vandaan gehaald, daardoor kan de kwaliteit per batch verschillen.
Mijn hond heeft enorm gewichtsverlies gehad toen hij op de Smuldier stond. De schildklierwaardes waren enorm verhoogd (te snel werkende schildklier) wat zou moeten wijzen op een tumor, die was echter niet te vinden.
Na verandering van dieet werd alles weer normaal.
Aannemelijk is dat de Smuldier toentertijd veel rundernekvlees bevatte waardoor de schilklierwaardes door het dak schoten. Maar dit is een aanname en is nooit bewezen.

Advies is dus: Lekker afwisselen en gevarieerd voeren.
:ok:

Jaren terug ging charlie op alleen smuldier opeens grote hoeveelheden aarde eten. Was ook snel over zodra ze andere merken kvv, barf en brok kreeg.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Hier doen ze het prima op smuldier. Gollum en Mika zijn niet zo actief dus die krijgen niet zoveel, Gol 350 gram per dag en Mika 200. Rani krijgt meestal 600 gram per dag en extra brok. Maar ja, dat kind is ook erg actief :mrgreen:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik bedenk me net dat Dalí sinds een paar weken weer enorm van de straat vreet. Kattendrollen en alles wat ooit eetbaar was.

Misschien ben ik nu wel te erg aan het zoeken naar mogelijke veranderingen maar ik ga eens even een paar weken de Smuldier beperken.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ja, kattenpoep vreten ze hier ook sinds een poosje. Eerder echt nooit!
Wij gaan dus na de vakantie ook maar over op wat anders. Eens even goed zoeken wat betaalbaar is en waar ze tegen kunnen.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Bronco is ook magerder geworden, daar gaf ik de warmte de schuld van.
Hij staat op 800 gram smuldier per dag.
Het liefst voer ik half kvv en half brok, omdat hij zo sloom wordt van alleen kvv. Maar dat gaat iedere keer fout en kan hij weer niet plassen.
Met alleen kvv gaat het wel goed, dan maar wat slomer. Het is niet anders.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Hier ook een afvaller en hij komt ondanks meer eten ook niet meer aan. Persoonlijk vind ik hem nu op de rand, zag laatst zijn ribben toen ie een klein beetje krom stond. Met zijn vacht vind ik dat te. Ik vind de smuldier trouwens ook de laatste tijd echt enorm stinken af en toe. Ze vreten t overigens nog even goed, dat wel :) Ik ga ook eens een tijdje Rodi proberen, vind dat alleen zo slapperig altijd.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Lothian schreef:Ik bedenk me net dat Dalí sinds een paar weken weer enorm van de straat vreet. Kattendrollen en alles wat ooit eetbaar was.

Misschien ben ik nu wel te erg aan het zoeken naar mogelijke veranderingen maar ik ga eens even een paar weken de Smuldier beperken.
ohja inderdaad hier ook, deden ze anders nooit :kotz:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Lothian schreef:Ik bedenk me net dat Dalí sinds een paar weken weer enorm van de straat vreet. Kattendrollen en alles wat ooit eetbaar was.

Er ligt met deze droogte ook wel extreem veel snackbare stront, normaal spoelt t weg maar das nu niet. Pom doet t nu ook extreem ja
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik heb Elmo nog nooit Smuldier gevoerd, dus geen idee...
Maar zou altijd aanraden af te wisselen.

Zelf voer ik momenteel Bandit, Carnibest, Runner, Raw4dogs, Daily Meat, Natures Menu, Carnivoer, Farm Food Fresh en af en toe wat anders tussendoor.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

sbientje schreef:Hier ook een afvaller en hij komt ondanks meer eten ook niet meer aan. Persoonlijk vind ik hem nu op de rand, zag laatst zijn ribben toen ie een klein beetje krom stond. Met zijn vacht vind ik dat te. Ik vind de smuldier trouwens ook de laatste tijd echt enorm stinken af en toe. Ze vreten t overigens nog even goed, dat wel :) Ik ga ook eens een tijdje Rodi proberen, vind dat alleen zo slapperig altijd.
Ja, soms is het echt vies! Fiji eet het dan gelijk niet :F: Maar die wil het liefste alleen mooi roze vlees :LOL:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

sbientje schreef:

Er ligt met deze droogte ook wel extreem veel snackbare stront, normaal spoelt t weg maar das nu niet. Pom doet t nu ook extreem ja
En ik maar denken dat hij het niet meer deed door mijn uitmuntende opvoeding :jank:
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik heb wel af en toe smuldier gegeven als het zo uitkwam (niks meer in huis en wel Smuldier bij de supermarkt) maar ik vond het echt vaak maar 'viezig' vlees met veel vet. De honden vonden het lekker hoor, daar niet van.
Maar bijvoorbeeld Darf is biologisch kvv en heeft ook een aantal flink goedkope versies (zo uit mn hoofd vanaf 2,70 per kilo). En in verhouding echt wel 10x zo mooi vlees als je het mij vraagt. Dus ik kan het van harte aanbevelen. :) Dogmeat ook een hele tijd gevoerd maar Jura bleef er veel te harde drollen op houden, ongeacht de soort die ik gaf.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik merk geen verschil, ik heb ze met die hitte bewust iets minder gevoerd omdat ik ze schraler bij hitte prettiger vindt.
Ik voer 2400 tot 3000 gram per dag. En ander KVV wordt me echt te duur.
Daarnaast krijgen ze als beloning brok. Van verschillende merken. Maar dat is nog geen vijfde gedeelte van het voer per dag
Gr. Aniek

Afbeelding
Machie
Zeer actief

runninggirl schreef:Ik heb wel af en toe smuldier gegeven als het zo uitkwam (niks meer in huis en wel Smuldier bij de supermarkt) maar ik vond het echt vaak maar 'viezig' vlees met veel vet. De honden vonden het lekker hoor, daar niet van.
Maar bijvoorbeeld Darf is biologisch kvv en heeft ook een aantal flink goedkope versies (zo uit mn hoofd vanaf 2,70 per kilo). En in verhouding echt wel 10x zo mooi vlees als je het mij vraagt. Dus ik kan het van harte aanbevelen. :) Dogmeat ook een hele tijd gevoerd maar Jura bleef er veel te harde drollen op houden, ongeacht de soort die ik gaf.
Darf komt hier niet in. Dat is een principe kwestie. En 2,70 per kilo vind ik ook best prijzig. Zeker als je er zo'n 2 kg van moet voeren. Ik vind smuldier veel minder vet dan bv lotgering :)
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Duke krijgt ook grotendeels smuldier. Soms eens een pathetje, of rodi, of iets anders, maar het meeste smuldier. Ik merk echt niks aan hem. Prima op gewicht, valt niet af, komt niet aan. Geen gekke dingen van de straat aan het eten.

Oftewel, even prima als altijd. Alleen met dit warme weer ruikt het iets sterker.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Machie schreef:
runninggirl schreef:Ik heb wel af en toe smuldier gegeven als het zo uitkwam (niks meer in huis en wel Smuldier bij de supermarkt) maar ik vond het echt vaak maar 'viezig' vlees met veel vet. De honden vonden het lekker hoor, daar niet van.
Darf komt hier niet in. Dat is een principe kwestie. En 2,70 per kilo vind ik ook best prijzig. Zeker als je er zo'n 2 kg van moet voeren. Ik vind smuldier veel minder vet dan bv lotgering :)
Hier komt principieel geen vlees meer in huis dat niet bio is. :lol1:
Maar goed, met 2 honden van 30 kg en eentje van 13 kg voer ik ook best veel per dag inderdaad. En ja dat kost geld als je het biologisch wil, dat zal ik niet ontkennen. Wij eten zelf geen vlees meer dus dat scheelt dan weer. Maar het is in verhouding tot vergelijkbare merken echt een heel goede prijs.
Machie
Zeer actief

runninggirl schreef: Hier komt principieel geen vlees meer in huis dat niet bio is. :lol1:
Maar goed, met 2 honden van 30 kg en eentje van 13 kg voer ik ook best veel per dag inderdaad. En ja dat kost geld als je het biologisch wil, dat zal ik niet ontkennen. Wij eten zelf geen vlees meer dus dat scheelt dan weer. Maar het is in verhouding tot vergelijkbare merken echt een heel goede prijs.
Ik eet zelf niet eens altijd biologisch, laat staan mijn honden ;)
Maar darf niet vanwege andere redenen. Dat heeft niks met hun vlees te maken.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Machie schreef:
runninggirl schreef: Hier komt principieel geen vlees meer in huis dat niet bio is. :lol1:
Ik eet zelf niet eens altijd biologisch, laat staan mijn honden ;)
Hier hetzelfde al heeft dat ook met hun vlees te maken :tongue: Ik voer deels bio, maar doe dat liever met Carnibest en vooral Bandit.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Met Toots was ik ook erg te spreken over degomeat. Zowel compleet als enkelvoudig.
Nu hebben we Darf en al Roda werkt voor Dex prima. Maar hier deed Toots het minder op. Wel krijgt Dex een combi brok.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik geef het alleen nog voor de lekker. Izzy bleef ook niet meer op gewicht ermee (da's al een maand of 6 geleden trouwens). Eerst brokken bijgevoerd maar nu gewoon volledig brok.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik gaf een pakje per dag en een handje brokjes (DLG) en kwam bij de DA tot ontdekking dat hij wel erg veel aangekomen was en eigenlijk te zwaar was, dat had ik zelf helemaal niet in de gaten.
Ze adviseerden de Smuldier te halveren. Omdat het zo warm was en ik dat vlees niet een extra dag ontdooid in de koelkast wilde laten staan ben ik overgegaan op Rodi omdat je die beter kan doseren.
Ruikt naar karton maar hij vind het lekker en ontlasting is er eerlijk gezegd ook wel wat steviger door. Nu 2 hamburgers Rodi per dag en de brokjes blijven en hij valt langzaam af.

Ik geef wel dagelijks zo'n kippenteen of klein bullepeesje, is dat calorierijk eigenlijk?
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Nanna schreef: overtuigd. Maar ja, wat dan?
Ik kan je Kiezebrink mixen aanraden. Prima aan de prijs en ik vind de kwaliteit mooi constant. Ze hebben 2 complete mixen (compleet door een premix zoals er in smuldier en rodi zit) en ook enkelvoudige rollen waarvan je dus meerdere diersoorten moet voeren.
Raw4dogs vind ik ook een erg fijn en van constante kwaliteit. Alle smaken zijn compleet door een premix. Het is wel wat prijziger dan kiezebrink.
Darf Eko komt in een doos met blokken vlees a 250 gram. Prijs vind ik voor eko vlees heel goed te doen. Elke smaak/doos bestaat uit meerdere diersoorten waardoor het compleet zou moeten zijn. Het is niet officieel compleet want er zit geen premix in.
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Machie schreef:
Vertel eens?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik zou denken dat de warmte meespeelt. Ik zal Otto vandaag of morgen eens op de weegschaal zetten.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Crescent schreef:
Machie schreef:
Vertel eens?

:LOL:

Jij zegt het, ik dacht het :engel:
Machie
Zeer actief

Crescent schreef:
Machie schreef:
Vertel eens?
Nee, dat is totaal niet relevant :)
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ah, dus daarom is Lou nu eindelijk wat afgevallen; ze krijgen tijdelijk Smuldier hier :engel:

Ik ga weer Darf halen binnenkort. Maar Smuldier is zo lekker goedkoop en makkelijk verkrijgbaar! Gewoon elke keer bij het boodschappen doen een paar pakjes mee...

Ik ben ook wel benieuwd waarom meerdere mensen geen Darf willen voeren. Heel relevant hoeft het niet hoor, het is een forum... Ik heb zelf mijn hele Darf vete ook uit de doeken gedaan :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”