Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

To Russel or to Hussel...

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

To Russel or to Hussel...

Ongelezen bericht door Floortje »

...That's the question :mrgreen:

Of Parson of boerenfox of zelfs Border?
Ik ben me alvast aan het oriënteren op een volgende hond, planning is over een jaar of twee, dus tijd zat.
Toen ik 15 jaar geleden besloten had een hond in huis te nemen wilde ik een Jack Russel teefje, er kwam een bull terrier reu op mijn pad en de rest is geschiedenis :wink:
Maar goed. We zijn dus weer terug bij af en nu zou ik dus graag echt voor een kleine terrier gaan. Maar welke?
Aantal speerpunten:
- Ik hecht niet veel waarde aan stambomen en showresultaten, maar wél aan gezondheid. Hoe erg kun je de mist ingaan met een hussel of boerenfox? Of zijn de stamboomhondjes juist verkloot? Ik ben echt niet te beroerd om een flink bedrag voor een netjes gefokt exemplaar neer te tellen, maar als ik dezelfde kwaliteit voor €200,- op de boerderij kan krijgen is de keus makkelijk gemaakt. Ik ben vooral bang voor patella luxatie. En hoe vind je in godsnaam een verantwoorde kruising?

- Qua karakter wil ik zo makkelijk mogelijk. Ik ben een bull terrier gewend, dus ik kan wel wat hebben :mrgreen: Ik kan goed omgaan met het terrierkarakter, maar welke is het best trainbaar?
- Dat terriers jachtinstinct hebben ben ik me van bewust en kan ik best in goede banen leiden. Ik werk op een boerderij, het zou fijn zijn als het hondje (los) meekan. En ik heb thuis ook een halve boerderij. Als er eens een keer per ongeluk een kuikentje gepakt wordt zal jammer zijn, maar geen ramp. Maar ik hoef geen doorgefreakte autist die met dikke tong en uitpuilende ogen langs de hekken loopt te patrouilleren. Heb je daar met een Parson meer kans op?

- Het uiterlijk: Ik vind de Parson eigenlijk mooier met z'n lange poten. Sowieso mag het van mij wat groter, vandaar dat ik ook hussels en boerenfoxen in mijn overweging meeneem. En eigenlijk als ik heel eerlijk ben houd ik van kleur, dus van mij mag het best "fout" zijn en een lekker bont lijf hebben.
Het Russelkoppie ben ik helemaal verliefd op :I: Die ogen, dat neusje en vooral die oortjes! Sommige hussels en boerenfoxen hebben echt zo'n mislukt hoofd, of hele rare verhoudingen, dat vind ik een nadeel.
Het liefst wil ik gladhaar, eventueel broken coated. Maar de stamboomhondjes zijn meestal ruw, klopt dat?

Ik heb ook de border terrier erbij gezet. Die ken ik eigenlijk niet en het uiterlijk (koppie) spreekt me minder aan, maar ze schijnen milder en makkelijker trainbaar te zijn. Ik wil me daarom ook wat meer in de borders verdiepen.

Brandt maar los met jullie advies, meningen en ervaringen!
Laatst gewijzigd door Floortje op 25 jun 2018 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Re: To Russel or to Hussel...

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Een Sofi-kind?! :mrgreen:
Verder kan ik weinig zinnigs erover zeggen vrees ik.
Laatst gewijzigd door hakunamatata op 25 jun 2018 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ramiek hier van het forum kan je haarfijn vertellen wat het verschil tussen de border en de parson is.

Wat ik weet is dat de border inderdaad wat gematigder is hoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn. De borders die ik ken kunnen eigenlijk vrij probleemloos loslopen, niet zo gek veel jachtpassie, vrij baasgericht, behoorlijke dosis humor hoewel ze daarmee in het niet vallen als je ze vergelijkt met de bull ;)
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ben ook gek op Hussels. Ik heb ook twee husselterriers. Waarmee mag Joost weten maar ze vangen mollen en zijn super reactief en druk :LOL:
Geweldige hondjes. :F: :E:

De boerenfox en de Jack Hussel van mijn buren zijn trouwens ook super gezond. Geen patella en geen gedoe. De boerenfox is ook echt geweldig lief. Net als mijn husselterriers.

Ik wil niet snel meer andere honden dan kruising terriers.

Mijn partner had een gladhaar fox.....afschuwelijke hond. Die was zo doorgefokt dat ze stenen verzamelde en allerlei hyperdepieper rasticks had. Ik vind zelden een rashond leuker dan een kruising ermee. Je haalt de scherpe irritante randjes eraf. Ik ken trouwens ook niet heel erg veel hondsociale lieve foxen maar dat kan aan mijn referentiekader liggen. Ik vind het felle vechtlustige rakkers.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik vind die onderste ook erg leuk hoor Nanna.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Ik ken niet veel gladhaar Foxen maar die ik heb meegemaakt waren prima.
Ja, mijn ras is het verder niet maar om te zien vind ik ze echt de wauwfactor hebben :lol1:

Die hoofdjes en dat strakke lijf :I:
Afbeelding
Afbeelding

Dit zal gerust ook heel lief zijn hoor maar daar heb ik dus helemaal niks mee ;-)
Om naar te kijken moet het ook plezant zijn. :hmmm:
Afbeelding

Ik snap je wel maar eerlijk gezegd vind ik die normale hondjes echt leuker dan die gekke zuivere foxen. Ik vind ze wel mooi hoor. Maar een beetje overdreven ook wel. Doe me dan maar een goede welsh. Daar ga ik dan wel weer zo voor.

Afbeelding

Ikzelf heb veel gekeken naar de bodeguero uit Spanje. Dat zijn de Spaanse boerenfoxen en die zijn uitermate plezierig van karakter. En best mooi. Toch dat niet ovedreven gedoe maar wel echt een op en top hondje met raskenmerken.

Afbeelding
Afbeelding
Floortje
Zeer actief

Een echte fox terrier valt af. Ik vind dat hoofd net iets tè. Ik ken er een paar en dat zijn dus juist van die doorgefreakte autisten die met dikke tong en uitpuilende ogen vervelend lopen te doen tegen andere dieren en honden.
Als ik een elegante terrier wil dan zou ik eerder voor de Manchester kiezen.

Sofi-kindjes lijken me geweldig, maar die gaan dit jaar al komen en dat is mij te vroeg. Helaas :(:
En als het even kan wil ik ook een lentepup. Ik zie het niet zo zitten om in m'n ochtendjas bij -5 zindelijkheidstraining te doen.

Lanai zou ik zo willen ontvoeren :I: Zoiets zoek ik dus. Maar hoe vind je een doordacht husselnest?
Floortje
Zeer actief

Ja Tommy is ook heel leuk!

En die bodegueros komen ook in aanmerking, maar ik wil het liefst een Nederlandse (of Belgische) pup. Geen hond van een foto in ieder geval.

Welsh en bijv. Ier spreken me dan weer totáál niet aan.
toots schreef:Ik vind die onderste ook erg leuk hoor Nanna.
Afbeelding[/quote]

Ja inderdaad, dat is juist het type hondje dat mij aanspreekt.
Laatst gewijzigd door Floortje op 25 jun 2018 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief

Ik ben al jaren en jaren helemaal weg van de Black & Tan hussels. Vrienden van ons hebben er een en die is super super liefen sociaal. Guus lijkt er ook op en dat is een heerlijkheid om te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik had gisteren een Bodeguero of kruising in dat type op cursus en wat was die ontzettend leuk. Heel baasgericht, pienter, mooi gematigd uiterlijk. Ik weet niet of het typisch is want ik ken het ras helemaal niet maar ik viel er wel voor!
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lothian schreef:Ik had gisteren een Bodeguero of kruising in dat type op cursus en wat was die ontzettend leuk. Heel baasgericht, pienter, mooi gematigd uiterlijk. Ik weet niet of het typisch is want ik ken het ras helemaal niet maar ik viel er wel voor!
Zo ken ik ze ook ja, het zijn ook nog eens heel gezonde hondjes en over het algemeen ontzettend sociaal met mens en dier. Ik denk dat er hier ook nog wel ooit een bodeguero komt.
Maar een fox zoals Truus van billy vind ik ook heel leuk :I:
laeken
Zeer actief

Lothian schreef:Ik had gisteren een Bodeguero of kruising in dat type op cursus en wat was die ontzettend leuk. Heel baasgericht, pienter, mooi gematigd uiterlijk. Ik weet niet of het typisch is want ik ken het ras helemaal niet maar ik viel er wel voor!
Yep dat is typisch. Die hondjes zijn echt op en top gezinshonden in Spanje. Dat zijn de gezelschapshonden lokaal. Lief, erfvast, baasgericht en ze vangen ook nog ratten maar laten je eigen dieren met rust. En je kent Spanjaarden door de eeuwen heen. Een hond die niet voldoet doet niet meer mee aan de fokkerij. Dus je kan er redelijk van op aan bij die hondjes dat je krijgt wat je zocht. :ok:

Ik zou er zelf voor naar Spanje rijden en een pup weghalen uit een dodingsstation of asiel. Of evt direct van de " fokker" :ok:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik vind het ook echt ontzettend mooie hondjes en ze lijken me zo leuk! Ik zou er graag ooit eentje willen, maar dan niet vanuit het Middellandse Zeegebied dus dat is waarschijnlijk een onmogelijke opgave helaas.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

We moeten Cleva maar eens lief aankijken denk ik.
Afbeelding
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Floortje schreef:...That's the question :mrgreen:

Ik ben me alvast aan het oriënteren op een volgende hond, planning is over een jaar of twee, dus tijd zat.
:lol1: Zo ging het hier ook. Ongeveer dezelfde afwegingen, behalve dat ik juist ruwhaar fan ben. En nu ligt er een, voorlopig, gladhaar-husseltje op schoot.
Ik was ook heel zorgvuldig aan het plannen totdat ik tegen Imp aan liep en BOEM :I:

Lekkere behulpzame post wel, maar ik vond het zo herkenbaar :lol1:
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Het klopt dat borders milder zijn dan de russells, hier nu ook een border na 3 parsons. Je mag best een keer langskomen om er kennis mee te maken, wel pas over een paar weken want ze is deze werk uitgerekend en staat op ploffen. Er is voor de border best wel een wachtlijst, daar moet je rekening mee houden.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
laeken
Zeer actief

Zamunda schreef:
Ik vind het ook echt ontzettend mooie hondjes en ze lijken me zo leuk! Ik zou er graag ooit eentje willen, maar dan niet vanuit het Middellandse Zeegebied dus dat is waarschijnlijk een onmogelijke opgave helaas.
Als je een pup neemt uit een bepaald seizoen kan hij nooit of te nimmer leish hebben als dat meespeelt :wink:
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Hoe zit dat dan precies? Vanaf wanneer tot wanneer zijn de Leish-verspreiders actief?
Floortje
Zeer actief

laeken schreef:
Yep dat is typisch. Die hondjes zijn echt op en top gezinshonden in Spanje. Dat zijn de gezelschapshonden lokaal. Lief, erfvast, baasgericht en ze vangen ook nog ratten maar laten je eigen dieren met rust. En je kent Spanjaarden door de eeuwen heen. Een hond die niet voldoet doet niet meer mee aan de fokkerij. Dus je kan er redelijk van op aan bij die hondjes dat je krijgt wat je zocht. :ok:

Ik zou er zelf voor naar Spanje rijden en een pup weghalen uit een dodingsstation of asiel. Of evt direct van de " fokker" :ok:
Daar zou ik ook toe in staat zijn. Een hond van de foto kiezen en dan laten overvliegen lijkt me helemaal niks. Maar puppieknuffelen in combinatie met een vakantie, prima! :ok:
Ik heb ook wat kennissen in Spanje wonen, die zou ik op onderzoek kunnen uitsturen.
Argh! Nóg een optie erbij :vaag:
Kayltje schreef:

:lol1: Zo ging het hier ook. Ongeveer dezelfde afwegingen, behalve dat ik juist ruwhaar fan ben. En nu ligt er een, voorlopig, gladhaar-husseltje op schoot.
Ik was ook heel zorgvuldig aan het plannen totdat ik tegen Imp aan liep en BOEM :I:

Zou me ook kunnen overkomen. Maar ik ga in september studeren, dus dat helpt wel. Weinig tijd en geld. Hopelijk werkt m'n verstand ook mee. :mrgreen:
Ramiek schreef:Het klopt dat borders milder zijn dan de russells, hier nu ook een border na 3 parsons. Je mag best een keer langskomen om er kennis mee te maken, wel pas over een paar weken want ze is deze werk uitgerekend en staat op ploffen. Er is voor de border best wel een wachtlijst, daar moet je rekening mee houden.
Oh wat lief! Dat houd ik zeker in gedachten. In het echt meemaken en en erover praten is toch beter dan via het forum :ok:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Floortje schreef:Een echte fox terrier valt af. Ik vind dat hoofd net iets tè. Ik ken er een paar en dat zijn dus juist van die doorgefreakte autisten die met dikke tong en uitpuilende ogen vervelend lopen te doen tegen andere dieren en honden.
Als ik een elegante terrier wil dan zou ik eerder voor de Manchester kiezen.

Sofi-kindjes lijken me geweldig, maar die gaan dit jaar al komen en dat is mij te vroeg. Helaas :(:
En als het even kan wil ik ook een lentepup. Ik zie het niet zo zitten om in m'n ochtendjas bij -5 zindelijkheidstraining te doen.

Lanai zou ik zo willen ontvoeren :I: Zoiets zoek ik dus. Maar hoe vind je een doordacht husselnest?
Jep, mijn opa heeft Fox Terriërs gefokt en dat waren inderdaad écht Terriërs met jachtinstinct tot je er gek van werd. Zou ik niet voor gaan als je er niet van houdt. De Border ken ik als een heel stuk milder en lijkt me het best passen bij je beschrijving.

Hussels zou ik links laten liggen als je een vrij duidelijk wensenlijstje hebt en voor gezondheid gaat. Dan is een stamboom JRT een betere keus en echt niet onmogelijk om aan te schaffen. Ik ken echt amper hussels die geen patella-hupsje hebben.
laeken
Zeer actief

Volgens mijn dierenarts is patella een gevolg van onder andere kortpotigheid. Net als Radius Curvus syndroom. En de hondjes worden aangetast of niet. Is het nu echt zo dat patella erfelijk is en uit te sluiten door te testen? Want hoeveel raszuivere honden hebben wel geen patella? Dus ik vraag me oprecht af of patella meer voorkomt bij bastaarden.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Volgens mijn dierenarts is patella een gevolg van onder andere kortpotigheid. Net als Radius Curvus syndroom. En de hondjes worden aangetast of niet. Is het nu echt zo dat patella erfelijk is en uit te sluiten door te testen? Want hoeveel raszuivere honden hebben wel geen patella? Dus ik vraag me oprecht af of patella meer voorkomt bij bastaarden.
Hier, dit is wel interessant.

https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... a-luxatie/

Omdat het exterieur (uiterlijk) erfelijk bepaald is, is de aanleg voor knieproblemen ook voor een deel erfelijk. Wanneer een hond O-benen heeft (vaker bij de kleine rassen), wordt de knieschijf naar binnen getrokken. Deze honden ontwikkelen eerder een patella luxatie waarbij de patella over de rand van de groeve naar binnen schiet.
Floortje
Zeer actief

laeken schreef:Volgens mijn dierenarts is patella een gevolg van onder andere kortpotigheid. Net als Radius Curvus syndroom. En de hondjes worden aangetast of niet. Is het nu echt zo dat patella erfelijk is en uit te sluiten door te testen? Want hoeveel raszuivere honden hebben wel geen patella? Dus ik vraag me oprecht af of patella meer voorkomt bij bastaarden.
Geen idee, maar anders zouden ze niet testen toch?
Mijn collega heeft een pincher/chi met patella en haar DA zegt dat het geopereerd kan worden, maar dat het kan terugkomen. Daar heb ik dus geen zin in.
dagmar88
Zeer actief

Ik zie het trouwens altijd bij hussels die lager zijn dan stamboom jr's en inderdaad o beentjes hebben.

Een kerel hier werd zelfs boos toen ik hem complimenteerde met zijn leuke kruisinkje. Echte jr's hinkelen. Dat deed deze, dus het was een echte :LOL:
Floortje
Zeer actief

dagmar88 schreef:Ik zie het trouwens altijd bij hussels die lager zijn dan stamboom jr's en inderdaad o beentjes hebben.

Een kerel hier werd zelfs boos toen ik hem complimenteerde met zijn leuke kruisinkje. Echte jr's hinkelen. Dat deed deze, dus het was een echte :LOL:
Mijn hemel :roll:

Ik heb begrepen dat je onder de stamboom Jack Russels (dus laagbenig) ook enige variatie hebt. Dus er zijn ook lijnen met hoogbenige laagbenige JRT (snap je 'm nog?).
Ik vind hoogbenig mooier trouwens en blijkbaar zijn die dan ook gezonder (wat knieën betreft). Ik wist niet dat het met laagbenigheid te maken had.
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

Zinodo schreef:Boerenfoxjes zijn vooral leuk, maar iets minder knap vaak inderdaad.
Ik heb zelf een boerenfox, maar die vind ik toch wel aardig gelukt ;) Maar smaken verschillen.

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft wel een heel sterk jachtinstinct wat ik wel een nadeel vind. Hij kan niet zomaar overal los, en als hij wat ziet of ruikt is hij ook echt weg.
Onze vorige boerenfox was ook een kerngezond hondje, is 16 jaar geworden.
Meestal taaie en gezonde hondjes, maar je moet ook goed kijken waar je ze vandaan haalt.
Floortje
Zeer actief

Zeker goed gelukt Mirjam! (de oren zijn iets te groot naar mijn smaak, maar dat is gemiereneuk).
Zou er een scheutje beagle inzitten? Ook wat betreft zijn neus achterna gaan?
dagmar88
Zeer actief

Floortje schreef: Ik heb begrepen dat je onder de stamboom Jack Russels (dus laagbenig) ook enige variatie hebt. Dus er zijn ook lijnen met hoogbenige laagbenige JRT (snap je 'm nog?).
Ik vind hoogbenig mooier trouwens en blijkbaar zijn die dan ook gezonder (wat knieën betreft). Ik wist niet dat het met laagbenigheid te maken had.
:mrgreen: Hooggesteld laagbenig als ik het me goed herinner.
laeken
Zeer actief

Guus is hoog gesteld laagbenig maar heeft extreme Radius Curvus. Bas is enigszins laag gesteld maar zeker niet extreem. Zij heeft hele erge patella. :engel:
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Floortje schreef:
laeken schreef:

Daar zou ik ook toe in staat zijn. Een hond van de foto kiezen en dan laten overvliegen lijkt me helemaal niks. Maar puppieknuffelen in combinatie met een vakantie, prima! :ok:
Ik heb ook wat kennissen in Spanje wonen, die zou ik op onderzoek kunnen uitsturen.
Argh! Nóg een optie erbij :vaag:
Kayltje schreef:

Zou me ook kunnen overkomen. Maar ik ga in september studeren, dus dat helpt wel. Weinig tijd en geld. Hopelijk werkt m'n verstand ook mee. :mrgreen:
Ramiek schreef:Het klopt dat borders milder zijn dan de russells, hier nu ook een border na 3 parsons. Je mag best een keer langskomen om er kennis mee te maken, wel pas over een paar weken want ze is deze werk uitgerekend en staat op ploffen. Er is voor de border best wel een wachtlijst, daar moet je rekening mee houden.
Oh wat lief! Dat houd ik zeker in gedachten. In het echt meemaken en en erover praten is toch beter dan via het forum :ok:
Ik heb ook nog een parson rondlopen, is wel 15 en doof en dement...maar wel. heel lief ;)
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”