Of Parson of boerenfox of zelfs Border?
Ik ben me alvast aan het oriënteren op een volgende hond, planning is over een jaar of twee, dus tijd zat.
Toen ik 15 jaar geleden besloten had een hond in huis te nemen wilde ik een Jack Russel teefje, er kwam een bull terrier reu op mijn pad en de rest is geschiedenis

Maar goed. We zijn dus weer terug bij af en nu zou ik dus graag echt voor een kleine terrier gaan. Maar welke?
Aantal speerpunten:
- Ik hecht niet veel waarde aan stambomen en showresultaten, maar wél aan gezondheid. Hoe erg kun je de mist ingaan met een hussel of boerenfox? Of zijn de stamboomhondjes juist verkloot? Ik ben echt niet te beroerd om een flink bedrag voor een netjes gefokt exemplaar neer te tellen, maar als ik dezelfde kwaliteit voor €200,- op de boerderij kan krijgen is de keus makkelijk gemaakt. Ik ben vooral bang voor patella luxatie. En hoe vind je in godsnaam een verantwoorde kruising?
- Qua karakter wil ik zo makkelijk mogelijk. Ik ben een bull terrier gewend, dus ik kan wel wat hebben

- Dat terriers jachtinstinct hebben ben ik me van bewust en kan ik best in goede banen leiden. Ik werk op een boerderij, het zou fijn zijn als het hondje (los) meekan. En ik heb thuis ook een halve boerderij. Als er eens een keer per ongeluk een kuikentje gepakt wordt zal jammer zijn, maar geen ramp. Maar ik hoef geen doorgefreakte autist die met dikke tong en uitpuilende ogen langs de hekken loopt te patrouilleren. Heb je daar met een Parson meer kans op?
- Het uiterlijk: Ik vind de Parson eigenlijk mooier met z'n lange poten. Sowieso mag het van mij wat groter, vandaar dat ik ook hussels en boerenfoxen in mijn overweging meeneem. En eigenlijk als ik heel eerlijk ben houd ik van kleur, dus van mij mag het best "fout" zijn en een lekker bont lijf hebben.
Het Russelkoppie ben ik helemaal verliefd op

Het liefst wil ik gladhaar, eventueel broken coated. Maar de stamboomhondjes zijn meestal ruw, klopt dat?
Ik heb ook de border terrier erbij gezet. Die ken ik eigenlijk niet en het uiterlijk (koppie) spreekt me minder aan, maar ze schijnen milder en makkelijker trainbaar te zijn. Ik wil me daarom ook wat meer in de borders verdiepen.
Brandt maar los met jullie advies, meningen en ervaringen!