Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Russkaya Tsvetnaya Bolonka

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Russkaya Tsvetnaya Bolonka

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: En met gordijn ziet Csikasz alle honden ruimschoots eerder aankomen dan ik dus het zal wel meevallen met dat niks zien ;-) Het is ook niet een dik gordijn maar wat waaihaar.
:mrgreen: Ja, geen gordijn dus. Je kunt zonder stiekje ook oogcontact met haar maken.
Zo'n lange pony vind ik zo onaantrekkelijk. Het haalt meteen alle uitdrukking uit de hond. Dat beest zou net zo goed al 20 jaar opgezet in een hoekje van de kamer kunnen staan.
Wel lekker makkelijk. Iedere dag een beetje febreze spuiten en glassex op de kraaloogjes in plaats van een uur kamen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Heavy schreef: Maar het is volgens mij niet zo dat hoe meer haar ze hebben hoe meer zand ze meebrengen.
:LOL: Hoe zou dat dan moeten werken?
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Nanna schreef:Qua zand in huis is een kortharige hond natuurlijk het makkelijkst. Maar ja, daarvan vind ik de meesten niet mooi ;-)
En die leggen dan overal weer steekhaartjes neer en als ik moet kiezen heb ik liever zand. Dat veeg je zo weg.
Zelfs kortharigen honden nemen zand mee naar binnen, ik moet s’avonds eerst mijn laken uitslaan voordat ik in bed stap. Heb een hekel aan zand.
En inderdaad al die steekhaartjes, die zitten werkelijk overal in.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Nanna schreef:Die lange vachten hebben in zoverre een voordeel dat je de leeftijd van de hond veel moeilijker kunt schatten. Ze zien er langer jong uit, als het ware ;-)
Op een kortharige hond zie je iedere hobbel of wrat.
Deze Puli is meer dan 10 jaar oud. Als mensen me zeiden dat ze 3 is geloof ik het ook ;-)
Afbeelding
Ik vind deze er wel uitzien als 10 jaar oud maar dat vind ik van een Puli van 3 jaar ook. Weinig winst wat dat betreft :lol1:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Pemba schreef:Het ligt eraan hoeveel ervoor hangt, Senghe kan er prima door kijken maar als Misty geen knipje in heeft hapt ze zelf nog naast een koekje :D
En dan ben ik al flink in de weer geweest met een efileerschaar, alles valt recht naar voren.
Dat is bij Lotje ook, alles valt recht naar voren. Heb er wel eens over gedacht om bij de ogen korter, maar dat heeft geen zin, want dan moet de hele kop. Ik had nieuwe stevigere speldjes voor Lotje, maar die haalt ze er ook uit. Nu maar weer het wat slappere speldje, zit minder mooi, maar blijft ze wel vanaf.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik zag gisteren voor het eerst een geschoren Aussie.

Vind het niet eens lelijk, maar die hebben natuurlijk gewoon een prima bouw. Was geen kleintje, redelijk grove hond. Maar wel mooi in proportie allemaal.

Ik zit nog te twijfelen welke van de twee mij het meest aansprak, de geschoren of de ongeschoren.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik kan jullie uit de droom helpen. Zelfs met vier nakers noemen we onze bank vaak de zandbank.
Zeker als ze in het water zijn geweest en daarna op het strand lopen/spelen/liggen neem ik daarna gepaneerde hond mee naar huis.
Ik denk niet dat het veel scheelt met een behaarde hond. Het oppervlakte waar het zand aan kan blijven plakken is groter met haar,maar dat is het wel.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

sirene schreef:Ik kan jullie uit de droom helpen. Zelfs met vier nakers noemen we onze bank vaak de zandbank.
Zeker als ze in het water zijn geweest en daarna op het strand lopen/spelen/liggen neem ik daarna gepaneerde hond mee naar huis.
Ik denk niet dat het veel scheelt met een behaarde hond. Het oppervlakte waar het zand aan kan blijven plakken is groter met haar,maar dat is het wel.
Ik vind zand echt de helft niet zo erg als overal haar, dus jij hebt het imo goed voor elkaar :tongue:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hilde schreef:
sirene schreef:Ik kan jullie uit de droom helpen. Zelfs met vier nakers noemen we onze bank vaak de zandbank.
Ik vind zand echt de helft niet zo erg als overal haar, dus jij hebt het imo goed voor elkaar :tongue:
Haar ligt er ècht niet inderdaad. Dat scheelt wel een heleboel wat mij betreft.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Nanna schreef:
Heavy schreef:Ik ken ze als krullerige hondjes zoals hier :wink:

Zie je meteen de mooiste Schapendoes die ik ooit heb gezien :I:

http://kautzenfleck.de/
wat een reus :80:

En dat is meteen precies wat ik bedoel. Een schapendoes is BEHAARD. Daar KIES je voor.
Zó ingewikkeld is die vachtverzorging nou ook weer niet.
Afbeelding

En je kunt hem prima kaalscheren hoor, vanwege 'praktisch'. Maar vraag me niet om dat mooi te vinden.
Wat zeg ik, ik vind het spuuglelijk :ugh: En meteen een bewijs van onbekwaamheid.
Afbeelding
Die behaarde does op de foto is mijn Babbels. Die kam ik 4 x per jaar helemaal door en verder af en toe even snel. Voor de meeste doezen is dat prima te doen.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Ja het is ook zonde . Ik geniet van Jip zijn lange lokken nu . Door de wind :I: maar Schapendoezen zijn nu eenmaal geen newfoundlanders die neerploffen en zich eens lekker laten kammen.

Ze zijn snel angstig/ gestrest / gevoelig / getraumatiseerd of hoe je het ook noemen wil . De een wat meer dan de ander natuurlijk en Jip was best erg . Die raakte overal gestrest van dus ook van aanraken en kammen . En dan krijg je angst bijters en dat was het me niet waard . Ik ben niet bang om gebeten te worden door mijn eigen hond maar weet wel dat ik dan een andere blik op mijn hond krijg en dat wil ik niet

Dus Jip is ook vaak kort geweest wat voor het zand ik huis trouwens helemaal niks uitmaakt hoor
Maar de meeste Schapendoezen laten zich niet meer kammen als ze ouder worden door pijnlijke gewrichten en gaan dan kort .
Kom nou toch Miranda, de meeste doezen zijn gelukkig prima honden die niet snel angstig of wat dan ook zijn. Kammen hoort er gewoon bij!
Ik knip mijn oudere honden ook. Niet omdat ze pijnlijke gewrichten hebben trouwens. Ook niet omdat ze zich echt niet laten kammen. Wel omdat door de ouderdom de huid en vacht wat droger wordt, ze sneller klitten en er eerder genoeg van hebben. Als ze echt oud worden dementeren ze soms ook en kies ik voor het gemak. Maar dan heb ik het over honden boven de 12 jaar.
Zoals ik al eerder heb gezegd, als iemand de keus maakt zijn hond te knippen of scheren vind ik dat geen enkel probleem. Maar zeg dat niet dat het aan het ras ligt! Jouw does is wat gevoelig zeg je, dat geldt niet gelijk voor het hele ras.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:De does van vroeger had een echte kuif en geen gordijn :wink:

Afbeelding
Die kuif is geknipt.
De vachten van nu zijn helaas vaak langer en dikker. Maar gelukkig geldt dat nog niet voor het merendeel van het ras. De doezen van vroeger werden vaak met met de schapen meegeschoren en ook vaak geknipt. Het is zeker niet de bedoeling dat de vachten steeds langer/dikker worden. Een TE dikke kuif zie ik helaas wel, maar gelukkig zijn er ook fokkers die niet op dikke vachten fokken er er echt op letten.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Heavy schreef:
kitty schreef:
Heavy schreef:Ja het is ook zonde . Ik geniet van Jip zijn lange lokken nu . Door de wind :I: maar Schapendoezen zijn nu eenmaal geen newfoundlanders die neerploffen en zich eens lekker laten kammen.

Ze zijn snel angstig/ gestrest / gevoelig / getraumatiseerd of hoe je het ook noemen wil . De een wat meer dan de ander natuurlijk en Jip was best erg . Die raakte overal gestrest van dus ook van aanraken en kammen . En dan krijg je angst bijters en dat was het me niet waard . Ik ben niet bang om gebeten te worden door mijn eigen hond maar weet wel dat ik dan een andere blik op mijn hond krijg en dat wil ik niet

Dus Jip is ook vaak kort geweest wat voor het zand ik huis trouwens helemaal niks uitmaakt hoor
Maar de meeste Schapendoezen laten zich niet meer kammen als ze ouder worden door pijnlijke gewrichten en gaan dan kort .
Kom nou toch Miranda, de meeste doezen zijn gelukkig prima honden die niet snel angstig of wat dan ook zijn. Kammen hoort er gewoon bij!
Ik knip mijn oudere honden ook. Niet omdat ze pijnlijke gewrichten hebben trouwens. Ook niet omdat ze zich echt niet laten kammen. Wel omdat door de ouderdom de huid en vacht wat droger wordt, ze sneller klitten en er eerder genoeg van hebben. Als ze echt oud worden dementeren ze soms ook en kies ik voor het gemak. Maar dan heb ik het over honden boven de 12 jaar.
Zoals ik al eerder heb gezegd, als iemand de keus maakt zijn hond te knippen of scheren vind ik dat geen enkel probleem. Maar zeg dat niet dat het aan het ras ligt! Jouw does is wat gevoelig zeg je, dat geldt niet gelijk voor het hele ras.
Nee Jip is niet wat gevoelig . Jip is /was meer dan wat gevoelig . Maar dat kan je niet beoordelen via een computerscherm .En ik zeg ook niet dat het voor het hele ras telt maar ik heb er nooit een geheim van gemaakt en daardoor best wat berichten gekregen van mensen die dat ook zo meemaken . Dus ik ben in ieder geval niet de enige :wink:

Maar misschien ligt het er ook maar net aan wat je gewend bent wat je normaal vind en waar je mee vergelijkt .
Maar je bent het toch wel met me eens dat veel doezen bang van onweer / vuurwerk / harde geluiden zijn of ook niet ? En het alleen blijven best vaak een probleem is ? Daar heb je zelf toch ook allemaal ervaring mee met jouw doezen ? Ik vind ze wel snel van slag en schrikachtig .
Vergeleken met mijn honden vind ik doezen echt wel veel gevoeliger iig. Echt een beetje erover zelfs vaak. Zo ken ik ze ook wel ja.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik moet zeggen dat ik een doesje gehad heb en ik daar ontzettend gek op was, maar in vergelijking met een does zijn retrievers bv bomproof. En ja, moeite met alleen zijn had ze zeer zeker ook, en daarnaast n dikke vacht. Nadat ze artrose had ontwikkeld kozen ook wij voor scheren, inderdaad veul minder mooi maar wel zo praktisch.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Ik vind het trouwens erg jammer dat zodra ik de woorden angstig en Schapendoes in 1 zin gebruik er meteen een aanvallende / beledigde ? reactie op komt . Ik zeg niet dat de Schapendoes een ras is waar veel angst in voorkomt . Ik zeg dat de Schapendoes een gevoelig ras is en het is maar een heel dun lijntje tussen gevoelig en angstig .

Gevoelige rassen hebben meer aanleg om angsten te ontwikkelen . Daarom maakte ik de vergelijking met de newfounlander . En ook de baas speelt daar een rol in . Als je niet weet hoe je met de gevoeligheid om moet gaan dan kan het overgevoeligheid worden en als dat opstapelt zit je uiteindelijk met een does waar je niks meer mee kan .Daar heb ik gefaald want ik vond Jip maar een drukke vervelende puber

Die niet alleen thuis kan blijven , die tegen het plafond omhoog vliegt als je een voet beweegt terwijl hij aan je voeten ligt en die heel de dag niet slaapt en zich niet kan ontspannen met alle gevolgen van dien. Nou ga zo'n does maar eens vragen om een uur stil te staan en gekamd te worden dat lukt je niet

Ik ben er gelukkig uitgekomen met Jip . Maar dat heeft allemaal veel langer geduurd dan nodig was . Ik denk dat mensen meer gebaat zijn bij hulp dan dat eeuwige geschreeuw over dat het niet in het ras zit. Heel fijn dat er ook mensen zijn die het niet herkennen en heel fijn dat er ook doezen zijn met een vacht die maar 4 keer per jaar gekamd hoeft te worden maar dat is zeker niet standaard
Het is misschien waar je het mee vergelijkt zoals al eerder stond. "De Schapendoes is een normaal en evenredig gebouwde herdershond met een levendig, alert en moedig karakter. Hij is schrander en waaks. Voor zijn eigen mensen toont hij grote innigheid en trouw. Hij is vrolijk, enthousiast, vriendelijk en temperamentvol".
Deze omschrijving uit de rasstandaard geeft precies aan hoe de meeste doezen die ik ken zijn. Temperamentvol ja, ik geef dat ook altijd aan bij mensen die denken aan een schapendoes.

Je vroeg eerder naar mijn doezen. Mijn doezen kunnen zeker schrikken maar herstellen altijd snel. Angst van geluiden, onweer of vuurwerk hebben ze nooit als jonge hond. Helaas hebben een aantal van hen dat wel opgebouwd toen ze ouder werden. Maar gelukkig herstellen ze snel. Op dit moment heb ik één does die bang is van onweer maar die blijft gewoon alleen thuis. Kom ik thuis en het onweer is over merk ik niets meer aan haar. Ook kunnen zij prima alleen blijven maar dat heb ik wel opgebouwd. Lijkt me ook logisch, het is een herdershondje wat samenwerkt met de baas. Alleen blijven kost wat training maar kan meestal prima. Mijn honden kunnen makkelijk 8 tot 12 uur alleen blijven. ( maar net als Jip zijn ook mijn doezen niet representatief voor het ras ;-) )

Ik ben zeker niet aanvallend of beledigd door je post maar zou het jammer vinden dat de does wordt weggezet als een overdreven angstige hond terwijl dat naar mening echt maar een kleine minderheid is gelukkig. Ik vind het heel jammer dat Jip zo gevoelig is, ik vind het ook jammer dat jij de hulp niet gehad hebt (gevraagd hebt?) toen hij jonger was. Ik heb één does goed gekend die was zoals jij het omschrijft en dat is inderdaad niet fijn. Als je me kent weet je dat ik altijd bereidt ben te helpen ;-), ik wil zeker niet alleen 'tegenschreeuwen' dat het niet in het ras zit, maar ik wil wel een andere kant laten horen op een openbaar forum. De meeste doezen die ik ken zijn zeker niet bang, zijn werklustig, enthousiast en trouw aan hun roedel. Geen allemans vriendjes/gezelschapshonden zoals ze tegenwoordig zo vaak worden weggezet. Maar heerlijke, temperamentvolle herdertjes.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Anne&Taar schreef:Ik moet zeggen dat ik een doesje gehad heb en ik daar ontzettend gek op was, maar in vergelijking met een does zijn retrievers bv bomproof. En ja, moeite met alleen zijn had ze zeer zeker ook, en daarnaast n dikke vacht. Nadat ze artrose had ontwikkeld kozen ook wij voor scheren, inderdaad veul minder mooi maar wel zo praktisch.
Doezen en retrievers zijn inderdaad een behoorlijk verschil. Soort appels en peren vergelijken :D Het is inderdaad waar je op valt. Ik vind retrieverachtige vaak vooral bot en sterk en vind doezen dan heerlijk 'gevoelig' ;-)
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Maar nu stop ik ermee want volgens mij zijn we een heel topic aan het verzieken. Het ging niet om doezen hier ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”