Heavy schreef:Ik vind het trouwens erg jammer dat zodra ik de woorden angstig en Schapendoes in 1 zin gebruik er meteen een aanvallende / beledigde ? reactie op komt . Ik zeg niet dat de Schapendoes een ras is waar veel angst in voorkomt . Ik zeg dat de Schapendoes een gevoelig ras is en het is maar een heel dun lijntje tussen gevoelig en angstig .
Gevoelige rassen hebben meer aanleg om angsten te ontwikkelen . Daarom maakte ik de vergelijking met de newfounlander . En ook de baas speelt daar een rol in . Als je niet weet hoe je met de gevoeligheid om moet gaan dan kan het overgevoeligheid worden en als dat opstapelt zit je uiteindelijk met een does waar je niks meer mee kan .Daar heb ik gefaald want ik vond Jip maar een drukke vervelende puber
Die niet alleen thuis kan blijven , die tegen het plafond omhoog vliegt als je een voet beweegt terwijl hij aan je voeten ligt en die heel de dag niet slaapt en zich niet kan ontspannen met alle gevolgen van dien. Nou ga zo'n does maar eens vragen om een uur stil te staan en gekamd te worden dat lukt je niet
Ik ben er gelukkig uitgekomen met Jip . Maar dat heeft allemaal veel langer geduurd dan nodig was . Ik denk dat mensen meer gebaat zijn bij hulp dan dat eeuwige geschreeuw over dat het niet in het ras zit. Heel fijn dat er ook mensen zijn die het niet herkennen en heel fijn dat er ook doezen zijn met een vacht die maar 4 keer per jaar gekamd hoeft te worden maar dat is zeker niet standaard
Het is misschien waar je het mee vergelijkt zoals al eerder stond. "De Schapendoes is een normaal en evenredig gebouwde herdershond met een levendig, alert en moedig karakter. Hij is schrander en waaks. Voor zijn eigen mensen toont hij grote innigheid en trouw. Hij is vrolijk, enthousiast, vriendelijk en temperamentvol".
Deze omschrijving uit de rasstandaard geeft precies aan hoe de meeste doezen die ik ken zijn. Temperamentvol ja, ik geef dat ook altijd aan bij mensen die denken aan een schapendoes.
Je vroeg eerder naar mijn doezen. Mijn doezen kunnen zeker schrikken maar herstellen altijd snel. Angst van geluiden, onweer of vuurwerk hebben ze nooit als jonge hond. Helaas hebben een aantal van hen dat wel opgebouwd toen ze ouder werden. Maar gelukkig herstellen ze snel. Op dit moment heb ik één does die bang is van onweer maar die blijft gewoon alleen thuis. Kom ik thuis en het onweer is over merk ik niets meer aan haar. Ook kunnen zij prima alleen blijven maar dat heb ik wel opgebouwd. Lijkt me ook logisch, het is een herdershondje wat samenwerkt met de baas. Alleen blijven kost wat training maar kan meestal prima. Mijn honden kunnen makkelijk 8 tot 12 uur alleen blijven. ( maar net als Jip zijn ook mijn doezen niet representatief voor het ras

)
Ik ben zeker niet aanvallend of beledigd door je post maar zou het jammer vinden dat de does wordt weggezet als een overdreven angstige hond terwijl dat naar mening echt maar een kleine minderheid is gelukkig. Ik vind het heel jammer dat Jip zo gevoelig is, ik vind het ook jammer dat jij de hulp niet gehad hebt (gevraagd hebt?) toen hij jonger was. Ik heb één does goed gekend die was zoals jij het omschrijft en dat is inderdaad niet fijn. Als je me kent weet je dat ik altijd bereidt ben te helpen

, ik wil zeker niet alleen 'tegenschreeuwen' dat het niet in het ras zit, maar ik wil wel een andere kant laten horen op een openbaar forum. De meeste doezen die ik ken zijn zeker niet bang, zijn werklustig, enthousiast en trouw aan hun roedel. Geen allemans vriendjes/gezelschapshonden zoals ze tegenwoordig zo vaak worden weggezet. Maar heerlijke, temperamentvolle herdertjes.