Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste hulp bij jeuk door pollenallergie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Eerste hulp bij jeuk door pollenallergie

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Joy heeft wel eerder last gehad van pollenallergie, maar vandaag heeft ze echt vreselijke jeuk :( Waar ik haar ook aanraak, ze begint acuut te krabben. Haar oren voelen warm en de oorschelpen zijn rood met wat kleine bultjes erop. Ook de huid op haar buik en in de liezen is vurig. Wat kan ik doen om de ergste jeuk te stillen? Lavendelolie en cetirizine hebben tot nog toe geen effect gehad (dat laatste hielp haar tot voor kort wel voldoende).

Uiteraard ga ik het er met de DA over hebben, maar dit lijkt me niet ernstig genoeg voor een spoedconsult op zondag.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Eerste hulp bij jeuk door pollenallergie

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wassen?
Lieske_1977
Zeer actief

Ik heb haar inderdaad net afgespoeld onder de douche. Ze kon het koele water bijna niet hebben op haar buik (krabben krabben krabben) en afdrogen was een uitdaging. Ik twijfel nu toch erover om de dierenarts te bellen; misschien even een prednisoninjectie halen om de acute jeuk te stillen en de cirkel van jeuk --> krabben --> nog meer jeuk te doorbreken? Of is dat heel overdreven op zondag?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lieske_1977 schreef:Ik heb haar inderdaad net afgespoeld onder de douche. Ze kon het koele water bijna niet hebben op haar buik (krabben krabben krabben) en afdrogen was een uitdaging. Ik twijfel nu toch erover om de dierenarts te bellen; misschien even een prednisoninjectie halen om de acute jeuk te stillen en de cirkel van jeuk --> krabben --> nog meer jeuk te doorbreken? Of is dat heel overdreven op zondag?
Vind ik niet hoor. Bij pijn zou je het ook doen. Jeuk is niet minder erg :(:

Geen pure aloe in huis toevallig?
Lieske_1977
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Lieske_1977 schreef:Ik heb haar inderdaad net afgespoeld onder de douche. Ze kon het koele water bijna niet hebben op haar buik (krabben krabben krabben) en afdrogen was een uitdaging. Ik twijfel nu toch erover om de dierenarts te bellen; misschien even een prednisoninjectie halen om de acute jeuk te stillen en de cirkel van jeuk --> krabben --> nog meer jeuk te doorbreken? Of is dat heel overdreven op zondag?
Vind ik niet hoor. Bij pijn zou je het ook doen. Jeuk is niet minder erg :(:

Geen pure aloe in huis toevallig?
Nee, heb ik niet. Ik vond nog wel een flesje Vetaderm en heb dat opgesmeerd. Ik kijk even aan of dat helpt en zo niet, bel ik straks de DA.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Jeuk is erger dan pijn. Ik heb het met Tirsa ook een keer gedaan, dan op de avond op vakantie. Ze stopte niet meer met krabben aan haar oor.
naomi12
Zeer actief
Mijn ras(sen): bobtail
Spaanse galgo kruising
Spaanse border collie kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door naomi12 »

Ik zou daar zelf ook voor naar de dierenarts gaan denk ik, jeuk is zo vervelend. :(:

Puck heeft ook een (o.a.) een pollenallergie en krijgt hiervoor apoquel en cbd olie. Apoquel werkt binnen een half uurtje en dan heeft ze helemaal geen jeuk meer. Door de cbd olie kon ik de apoquel afbouwen van 1 pil per dag naar om de dag een halve.
Lieske_1977
Zeer actief

Vanmiddag kan ik met haar bij de DA terecht voor een prednisoninjectie. Wat is dit zielig, zeg.

Hoeveel cbd olie geef je Puck, Naomi? Ik heb nog wel cbd capsules in huis namelijk.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Levercompositum
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
naomi12
Zeer actief
Spaanse galgo kruising

Lieske_1977 schreef:Vanmiddag kan ik met haar bij de DA terecht voor een prednisoninjectie. Wat is dit zielig, zeg.

Hoeveel cbd olie geef je Puck, Naomi? Ik heb nog wel cbd capsules in huis namelijk.
Ze krijgt 3x per dag 2 druppels van 5%. Je moet het eigenlijk opbouwen en beginnen met 1 of 2 druppels per dag en als dat niet voldoende werkt na een week ofzo 1 of 2 druppels er bij doen. Het kan heel erg per hond verschillen hoeveel druppels ze nodig hebben.

Maar met zo veel jeuk zou ik gewoon wat meer geven dan 1 of 2 druppels. Als je meer geeft dan nodig heeft het geen bijwerkingen zeggen ze in die facebookgroep.
Lieske_1977
Zeer actief

sirene schreef:Levercompositum
Nooit van gehoord! Wat heeft de lever met allergie te maken?
naomi12 schreef: Ze krijgt 3x per dag 2 druppels van 5%. Je moet het eigenlijk opbouwen en beginnen met 1 of 2 druppels per dag en als dat niet voldoende werkt na een week ofzo 1 of 2 druppels er bij doen. Het kan heel erg per hond verschillen hoeveel druppels ze nodig hebben.

Maar met zo veel jeuk zou ik gewoon wat meer geven dan 1 of 2 druppels. Als je meer geeft dan nodig heeft het geen bijwerkingen zeggen ze in die facebookgroep.
Dank voor je reactie! Het valt in elk geval te proberen, al wil ik naast de prednison eigenlijk ook wel iets als Apoquel meekrijgen. Eerst deze heftige klachten onder controle krijgen, daarna kunnen we e.e.a. gaan uitproberen. Nog een uurtje, dan worden we bij de DA verwacht.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Lieske_1977 schreef:
sirene schreef:Levercompositum
Nooit van gehoord! Wat heeft de lever met allergie te maken?
Niks, maar wel met jeuk. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel hele goede ervaringen gehoord van collega's.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Sam hannest met een slijmbeursontsteking en ik werd geattendeerd op Groene Leem.

Ik las erover op de site van aromatherapie

http://stichtingaromatherapie.nl/aromat ... leem-klei/

Kan jouw hond misschien ook wat bieden. (of evt. witte leem)
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hilly45 »

https://degroeneos.nl/help-hond-jeuk/

Hier wordt ook de groene leem genoemd.
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief

Dank voor jullie tips en meedenken! Ik had zelf nog Scutellaria Tinctuur besteld vanmorgen, dat schijnt te helpen bij pollenallergie.

Inmiddels zit de prednisoninjectie erin. Verder nog geen medicatie mee, omdat soms de prednison de cirkel doorbreekt en verdere behandeling niet nodig blijkt.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik vind dat niet overdreven, maar je kunt ook vragen voor apoquel voor een paar dagen. Dat geeft ook snel effect, maar heeft niet de bijwerkingen van prednison én misschien mag je gewoon wat tabletjes halen ipv op consult

Edit, mosterd na de maaltijd... hopelijk werkt de prednison snel.
naomi12
Zeer actief
Spaanse galgo kruising

Puck kreeg de eerste keer ook prednison mee inderdaad, maar had zo veel last van de bijwerkingen dat ik de keer erop om apoquel heb gevraagd.
Ze had zo'n honger dat ze zelfs op tafel is gesprongen om boter uit de pot te eten. :O: Als er maar iets kraakte kwam ze meteen aangerend in de hoop dat het eten was, hoe diep ze ook sliep. Uit frustratie ging ze ook slopen waardoor ze in de bench moest als we er niet waren.

Nu met apoquel niks aan de hand. Al heeft dat misschien op het lange termijn wel bijwerkingen, net als prednison. Maar goed, ik kan haar ook niet met zoveel jeuk laten lopen. Dus ik hoop nog steeds iets natuurlijks of iets te kunnen vinden wat ook werkt.
naomi12
Zeer actief
Spaanse galgo kruising

Lieske_1977 schreef:Dank voor jullie tips en meedenken! Ik had zelf nog Scutellaria Tinctuur besteld vanmorgen, dat schijnt te helpen bij pollenallergie.

Inmiddels zit de prednisoninjectie erin. Verder nog geen medicatie mee, omdat soms de prednison de cirkel doorbreekt en verdere behandeling niet nodig blijkt.
Wil je laten weten of de scutellaria tinctuur helpt? Had er nog nooit van gehoord.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

naomi12 schreef:
Lieske_1977 schreef:Dank voor jullie tips en meedenken! Ik had zelf nog Scutellaria Tinctuur besteld vanmorgen, dat schijnt te helpen bij pollenallergie.

Wil je laten weten of de scutellaria tinctuur helpt? Had er nog nooit van gehoord.
Je kunt vragen naar cytopoint. Dat is een maandelijkse injectie met monoklonale antilichamen. Wordt in Amerika nu 3 jaar gebruikt met heel goede effectiviteit en nul gemelde bijwerkingen.
Lieske_1977
Zeer actief

Dat Cytopoint klinkt veelbelovend!

Joy ligt nu eindelijk rustig te slapen, sinds een klein half uur. Ze heeft vanmiddag en vanavond letterlijk aan één stuk door gekrabd; de enige manier om het te laten stoppen was door haar bij me op schoot te nemen met haar rug tegen mijn buik, en daarbij haar buik af en toe te koelen met een ice pack. Zelfs een bezoek aan haar beste vriendin, waarvan ik dacht dat het haar wel afleiding zou bieden, hielp niet.

Ik hoop dat we het ergste gehad hebben en dat de prednison z'n werk gaat doen.
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Oh jemig arme Joy! Jeuk is vreselijk :ugh: Hopelijk voelt ze zich snel beter!
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Had je de dosering van de cetirizine voor honden goed? Honden mogen in verhouding (veel) meer dan mensen per kilo. Mies krijgt al 1 mensen tabletje en ze weegt maar 7,5 kg.
Ik heb Mies dit voorjaar zonder jeuk én zonder prednison doorgeholpen met 1 tablet cetirizine per dag en 2x p/wk een omega3 pil. De omega 3 ben ik in de winter al mee begonnen en de cetirizine een paar dagen voordat de hooikoortskalender aangaf dat 'haar' allergieperiode er aan kwam. (bloeiende berken)

Dit jaar was het niet nodig maar afgelopen jaren heeft ze ook baat gehad bij 2x per week wassen met allermyl shampoo en een kuur met allerderm spot-on druppels. De shampoo is jeukstillend en je wast ook meteen de allergenen weg. De pipetten zitten lipiden in die de huidbarrière versterken/herstellen.

Ik heb wel nog prednisonpillen in huis, zodat ik bij erge jeuk zelf direct een stootkuur kan starten. (Meegekregen voor nood incl dosering van de dierenarts uiteraard)

Gelukkig heb je prednison kunnen halen. Jeuk is zo naar :ugh:
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief

pioenroos schreef:Had je de dosering van de cetirizine voor honden goed? Honden mogen in verhouding (veel) meer dan mensen per kilo. Mies krijgt al 1 mensen tabletje en ze weegt maar 7,5 kg.
Oeps, nee dus. Joy zou twee tabletten moeten krijgen i.p.v. één. Daar valt misschien ook nog winst te behalen!

Vannacht heeft ze aardig rustig geslapen, ik heb haar maar twee keer horen krabben. De jeuk houdt haar dus niet meer uit haar slaap, maar als ze wakker is (zoals nu) wil ze toch weer gaan krabben.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”