Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stamboom discussie

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Re: Stamboom discussie

Ongelezen bericht door Leonie. »

Neeltje schreef:
Leonie. schreef:
dagmar88 schreef:
Leonie. schreef:Tja. Het is een manier om mensen mee te krijgen. Blijkt wel op hun Facebookpagina.
Allemaal mensen die dus nog te stom zijn om even te googelen en lezen :U: Nou, veel plezier er mee.
Kun je wel stom vinden, maar die heb je nu eenmaal veel op de wereld.
Facebook is niet de wereld hè? Dat is maar een kluppie op het internet.
Het is een plek waar je kunt zien dat veel mensen meegaan in de informatie de D&R op hun website plaatst.
Leonie.
Zeer actief

Cleva schreef:
Leonie. schreef:Nieuwe vraag: is er een lijst van rassen met open stamboeken?
Nou, gewoon de rassen die aan aankeuring doen, dat zijn er al best veel.
Ik ben wel benieuwd naar welke, of eigenlijk: welke juist niet.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Leonie. schreef:
Cleva schreef:
Leonie. schreef:Nieuwe vraag: is er een lijst van rassen met open stamboeken?
Nou, gewoon de rassen die aan aankeuring doen, dat zijn er al best veel.
Ik ben wel benieuwd naar welke, of eigenlijk: welke juist niet.
In principe mag in Nederland elke rasvereniging een plan voor outcross indienen bij de Raad. Dus in die zin zijn alle stamboeken open. Alleen niet iedereen maakt er gebruik van.
Leonie.
Zeer actief

Maeve schreef: In principe mag in Nederland elke rasvereniging een plan voor outcross indienen bij de Raad. Dus in die zin zijn alle stamboeken open. Alleen niet iedereen maakt er gebruik van.
Ah zo ja. Dan zal er wel geen lijst zijn nee ;)
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Ik heb momenteel de energie en dus de concentratie niet om de rapporten helemaal te lezen, maar ik zag laatst dit artikel: LINK (je kunt hier doorklikken naar de wetenschappelijke artikelen die n.a.v. dit onderzoek zijn verschenen, voor degenen die zich hier nu wel op kunnen focussen)
Rashonden met een stamboom lijken evenveel kans te hebben op erfelijke gebreken als lookalikes. Dit blijkt uit internetenquêtes onder hondeneigenaren door de Wetenschapswinkel van Wageningen UR. Ervaringen binnen dit onderzoek zet echter vraagtekens bij de betrouwbaarheid van hondeneigenaarrapportages over gevoelige onderwerpen. De wetenschappelijke literatuur naar erfelijke gebreken bij honden laat zien dat rashonden en lookalikes meer risico lopen op erfelijke aandoeningen in vergelijking met kruisingen. De prevalentiestudie wijst uit dat gezondheidsbevorderend fokbeleid effectief is; tussen 1985 en 2010 daalde de prevalentie van heupdysplasie met 5% bij Duitse Herders met een stamboom.
Volgens hun is een lookalike/stamboomloze hond dus even gezond/ongezond als een stamboomhond, alleen een werkelijke kruising heeft minder risico op een erfelijke aandoening.

En door te testen op HD (en hier dan ook wat mee te doen bij het maken van keuzes over met welke dieren te fokken) komt dit dus ook minder voor dan voorheen, dus die gezondheidstests kunnen dus wel een toegevoegde waarde hebben (kunnen, want alleen testen en er dan geen consequenties aan hangen heeft geen nut, en dragers compleet uitsluiten voor de fok maakt de populatie alleen maar nog kleiner en de inteelt dus nog groter)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”