Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stadshonden zijn vaker allergisch

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Kimmie

Re: Stadshonden zijn vaker allergisch

Ongelezen bericht door Kimmie »

[quote="Nanna"]
Opvallend is ook dat pups die hun eerste weken op het platteland doorbrengen, om daarna “in de stad” te gaan wonen, minder vaak allergisch zijn dan pups die hun hele leven in de stad wonen, daar dus geboren worden. De blootstelling aan microbiotica in de vroegste fase is dus ook van belang. .
[/url]

ik ben gek op pupjes,en woon op de boerderie/platteland , ik zie wel een "pupjes anti allergie ontwikkeling boerderie" voor me,hahah...

kom maar op met die pupjes :D
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ik vraag me wel af, of dat is omdat de stad zo "schoon"is. Of ze moeten altijd binnen hangen?
Juist in een stad is veel luchtverontreiniging. En genoeg vieze dingen op straat :schrik: denk ik zo.

Dus tja, ik weet niet of het door het zo "schoon" zijn komt. Of het moeten allemaal Dettol huishoudens zijn, en ze amper buiten komen. :denken:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:Onderzoek heeft al aangetoond dat mensen, die in een erg schone omgeving leven, vaak veel gevoeliger zijn voor allergieën. Feitelijk omdat het lichaam, zeker in de kinderjaren, nauwelijks met allergenen in aanraking komt en dus geen antistoffen en weerstand opbouwt. Volgens onderzoekers zou het hebben van honden daardoor een positief effect op de gezondheid hebben, want die brengen vuil en allergenen met zich mee. Maar wacht, want nieuw onderzoek heeft aangetoond dat onze huishond, als hij op een flatje leeft, precies diezelfde symptomen vertoont. Honden met een “urban lifestyle” blijken ook veel vaker allergieën te ontwikkelen. Althans, volgens Dr. Jenny Lehtimaki van de Universiteit van Helsinki.
Lehtimaki onderzocht de bacteriën op de huid van twee verschillende rassen, 169 honden in totaal. Daaruit bleek dat de microbiotica op de huisd van de hond zowel zijn dagelijkse leefomgeving (huis, flat, boerderij) als zijn “activiteiten” weerspiegelde (dus zijn levensstijl). Ook werd gekeken naar het voorkomen van allergieen bij de honden. En daaruit bleek dat allergieën bij honden vooral voorkomen bij echte “huishonden” in de steden of verstedelijkte omgevingen, vooral als de honden in “single families” woonden (dus maar 1 persoon in huis) waar ook verder geen andere dieren waren. Honden op het platteland hadden nauwelijks allergieën. Omdat “urban dogs” andere microbiotica op de vacht hadden, blijkt er een verband tussen levensstijl, woonomgeving en allergie. Af en toe “buiten spelen” oftewel met andere microben in aanraking komen was onvoldoende om weerstand op te bouwen, een dagelijks rondje langs het losloop/speelveld werkt niet.
Opvallend is ook dat pups die hun eerste weken op het platteland doorbrengen, om daarna “in de stad” te gaan wonen, minder vaak allergisch zijn dan pups die hun hele leven in de stad wonen, daar dus geboren worden. De blootstelling aan microbiotica in de vroegste fase is dus ook van belang. Dat kan ook iets zeggen –alhoewel dat niet onderzocht is- over pups uit de broodfok, die zelden de box verlaten. En ook bij broodfokkers met schone werpomgevingen wordt dan eigenlijk al een “verkeerde start” gegeven.

bron

Ben ik ff blij dat mijn honden dagelijks in aanraking komen met onzegbare zooi buiten en een niet steriel huis binnen :mrgreen:
Ze zijn nooit ziek. En ik ook niet.
Nou de stad is meer een vieze gore plek dan het platteland lijkt mij.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou, precies. Ik zal eens kijken wanneer de rotzooi hier op het hoogtepunt is. Zal ik eens een foto maken. Gisteren is er net afval geraapt. Niet alles maar goed. Het is sinds gisteren iets netter dan eergisteren. Hahaha

Hier gebruiken ze de portieken en liften als afvalemmers dus onze honden komen met genoeg vuil in aanraking. Haha. Ze vreten vuil ook.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Ze formuleren het wat onhandig maar ze bedoelen natuurlijk geen viezigheid alsin afval en fijnstof, maar alsin bacterieen en dingen die in stront en aarde en op dieren en natuur in het algemeen voorkomen. De uitkomst van dit onderzoek verbaast me ook niks, bij mensen is het exact hetzelfde.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

mijke schreef:Ze formuleren het wat onhandig maar ze bedoelen natuurlijk geen viezigheid alsin afval en fijnstof, maar alsin bacterieen en dingen die in stront en aarde en op dieren en natuur in het algemeen voorkomen. De uitkomst van dit onderzoek verbaast me ook niks, bij mensen is het exact hetzelfde.
Alsof dat in de stad zeker niet voorkomt??
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Neeltje schreef:
mijke schreef:Ze formuleren het wat onhandig maar ze bedoelen natuurlijk geen viezigheid alsin afval en fijnstof, maar alsin bacterieen en dingen die in stront en aarde en op dieren en natuur in het algemeen voorkomen. De uitkomst van dit onderzoek verbaast me ook niks, bij mensen is het exact hetzelfde.
Juist .Liggen de stoepen en plantsoenen ook bezaait met stront en is iedere wc ook niet even schoon plus iedere deurkruk en winkelwagentje van alles bevat.
Het zijn juist de ouders , niet de stad of het platteland.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
mijke
Zeer actief

Neeltje schreef:
Toch een stuk minder. blijkbaar. En mensen die in de stad wonen komen ook minder buiten in de natuur. Vooral op een flatje, niet eens een tuin met gras om in te zitten. Woon je op een boerderij dan is dat toch anders, hoe je het ook wendt of keert. En dat is uiteraard een generalisatie die niet voor iedereen geldt, voor we dat weer krijgen ;)
Neeltje

mijke schreef:
Neeltje schreef:
Toch een stuk minder. blijkbaar. En mensen die in de stad wonen komen ook minder buiten in de natuur. Vooral op een flatje, niet eens een tuin met gras om in te zitten. Woon je op een boerderij dan is dat toch anders, hoe je het ook wendt of keert. En dat is uiteraard een generalisatie die niet voor iedereen geldt, voor we dat weer krijgen ;)
Voor de hond zijn de grasstroken en veldjes al heel veel natuur waar heel veel ligt, niet alleen van andere honden, maar van katten, konijnen, muizen, ratten, vogels en al het andere wild dat er is en dat is er heel veel in de stad.
gonnie
Zeer actief

Het ligt hier vol met stront, hondenstront en vogelstront, doordat mensen de vogels voeren, en dat mag helemaal niet omdat we hier overlast van ratten hebben. En in Nesselande ligt het vol met ganzenstront.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Neeltje

gonnie schreef:Het ligt hier vol met stront, hondenstront en vogelstront, doordat mensen de vogels voeren, en dat mag helemaal niet omdat we hier overlast van ratten hebben. En in Nesselande ligt het vol met ganzenstront.
Hier idem en we hebben veel eekhoorntjes, mollen verschillende soorten muizen en waarschijnlijk nog veel meer dat ik nog niet heb gezien. En dan heb ik het alleen nog maar over het parkje hier aan het einde van de straat. Oh, de eekhoorns komen ook in de achtertuin
gonnie
Zeer actief

Tamara81 schreef:Mijn hond mag zo vies worden als ze wil. Maar ik laat haar niet aan vogelstront lebberen en ze mag geen paardenpoep eten. Ze is natuurlijk altijd in zicht en ik ben er meteen bij als ze van plan is om stront te eten.

Een hond op het erf of platteland kan misschien eerder zijn gang gaan.

Over hygiëne gesproken.... gisteren heb ik tijdens de oppasdag van mijn 4 maanden oude nichtje ontdekt dat ik best wel over bacillen en slechte bacteriën nadenk, terwijl dat helemaal nergens op slaat. Ik was met haar bij de bibliotheek om wat babyboekjes te lenen. Eerst zat ze bij me op schoot mee te kijken naar de boekjes die in tonnen op de grond staan. Ik wilde haar toen even op haar buik leggen om te spelen met de boekjes zodat ik mijn ding kon doen. Heb ik toch nog best getwijfeld of ik haar op het hoogpolig kleed waar iedereen overheen loopt neer zou leggen. Wat een onzin eigenlijk, een baby gaat heus niet meteen dood van het spelen op een openbaar vloerkleed.

Mijn honden zijn ook in zicht, maar die vreten toch echt poep. Al sta ik er meteen bij, de drol zit er in voor ik wat kan zeggen. En als ze dan doorlopen gaan ze rustig weer terug als we een stuk verder zijn.

Ik vind het hout eten eigenlijk veel erger, maar dat gaat er ook in als koek. En veendrenkstof helpt voorlopig helemaal nog niet. Ze krijgen het ook pas een week, dus misschien heeft het wel wat meer tijd nodig.
Ik kijk maar niet meer naar wat ze eten als ze loslopen. Anders loop ik me alleen maar te ergeren.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
mijke
Zeer actief

Neeltje schreef:Voor de hond zijn de grasstroken en veldjes al heel veel natuur waar heel veel ligt, niet alleen van andere honden, maar van katten, konijnen, muizen, ratten, vogels en al het andere wild dat er is en dat is er heel veel in de stad.
Nanna schreef:Af en toe “buiten spelen” oftewel met andere microben in aanraking komen was onvoldoende om weerstand op te bouwen, een dagelijks rondje langs het losloop/speelveld werkt niet.
Alex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij en Bosnische herder

Ongelezen bericht door Alex »

Ik weet niet hoe het onderzoek gedaan is en met welke gegevens zijn gewerkt, maar kan het niet zo zijn dat 'stadsmensen' eerder naar de dierenarts gaan met allergie-klachten of eerder kiezen voor hypoallergeen voer dan 'plattelandsmensen'?
mijke
Zeer actief

Alex schreef:Ik weet niet hoe het onderzoek gedaan is en met welke gegevens zijn gewerkt, maar kan het niet zo zijn dat 'stadsmensen' eerder naar de dierenarts gaan met allergie-klachten of eerder kiezen voor hypoallergeen voer dan 'plattelandsmensen'?
Waarom zou dat zo zijn? Ook bij onderzoek bij mensen komt telkens weer dat wonen op het platteland een positief effect heeft op het niet ontwikkelen van allergieen.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

uitzonderingen daargelaten,
ben geboren en getogen op het platteland, en ben overal allergie's voor, [volgens meerdere allergie testen]
wel merk ik dat naarmate ik ouder wordt er niet meer zo heftig op reageer.
mijn lichaam past zich aan, al hou ik er wel rekening mee. [wat ik eet en wat ik doe]
Alex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij en Bosnische herder

Ongelezen bericht door Alex »

mijke schreef:
Alex schreef:Ik weet niet hoe het onderzoek gedaan is en met welke gegevens zijn gewerkt, maar kan het niet zo zijn dat 'stadsmensen' eerder naar de dierenarts gaan met allergie-klachten of eerder kiezen voor hypoallergeen voer dan 'plattelandsmensen'?
Waarom zou dat zo zijn? Ook bij onderzoek bij mensen komt telkens weer dat wonen op het platteland een positief effect heeft op het niet ontwikkelen van allergieen.
Ja, dat klopt, maar ik vroeg het me af omdat zulke onderzoeken meer dan eens gebaseerd zijn op statistieken en er dus ook een ander verband kan zijn.
Neeltje

mijke schreef:
Neeltje schreef:Voor de hond zijn de grasstroken en veldjes al heel veel natuur waar heel veel ligt, niet alleen van andere honden, maar van katten, konijnen, muizen, ratten, vogels en al het andere wild dat er is en dat is er heel veel in de stad.
Nanna schreef:Af en toe “buiten spelen” oftewel met andere microben in aanraking komen was onvoldoende om weerstand op te bouwen, een dagelijks rondje langs het losloop/speelveld werkt niet.

In de stad kun je ook verder lopen dan alleen een losloop, wat we al niet hebben en/of speelveld. Ook in de stad zijn grote parken, midden in Eindhoven is een prachtig stuk natuur. Nanna woont zelf ook in de stad, maar goh, zij komt ook verder dan het losloopgebied of speelveld. Ik vind het echt onzin.
mijke
Zeer actief

Neeltje schreef:Ik vind het echt onzin.
Ja nee ok, dan weet jji het beter. Natuurlijk :LOL:
Lanavandevledders schreef:uitzonderingen daargelaten,
ben geboren en getogen op het platteland, en ben overal allergie's voor, [volgens meerdere allergie testen]
wel merk ik dat naarmate ik ouder wordt er niet meer zo heftig op reageer.
mijn lichaam past zich aan, al hou ik er wel rekening mee. [wat ik eet en wat ik doe]
Gefeliciteerd, je bent het lichtend voorbeeld van het feit dat je algemenen niet automatisch op alle individuen kunt betrekken ;) (vervelend trouwens, overal allergisch voor zijn!)
mijke
Zeer actief

Alex schreef:Ja, dat klopt, maar ik vroeg het me af omdat zulke onderzoeken meer dan eens gebaseerd zijn op statistieken en er dus ook een ander verband kan zijn.
Ik geloof dat er - bij mensen - ook wel onderzoeken zijn geweest die naar meer dan alleen statistieken keken, maar dat weet ik neit zeker. Ik meen daar iig wel eens iets meer substantieels over gelezen te hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”