Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geschikt hondenras...

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

*Wolf*
Zeer actief

Re: Geschikt hondenras...

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik kan helaas niet rustig struinen met mijn honden, vind ik zo jammer. Met mijn vorige honden deed ik dat wel, heerlijk rustig wandelen, uren op een veldje zitten, of bij het water :I:

Met mijn huidige honden kan ik op een saai veld of op het strand nog wel een balletje gooien (reu) of snoepjes (teef). Maar zodra we richting duinen gaan is het zooeeeef, weg zijn ze en als een kip zonder kop vliegen ze alle kanten op. Mag al blij zijn als ik ze af en toe zie.

't Is niet anders maar ik kan weleens dromen van een 'gewone' hond zeg maar. Of eentje erbij die dan bij me blijft, laat de andere twee dan maar doen waar ze zin in hebben. Maar ja, da's ook weer zo wat, drie honden.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

*Wolf* schreef:Ik kan helaas niet rustig struinen met mijn honden, vind ik zo jammer. Met mijn vorige honden deed ik dat wel, heerlijk rustig wandelen, uren op een veldje zitten, of bij het water :I:

Met mijn huidige honden kan ik op een saai veld of op het strand nog wel een balletje gooien (reu) of snoepjes (teef). Maar zodra we richting duinen gaan is het zooeeeef, weg zijn ze en als een kip zonder kop vliegen ze alle kanten op. Mag al blij zijn als ik ze af en toe zie.

't Is niet anders maar ik kan weleens dromen van een 'gewone' hond zeg maar. Of eentje erbij die dan bij me blijft, laat de andere twee dan maar doen waar ze zin in hebben. Maar ja, da's ook weer zo wat, drie honden.
Haha, ja, ik heb er hier twee die altijd wel uit zichzelf bij me blijven (Mila en Amoz) en twee die zichzelf héél goed kunnen vermaken. Hier gaat het dus ongeveer zo als ik op één plek blijf hangen: https://www.facebook.com/DeDiana/videos ... _video_tab
Mila kan zichzelf heel slecht vermaken. Als ik ergens ga zitten zonder dat er speelgoed is voor haar, gaat ze gewoon voor me zitten wachten tot we weer verder gaan. Ze gaat verder ook niet blaffen of zo, maar ze heeft echt geen idee wat ze dan zou moeten gaan doen :oeps:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier twee die zich prima kunnen vermaken, maar wel in de buurt blijven. Kan ik rustig vogeltjes, vlinders, libellen etc op de foto zetten. Enige wat ik op moet letten is dat Gait de directe omgeving dan gaat zien als 'van ons' en dus kan gaan waken. In kalm tempo lopen voorkomt dat, maar dat fotografeert weer lastig ;)
*Wolf*
Zeer actief

DeDiana schreef: Haha, ja, ik heb er hier twee die altijd wel uit zichzelf bij me blijven (Mila en Amoz) en twee die zichzelf héél goed kunnen vermaken. Hier gaat het dus ongeveer zo als ik op één plek blijf hangen: https://www.facebook.com/DeDiana/videos ... _video_tab
Mila kan zichzelf heel slecht vermaken. Als ik ergens ga zitten zonder dat er speelgoed is voor haar, gaat ze gewoon voor me zitten wachten tot we weer verder gaan. Ze gaat verder ook niet blaffen of zo, maar ze heeft echt geen idee wat ze dan zou moeten gaan doen :oeps:
Toch is dat best ideaal, zo'n gemêleed groepje. Je zou geen vier Mila's moeten hebben, dan werd het een chaos. En vier Amy's zou weer wat veel stress geven. Vier Taartjes een beetje saai. Vier Amozzen zou misschien nog kunnen.

Ik dacht, ik neem een kruising herder erbij, die blijft lekker bij me :oohja:
DeDiana
Zeer actief

*Wolf* schreef:
DeDiana schreef: Haha, ja, ik heb er hier twee die altijd wel uit zichzelf bij me blijven (Mila en Amoz) en twee die zichzelf héél goed kunnen vermaken. Hier gaat het dus ongeveer zo als ik op één plek blijf hangen: https://www.facebook.com/DeDiana/videos ... _video_tab
Toch is dat best ideaal, zo'n gemêleed groepje. Je zou geen vier Mila's moeten hebben, dan werd het een chaos. En vier Amy's zou weer wat veel stress geven. Vier Taartjes een beetje saai. Vier Amozzen zou misschien nog kunnen.

Ik dacht, ik neem een kruising herder erbij, die blijft lekker bij me :oohja:
Klopt helemaal! In deze combinatie werkt het prima, maar ik zou van allemaal geen vier stuks willen :mrgreen: Soms blijf ik alleen met Mila over, maar die geniet daar dan ook weer even extra van :lol1: Ik vind het wel heel fijn om in ieder geval één hond erbij te hebben die vooral met mij bezig is tijdens de wandeling, maar ik kan ook wel echt genieten van hoe Amy en Taar zichzelf kunnen bezighouden.

In jouw geval zou een derde hond dus misschien helemaal geen extra moeite zijn tijdens de wandeling als het een Mila zou zijn ;-)
*Wolf*
Zeer actief

DeDiana schreef: Klopt helemaal! In deze combinatie werkt het prima, maar ik zou van allemaal geen vier stuks willen :mrgreen: Soms blijf ik alleen met Mila over, maar die geniet daar dan ook weer even extra van :lol1: Ik vind het wel heel fijn om in ieder geval één hond erbij te hebben die vooral met mij bezig is tijdens de wandeling, maar ik kan ook wel echt genieten van hoe Amy en Taar zichzelf kunnen bezighouden.

In jouw geval zou een derde hond dus misschien helemaal geen extra moeite zijn tijdens de wandeling als het een Mila zou zijn ;-)
Inderdaad, als je van alles wat hebt, kun je alle gedragingen ook wel weer waarderen, ook als ze wat minder gewenst zijn. Ik geniet op zich best van mijn wilde woestelingen. Maar zou er absoluut heel graag een (straatversie van) Mila bij hebben. Heerlijk tijdens een (strand)wandeling, om met in elk geval één hond bezig te zijn. Maar ja, met mijn wilde woesteling aangelijnd door de wijk is vaak al een klus op zich. Daar kan ik er echt niet nog eentje bij hebben. Dus het blijft even bij dromen.

Leuk te zie hoe dat bij jou gaat, ik snap precies hoe prettig de balans in jouw roedeltje is.
DeDiana
Zeer actief

*Wolf* schreef:
DeDiana schreef: Klopt helemaal! In deze combinatie werkt het prima, maar ik zou van allemaal geen vier stuks willen :mrgreen: Soms blijf ik alleen met Mila over, maar die geniet daar dan ook weer even extra van :lol1: Ik vind het wel heel fijn om in ieder geval één hond erbij te hebben die vooral met mij bezig is tijdens de wandeling, maar ik kan ook wel echt genieten van hoe Amy en Taar zichzelf kunnen bezighouden.

Inderdaad, als je van alles wat hebt, kun je alle gedragingen ook wel weer waarderen, ook als ze wat minder gewenst zijn. Ik geniet op zich best van mijn wilde woestelingen. Maar zou er absoluut heel graag een (straatversie van) Mila bij hebben. Heerlijk tijdens een (strand)wandeling, om met in elk geval één hond bezig te zijn. Maar ja, met mijn wilde woesteling aangelijnd door de wijk is vaak al een klus op zich. Daar kan ik er echt niet nog eentje bij hebben. Dus het blijft even bij dromen.

Leuk te zie hoe dat bij jou gaat, ik snap precies hoe prettig de balans in jouw roedeltje is.
Als je er een Mila bij hebt, dan loopt zij gewoon braaf los naast je in de wijk terwijl je woesteling zijn ding doet ;-)
Die balans heeft inderdaad heel mooi uitgepakt bij mijn samengeraapte zooitje - van alles een beetje!
*Wolf*
Zeer actief

Als er een kant-en-klare Mila op mijn pad zou komen, zou ze voor mij zijn. Kan ik ook nog eens af en toe mijn telefoon verliezen :lol1:
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Moeyii93 schreef:Even een shortlist van de rassen die ik momenteel nog overweeg d.m.v. jullie info:

- Schotse Collie
- Australian Shepherd
- Australian Kelpie

- Wetterhoun
- Labrador werklijn
- Golden Retriever werklijn

- Vizsla

Graag nog wat mensen met ervaringen met deze rassen :-p
P.S. Voldoet de Flatcoated Retriever aan mijn wensenlijstje??? En hoe zit het met hun gezondheid???
Ik heb sinds 2,5 maand een schotse collie korthaar, kort dus nog maar, maar het is mijn eerste hond en past mij heel goed!
Inderdaad héél stemgevoelig, maar ik vind dat wel prettig. Binnen rustig, maar zodra buiten de lijn af is super actief, krijgt geen genoeg van apporteren. Hij heeft een grote will-to-please en is erg baas-gericht, hij gaat ook nooit ver uit de buurt. Is graag onder de mensen.
Hij heeft niet veel met drukke honden of schreeuwende mensen, maar dat heb ik ook niet ;) Hij loopt honden en mensen zonder problemen voorbij.
Verder vind ik hem erg stabiel en niet snel onder de indruk, ook niet van harde geluiden of vuurwerk. Maar of dit representatief voor collies is, dat denk ik niet.
Om dan ook nog wat "mindere" kanten te benoemen: hij is behoorlijk waaks. En erg vocaal, vooral bij opwinding. En dat laatste is zeker collie-eigen ;)

Heb je ook al eens aan een schapendoes gedacht?
Moeyii93
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Moeyii93 »

Persistence schreef:
Moeyii93 schreef:Even een shortlist van de rassen die ik momenteel nog overweeg d.m.v. jullie info:

- Schotse Collie
- Australian Shepherd
- Australian Kelpie

- Wetterhoun
- Labrador werklijn
- Golden Retriever werklijn

- Vizsla

Graag nog wat mensen met ervaringen met deze rassen :-p
P.S. Voldoet de Flatcoated Retriever aan mijn wensenlijstje??? En hoe zit het met hun gezondheid???
Ik heb sinds 2,5 maand een schotse collie korthaar, kort dus nog maar, maar het is mijn eerste hond en past mij heel goed!
Inderdaad héél stemgevoelig, maar ik vind dat wel prettig. Binnen rustig, maar zodra buiten de lijn af is super actief, krijgt geen genoeg van apporteren. Hij heeft een grote will-to-please en is erg baas-gericht, hij gaat ook nooit ver uit de buurt. Is graag onder de mensen.
Hij heeft niet veel met drukke honden of schreeuwende mensen, maar dat heb ik ook niet ;) Hij loopt honden en mensen zonder problemen voorbij.
Verder vind ik hem erg stabiel en niet snel onder de indruk, ook niet van harde geluiden of vuurwerk. Maar of dit representatief voor collies is, dat denk ik niet.
Om dan ook nog wat "mindere" kanten te benoemen: hij is behoorlijk waaks. En erg vocaal, vooral bij opwinding. En dat laatste is zeker collie-eigen ;)

Heb je ook al eens aan een schapendoes gedacht?
Dat gedacht had ik ook wel van de Collie.. Veelal positiefs dus!

De Schapendoes nee, heb niet echt weet van het karakter.. En als ik twee honden met een vergelijkbaar karakter heb kies ik hoogstwaarschijnlijk voor die met het kortste haar :-)
Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Ik vind de Schotse collie korthaar juist niet in het plaatje passen. Ze zijn erg gevoelig, zoals al door andere mensen is aangegeven. Door hun gevoeligheid houden veel collies niet van drukte en dus ook niet van (kleine) kinderen.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik blijf toch bij een sportieve labrador met al jouw wensen.
Moeyii93
Vaste gebruiker

Zamunda schreef:Ik blijf toch bij een sportieve labrador met al jouw wensen.
Na wat opzoekwerk lijkt mij de labrador werklijn inderdaad een goeie optie.. Qua uiterlijk staat de werklijn mij ook wel aan.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

De bearded collie zou ook in het plaatje passen denk ik maar dan moet je wel van borstelen houden of de vacht kort houden..
Groetjes, Marjan
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Moeyii93 schreef:
Zamunda schreef:Ik blijf toch bij een sportieve labrador met al jouw wensen.
Na wat opzoekwerk lijkt mij de labrador werklijn inderdaad een goeie optie.. Qua uiterlijk staat de werklijn mij ook wel aan.
Of je echt voor een werklijn moet gaan weet ik niet. Een sportief gefokte showlijn of 'kruising' tussen show en werk zou mijns inziens juist prima passen. Persoonlijk zou ik niet gaan voor de op dit moment 'in'-zijnde grove showvariant (veel 'bone') omdat ik dat niet mooi vind, maar niet iedereen fokt ze zo.

Met een echte werklijn moet je wel goed beseffen dat je daar ook echt mee moet werken hè. Zou ik niet direct aanraden als ik je wensen zo lees. Maar die bouw kun je dus ook echt wel bij de 'gewone' lab vinden, gewoon eens goed rondzoeken. En misschien hier eens rondvragen of mensen goede fokkers weten die ze zo fokken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Kijk eens naar fokkers die field trail labs x "showlab" doen. Dat zijn echt leuke stabiele honden.
Laat je niet afschrikken door labradors die je in de buurt ziet rondhobbelen. Volgevreten slome honden zijn niet representatief voor het ras. Bij alle blindegeleidehonden en assistentiehonden organisaties gebruiken ze ook niet werkgefokte labjes voor het werk. Dat zijn honden die de hele dag moeten kunnen werken. Het fijne aan labjes en goldens is dat ze zich makkelijk schikken in hun situatie maar dat wil nog niet zeggen dat ze in een ideale situatie zitten. Het zijn beide rassen die echt wel kunnen en willen werken. Ook als ze niet uit werklijnen komen. Wil je echt jacht- en apporteertraining gaan doen en wedstrijden bv dan zou ik inderdaad wel een werklijn aanraden. Anders voldoet een showlijn (of een kruising show x werk) van beide rassen uitstekend.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Moeyii93
Vaste gebruiker

Heb vandaag met iemand gesproken en die raadde me een Engelse Pointer aan.. Zijn er mensen die meer weten van dit ras of er ervaring mee hebben? :-)
Moeyii93
Vaste gebruiker

Tara schreef:
Cleva schreef:
Moeyii93 schreef:Heb vandaag met iemand gesproken en die raadde me een Engelse Pointer aan.. Zijn er mensen die meer weten van dit ras of er ervaring mee hebben? :-)

Wat vind je zelf?

Ik vind het geweldige honden. Ze zijn ontzettend lief, leuk om te zien maar zonder gedegen opvoeding zijn het idiote jagers/weglopers.
Je komt er wel mee weg als huishond maar het is een stappenplan, zeg maar.
Voor het gezin zelf zijn het schatten en in het slechtste geval moet je er een tijdje jachttraining mee doen om het allemaal een beetje ordelijk te krijgen.

Ze zijn niet altijd vreselijk gezond. Wel schoon en echt heel erg lief.
Voor jachttraining zijn ze helemaal niet geschikt. Het zijn pointers, geen apporteurs.
Pointers zijn inderdaad ver-he-selijk lief, maar ze nemen heel veel ruimte en jagen zich uit de naad. Ik vind het echt geen geschikte huishonden. Dan kun je echt beter een allrounder nemen uit rasgroep 7, maar ook die verlangen serieuze bezigheid.
Toevallig was ik vanmiddag voor het eerst in tijden weer eens met wat dummies op zak met de honden naar het bos. Die hebben geen seconde meer iets voor zichzelf gedaan, die waren alleen maar bezig met mij, want bij mij was de actie te vinden.
Dat is leuk hoor, en het bevestigt alleen maar hoe belangrijk het is dat je een werkhond ook lekker in zijn eigen taak aan het werk kunt zetten. :wink:
Een allrounder uit groep 7... Een Vizsla bv?
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Een Vizsla bv?
Ja, geweldige honden :I: Ooit komt er hier ook weer eentje.
Moeyii93
Vaste gebruiker

Tara schreef:
Moeyii93 schreef:
Nagenoeg alle rassen uit groep 7 zijn allrounders, behalve de Britse Staande honden.
Kijk anders hier maar even, daar staan de bekendste tussen.

http://jachthonden.nl/rasgroep-7/
Puur op het uiterlijk afgaand gaat mijn voorkeur naar de types Vizsla, Weimaraner, Duitse Staande ...
Een vriend van me heeft een Ierse Setter, inmiddels 7j oud, en heeft nooit jachttraining of iets dergelijks gedaan. Enkel lange wandelingen en los in het bos.. Beestje is echt super rustig in huis én kan prima met soortgenoten en andere kleine dieren.
Moeyii93
Vaste gebruiker

Cleva schreef:Nee, dan toch een pointer hoor. Ik zou niet weten waarom een vizsla een betere gezinshond is.
Wel leuk dat jullie zo actief aan het fantaseren zijn over welk ras het moet worden. Goed zo!
Je kunt ook een paar rassen selecteren en daarbinnen dan kijken naar wat er beschikbaar is.

Moet het per se een pup zijn?
Wil vooral zeker zijn dat het een hond is dat bij me past én dat ik de hond kan bieden wat ie nodig heeft :-) Ghoh ik weet dat vele mensen kiezen voor een herplaatser, maar ik heb liever een pup, zonder rugzak..
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Moeyii93 schreef: Puur op het uiterlijk afgaand gaat mijn voorkeur naar de types Vizsla, Weimaraner, Duitse Staande ...
Een vriend van me heeft een Ierse Setter, inmiddels 7j oud, en heeft nooit jachttraining of iets dergelijks gedaan. Enkel lange wandelingen en los in het bos.. Beestje is echt super rustig in huis én kan prima met soortgenoten en andere kleine dieren.
Vind ik ook leuke honden. En bij ieder ras moet je er rekening mee houden dat er workaholic types tussen zitten, maar ook honden met van nature een behoefte om zn baas te pleasen, en dat dat allebei binnen een ras (of zelfs nest) kan voorkomen.
Zo ken ik iemand met een kruising pointer/galgo. Je zou dan een hardnekkige zelfstandige jager verwachten, maar niets is minder waar. Het dier komt nauwelijks buiten een straal van 20m van zn eigenaar en dat is zonder erop te trainen altijd zo geweest.

De Weimaraner ben ik vaak tegen gekomen tijdens jachttraining, en eigenlijk bij al deze honden was het een mismatch met de eigenaar. Wat de eigenaren bij deze honden tegen kwamen, was dat ze veel krachtiger en dominanter waren dan je bij een jachthond zou verwachten. Ik vond het niet aantrekkelijke honden. Ze waren lomp, onbehouwen, erg sterk, stronteigenwijs en soms ook scherp. Bij de juiste baas zijn het vast leuke honden, maar ik ben overduidelijk zelf niet zo'n baas :mrgreen:
De paar Vizsla's die ik ken, vind ik op straat een doodnerveuze uitstraling hebben. Overal kijken, ruiken, altijd in beweging, trekken als de neten. Altijd druk druk druk, ook al is er niets te zien. Ik word al kriegel als ik ernaar kijk.
Ik kan me niet voorstellen hoe ik zo'n hond een keer mee zou nemen naar vrienden of andere activiteiten die best leuk zijn voor honden, maar waarbij ze zich wel moeten gedragen zonder dat je er bovenop moet zitten.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Pienda schreef:Een hond met een hoog energieniveau en een veel will to please is in mijn beleving een hond die dus op veel prikkels reageert. Dus onbelemmerd sociaal naar alles en iedereen is misschien dan teveel gevraagd.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens, het staat hier volledig los van elkaar. Mijn working kelpie heeft een enorm energie niveau, maar reageert juist totaal niet sterk op prikkels van buitenaf. Ze loopt ook in de wijk altijd los, omdat ze alles voorbij draaft zonder ook maar te kijken. Alleen bij het passeren van andere honden moet ik even zeggen dat ze door moet lopen, anders maakt ze toch contact. Verder is ze inderdaad onbelemmerd sociaal naar alles en iedereen, met een milde uitzondering voor katten (zeggen dat ze er niet achteraan mag is voldoende)
Omdat ze zo weinig op de omgeving reageert, is het ook heel makkelijk om haar genoeg uitdaging te geven. Ze kan overal mee naartoe zonder dat ze me in de weg zit of er een riem aan te pas komt. Afgelopen week is ze nog mee geweest toen ik vrienden ging helpen met verhuizen. Ze ging de auto in en uit, toekijken hoe er wordt ingeladen, gewoon een beetje met me mee draven de hele dag, dat vindt ze tegek.

Hier een voorbeeld - ik hielp een loodsje intimmeren op een industriegebied. Kiwi ligt dan de hele dag op een strategisch punt alles en iedereen te beloeren zonder dat je last van dr heb. En aan het einde van de dag is ze net zo moe en voldaan als ik. En vergis je niet - Kiwi is echt een werkhond. Ze kan de hele dag bij de schapen lopen zonder dat dr aandacht verslapt en is na 25km mountainbiken ook niet echt moe. Als ze een taak heeft is ze bloedfanatiek. En hier voor de loods op mij wachten is op dit moment dan haar taak.
Afbeelding

Of ff rondhangen bij de crossshop, dan gaat ze voor de toonbank liggen om zeker te weten dat ze de maximale hoeveelheid mensen of zich laat struikelen :devil:
Afbeelding

Mayke (stabij) heeft veel minder energie maar is een hele dikke bemoeial. Als je haar meeneemt moet je echt tijd en aandacht voor dr hebben, anders wordt je horendol van dr.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Paisley schreef:
Pienda schreef:Een hond met een hoog energieniveau en een veel will to please is in mijn beleving een hond die dus op veel prikkels reageert. Dus onbelemmerd sociaal naar alles en iedereen is misschien dan teveel gevraagd.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens, het staat hier volledig los van elkaar. Mijn working kelpie heeft een enorm energie niveau, maar reageert juist totaal niet sterk op prikkels van buitenaf. Ze loopt ook in de wijk altijd los, omdat ze alles voorbij draaft zonder ook maar te kijken. Alleen bij het passeren van andere honden moet ik even zeggen dat ze door moet lopen, anders maakt ze toch contact. Verder is ze inderdaad onbelemmerd sociaal naar alles en iedereen, met een milde uitzondering voor katten (zeggen dat ze er niet achteraan mag is voldoende)
Omdat ze zo weinig op de omgeving reageert, is het ook heel makkelijk om haar genoeg uitdaging te geven. Ze kan overal mee naartoe zonder dat ze me in de weg zit of er een riem aan te pas komt. Afgelopen week is ze nog mee geweest toen ik vrienden ging helpen met verhuizen. Ze ging de auto in en uit, toekijken hoe er wordt ingeladen, gewoon een beetje met me mee draven de hele dag, dat vindt ze tegek.

Hier een voorbeeld - ik hielp een loodsje intimmeren op een industriegebied. Kiwi ligt dan de hele dag op een strategisch punt alles en iedereen te beloeren zonder dat je last van dr heb. En aan het einde van de dag is ze net zo moe en voldaan als ik. En vergis je niet - Kiwi is echt een werkhond. Ze kan de hele dag bij de schapen lopen zonder dat dr aandacht verslapt en is na 25km mountainbiken ook niet echt moe. Als ze een taak heeft is ze bloedfanatiek.
Dat is ook mijn ervaring. Als er mensen binnen komen of we gaan naar buiten om wat te doen zijn ze druk, maar verder zijn ze heel relaxt. Als we ergens wat gaan eten of drinken ploffen ze naast je neer en gaan liggen soezen.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Volgens mij moet ik een Kelpie, volgende keer.
Paisley
Zeer actief

Leonie. schreef:Volgens mij moet ik een Kelpie, volgende keer.
Nouja het is de positieve kant van het verhaal. De (working) kelpies die ik ken, zijn redelijk slaafs en zijn heel gedrukt en onderdanig naar hun eigenaar. Kiwi ook. De meeste mensen vinden dat irritant, ik ook :mrgreen: De hele tijd een beetje geadoreerd worden ligt me niet.
Al met al heb ik daardoor met Mayke een veel hechtere band dan met Kiwi, ondanks dat Mayke eigenlijk gewoon een onuitstaanbare lastpak is vergeleken met Kiwi.
Afbeelding
Moeyii93
Vaste gebruiker

Tara schreef:
Moeyii93 schreef:
Tara schreef:
Moeyii93 schreef:
Nagenoeg alle rassen uit groep 7 zijn allrounders, behalve de Britse Staande honden.
Kijk anders hier maar even, daar staan de bekendste tussen.

http://jachthonden.nl/rasgroep-7/
Puur op het uiterlijk afgaand gaat mijn voorkeur naar de types Vizsla, Weimaraner, Duitse Staande ...
Hard kans dat dat dan ook een showlijn is, zoals de meeste Ieren. Daar hoef je het veld niet meer mee in te gaan.
Anders moet je Kells hier op het forum eens benaderen. Zij heeft werklijn Ierse setters, heel erg mooie honden en heel anders dan het showtype. :wink:
Oke bedankt!
Wat is eigelijk het verschil in karakter tussen de Ier, Engelse en Gordon setter?
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Paisley schreef:

Hier een voorbeeld - ik hielp een loodsje intimmeren op een industriegebied. Kiwi ligt dan de hele dag op een strategisch punt alles en iedereen te beloeren zonder dat je last van dr heb. En aan het einde van de dag is ze net zo moe en voldaan als ik. En vergis je niet - Kiwi is echt een werkhond. Ze kan de hele dag bij de schapen lopen zonder dat dr aandacht verslapt en is na 25km mountainbiken ook niet echt moe. Als ze een taak heeft is ze bloedfanatiek. En hier voor de loods op mij wachten is op dit moment dan haar taak.
Afbeelding

Of ff rondhangen bij de crossshop, dan gaat ze voor de toonbank liggen om zeker te weten dat ze de maximale hoeveelheid mensen of zich laat struikelen :devil:
Afbeelding

Mayke (stabij) heeft veel minder energie maar is een hele dikke bemoeial. Als je haar meeneemt moet je echt tijd en aandacht voor dr hebben, anders wordt je horendol van dr.
Heel herkenbaar. Onze kelpie is precies hetzelfde. Als hij er maar bij mag zijn en lekker alles in de gaten kan houden is hij heel tevreden. Leuke foto's trouwens :E:
Groetjes Charlie

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”