Moeyii93 schreef:
Puur op het uiterlijk afgaand gaat mijn voorkeur naar de types Vizsla, Weimaraner, Duitse Staande ...
Een vriend van me heeft een Ierse Setter, inmiddels 7j oud, en heeft nooit jachttraining of iets dergelijks gedaan. Enkel lange wandelingen en los in het bos.. Beestje is echt super rustig in huis én kan prima met soortgenoten en andere kleine dieren.
Vind ik ook leuke honden. En bij ieder ras moet je er rekening mee houden dat er workaholic types tussen zitten, maar ook honden met van nature een behoefte om zn baas te pleasen, en dat dat allebei binnen een ras (of zelfs nest) kan voorkomen.
Zo ken ik iemand met een kruising pointer/galgo. Je zou dan een hardnekkige zelfstandige jager verwachten, maar niets is minder waar. Het dier komt nauwelijks buiten een straal van 20m van zn eigenaar en dat is zonder erop te trainen altijd zo geweest.
De Weimaraner ben ik vaak tegen gekomen tijdens jachttraining, en eigenlijk bij al deze honden was het een mismatch met de eigenaar. Wat de eigenaren bij deze honden tegen kwamen, was dat ze veel krachtiger en dominanter waren dan je bij een jachthond zou verwachten. Ik vond het niet aantrekkelijke honden. Ze waren lomp, onbehouwen, erg sterk, stronteigenwijs en soms ook scherp. Bij de juiste baas zijn het vast leuke honden, maar ik ben overduidelijk zelf niet zo'n baas

De paar Vizsla's die ik ken, vind ik op straat een doodnerveuze uitstraling hebben. Overal kijken, ruiken, altijd in beweging, trekken als de neten. Altijd druk druk druk, ook al is er niets te zien. Ik word al kriegel als ik ernaar kijk.
Ik kan me niet voorstellen hoe ik zo'n hond een keer mee zou nemen naar vrienden of andere activiteiten die best leuk zijn voor honden, maar waarbij ze zich wel moeten gedragen zonder dat je er bovenop moet zitten.