Katrien89 schreef:Hoi iedereen,
Als alles goed gaat hebben we binnen enkele maanden een dwergpoedel pup in huis
Het is intussen al 20 jaar geleden dat we nog een pup in huis hebben gehad dus ik begin terug vanaf nul met het opzoekwerk
De bedoeling is om van onze tuin geen plas en poep-plek te maken, omdat ik dat gewoon niet hygienisch vind met ons zoontje.
Ik heb al heel veel gelezen maar heb toch enkele bedenkingen en vragen:
- Is een bench een vereiste voor het zindelijkheidsproces? Ik snap dat ze hun nest niet graag bevuilen maar ik heb er geen goed gevoel bij om mijn pup het merendeel van de dag hierin op te sluiten.
Lukt zindelijk maken even vlot zonder bench of is er een duidelijk verschil?
- Kan ik een jonge pup meteen laten wennen aan enkel een behoefte doen tijdens het uitlaten? Ik kan me inbeelden als het vlug vlug moet gaan dat je niet altijd de tijd hebt om de leiband te nemen en de straat op te gaan. Maar als ik het proces start in de tuin, wordt dit dan niet moeilijk om af te leren later? Ik wil eigenlijk graag dat hij/zij onze tuin als een deel van ons huis beschouwt.. Of is dit niet haalbaar?
- Kan je een pup laten plassen op harde ondergrond of gaan ze dit vermijden? Als ik het zindelijk maken wil starten tijdens het uitlaten dan moeten we telkens een halve km stappen voor ik aan het bos ben, als het dringend is haalt een pup het niet tot aan zachte ondergrond dus. Maakten jullie pups hier een probleem van?
Verder ga ik natuurlijk ook naar de hondenschool gaan als het zover is, maar ik wilde nu alvast tips en meningen vragen

Ik wil niet dat mijn honden in de tuin pissen, ik heb reuen en altijd een vrij grote tuin gehad, dus no way dat ze dan later tuinzindelijk zouden worden. Ik heb ze als pup altijd even opgetild en buiten op het gras gezet. Ook bij herplaatsers aangegeven dat ik niet wilde dat ze in de tuin piesen en dat gaat eigenlijk altijd goed. Nu is het helemaal makkelijk, in 15 meter sta ik bij de berm, dus in de tuin laten plassen is niet nodig.
Qua zindelijkheid verschilt het enorm per pup. Hippo kreeg ik te jong (net geen 7 weken, bij ophalen was verteld dat hij een week ouder was...)en daar hebben we echt de eerste paar weken ontelbaar vaak mee buiten gestaan en je moest hem echt met haviksogen in de gaten houden. Toch was hij daardoor binnen een paar weken goed zindelijk, echter de eerste 2 weken moest je echt elke 20min met hem naar buiten als hij wakker was.
Jiska was 4 maanden toen ik haar ophaalde en goed zindelijk. Bij ons heeft ze de eerste 1,5 week wel meerdere keren wat binnen gedaan. Zij was gewend om op een binnenplaats zonder prikkels te worden gezet. Pas erna gingen ze 1x per dag even met haar lopen.
Wij laten de honden uit, ze was dan zó druk bezig met haar omgeving en Dico dat ze vergat wat te doen (ook als je een halfuur weg was) en deed dan binnen haar behoefte. Na 1,5 week viel het kwartje en sindsdien gaat het super.
Ik gebruik bij jonge honden altijd een bench. De 1 liep met 5 maanden al los in huis en een ander durfde ik pas met een ruim jaar los te laten. Eenmaal uit de bench werd dan ook niks (meer) gesloopt . Ik heb een aantal herplaatsers gehad van onder een jaar. Die kon ik in het begin niet in een 'kale' kamer los laten, je wil niet weten wat een hond met zijn tanden kan verwoesten

.
Mijn ervaring is dat pups wel plassen op harde ondergrond, maar al mijn honden geven toch de voorkeur aan aarde of gras. Ik heb van die handige jachtlijntjes (
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 7&t=313108 ) voor pups. Die hangen bij de deur. In 1 oogwenk zit het lijntje om en je kunt naar buiten. Door de dubbele stop wurg je je pup niet.
Voor het gewone uitlaten gebruik ik meestal een flexilijn bij pups.