Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zindelijk maken buiten de tuin.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Katrien89
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Katrien89 »

Hoi iedereen,

Als alles goed gaat hebben we binnen enkele maanden een dwergpoedel pup in huis :I:
Het is intussen al 20 jaar geleden dat we nog een pup in huis hebben gehad dus ik begin terug vanaf nul met het opzoekwerk :-)
De bedoeling is om van onze tuin geen plas en poep-plek te maken, omdat ik dat gewoon niet hygienisch vind met ons zoontje.
Ik heb al heel veel gelezen maar heb toch enkele bedenkingen en vragen:

- Is een bench een vereiste voor het zindelijkheidsproces? Ik snap dat ze hun nest niet graag bevuilen maar ik heb er geen goed gevoel bij om mijn pup het merendeel van de dag hierin op te sluiten.
Lukt zindelijk maken even vlot zonder bench of is er een duidelijk verschil?

- Kan ik een jonge pup meteen laten wennen aan enkel een behoefte doen tijdens het uitlaten? Ik kan me inbeelden als het vlug vlug moet gaan dat je niet altijd de tijd hebt om de leiband te nemen en de straat op te gaan. Maar als ik het proces start in de tuin, wordt dit dan niet moeilijk om af te leren later? Ik wil eigenlijk graag dat hij/zij onze tuin als een deel van ons huis beschouwt.. Of is dit niet haalbaar?

- Kan je een pup laten plassen op harde ondergrond of gaan ze dit vermijden? Als ik het zindelijk maken wil starten tijdens het uitlaten dan moeten we telkens een halve km stappen voor ik aan het bos ben, als het dringend is haalt een pup het niet tot aan zachte ondergrond dus. Maakten jullie pups hier een probleem van?

Verder ga ik natuurlijk ook naar de hondenschool gaan als het zover is, maar ik wilde nu alvast tips en meningen vragen :ok:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Zindelijk maken buiten de tuin.

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb Elco en Gait allebei in de tuin zindelijk gemaakt. Nu doen ze het daar in principe alleen nog op commando en bij echt hoge nood (als ze me wakker maken 's nachts, bijvoorbeeld). Gait is er wat makkelijker mee, Elco gaf met maand of 5 al aan dat hij toch echt bij voorkeur buiten de tuin plaste en poepte, terwijl in de tuin wat ons betreft rustig nog een paar maanden langer had gemogen
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Is er niet één gras- of zandplekje totdat je een halve kilometer gelopen hebt? Dat zou namelijk al flink schelen.

Hier zijn de dames ongewild tuinzindelijk geworden. Alleen de ochtendplas en nachtplas willen ze er wel in doen, maar zelfs dat liever niet. Terwijl ze gewend zijn vanaf pup af aan om de deur open te hebben en te mogen/moeten plassen in de tuin (wel met een aantal keer uitlaten), de tuin is 400m2 dus het is ook niet dat ze het te vies geworden vinden door het kleine stukje.

Ik vind een bench wel handig om aan te leren, maar ben niet van een kleine bench. Mijn dames hebben voornamelijk in een 120x80 bench gezeten. Ze hoeven er van mij echt niet semi-permanent in tijdens de puppytijd, maar het is wel makkelijk om ze even veilig aan de kant te kunnen zetten. Ik zou de bench dus wel aanleren.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Ik heb mijn honden nooit in de tuin hun behoefte laten doen als pup en moest ook 500 lopen voordat we op de plek waren waar ze dat wel mochten doen.
Tilde ze op tot we op de plek waren, op die manier laten ze het echt onderweg niet lopen.

Met een dwergpoedel lijkt me dat ook niet zo'n probleem. Ik had Newfoundlanders, een Duitse Dog en een Akita.
Nooit de sportschool nodig gehad in de tijd dat ik pups had! :LOL: :engel:

edit: de bench gebruikte ik ook, maar alleen voor 's nachts of als ik weg moest.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Katrien89 schreef:Hoi iedereen,

Als alles goed gaat hebben we binnen enkele maanden een dwergpoedel pup in huis :I:
Het is intussen al 20 jaar geleden dat we nog een pup in huis hebben gehad dus ik begin terug vanaf nul met het opzoekwerk :-)
De bedoeling is om van onze tuin geen plas en poep-plek te maken, omdat ik dat gewoon niet hygienisch vind met ons zoontje.

- Is een bench een vereiste voor het zindelijkheidsproces? Ik snap dat ze hun nest niet graag bevuilen maar ik heb er geen goed gevoel bij om mijn pup het merendeel van de dag hierin op te sluiten.

- Kan ik een jonge pup meteen laten wennen aan enkel een behoefte doen tijdens het uitlaten? Ik kan me inbeelden als het vlug vlug moet gaan dat je niet altijd de tijd hebt om de leiband te nemen en de straat op te gaan. Maar als ik het proces start in de tuin, wordt dit dan niet moeilijk om af te leren later? Ik wil eigenlijk graag dat hij/zij onze tuin als een deel van ons huis beschouwt.. Of is dit niet haalbaar?

- Kan je een pup laten plassen op harde ondergrond of gaan ze dit vermijden? Als ik het zindelijk maken wil starten tijdens het uitlaten dan moeten we telkens een halve km stappen voor ik aan het bos ben, als het dringend is haalt een pup het niet tot aan zachte ondergrond dus. Maakten jullie pups hier een probleem van?

Verder ga ik natuurlijk ook naar de hondenschool gaan als het zover is, maar ik wilde nu alvast tips en meningen vragen :ok:
Gefeliciteerd met de toekomstige pup :ok:

Al mijn pups hebben eerst alles in de tuin gedaan en geen enkel van mijn volwassen honden wil daar nog iets doen.
Ik denk dat de meeste honden de tuin als eigen territorium liever niet bevuilen, tenzij het een zeer ruim bosperceel zou zijn.
Je kunt de pup de eerste tijd aangelijnd meenemen naar een klein hoekje achteraf waar hij mag plassen?
Dat zoekt hij later dan vanzelf wel op tot hij de tuin zelf als verboden gebied beschouwd.
Zindelijkheid in de zin van plas ophouden tot jij met ze uit gaat gebeurt bij de meeste pups van 8 weken niet.
Die plassen als ze moeten en dat is vaak.
De bench gebruik ik voor 's nachts en voor (korte) momenten dat ik niet kan opletten.
Overdag is de pup dus doorgaans los in huis met mij als oppasser met argusogen op de achtergrond :tongue:

Dus het merendeel van de dag ook opsluiten is hier niet aan de orde.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb nooit een bench gebruikt en ook nooit problemen gehad met zindelijkheid. Gewoon héél vaak naar buiten gaan ;-)
Tuinzindelijk klinkt heel leuk en de meeste honden worden dat vanzelf. Maar ik kwam erachter dat het ook z'n nadelen heeft toen Mila twee dagen lang verschrikkelijke diarree had en ik 's nachts om de twee uur met haar de deur uit moest, omdat ze weigerde zich in de tuin te ontlasten. Dus sindsdien probeer ik mijn honden wel aan te leren om bij hoge nood gewoon in de tuin te plassen of poepen, al doen Mila en Amy het nog steeds liever niet.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Er zijn inderdaad een hoop honden die vanzelf ook tuinzindelijk worden ondanks dat ze als pup wel in de tuin mochten.
Maar, mijn ervaring is ook dat met name kleine honden wel makkelijk in de tuin blijven plassen als dat eenmaal een gewoonte is, ook als je ze gewoon regelmatig uitlaat.
Dus als je het echt persé niet wilt dat de hond later gemakkelijk is met in de tuin plassen/poepen, dan zou ik zoveel mogelijk de pup buitenshuis de gelegenheid geven tot plassen en poepen zodat in de tuin ontlasten niet nodig is en geen gewoonte wordt.
Of een apart afgezet stukje in de tuin aanleren als plas/poep plekje. Zeker met kinderen kan dat erg handig zijn; Met jonge kinderen zijn er altijd situaties dat het uitlaten van een hondje met hoge nood even niet goed uitkomt :wink:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

pioenroos schreef:Er zijn inderdaad een hoop honden die vanzelf ook tuinzindelijk worden ondanks dat ze als pup wel in de tuin mochten.
Maar, mijn ervaring is ook dat met name kleine honden wel makkelijk in de tuin blijven plassen als dat eenmaal een gewoonte is, ook als je ze gewoon regelmatig uitlaat.
Dus als je het echt persé niet wilt dat de hond later gemakkelijk is met in de tuin plassen/poepen, dan zou ik zoveel mogelijk de pup buitenshuis de gelegenheid geven tot plassen en poepen zodat in de tuin ontlasten niet nodig is en geen gewoonte wordt.
Of een apart afgezet stukje in de tuin aanleren als plas/poep plekje. Zeker met kinderen kan dat erg handig zijn; Met jonge kinderen zijn er altijd situaties dat het uitlaten van een hondje met hoge nood even niet goed uitkomt :wink:
Dat. Het lijkt me zo onhandig als je hond echt nooit wat in de tuin wil doen, soms is het gewoon héél erg fijn dat je even de deur open kunt gooien en je hond kunt laten plassen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Je kan elke hond prima leren om op tegels of verharde grond te plassen en poepen.
Het handige van pups is dat ze vaak en snel moeten plassen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Mijn pup plaste gewoon op straat. Wij gingen de eerste weken elk 1.5 uur naar buiten en 's nachts sliep hij in de allergrootste bench verkrijgbaar op de slaapkamer. Om 12 uur 's nachts de laatste ronde en om 6 uur 's morgens weer één. Nooit in huis geplast. Elke keer uitgebreid beloond bij een plasje buiten.
Na 3 weken was hij zindelijk, gaf hij aan wanneer hij moest en gingen we dan naar buiten. Dat was ongeveer 3 uur na de laatste plas. Ik heb wel altijd heel erg gehamerd op rust en ik denk (eerste pup/hond) dat ik daar nog steeds profijt van heb. Binnen spelen was max 5 minuten en dan ging ik wat voor mezelf doen.
Ik had gelezen dat een bench goed was voor een pup en ik had er één op de groei gekocht (120 groot geloof ik :lol1: ). Na die 3 weken hebben we de bench weggedaan omdat hij het zo goed deed. Hij sliep toen wel naast het bed.
Wij hadden toen geen tuin. Nu wel en allebei mijn honden plassen daar niet tenzij er hoge nood is. Eentje dan. Die kwam als herplaatser. De hond die ik als pup had plast daar ook echt niet. 's Nachts onhandig maar toch ben ik er wel blij mee, we hebben een grasmat die anders snel lelijk wordt en daar geef ik toch wel om.
In het begin met de pup was het nog wat klungelen. Na 2 dagen zie je toch al snel wanneer je pup moet plassen. Sowieso na het eten of spelen gingen we even naar buiten en dan echt buiten blijven tot ze gaan.
Katrien89
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Katrien89 »

pioenroos schreef: Of een apart afgezet stukje in de tuin aanleren als plas/poep plekje. Zeker met kinderen kan dat erg handig zijn; Met jonge kinderen zijn er altijd situaties dat het uitlaten van een hondje met hoge nood even niet goed uitkomt :wink:
Daar heb je inderdaad een goed punt. Mijn zoon is nog maar 4 dus ik zie hem inderdaad nog niet 's ochtends om 6u mee de straat op gaan.. Een vast plekje in de tuin is inderdaad een goede optie.
Is het dan nodig om de ondergrond duidelijk anders te maken of mag het ook een stukje gras zijn met vb een laag hekje rond?

Bedankt voor de tips iedereen!
Ook goed om weten dat een harde ondergrond niet uitmaakt voor een pup, dat maakt het al een pak makkelijker want we hebben geen strook gras voor onze deur als ik hem/haar met het uitlaten wil laten plassen.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Manuma schreef:In het begin met de pup was het nog wat klungelen. Na 2 dagen zie je toch al snel wanneer je pup moet plassen. Sowieso na het eten of spelen gingen we even naar buiten en dan echt buiten blijven tot ze gaan.
Hier zag ik vaak niks hoor :tongue: Tess ging gewoon tijdens het spelen door de knietjes. Het leek haar ook geen zier uit te maken, ze liep er gewoon doorheen. En als ze 's nachts in de bench had geplast kwam het best voor dat ik dat 's ochtends pas op merkte en ze er gewoon in was gaan liggen :schrik: En dan gingen we er 's nachts sowieso nog uit.
Uiteindelijk is ze toch wel zindelijk geworden, maar toen was ze wel al een maand of 6 :wink:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

veertje schreef:
Manuma schreef:In het begin met de pup was het nog wat klungelen. Na 2 dagen zie je toch al snel wanneer je pup moet plassen. Sowieso na het eten of spelen gingen we even naar buiten en dan echt buiten blijven tot ze gaan.
Hier zag ik vaak niks hoor :tongue: Tess ging gewoon tijdens het spelen door de knietjes. Het leek haar ook geen zier uit te maken, ze liep er gewoon doorheen. En als ze 's nachts in de bench had geplast kwam het best voor dat ik dat 's ochtends pas op merkte en ze er gewoon in was gaan liggen :schrik: En dan gingen we er 's nachts sowieso nog uit.
Uiteindelijk is ze toch wel zindelijk geworden, maar toen was ze wel al een maand of 6 Afbeelding
He bah. En ook balen.

Mijn ervaring is ook als Manuma dat je het gedrag snel herkend. In principe is een pup van nature zindelijk. In het nest zie je ze al met een week of 2 van de slaapplaats weggaan om zich te ontlasten. Dan introduceer ik in de werpkist ook al een apart plekje. En besteed in die tijd wat extra uren aan het er op zetten als ik zie dat ze wat gaan doen. Dat plekje verhuisd en wordt groter. De pups vertrekken zo goed als zindelijk op 8 weken.

Mocht een van m’n jonge honden een ongelukje hebben in de varikennel dan staan ze zelf helemaal aan de andere kant weg ervan zo vies zijn ze er van, gelukkig.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

veertje schreef:
Uiteindelijk is ze toch wel zindelijk geworden, maar toen was ze wel al een maand of 6 :wink:
Cyntha was precies zo. Gaf ook niks aan. Kon gerust met een flostouw aan het gooien zijn of iets dergelijks en hoppa daar liet ze weer een plasje lopen. Moeilijk op te anticiperen dus. Met zeven maanden was ze dan toch helemaal zindelijk, en daarna heeft ze de rest van haar leven nooit meer iets in huis gedaan. Zelfs toen ze heel vaak en veel moest plassen door prednisongebruik of wanneer ze diarree had kwam ze altijd netjes waarschuwen zodat ik haar naar buiten kon laten.

Voor puppy Bayko meenden we destijds slim te zijn door in een hoekje van de tuin een paar vierkante meter vol te gooien met zand en daar wat smalle tegeltjes omheen ter afbakening. Een hondentoiletje speciaal voor meneer. We hadden er zelfs een paaltje in gezet voor als hij z'n poot zou gaan optillen :tongue: Nou, ik geloof dat we hem met moeite zo ver kregen om 1 of 2 keer iets te doen daar. Uiteindelijk hebben we dat maar opgegeven. Gewoon de hele tuin als mogelijkheid bleek uiteindelijk toch beter te werken, ook voor de latere honden. Wij hebben er nooit een probleem van gemaakt als de honden iets in de tuin deden. Ontlasting werd direct opgeruimd. Urine eventueel even wat water overheen. Moet er wel bij zeggen dat de urine van mijn honden tot nu toe nooit voor gele plekken in het gras heeft gezorgd en je het ook echt niet ruikt. Ik vind het zelf erg fijn dat de honden ook hun behoefte in de tuin deden. Vooral als ze nog even snel hun behoefte moesten doen voor vertrek, of als ik zelf door een blessure o.i.d. niet met ze kon wandelen. De nieuwe pup mag van mij straks ook gewoon haar behoefte doen in de tuin, al zal ik er wel op letten dat ze niet gaat denken dat het alleen in de tuin mag en nergens anders want dat vind ik niet handig.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Katrien89 schreef:Hoi iedereen,

Ik wil niet dat mijn honden in de tuin pissen, ik heb reuen en altijd een vrij grote tuin gehad, dus no way dat ze dan later tuinzindelijk zouden worden. Ik heb ze als pup altijd even opgetild en buiten op het gras gezet. Ook bij herplaatsers aangegeven dat ik niet wilde dat ze in de tuin piesen en dat gaat eigenlijk altijd goed. Nu is het helemaal makkelijk, in 15 meter sta ik bij de berm, dus in de tuin laten plassen is niet nodig.

Qua zindelijkheid verschilt het enorm per pup. Hippo kreeg ik te jong (net geen 7 weken, bij ophalen was verteld dat hij een week ouder was...)en daar hebben we echt de eerste paar weken ontelbaar vaak mee buiten gestaan en je moest hem echt met haviksogen in de gaten houden. Toch was hij daardoor binnen een paar weken goed zindelijk, echter de eerste 2 weken moest je echt elke 20min met hem naar buiten als hij wakker was.

Jiska was 4 maanden toen ik haar ophaalde en goed zindelijk. Bij ons heeft ze de eerste 1,5 week wel meerdere keren wat binnen gedaan. Zij was gewend om op een binnenplaats zonder prikkels te worden gezet. Pas erna gingen ze 1x per dag even met haar lopen.
Wij laten de honden uit, ze was dan zó druk bezig met haar omgeving en Dico dat ze vergat wat te doen (ook als je een halfuur weg was) en deed dan binnen haar behoefte. Na 1,5 week viel het kwartje en sindsdien gaat het super.

Ik gebruik bij jonge honden altijd een bench. De 1 liep met 5 maanden al los in huis en een ander durfde ik pas met een ruim jaar los te laten. Eenmaal uit de bench werd dan ook niks (meer) gesloopt . Ik heb een aantal herplaatsers gehad van onder een jaar. Die kon ik in het begin niet in een 'kale' kamer los laten, je wil niet weten wat een hond met zijn tanden kan verwoesten :80: .

Mijn ervaring is dat pups wel plassen op harde ondergrond, maar al mijn honden geven toch de voorkeur aan aarde of gras. Ik heb van die handige jachtlijntjes (http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 7&t=313108 ) voor pups. Die hangen bij de deur. In 1 oogwenk zit het lijntje om en je kunt naar buiten. Door de dubbele stop wurg je je pup niet.
Voor het gewone uitlaten gebruik ik meestal een flexilijn bij pups.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Geen van mijn honden hebben in de tuin geplast, ik liet ze dan ook altijd op de groenstrook voor ons huis plassen tijdens het zindelijk maken en zelfs de oudere honden hebben daar geen problemen mee gehad.
Gewoon je pup oppakken en naar buiten lopen, zie daar het probleem niet zo in eigenlijk... straks moet je dat in de tuin plassen weer af gaan leren en lukt dat niet dan is het een rothond... niets aanleren wat je straks weer af moet leren.
Enige uitzondering is als ze echt ziek zijn en het niet meer op kunnen houden dan heb ik liever dat ze de tuin onderschijten dan mijn huiskamer maar helaas ook dan kiezen ze om naar buiten tegaan en willen ze niet eens de tuin in.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

jacq1970 schreef:Geen van mijn honden hebben in de tuin geplast, ik liet ze dan ook altijd op de groenstrook voor ons huis plassen tijdens het zindelijk maken en zelfs de oudere honden hebben daar geen problemen mee gehad.
Gewoon je pup oppakken en naar buiten lopen, zie daar het probleem niet zo in eigenlijk... straks moet je dat in de tuin plassen weer af gaan leren en lukt dat niet dan is het een rothond... niets aanleren wat je straks weer af moet leren.
Enige uitzondering is als ze echt ziek zijn en het niet meer op kunnen houden dan heb ik liever dat ze de tuin onderschijten dan mijn huiskamer maar helaas ook dan kiezen ze om naar buiten tegaan en willen ze niet eens de tuin in.
Al mn honden hebben t als pup in de tuin gedaan en bij geen enkele heb ik t hoeven afleren. Dat ging vanzelf naarmate ze ouder werden. Ook gewoon naar de groenstrook daarnaast maar t waren bijna allemaal zomerpups dus de achterdeur stond constant open. Ze liepen dus zelf al naar buiten en deden t daar en naarmate ze ouder werden werd dat steeds minder. Nu doet geen enkele t meer in de tuin en ik heb ze t nooit afgeleerd
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

veertje schreef:Hier zag ik vaak niks hoor :tongue: Tess ging gewoon tijdens het spelen door de knietjes. Het leek haar ook geen zier uit te maken, ze liep er gewoon doorheen. En als ze 's nachts in de bench had geplast kwam het best voor dat ik dat 's ochtends pas op merkte en ze er gewoon in was gaan liggen :schrik: En dan gingen we er 's nachts sowieso nog uit.
mijn beide heren gaven ook echt niks aan. Gewoon tijdens het spelen laten lopen, net zo makkelijk. Serieus heb een x ringtraining gehad met Jamie en tijdens een vrij-staan-oefeningetje ging ie niet eens door de heupen, hij liet het gewoon breeduit kwispelend lopen :goeie: Die stond als heel jonge hond ook gewoon plassend op als ie wakker werd, ik heb menig mandje en kleedje duizend keer moeten uitwassen dankzij hem, daar was echt niet tegenop uit te laten..

Oll was, nu ik er over nadenk, meer van het type spelen/slapen-naar buiten-niks doen-terug naar binnen-plassen. Ook heel fijn. Och ze zijn uiteindelijk allebei goed zindelijk geworden maar het heeft wel even geduurd :mrgreen:
DeDiana
Zeer actief

malinois schreef:
jacq1970 schreef:Geen van mijn honden hebben in de tuin geplast, ik liet ze dan ook altijd op de groenstrook voor ons huis plassen tijdens het zindelijk maken en zelfs de oudere honden hebben daar geen problemen mee gehad.
Al mn honden hebben t als pup in de tuin gedaan en bij geen enkele heb ik t hoeven afleren. Dat ging vanzelf naarmate ze ouder werden. Ook gewoon naar de groenstrook daarnaast maar t waren bijna allemaal zomerpups dus de achterdeur stond constant open. Ze liepen dus zelf al naar buiten en deden t daar en naarmate ze ouder werden werd dat steeds minder. Nu doet geen enkele t meer in de tuin en ik heb ze t nooit afgeleerd
Dat is hier ook zo met Mila en Amy. Mila mocht als pup ook gewoon in de tuin plassen en Amy in het begin hier, toen ze nog heel ziek was, ook. Maar na een tijdje wilden ze het uit zichzelf gewoon niet meer.
Amoz en Taar hebben er niet zo veel problemen mee, maar ik denk dat dat te maken heeft met hun lange verblijf in het asiel, waar ze natuurlijk niet anders konden dan hun eigen verblijf vervuilen. Al zag je daar ook wel dat de honden niet in de buurt van de slaapplekken plasten en poepten, maar naar een verre hoek liepen om hun behoeftes te doen.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik zou in de tuin een hoekje maken waar ze wel naar het toilet kan, en dan zelf opruimen (jij dus niet de hond :wink: ), zoontje leren dat hij niet naar dat hoekje mag.

Ik dacht ook dat Vusi al vroeg 's nachts zindelijk was, maar helaas, het bleek dat ze haar eigen behoeftes opat :kotz: :F:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

DeDiana schreef:
malinois schreef:
Dat is hier ook zo met Mila en Amy. Mila mocht als pup ook gewoon in de tuin plassen en Amy in het begin hier, toen ze nog heel ziek was, ook. Maar na een tijdje wilden ze het uit zichzelf gewoon niet meer.
Amoz en Taar hebben er niet zo veel problemen mee, maar ik denk dat dat te maken heeft met hun lange verblijf in het asiel, waar ze natuurlijk niet anders konden dan hun eigen verblijf vervuilen. Al zag je daar ook wel dat de honden niet in de buurt van de slaapplekken plasten en poepten, maar naar een verre hoek liepen om hun behoeftes te doen.
Helaas zie ik om mij heen toch aardig wat mensen waarvan de hond het nog steeds in de tuin doet.. en als ik iets gewoon ranzig vind als je lekker buiten zit en er pist een hond naast je stoel en gaat lekker zitten kakken..
Samara en Esperanza van mij die hebben ook beide lang in een asiel gezeten, esperanza ws wel 6 jaar of langer en die was ca 11 toen ze hier kwam en die heeft alleen de laatste 2/3 maanden in de tuin geplast omdat ze gewoon incontinent was en dan vind ik het niet erg... maar Samara heeft nooit wat in de tuin gedaan.. gewoon weg nooit toegestaan en altijd opgelet wanneer ze moesten en dan naar buiten.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jacq1970 schreef:
DeDiana schreef:
malinois schreef:
Helaas zie ik om mij heen toch aardig wat mensen waarvan de hond het nog steeds in de tuin doet.. en als ik iets gewoon ranzig vind als je lekker buiten zit en er pist een hond naast je stoel en gaat lekker zitten kakken..
Samara en Esperanza van mij die hebben ook beide lang in een asiel gezeten, esperanza ws wel 6 jaar of langer en die was ca 11 toen ze hier kwam en die heeft alleen de laatste 2/3 maanden in de tuin geplast omdat ze gewoon incontinent was en dan vind ik het niet erg... maar Samara heeft nooit wat in de tuin gedaan.. gewoon weg nooit toegestaan en altijd opgelet wanneer ze moesten en dan naar buiten.
Poepen hebben ze hier denk ik amper een week hooguit 2 weken gedaan als pup... dat was als eerste klaar. Echt alle pups zo gedaan geen enkele heeft t later nog gedaan. Ik was er vaak niet eens bij dus heb ze niks aan of afgeleerd. Dat ging echt vanzelf.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zamunda
Zeer actief

Hoe groot zijn de tuinen waar we het over hebben? Dus in de gevallen waarbij de honden zelf kiezen om niet meer in de eigen tuin te plassen/poepen?
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Krap 400m2.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:Hoe groot zijn de tuinen waar we het over hebben? Dus in de gevallen waarbij de honden zelf kiezen om niet meer in de eigen tuin te plassen/poepen?
Rijtjeshuistuin hier. Dus niet enorm groot
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Zamunda schreef:Hoe groot zijn de tuinen waar we het over hebben? Dus in de gevallen waarbij de honden zelf kiezen om niet meer in de eigen tuin te plassen/poepen?
Hier ook niet zo heel groot, ongeveer 70 m2.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Als ik n dwergpoedel zou hebben, zou ik, buiten de training buiten huis, ook met n kattenbakje in huis trainen. Ideaal, helemaal als je inderdaad kindjes hebt en niet altijd direct weg lab. En er zijn altijd mensen met wonder snelle honden; maar als je gewoon een pupje van 7 weken krijgt zou ik daar niet op hopen hoor. Dat gaat vaak gewoon even duren. Vaak bij die kleintjes wat langer ook.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Hier +/- 400 m2.
Vusi poept alleen in de tuin als ze niet 2 keer per dag gaat wandelen of als ze aan de diarree is (zelden), maar altijd in dezelfde hoek die ik dan ook meteen schoonmaak.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Vraag me af of formaat echt verschil maakt (tenzij echte mega-tuin). Beide honden hier poepen bij voorkeur op minimaal 150 meter van huis, liever nog verder (hebben ze echt hoge nood, lopen ze dus hard te trekken om maar zo snel mogelijk de doorgaaande weg ook over te steken, ondanks dat ze eerst over een grasveld van een meter of 100 lang lopen...). Het is dat ik gewoon echt geen zin heb om middenin de nacht met ze naar buiten te gaan, anders zouden ze ook bij hoge nood niet in de tuin poepen. Als ze voldoende de kans krijgen om ver buiten de tuin hun behoeften te doen, worden volgens mij de meeste honden uit zichzelf ook wel tuin-zindelijk
Zamunda
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Vraag me af of formaat echt verschil maakt (tenzij echte mega-tuin). Beide honden hier poepen bij voorkeur op minimaal 150 meter van huis, liever nog verder (hebben ze echt hoge nood, lopen ze dus hard te trekken om maar zo snel mogelijk de doorgaaande weg ook over te steken, ondanks dat ze eerst over een grasveld van een meter of 100 lang lopen...). Het is dat ik gewoon echt geen zin heb om middenin de nacht met ze naar buiten te gaan, anders zouden ze ook bij hoge nood niet in de tuin poepen. Als ze voldoende de kans krijgen om ver buiten de tuin hun behoeften te doen, worden volgens mij de meeste honden uit zichzelf ook wel tuin-zindelijk
Ik ook, daarom mijn vraag :mrgreen: . Ik vind het namelijk best bijzonder dat een hond er zelf voor kiest om in een tuin van 400m2 niet even te plassen wanneer het zo uitkomt (ook als ze meerdere uren in de tuin vertoeven/er toegang toe hebben).

De jouwe poepen dus liefst een eind van huis, maar dat geldt niet voor plassen gok ik?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”