Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gebruik prednison: inenten, titeren?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Gebruik prednison: inenten, titeren?

Ongelezen bericht door Caro. »

Hij is dus t/m zijn 9e jaar ingeënt, want vorig jaar (toen was hij dus 10) heb ik hem niet laten inenten vanwege de prednison.
Tot en met zijn 9e jaar is hij altijd volgens schema ingeënt, de laatste 3 jaar was dat dus 2 jaar parvo/weil en 1 jaar de volledige cocktail (2016).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Fotogravinnetje schreef:Tsja, er was enige tijd geleden een hond van 10 jaar, altijd alle entingen gehad volgens het reguliere entschema. Bleek niet beschermd tegen parvo, na enting controletiter was dat wel in orde
Geen titer wil niet zeggen dat de hond niet in staat is om antistoffen aan te maken.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Caro. schreef:
sirene schreef:Maar de "cocktail" van welk merk kreeg je die dan? Dus de DHP(pi)?
Die was van Vanguard (in 2016), daarvoor kreeg hij altijd Eurican en van Eurican dus gecombineerd parvo/weil (niet los).
Maar de laatste cocktail was dus in 2016 van Vanguard, de volledige enting dus incl. ook L4.
Dus die parvo is maar één jaar geldig dan? :schrik:

Edit: ik zit te suffen met mijn griepkop: in juni 2016 heeft hij de volledige cocktail gehad van Nobivac (daarvoor was het Vanguard en
weer daarvoor was het Eurican), maar in 2016 dus van Nobivac.
Volgens mij moet die inderdaad dan 3 jaar geldig zijn, ook de parvo?
Die laatste enting van Nobivac is gewoon 3 jaar geldig en waarschijnlijk nog veel langer werkzaam (ook de parvo).
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik zou m niet eens laten titeren denk ik..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Vanguard en Nobivac zijn volgens mij allebei 3 jaar geldig.
Behalve de Lepto.

Enting kan de weerstand even verminderen zelfs als hij ontstoord is.
Ik zou er denk ik helemaal niet meer aan beginnen (volgend jaar).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

ranetje schreef:Vanguard en Nobivac zijn volgens mij allebei 3 jaar geldig.
Behalve de Lepto.

Enting kan de weerstand even verminderen zelfs als hij ontstoord is.
Ik zou er denk ik helemaal niet meer aan beginnen (volgend jaar).
Ik ook niet. Maar als je je zorgen maakt of hij wel beschermd is kun je hem volgend jaar laten titeren.
Ik laat Q & A ook niet meer enten maar omdat ze hopelijk nog wel heel lang mee gaan naar wedstrijden en met mijn werk enzo wil ik wel graag aan kunnen tonen dat ze wel beschermd zijn. Daarom heb ik ze nu getiterd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Normaal gesproken zou ik hem waarschijnlijk ook niet meer laten inenten gezien zijn leeftijd en dat hij zijn hele leven al ingeënt is,
maar omdat hij nu prednison krijg (prednoral dan), werd ik dus gewaarschuwd dat hij juist nu vatbaarder is. Vandaar mijn twijfel.
Maar goed... ik heb nog lange tijd om te twijfelen, want voorlopig zit hij dus sowieso goed tot volgend jaar :cheer: (lepto doe ik niet meer).

Bedankt allemaal voor het meedenken en de antwoorden :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief

Caro. schreef:Normaal gesproken zou ik hem waarschijnlijk ook niet meer laten inenten gezien zijn leeftijd en dat hij zijn hele leven al ingeënt is,
maar omdat hij nu prednison krijg (prednoral dan), werd ik dus gewaarschuwd dat hij juist nu vatbaarder is. Vandaar mijn twijfel.
Maar goed... ik heb nog lange tijd om te twijfelen, want voorlopig zit hij dus sowieso goed tot volgend jaar :cheer: (lepto doe ik niet meer).

Zou een enting nog wel functioneel zijn met die prednison?
Vraag ik me af hoor.
Heb geen flauw idee of prednison misschien sowieso tegenwerkt als je wilt enten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Caro. schreef:Normaal gesproken zou ik hem waarschijnlijk ook niet meer laten inenten gezien zijn leeftijd en dat hij zijn hele leven al ingeënt is,

Zou een enting nog wel functioneel zijn met die prednison?
Vraag ik me af hoor.
Heb geen flauw idee of prednison misschien sowieso tegenwerkt als je wilt enten.
Ik denk het wel, want het wordt wel geadviseerd bij chronisch prednison gebruik, alleen bij tijdelijk gebruik wordt het afgeraden.

Het is trouwens wel balen, want we hebben zijn hele leven geprobeerd prednison te vermijden (hevige atopie) en dus dermatoloog afgelopen
en dure immunotherapie zijn hele leven en nu dan toch prednison :ugh:
Maar goed, ook die chronische bronchitis wordt dus volgens de internist veroorzaakt door zijn allergie en daar helpt de immunotherapie blijkbaar
niet tegen en ook de puffer niet... al blijf ik de twijfel houden of de allergie wel de oorzaak is.
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief

Caro. schreef: niet tegen en ook de puffer niet... al blijf ik de twijfel houden of de allergie wel de oorzaak is.
Zijn er longfoto's gemaakt?
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Caro. schreef: niet tegen en ook de puffer niet... al blijf ik de twijfel houden of de allergie wel de oorzaak is.
Ja, longfoto's zijn er gemaakt en 2 x een scopie en bij de laatste keer zijn er allemaal biopten genomen. Er kwam ook een bacterie uit,
maar ze zeiden dat dit niet de oorzaak was, maar secundair. Wel een AB kuur gehad, maar de oorzaak is zijn allergie zeggen ze, niets aan te doen.

Het vreemde vind ik echter dat zijn allergie voor het zicht (dus huidklachten wat hij vnl had) juist heel goed onder controle was. Hij kreeg al vanaf
zijn 2e jaar immunotherapie en dat sloeg heel erg goed aan. Dus ik snap niet goed hoe hij dan ineens zo'n ernstige bronchitis ontwikkelt kan hebben,
want zelfs zijn luchtpijp is dus al vervormd door de bronchitis.
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief

Caro. schreef:
ranetje schreef:
Ja, longfoto's zijn er gemaakt en 2 x een scopie en bij de laatste keer zijn er allemaal biopten genomen. Er kwam ook een bacterie uit,
maar ze zeiden dat dit niet de oorzaak was, maar secundair. Wel een AB kuur gehad, maar de oorzaak is zijn allergie zeggen ze, niets aan te doen.

Het vreemde vind ik echter dat zijn allergie voor het zicht (dus huidklachten wat hij vnl had) juist heel goed onder controle was. Hij kreeg al vanaf
zijn 2e jaar immunotherapie en dat sloeg heel erg goed aan. Dus ik snap niet goed hoe hij dan ineens zo'n ernstige bronchitis ontwikkelt kan hebben,
:80:
Weten ze welke bacterie en is de AB daar goed op toegeschreven?
Is een second opinion een optie?
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Caro. schreef:
ranetje schreef:

:80:
Weten ze welke bacterie en is de AB daar goed op toegeschreven?
Is een second opinion een optie?
Ja:

Escherichia coli (E coli)
en
pseudomonas aerigunosa (betreft meestal contaminant van tube of sccoop).

Hierop heeft hij antibiotica gekregen, Amox/clavulaanzuur, wat een heel klein beetje hielp, maar waarmee het zeker niet overging.
Er wordt ook in hetzelfde verslag van de bacterie kweek geschreven 'nu is een E coli gekweekt, maar ik denk niet dat dit de primaire oorzaak is,
meer een secundaire infectie'.
Wat later volgens hun bevestigd werd doordat de AB nauwelijks aansloeg.

Tja, second opinion... er is dus 2 x een scopie gedaan en een longfoto. Op beide duidelijk vast te stellen dat het om bronchitis gaat met al een
beetje 'trachea collaps': 'De trachea is cervicaal gering dorsoventraal afgeplat. De bronchus wanden zijn te dik en het
bronchusslijmvlies te rood.'
De diagnose geloof ik dus zeker wel, alleen dat de oorzaak zijn allergie is, betwijfel ik een beetje. Ik heb destijds ook met de dermatoloog gesproken
en die zijn (telefonisch) dat ze het ook vreemd vond, want dat de immunotherapie zo duidelijk goed aan heeft geslagen al die jaren, dat je dan niet
zou denken dat hij dus nog iets ernstigs daardoor zou ontwikkelen.
Maar goed, al heeft het een andere oorzaak, het gevolg is hetzelfde en de hoop dat het met AB over zou gaan, was dus ook teniet gedaan.
Afbeelding
A good dog never dies...

ranetje
Zeer actief

Caro. schreef:Maar goed, al heeft het een andere oorzaak, het gevolg is hetzelfde en de hoop dat het met AB over zou gaan, was dus ook teniet gedaan.
Waardeloos :ugh:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”