Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gebruik prednison: inenten, titeren?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Gebruik prednison: inenten, titeren?

Ongelezen bericht door Caro. »

Puchu moet helaas chronisch prednison gebruiken ivm chronische bronchitis.

Vorig jaar is hij om deze reden niet ingeënt, maar voor dit jaar ben ik aan het twijfelen wat te doen, want door de prednison is hij natuurlijk
juist ook vatbaarder voor allerlei ziektes.
Klakkeloos inenten lijkt mij geen optie, dus dan kom ik uit bij titeren, maar dat heeft alleen maar zin als ik hem dan ook daadwerkelijk zou
laten inenten als dit uit de test kom en daar twijfel ik dus enorm over.

Puchu is 11 jaar oud (nou ja, morgen 11 jaar oud :mrgreen: ) en gebruikt nu een maand of 7 prednison en daar komt hij ook niet meer vanaf.
De huidige dosis is 15 mg.

Wat zouden jullie doen bij chronisch prednison gebruik: totaal niet aan denken om ook maar in te laten enten of titeren en bij noodzaak wel
laten enten?
Geadviseerd wordt overigens om bij tijdelijk prednison gebruik niet te enten, maar bij chronisch gebruik wel te laten enten.
Toen Kaya ouder werd en zwakker, heb ik haar gewoon niet laten inenten, maar omdat hij dus vatbaarder is door prednison gebruik, ben ik
nu toch aan het twijfelen geslagen :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Re: Gebruik prednison: inenten, titeren?

Ongelezen bericht door HillieS »

Ik zou sowieso titeren, dan weet je iig wat de waardes zijn. Het kan natuurlijk ook prima zijn dat hij ruim voldoende antistoffen heeft, en dus de rest van z'n leven geen inenting meer nodig heeft. Als je niets doet blijf je denk ik twijfelen en weet je ook niet of die twijfel wel nodig is....
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik denk dat ik zou titeren en alleen als de distemper of de parvo helemaal op 0 staat de DP of alleen parvo laten zetten. Hepatitis komt zo weinig voor dat ik het in zijn geval zou laten zitten, maar parvo en distemper zou ik wel absoluut bescherming tegen willen hebben. Zoals je zelf ook aangeeft: bij chronisch prednisongebruik wordt enten niet afgeraden. Maar ik zou dan wel zo minimalistisch mogelijk enten. En met titeren weet je tenminste hoe het ervoor staat
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:Ik denk dat ik zou titeren en alleen als de distemper of de parvo helemaal op 0 staat de DP of alleen parvo laten zetten. Hepatitis komt zo weinig voor dat ik het in zijn geval zou laten zitten, maar parvo en distemper zou ik wel absoluut bescherming tegen willen hebben. Zoals je zelf ook aangeeft: bij chronisch prednisongebruik wordt enten niet afgeraden. Maar ik zou dan wel zo minimalistisch mogelijk enten. En met titeren weet je tenminste hoe het ervoor staat
Dat is wel een goed idee :ok: al moet ik even bij mijn dierenarts informeren of hij zo op maat kan enten, geen idee eigenlijk of ze dat allemaal
doen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Caro. schreef:
Fotogravinnetje schreef:Ik denk dat ik zou titeren en alleen als de distemper of de parvo helemaal op 0 staat de DP of alleen parvo laten zetten. Hepatitis komt zo weinig voor dat ik het in zijn geval zou laten zitten, maar parvo en distemper zou ik wel absoluut bescherming tegen willen hebben. Zoals je zelf ook aangeeft: bij chronisch prednisongebruik wordt enten niet afgeraden. Maar ik zou dan wel zo minimalistisch mogelijk enten. En met titeren weet je tenminste hoe het ervoor staat
Dat is wel een goed idee :ok: al moet ik even bij mijn dierenarts informeren of hij zo op maat kan enten, geen idee eigenlijk of ze dat allemaal
doen?
De P en DP zijn puppy-entingen. Dus die zal je dierenarts ongetwijfeld in huis hebben. Zou inderdaad wel vooraf overleggen over wanneer en wat je wel en niet wilt enten en of je dierenarts daarin meegaat
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou overleggen met een holistisch / homeopatisch arts... maar beginnen met titeren... wie weet is het sowieso gewoon niet "nodig" en als het nodig is, kun je of laten ontstoren of het op een andere manier aanpakken...

Suzanne
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Eens met voorgangers. Lekker laten titeren. Dan weet je iig of je je zorgen zou moeten maken. Voor hetzelfde geld hoeft hij nooit meer geënt te worden. DHP zou ik in zijn geval ook liever niet meer enten maar deze enting is sowieso lang niet zo belastend als L4 en rabiës. De L4 ga je niet meer doen toch? Geef dat wel aan als je wel D(H)P laat enten. Normaal wordt dat opgelost in de L4.
Misschien is er wel een titersessie bij je in de buurt? Da's goedkoper en vaak ook da die op maat kunnen en willen enten (zonder gezeur).
Atoq en Qhilla zijn toevallig vorige week allebei getiterd en goed bevonden (Atoq voor 1jr en Qhilla voor 3 jr).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zou titeren inderdaad. Jura zit ook chronisch aan de prednison. Hoeft pas over 3 jaar weer getiterd. Dan zien we wel weer verder.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Eens met voorgangers. Lekker laten titeren. Dan weet je iig of je je zorgen zou moeten maken. Voor hetzelfde geld hoeft hij nooit meer geënt te worden. DHP zou ik in zijn geval ook liever niet meer enten maar deze enting is sowieso lang niet zo belastend als L4 en rabiës. De L4 ga je niet meer doen toch? Geef dat wel aan als je wel D(H)P laat enten. Normaal wordt dat opgelost in de L4.
Misschien is er wel een titersessie bij je in de buurt? Da's goedkoper en vaak ook da die op maat kunnen en willen enten (zonder gezeur).
Atoq en Qhilla zijn toevallig vorige week allebei getiterd en goed bevonden (Atoq voor 1jr en Qhilla voor 3 jr).
Nee L4 laat ik echt niet meer doen :schrik:

Dus als ik het goed begrijp, kom ik dan alleen uit op hondenziekte en parvo om te laten titeren en afhankelijk van de uitslag, te laten enten?
Afbeelding
A good dog never dies...

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Je titert op parvo, hondenziekte en hepatitis.
Je kan niet alles los laten zetten. Parvo kan alleen. Hondenziekte kan alleen met parvo samen. Hepatitis kan niet apart.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

heb ook een hondje gehad met chronische bronchitis en die deed het super met een puffer. Komt de prednison echt daar waar het nodig is.
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Met titeren meet je alleen de antistoffen die op dat moment aanwezig zijn. Het zegt niks over het vermogen om antistoffen aan te kunnen maken als het nodig is. Dat vermogen kun je niet meten. Hoe lang geleden was de laatste enting?
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Je titert op parvo, hondenziekte en hepatitis.
Je kan niet alles los laten zetten. Parvo kan alleen. Hondenziekte kan alleen met parvo samen. Hepatitis kan niet apart.
Ehmm, even denken hoor (ik heb de griep en hersens werken niet meer): wat gaat nu samen in de enting? Hepatitis en hondenziekte toch? en parvo
is apart?
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

jeanine schreef:heb ook een hondje gehad met chronische bronchitis en die deed het super met een puffer. Komt de prednison echt daar waar het nodig is.
Heeft hij gehad 8 weken lang, maar dat hielp helaas totaal niets. Eigenlijk werd het alleen maar erger doordat hij bij de puffer anders ging
ademhalen en daarna weer ging hoesten/kokhalzen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:Met titeren meet je alleen de antistoffen die op dat moment aanwezig zijn. Het zegt niks over het vermogen om antistoffen aan te kunnen maken als het nodig is. Dat vermogen kun je niet meten. Hoe lang geleden was de laatste enting?
De laatste enting was in juni 2016:

Parvo
Hondenziekte
Leverziekte
Leptospirose (en na 3 weken de herhaling L4).

Vorig jaar kreeg hij prednison en omdat we toen nog hoopten dat het tijdelijk was, hebben we hem niet laten enten.
Inmiddels is duidelijk dat hij prednison moet blijven krijgen.
Afbeelding
A good dog never dies...

under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Caro. schreef:
under the red sky schreef:Met titeren meet je alleen de antistoffen die op dat moment aanwezig zijn. Het zegt niks over het vermogen om antistoffen aan te kunnen maken als het nodig is. Dat vermogen kun je niet meten. Hoe lang geleden was de laatste enting?

Parvo
Hondenziekte
Leverziekte

Vorig jaar kreeg hij prednison en omdat we toen nog hoopten dat het tijdelijk was, hebben we hem niet laten enten.
Dan zou ik sowieso niet laten enten
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:
Caro. schreef:

Parvo
Hondenziekte
Leverziekte

Dat was ik al niet van plan om dat klakkeloos te laten doen of bedoel je ook om te laten titeren?
Hij kreeg normaal 1 x 3 jaar de hele cocktail en daar tussenin alleen parvo en Weil.
As juni is het dus 2 jaar geleden dat hij de hele riedel heeft gekregen.
Afbeelding
A good dog never dies...

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:
under the red sky schreef:
Caro. schreef:

Parvo
Hondenziekte
Leverziekte

Dat was ik al niet van plan om dat klakkeloos te laten doen of bedoel je ook om te laten titeren?
Hij kreeg normaal 1 x 3 jaar de hele cocktail en daar tussenin alleen parvo en Weil.
As juni is het dus 2 jaar geleden dat hij de hele riedel heeft gekregen.
De entingen zijn sowieso tot 2019 geldig dan. De DHP. Titeren kan nooit kwaad maar je hoeft nu officieel zelfs nog niet eens te enten.

D kan niet apart (hondenziekte), zit samen met parvo.
H kan niet apart (leverziekte)
P kan apart (maar kan bijna nergens) of met hondenziekte.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Maeve
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Persoonlijk zou ik niet meer enten. Met 11 jaar vind ik dat sowieso een twijfelgeval. Nilo is bijna 10 en die laat ik niet meer titeren, omdat ik als het nodig blijkt eigenlijk toch geen DHP enting meer in dat ouder wordende lijf wil stoppen. Daarbij speelt ook mee dat hij niet meer mee gaat naar shows of grote evenementen met veel honden. Helemaal zekerheid heb je nooit, maar de enorme infectiehaarden ontwijkt hij wel. En zo'n oud lijf mag van mij zonder al te veel extra belasting gewoon ouder worden.

Met prednison werkt een enting ook minder goed toch? Dan zou ik het helemaal overslaan denk ik..
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
De entingen zijn sowieso tot 2019 geldig dan. De DHP. Titeren kan nooit kwaad maar je hoeft nu officieel zelfs nog niet eens te enten.

D kan niet apart (hondenziekte), zit samen met parvo.
H kan niet apart (leverziekte)
P kan apart (maar kan bijna nergens) of met hondenziekte.
Ach ja, natuurlijk, wat stom van me :oohja: dat is 3 jaar geldig, pfff ik ga lekker haha.

Maar parvo dan? Want dat kreeg hij wel jaarlijks (parvo en weil) of is dat onzin om dat jaarlijks te geven?
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Persoonlijk zou ik niet meer enten. Met 11 jaar vind ik dat sowieso een twijfelgeval. Nilo is bijna 10 en die laat ik niet meer titeren, omdat ik als het nodig blijkt eigenlijk toch geen DHP enting meer in dat ouder wordende lijf wil stoppen. Daarbij speelt ook mee dat hij niet meer mee gaat naar shows of grote evenementen met veel honden. Helemaal zekerheid heb je nooit, maar de enorme infectiehaarden ontwijkt hij wel. En zo'n oud lijf mag van mij zonder al te veel extra belasting gewoon ouder worden.

Met prednison werkt een enting ook minder goed toch? Dan zou ik het helemaal overslaan denk ik..
Ik heb Kaya destijds van 10 (of 11?) jaar ook niet meer in laten enten, maar omdat Puchu prednison gebruikt, is hij vatbaarder voor ziektes en
daardoor twijfelde ik.
Er wordt mij ook met klem geadviseerd om hem echt iedere 3 maanden te ontwormen (ik ontwormde hem hooguit 1 keer per jaar). Ik weet ook
niet zo goed wat ik daar allemaal van moet denken, maar de internist zei dat het echt heel belangrijk was omdat zijn weerstand dus minder is.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik dit toch niet doe, maar ik ontworm hem nu wel vaker dan vroeger (1 x 6 maanden ofzo), heb er toch een beetje
schrik van gekregen.
Ik geloof niet dat door prednison een enting minder goed werkt, tenminste niet dat ik weet. Ik had juist het idee dat het risicovoller was omdat
de weerstand slechter is (en honden met een slechtere weerstand moet je in principe niet enten).
Afbeelding
A good dog never dies...

~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

klakkeloos ontwormen dus ook niet!
Van mijn part elke 3 mnd laten onderzoeken, dat dan wel ;-) en als het nodig is, dan een middel geven in overleg.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:
Ach ja, natuurlijk, wat stom van me :oohja: dat is 3 jaar geldig, pfff ik ga lekker haha.

Maar parvo dan? Want dat kreeg hij wel jaarlijks (parvo en weil) of is dat onzin om dat jaarlijks te geven?
Kreeg je niet alleen weil? Normaal is alleen lepto jaarlijks hoor. Parvo is gewoon 3 jr geldig.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ontlasting zou ik inderdaad naar bv Het Woud sturen.
Waarschijnlijk is ontwormen helemaal niet nodig.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Caro. schreef:

Kreeg je niet alleen weil? Normaal is alleen lepto jaarlijks hoor. Parvo is gewoon 3 jr geldig.

Nee, het was parvo en weil, heb het nog even in zijn boekje nagekeken, dus 3 en 6.
Weliswaar voor 2016 van het merk Eurican (wellicht kortere werking?) en in 2016 van Vanguard.
Afbeelding
A good dog never dies...

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Oja, Vanguard heeft idd een gecombineerde parvo weil. die is maar één jaar geldig.
Eurican heeft volgens mij wel alleen een lepto vaccin.
In ieder geval hoef je parvo bij andere merken (Nobivac) maar ééns in de drie jaar te herhalen. De parvo enting kan wel eens niet aanslaan bij honden maar als hij dat nu nog niet gedaan heeft, gaat ie dat nooit meer doen. Ws is zijn titer voor parvo torenhoog :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Maar de "cocktail" van welk merk kreeg je die dan? Dus de DHP(pi)?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Mijn hond is nu ook 11 jaar. Tot aan januari 2017 heeft zij ieder jaar de jaarlijkse enting gehad. Ik heb het boekje nu niet bij de hand, dus ik weet niet waarom ik ieder jaar moest. Nu is het weer januari en heb ik ervoor gekozen om geen enting te doen. Had haar eerst wel willen laten titeren maar kreeg van diverse mensen die hier veel verstand van hebben te horen dat ik dat net zo goed niet kan laten doen omdat volgens hen een hond van 11 jaar die haar hele leven jaarlijkse entingen heeft gehad nog goed beschermd zal zijn. Daar komt nog bij dat zij eigenlijk nooit met andere honden in contact komt omdat ze die allemaal negeert. Weil hoef ik ook niet zo bang voor te zijn want ze zwemt niet.
Voor je gemoedsrust zou je het titeren wel kunnen doen maar eigenlijk denk ik dat jouw hond nog goed beschermd is gezien de leeftijd en dat hij al die jaren de entingen wel heeft gehad.
Dat ontwormen begrijp ik nooit zo goed. Mijn hond is als pup ontwormt, daarna heb ik het nog één keer gedaan maar ze werd daar beroerd van. Dus heb nooit meer ontwormd en nooit een worm gezien. En ik ben echt zo'n type dat zo'n beetje boven de ontlasting van haar hond gaat hangen om te kijken of er niks raars mee is.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Tsja, er was enige tijd geleden een hond van 10 jaar, altijd alle entingen gehad volgens het reguliere entschema. Bleek niet beschermd tegen parvo, na enting controletiter was dat wel in orde
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Maar de "cocktail" van welk merk kreeg je die dan? Dus de DHP(pi)?
Die was van Vanguard (in 2016), daarvoor kreeg hij altijd Eurican en van Eurican dus gecombineerd parvo/weil (niet los).
Maar de laatste cocktail was dus in 2016 van Vanguard, de volledige enting dus incl. ook L4.
Dus die parvo is maar één jaar geldig dan? :schrik:

Edit: ik zit te suffen met mijn griepkop: in juni 2016 heeft hij de volledige cocktail gehad van Nobivac (daarvoor was het Vanguard en
weer daarvoor was het Eurican), maar in 2016 dus van Nobivac.
Volgens mij moet die inderdaad dan 3 jaar geldig zijn, ook de parvo?
Laatst gewijzigd door Caro. op 27 jan 2018 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”