Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat zegt dit over de pup

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

Re: wat zegt dit over de pup

Ongelezen bericht door joyce83 »

Laeken toevallig was ik gisteren het boek aan het lezen van een hondenleven lang van Sam Turner en Martine Burgers. Daar stond ook iets in van bij een zware bevalling of keizersnede dat een pup met afwijkend gedrag toch het beste ook een keer naar de osteopaat kon gaan omdat er misschien sprake kon zijn van een blokkade.

Ik heb wel iemand bij me gehad met meer verstand van honden en ook op het lichamelijk aspect. Zij heeft de pup nagekeken en goed bevoelt. We gaan zeker ook naar de dierenarts en zal het ook zeker even aanhalen voor extra argusogen om mee te kijken.

Ik hou haar zeker in de gaten en zal ook een keer langs de osteopaat aan mocht ze thuis dit ook steeds laten zien. Ik ga vooral ook kijken of ze lekker vrij beweegt. Wat ik zag is dat ze qua bewegingen daar geen gekke dingen liet zien. Maar een extra controle kan geen kwaad.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
joyce83
Zeer actief

Laeken op welk gebied zou jij een extra controle willen zien? en op welk moment zeg jij dan nog een extra controle? (buiten de gewone eerste afspraak bij dierenarts).
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

joyce83 schreef:Laeken op welk gebied zou jij een extra controle willen zien? en op welk moment zeg jij dan nog een extra controle? (buiten de gewone eerste afspraak bij dierenarts).
Persoonlijk zou ik het bloedbeeld laten checken. Want dat laat eigenlijk al heel snel een kleine afwijking zien als er iets met een orgaan niet in orde is. Je pup kan best een heel ander karakter hebben als de rest. Alleen vind ik dat heel erg raar omdat een nest ook invloed heeft op de hondjes zelf. Voor mij persoonlijk is een afwijkend jong dier in een nest dus wel reden tot zorgen. Ik vraag me ook af in hoeverre het hondje ECHT anders is en of de ervaringen van de mensen hier over dezelfde mate van afwijken gaan.

Ze ligt apart en speelt niet mee. Als dat netto het verschil is kan ze dus net zo goed niet in orde zijn. Immers, die afwijkingen zal een pup die niet in orde is ook laten zien. Stel je hebt een nest kippenkuikens. Als er een steeds apart zit en niet mee doet is die meestal niet in orde. Dat geldt eigenlijk voor alle dieren wel. Karakter dat zo sterk naar voren komt zo jong is voor mij niet heel erg logisch al zal nu een aantal mensen met andere ervaringen er op gaan reageren. Dan zeg ik nogmaals, hoe sterk en opvallend was die pup anders en praten we dus over dezelfde mate van afwijken van de rest.

Als je puur nuchter en van buiten naar deze situatie kijkt heb je dus een pup die afwijkt van een heel nest. Een pup die "anders" is. In de natuur is anders zijn meestal meteen heel erg fout. Immers, je moet niet opvallen.

Dus ik zou zeker een compleet bloedbeeld laten testen. Verhoogde waarde van het een of ander kan enorm invloed hebben. Net als een tekort. Ik heb dat nu gezien aan Tom. Die bleek dus leverroblemen te hebben en de gevolgen daarvan zijn achteraf gezien totaal bepalend geweest voor zijn gedrag. Toen ik niks wist dacht ik dat Tom nu eenmaal een meer afwezig en meer op zichzelf hondje was. Nu hij ineens betere bloedwaarden heeft is hij altijd haantje de voorste en eet hij super graag. En het grootste verschil is dat hij kwispelt naar me. Dat deed hij eerder nooit. Spelen deed hij ook niet vaak. Nu is hij hartstikke vrolijk en speels.
Afbeelding
joyce83
Zeer actief

Dank je wel Laeken voor je reactie. Ik snap heel goed dat je vanuit je ervaring nu er ook weer heel anders naar kijkt. En dat is goed dat houd iedereen met beide benen op de grond.

Ze ligt niet altijd apart, we hebben haar erbij zien liggen. Ze ligt wel vaker apart van de rest als de rest (maar nu moet ik er wel bij zeggen dat het eerder opvalt als de donkere apart ligt en je niet altijd heel snel ziet als het een van de gele is welke het dan is). Niet dat ik het wil verdedigen of zo, maar ze ligt niet altijd alleen.

Ze speelt wel mee, maar meer zelfstandig. Ze speelt met speeltjes samen met de andere pups. Ze geeft het ook naar de andere pups aan als ze het er niet mee eens is.

Ze is minder bijterig als de andere pups. De andere pups kropen op schoot, pakten elk los iets in de mond.
Ze krijgen deze week nog een test voor blaasontsteking. Dat doen hun schijnbaar ook standaard testen.
laeken
Zeer actief

Als het verschil klein is zal het wel goed zijn hoor. Wil je geen zorgen aanpraten. Maar ook dat niet overal in bijten is een beetje "anders". Het lastige is gewoon om te bepalen of ze anders is of dat ze zich anders gedraagt omdat er "iets" is. Ik denk best dat pups al eigen karakter kunnen hebben. Dus er kan prima niks zijn
Wel vind ik bijten en onderzoeken dus ook iets dat echt bij pups hoort. Als het mijn pup was liet ik haar een keer bloedprikken en een totaal bloedbeeld bepalen. Stel ze heeft te weinig insuline bv. Of iets anders. Je kan het beter uitsluiten dan je zorgen maken.

Nu speelt bij mij Tom wel mee en de enorme veranderingen die hij laat zien nu die bilirubine daalt.
Afbeelding
joyce83
Zeer actief

Ondertussen weer wat andere filmpjes gekregen. Pittige tante op die filmpjes. Ze is als enige achter de stofzuiger aan het rennen. Ze was een zusje op de plek aan het zetten. De gekke 5 minuten door de kamer etc. Nog een weekje en dan mogen we haar halen.
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roosje »

Ik zag in de pup filmpjes precies hetzelfde met Liefke. Ze is nu 14 maanden en is uitgegroeid tot een hondje vol zelfvertrouwen. Ze heeft geen neiging om ze zich te moeten bewijzen en vind alles en iedereen leuk, ze kan goed omgaan met meeste honden. Angstigen en onzekere honden voelen zich op hun gemak bij haar en tot nu toe wind ze stoere honden om haar pootje.

Wanneer een hond bv agressief aan de riem reageert op haar dat snapt ze niet, ze kijkt zo van wat ben jij raar bezig joh :o en richt dan haar aandacht op iets anders.

Mensen die haar kennen beschrijven haar als lief en stoer. Liefke is een Markiesje van 6 1/2 kilo

Een tijdje geleden in het bos kwamen we een hond tegen en het klikte meteen tussen die twee. Baasje had ons niet gezien en schrok zich een hoedje toen ze ons in het vizier kreeg, blijkt het een probleem hondje te zijn die erg fel kan reageren op andere honden. Ze wou haar aanlijnen maar besloot het toch maar niet te doen, het was dolle pret tussen die twee. Ze wist veel van honden af en was professioneel ermee bezig, ze vertelde dat haar hondje weinig honden vertrouwde maar doorheeft dat Liefke "eerlijk" en te vertrouwen was. Ik vond dat zo mooi.
Afbeelding
joyce83
Zeer actief

Ondertussen is de kleine pup al een aantal weken bij ons.

Qua karakter is het een sterke dame. Schrikt nergens voor, bekijkt zich alles op haar gemak. Ze weet wat ze wil en als ze het niet wil dan wil ze het ook echt niet. Ze speelt veel met onze andere hond. Stopt ook gelijk bij een grom van hem maar de oudere hond laat erg veel van haar toe. Ze leert heel snel.

Ze heeft bij de fokker een blaasontsteking gehad. Daar heeft ze een kuur voor gekregen en de test erna was de ontsteking weg. De eerste week at ze goed, daarna steeds wat minder. Plaste veel en sliep niet in de nacht door maar hoefde vaak maar 1x naar buiten. Ook overdag kon ze redelijk ophouden als ze haar lange slaap had. Verder wel actief en speels maar erg schraal door het slechtere eten.

Toen wij voor de 12 weken enting gingen is ook gelijk een urine test gedaan waaruit helaas bleek dat ze weer blaasontsteking heeft. Dit is gelijk groot aangepakt. Er is gecontroleerd met een echo of de urineleiders goed zitten, dat was allemaal in orde. Op de echo geen rare dingen gezien. Wel blijkt nu uit de punctie dat ze de e-coli bacterie in haar urine heeft. Helaas moet de kleine meid dus nu een paar weken aan de antibiotica.
Ik baal hier ontzettend van, zo'n kleine pup moet gewoon gezond opgroeien naar mijn mening. Ze heeft nu een paar dagen vlees gekregen om haar weer wat op gewicht te krijgen. Dit wordt nu weer gemengd met haar pupbrokken zodat we wel genoeg van alles binnen krijgt. Hopelijk komen er geen problemen omdat ze die antibiotica kuur krijgt. Na de kuur zal er weer een punctie genomen worden om te kijken of het weg is.
laeken
Zeer actief

Had ze dus blaasontsteking toen ze "anders" leek? Gewoon voor mijn beeld?
Want dat kan natuurlijk wel pijn doen en ook ander gedrag geven.

Wat balen dat je pupje steeds AB nodig heeft. Snap je afkeer heel erg goed. AB doet ook dingen in het lijfje die je liever niet wil bij je pup.
Afbeelding
joyce83
Zeer actief

Nee laeken, op zich is dit wel haar karakter. Ze eet nu een paar dagen beter en ze is net iets meer speels, maar niet veel. Ze is echt een pup wat kijkt, zelf ontdekt, zelf leert. Ook met lopen hoid ze zich niet alleen maar vast aan de andere hond mevrouw trekt haar eigen plan. Ze klimt wel overal op, had de eerste week door hoe ze via de mand de bank op kwam.

Enige waar wij het aan gemertk hebben is veel plassen en slecht eten. Filmpjes waren net steeds gemaakt toen ze alleen bezig was. Doet ze hier ook wel eens.
laeken
Zeer actief

Fijn! Dat is leerzaam. Dus een pup kan gewoon anders zijn zonder dat er iets mee is. Gelukkig maar in jouw geval.
Afbeelding
joyce83
Zeer actief

Nou ja ben van de ene kant blij dat door dit ook bloedtest is gedaan, meer om idd andere dingen uit te sluiten. Liever had ik dit helemaal niet gehad natuurlijk. Maar het is een echte levendige boxerpup. Dat rustige wat ze daar liet zien als wij er waren zo is ze hier als ze net wakker is. Is ze erg moe gespeeld en vol met prikkels dan hebben we een draakje die we verplicht tot rust moeten manen. In de les zaterdag zag ik de stuiterboxer...
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

joyce83 schreef:Nou ja ben van de ene kant blij dat door dit ook bloedtest is gedaan, meer om idd andere dingen uit te sluiten. Liever had ik dit helemaal niet gehad natuurlijk. Maar het is een echte levendige boxerpup. Dat rustige wat ze daar liet zien als wij er waren zo is ze hier als ze net wakker is. Is ze erg moe gespeeld en vol met prikkels dan hebben we een draakje die we verplicht tot rust moeten manen. In de les zaterdag zag ik de stuiterboxer...
Je hebt een echte Boxer in huis gehaald dus. :engel:
Heb er vroeger ook wel eens over lopen denken omdat er een aantal hele leuke karaktervolle honden in de kennissenkring zaten.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
joyce83
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
joyce83 schreef:Nou ja ben van de ene kant blij dat door dit ook bloedtest is gedaan, meer om idd andere dingen uit te sluiten. Liever had ik dit helemaal niet gehad natuurlijk. Maar het is een echte levendige boxerpup. Dat rustige wat ze daar liet zien als wij er waren zo is ze hier als ze net wakker is. Is ze erg moe gespeeld en vol met prikkels dan hebben we een draakje die we verplicht tot rust moeten manen. In de les zaterdag zag ik de stuiterboxer...
Je hebt een echte Boxer in huis gehaald dus. :engel:
Heb er vroeger ook wel eens over lopen denken omdat er een aantal hele leuke karaktervolle honden in de kennissenkring zaten.
Ik kwam idd in de pauze de kantine binnen en zei tegen mijn man, zo we hebben een echte :engel:
De vorige boxer was een hele rustige, brave dame dus we waren al zeker voorbereid dat het alles behalve dezelfde rust zou hebben. Nu was Do ook geen doetje en wat een flinke grote dame, maar gewoon niet stuiterig als een boxer. Deze kan ook heel rustig zitten te kijken gelukkig en leert snel dus dat komt zeker wel goed, mag van mij wel wat inzitten.
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Kan het niet zo zijn dat ze zich anders gedraagt juist doordat ze een andere kleur heeft?
Ik meen toch eens ergens gelezen te hebben dat er ook karakter verschil zit tussen de bv blauwe Duitse dog en de gele Duitse dog.
Als dat geen broodje aap is (zal hier vast iemand weten), waarom is dat dan?
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Dat is over het algemeen omdat er nogal via lijnteelt gefokt wordt/werd. En een andere kleur gebruiken dan je lijn is, werd nogal eens als hoogverraad gezien. Het effect is dan dat je per kleur een of twee lijnen krijgt en karakter is erfelijk.
joyce83
Zeer actief

Ik heb geen idee of het door de kleur komt. In dat nest was ze de enige donkere. Qua karakter een leuk open hondje, naar andere honden rustig, kijkt kat uit de boom maar daarna komt ze los. Onze Engelse Springer wordt door haar al niet meer serieus genomen bij een grom. Ze kijkt veel, observeert veel maar is niet snel bang. Ze gaat gewoon door de tunnel, loopt over vreemde ondergronden en plaatst overal haar voorpoten op. Als ze iets in haar hoofd heeft dan doet ze dat ook en als mevrouw boos is dan laat ze dat merken ook. Ze speelt wel heel veel met de andere hond. Gisteren kwam een puper oud duitse herder en dat vond ze toch wel indrukwekkend. Honden die geen interesse tonen blijft ze zitten te bekijken alsof ze zoiets heeft van hoe krijg ik die voor mij gewonnen.
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

Domor schreef:Dat is over het algemeen omdat er nogal via lijnteelt gefokt wordt/werd. En een andere kleur gebruiken dan je lijn is, werd nogal eens als hoogverraad gezien. Het effect is dan dat je per kleur een of twee lijnen krijgt en karakter is erfelijk.

Duidelijk :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”