Aki was mijn eerste pup en derde hond, en de eerste hond die ik samen met iemand anders had/heb. Het was soms pittiger dan we dachten, maar ook een beetje omdat we in aanvang dachten dat Bluf mooi mee kon helpen met de opvoeding en ook dat de "gewoonte dingen" wat makkelijker overgenomen zouden worden als Bluf het voorbeeld gaf. Maar dat verliep anders omdat Bluf plots overleed en Jol wilde niet zoveel van Aki weten en zij is ook niet echt "getraind" op dingen dus moesten we het zelf maar doen

.
Zowel mijn vriend als ik zaten wel eens met de handen in het haar, het was best wel een druktemaker en ik had een bepaalde "visie" die mijn vriend soms niet volgde of niet snapte waarom ik er bij de pup (en bij hem) zo bovenop zat.
Meestal kleine dingetjes, als met iedere hond aan de lijn kennis maken tijdens wandelen op straat, of pittig stoeien terwijl ik bij de kleine dan al hoorde dat zijn spelletje wat serieuzer werd dan mijn vriend of visite doorhadden.
Maar zeker met loslopen geen risico nemen met het laten najagen van honden of eenden e.d.. dat laatste vond ik echt heel belangrijk, puur omdat ik met Bluf had ervaren hoe moeilijk het was om toen ze volwassen was te voorkomen dat ze ging, en de wetenschap dat als ze ging ze totaal niet meer bereikbaar was.
Destijds werd mij wel eens gezegd dat ik niet zo moest vergelijken, maar ik ben blij dat mijn vriend en ik er goed op hebben ingespeeld eerlijk gezegd. Want hij is ook een hond die toch snel geprikkeld is en snel zou kunnen reageren, maar hij reageert dus goed op de stem.
Hij wordt 4 dit jaar en we vinden dat we het goed hebben gedaan. Het is een fijne hond, nog steeds lekker druk en gek, en soms lijkt het alsof hij geen opvoeding heeft genoten

(in huis mag veel). Wij zijn blij met hem, en het is ook wel leuk om van buitenaf dat ook te horen, toch regelmatig mensen die ons aanspreken over hem en over zijn voorkomen. Het is een vrij open hond, ook naar vreemden toe, en dat is deels karakter maar ook wel een deel opvoeding.
En weer een pup of een wat oudere hond. Mijn vriend wil graag een pup en ziet een wat oudere hond niet zitten, hij wil de opvoeding in eigen hand hebben en twijfelt of hij wel een band kan krijgen als de hond al wat ouder is.
Zelf vind ik het ontzettend leuk om nu dingen te zien bij Aki die hij als pup ook al had en deed en we hebben een sterke band. Maar ik heb ook ervaren hoe het was met een wat oudere hond (4 jaar en 2,5 jaar) die bij me kwamen wonen.
En ik kan niet zeggen dat het gevoelsmatig nu anders is omdat ik Aki als pup al heb mogen ervaren.
Als er t.z.t. een andere hond komt hoeft het voor mij niet een pup te zijn, en als we daar wel voor gaan dan is dat ook goed. Maar als ik ineens een jonge hond voorbij zie komen tussen de 7 maanden en ca. 2 jaar dan zou ik ook niet schromen om daar mee kennis te gaan maken.