Ik geef mijn honden geen enkele fysieke correctie op dit moment. Nooit en geen dus. Ik oefen alleen met belonen van goed gedrag en ik negeer verkeerd gedrag. Wel kennen ze het woord nee! Dat is op zichzelf ook een correctie en daar reageren ze ook als zodanig op. Als ik luid NEE! zeg reageren mijn honden onderdanig en stoppen ze met wat ze doen.
Ik hoef dus nooit lichamelijk pijnprikkels toe te dienen om iets voor elkaar te krijgen nu. Dat is nu eenmaal wat ik wil en hoe ik met mijn honden om wil gaan. Guus is druk, hij is snel overprikkeld en kan echt irritant zijn soms. Bv als hij constant in de kippenren wil en daar echt helemaal zijn zinnen op gezet heeft. Dan springt hij tegen de achterdeur en zet een enorme scheur op. Eergisteren had hij een kip te pakken en dat is natuurlijk niet erg demotiverend. Een vriend van mij was erbij en zei dat ik hem een tik moest geven. Dat doe ik natuurlijk niet en dus zei ik GUUS! NEE! Pakte de kip af en zei ben jij gek geworden! Kip had niks en Guus was zich heel erg bewust van dat dit niet zo moest.
Nu hoef ik maar HEE! te roepen als hij onder het gaas door wil. En als hij bij de achterdeur staat te springen en blaffen negeer ik hem. De eerste dag 15 minuten en nu nog maar sporadisch 1 minuut.
Als hij weg rent buiten roep ik hem en geef ik hem een snoepje als hij komt. Als ik merk dat hij slechter gaat luisteren lijn ik hem aan voor hij er vandoor gaat. Hij is er nu 1 keer echt vandoor gegaan en 10 minuten lang achter twee nijlganzen aan gegaan. Toch straf ik hem niet daarvoor. Ik snap dat hij dat leuk vindt en dat hij het niet kan laten.
Hele lap tekst en dan nu waar het over gaat. Ik heb ook met slipkettingen gewerkt. Wuilus heb ik jaren aan de slipketting gehad. Die kreeg regelmatig een tik en werd gewoon vooral gecorrigeerd voor verkeerd gedrag. Super lieve hond maar echt werken deed dat dus niet. Toen zij een jaar of 8 was ben ik gestopt met corrigeren. Ik dacht 8 jaar lang corrigeren bij uitvallen. Als ze ging sleuren. Als ze wilde vechten met andere honden. Als ze lelijk deed tegen bezoek etc etc. 8 jaar lang en het gedrag ging niet weg. Toen gaf ik haar een varkensoor bij bezoek en liet haar los en ruiken. Dat ging een stuk beter. Ik draaide me om als ze uitviel en liep de andere kant op. Ik zei HALT! als ze ergens op af wilde vliegen en als ze naar mij keek kreeg ze wat lekkers.
Die hond werd zoveel rustiger en vriendelijker en gehoorzamer dat ik dus die slipketting in de prullenbak kon gooien.
Iedereen kan leren. Iedereen kan veranderen. Je kan mij echt niet blijven achtervolgen met jij hebt zelf een slipketting gebruikt en doet nu alsof je vredelievend bent en het licht hebt gezien.
Dat is een beetje hetzelfde als je kan nu wel lullen maar toen je 9 maanden was zei je geen woord. Dat Martin Gaus veranderen kon is een plus en geen verwijt waard lijkt mij. Dus het zijn wel erg oude koeien aangezien ik met Eva bij zo'n hondenschool kwam en dat is nu denk ik wel 9 jaar geleden. Niks corrigeren en niks slipkettingen. Hoe lang moet je iets laten zien voordat mensen de geschiedenis loslaten?
Moet ik naar Duitsers om me heen blijven kijken alsof de tweede wereldoorlog nog aan de gang is?