Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Doutze 1e keer geplukt, tips gezocht voor haar kop?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Doutze 1e keer geplukt, tips gezocht voor haar kop?

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Omdat Doutze zich de laatste dagen zich zo aan het krabben was heb ik haar vanmorgen eens goed bekeken op zoek naar vlooien of zo..
Geen vlo te vinden, gelukkig. Maar het viel me wel op dat er nogal wat haren erg makkelijk loslieten.

Dus maar eens een poging tot plukken gedaan. Eerst wat te voorzichtig maar uiteindelijk kreeg ik de slag goed te pakken.
Heb het hele lijf, poten en staart nu onder handen gehad en dat ging best goed. Doutze is erbij in slaap gevallen dus geloof dat zij het in elk geval niet heel vervelend vond.

Alleen haar kop... daar mocht ik eigenlijk niet plukken.
Nou heeft ze op haar hoofd ook een hele rare vacht. Op haar voorhoofd en tussen de oren zit een rare, zachte vacht. Lijkt veel op hele lange ondervacht o.i.d. Het klit ook onwijs dus dat kam ik al heel regelmatig als ze toch even op schoot zit.
Baard, wenkbrauwen en oren heb ik wel met een kam onder handen genomen maar ik mag er niet aan plukken van Doutze.
Omdat het ook zo anders aanvoelt en het blijkbaar veel gevoeliger is dan de rest van haar vacht heb ik dat dus nog maar even gelaten voor wat het is.
Al staat het wel gek, zo'n kort, strak lijfje met zo'n warrig hoofd..

Het eindresultaat. Doutze vond het niet nodig mooi te poseren en met zulk donker weer is goed foto's maken ook niet heel handig. Maar het geeft een idee.
Afbeelding

Zijn er misschien nog mensen die tips hebben hoe ik haar hoofd het beste aan kan pakken?

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

Re: Doutze 1e keer geplukt, tips gezocht voor haar kop?

Nee, knippen is inderdaad uit den boze. Tenzij echt noodzakelijk wil ik niets knippen/scheren o.i.d.
Dat lijkt me inderdaad de gezondheid van de vacht niet ten goede komen.

Jij zou de vacht dus wel gewoon wegplukken.
Afbeelding

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Oh, wat zielig eigenlijk, dat de kop normaal ook geplukt wordt :ugh:
Ik zou het gewoon knippen, denk ik :oeps:
Groeit vanzelf weer aan, zou ik denken ?

Ik vind trouwens dat je het lijfje mooi geplukt hebt, ziet er netjes uit :ok:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Ohh wat een mooi vachtje heeft ze :I: ik zou haar kop ook plukken af en toe een stukje, zo heb ik het bij Truus de Foxterrier ook gedaan, zal straks een paar foto's zoeken van hoe het was en nu is, daar was een jaar niets aan gedaan. :wink:
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

Dank je wel.
Het plukken van het lichaam ging eigenlijk heel goed. Had ik nog nooit gedaan dus moest even zoeken en wennen hoe je zoiets het beste doet maar de vacht was overduidelijk erg plukrijp en werkte goed mee. Pootjes was ik eerst wat voorzichtig, heb ik dus 2x gedaan omdat ik op een gegeven moment door had dat ik best iets meer mocht trekken en toen kwam er nog veel meer los zonder dat Doutze daar erg tegen protesteerde.
Alleen dat hoofd.. daar kwam ik niet uit.

Ze is natuurlijk ook pas 6 maandjes jong, dus misschien is dat gewoon nog niet plukrijp?
Toen ik haar ophaalde zei de fokker dat ik met 9 maanden pas moest gaan plukken dus kan natuurlijk zijn dat ik wat te vroeg ben.. Al dacht de rest van haar vacht daar overduidelijk anders over.
Ze zit nu veel lekkerder in haar vel en krabt niet meer. Heel fijn.

Nee, knippen is echt not done.. als ik zie hoe veel jeuk ze nu had van die plukrijpe vacht doe ik haar echt geen plezier met het laten zitten van zo'n vacht op haar hoofd.
Heb me laten vertellen dat het echt de vacht flink kan verzieken.
En dat zie ik ook terug bij de hond van mijn ouders die door omstandigheden ooit echt noodzakelijk geschoren moest worden en sindsdien niet plukbaar meer is. Dat is echt een hele rare vacht wat elke 3 maanden gemillimeterd moet worden omdat het anders 1 vilt wordt. Zo zonde.
Afbeelding

Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:Ohh wat een mooi vachtje heeft ze :I: ik zou haar kop ook plukken af en toe een stukje, zo heb ik het bij Truus de Foxterrier ook gedaan, zal straks een paar foto's zoeken van hoe het was en nu is, daar was een jaar niets aan gedaan. :wink:
Er zit een flinke dosis foxterriërs in de kromi dus dat zal vast veel op elkaar lijken.
Een jaar niets aan gedaan..? Ach arme.
Afbeelding

billy
Erelid

Het lijkt op een ondervacht, maar je kan Rosita van dit forum misschien ook om raad vragen die heeft er meer verstand van :ok:

Dit was Truus toen ze bij me kwam, wel even anders als Doutze maar voor het idee :wink:

Helemaal niet geplukt

Afbeelding

Eerste keer kop getrimt

Afbeelding

Tweede keer al meer kleur :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

ik heb er hier ook 1 die het niet leuk vind als ik dr hoofd pluk, maja.. ze heeft nikt te willen :F:
Afbeelding
billy
Erelid

Pets_Passion schreef:
billy schreef:Ohh wat een mooi vachtje heeft ze :I: ik zou haar kop ook plukken af en toe een stukje, zo heb ik het bij Truus de Foxterrier ook gedaan, zal straks een paar foto's zoeken van hoe het was en nu is, daar was een jaar niets aan gedaan. :wink:
Er zit een flinke dosis foxterriërs in de kromi dus dat zal vast veel op elkaar lijken.
Ohhhhh daarom vind ik haar zo leuk :I:
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:
Pets_Passion schreef:
Ohhhhh daarom vind ik haar zo leuk :I:
LOL
De kromi is ontstaan uit een kruising foxterrier (de mama) en een franse jachthond waarvan men denkt dat het een Griffon vendeen of een daarop lijkende bastaard was.
Maar die is als zwerfhond gevonden dus niets is zeker. Of mama raszuiver was weet men ook niet zeker.
Uit deze 2 honden is het hele ras opgebouwd.
Afbeelding

Pets_Passion
Zeer actief
Contacteer:

billy schreef:Het lijkt op een ondervacht, maar je kan Rosita van dit forum misschien ook om raad vragen die heeft er meer verstand van :ok:

Dit was Truus toen ze bij me kwam, wel even anders als Doutze maar voor het idee :wink:

Helemaal niet geplukt

Eerste keer kop getrimt

Tweede keer al meer kleur :mrgreen:
Bedankt voor de foto's.
Jeetje wat zag ze eruit. Wat fijn dat je het weer goed hebt kunnen krijgen.
Afbeelding

Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Sofi heeft dat ook. Op haar hoofd heeft ze fijner haar dat ook wel eens wat vettig kan ogen (hoewel dat het eerste jaar veel erger was dan nu). Het is in ieder geval heel anders qua structuur. Ik pluk de bovenkant/wangen/oren en de baard knip ik. Vind het goed zat dan ;)
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”