mosquito1980 schreef:Ik zag net op FB een oproep voor herplaatsing van een Mechelaar reu.
Leuke/mooie hond 7 maanden oud, de eigenaar eerlijk vertellen dat de reden voor herplaatsing is dat de hond te veel voor hun is. Het is hun eerste hond.
(ze hadden zich natuurlijk meer moeten inlezen in het gedrag van de hond)
Respect dat ze hem een goed huis willen geven en niet "gewoon" in het asiel dumpen.
Maar welke (goede) fokker verkoopt er nu een Mechel aan een gezin die geen idee heeft wat voor hond ze in huis halen? Geld?

gebeurd helaas in de mechelwereld/herderwereld heel veel

en handelaren staan klaar om in dat gat te springen om een vrije blije jonge hond voor weinig mee te nemen.
Als ik zo'n oproep zie is mijn eerste vraag aan de poster altijd "en de fokker, kan die niks voor je betekenen" want vaak vergeten mensen dat, denken ze er niet aan. Helaas zijn er ook fokkers die dan niet thuisgeven, maar dat weet je niet voor je het vraagt.
Daar staat tegenover dat ik hier ook pupkopers heb gehad, die ofwel voor hun eerste mechel zich prima ingelezen hadden (ruim 4 jaar voorbereiding en geloof wel 6 fokkers bezocht en daadwerkelijke honden bekeken) maar waar de vrouw des huizes verviel in een postnatale depressie die ze na de jongste (toen 5) ook had gehad en het daardoor nu gelukkig op tijd onderkende.
Of kopers die al 5 herders (op een volgend, van ouderdom overleden) uit het asiel hadden gehaald en nu richting een actief pensioen toch ook eens vanaf pup wilden starten, goed voorbereid, zeer actief, maar werd hem toch niet.
mensen die actief willen sporten (geen bijt sport) en na jaren aankijken tegen clubgenoten met mechels toch besluiten dat ze nu ook een geschikte hond willen ipv hun ongeschikte huidige honden en omdat er tijd en ruimte is voor een hond er bij, maar dat gaande weg toch blijkt dat de ongeschiktheid van de eerdere honden meer een eigenaar dingetje is dan een hond dingetje en dat de mechelaar die bij anderen door de jaren heen zo gemakkelijk leek voor hun toch een maatje te veel was
Het gebeurd, maar dan is het wel noodzaak (bij ieder ras vind ik) dat de fokker klaar staat voor opvang of begeleiding.
Soms gaat mijn voorkeur uit naar herplaatsing vanuit de huidige situatie zodat de hond niet meermaals hoeft te verhuizen, maar helaas is dat niet altijd een ideale situatie en dan komen ze gewoon terug.