Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verantwoordelijke fokkers....

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Verantwoordelijke fokkers....

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik zag net op FB een oproep voor herplaatsing van een Mechelaar reu.
Leuke/mooie hond 7 maanden oud, de eigenaar eerlijk vertellen dat de reden voor herplaatsing is dat de hond te veel voor hun is. Het is hun eerste hond. :ugh: (ze hadden zich natuurlijk meer moeten inlezen in het gedrag van de hond)
Respect dat ze hem een goed huis willen geven en niet "gewoon" in het asiel dumpen.

Maar welke (goede) fokker verkoopt er nu een Mechel aan een gezin die geen idee heeft wat voor hond ze in huis halen? Geld? :U:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Verantwoordelijke fokkers....

Ongelezen bericht door crutz »

mosquito1980 schreef:Ik zag net op FB een oproep voor herplaatsing van een Mechelaar reu.
Leuke/mooie hond 7 maanden oud, de eigenaar eerlijk vertellen dat de reden voor herplaatsing is dat de hond te veel voor hun is. Het is hun eerste hond. :ugh: (ze hadden zich natuurlijk meer moeten inlezen in het gedrag van de hond)
Respect dat ze hem een goed huis willen geven en niet "gewoon" in het asiel dumpen.

Maar welke (goede) fokker verkoopt er nu een Mechel aan een gezin die geen idee heeft wat voor hond ze in huis halen? Geld? :U:

gebeurd helaas in de mechelwereld/herderwereld heel veel :( en handelaren staan klaar om in dat gat te springen om een vrije blije jonge hond voor weinig mee te nemen.

Als ik zo'n oproep zie is mijn eerste vraag aan de poster altijd "en de fokker, kan die niks voor je betekenen" want vaak vergeten mensen dat, denken ze er niet aan. Helaas zijn er ook fokkers die dan niet thuisgeven, maar dat weet je niet voor je het vraagt.

Daar staat tegenover dat ik hier ook pupkopers heb gehad, die ofwel voor hun eerste mechel zich prima ingelezen hadden (ruim 4 jaar voorbereiding en geloof wel 6 fokkers bezocht en daadwerkelijke honden bekeken) maar waar de vrouw des huizes verviel in een postnatale depressie die ze na de jongste (toen 5) ook had gehad en het daardoor nu gelukkig op tijd onderkende.

Of kopers die al 5 herders (op een volgend, van ouderdom overleden) uit het asiel hadden gehaald en nu richting een actief pensioen toch ook eens vanaf pup wilden starten, goed voorbereid, zeer actief, maar werd hem toch niet.

mensen die actief willen sporten (geen bijt sport) en na jaren aankijken tegen clubgenoten met mechels toch besluiten dat ze nu ook een geschikte hond willen ipv hun ongeschikte huidige honden en omdat er tijd en ruimte is voor een hond er bij, maar dat gaande weg toch blijkt dat de ongeschiktheid van de eerdere honden meer een eigenaar dingetje is dan een hond dingetje en dat de mechelaar die bij anderen door de jaren heen zo gemakkelijk leek voor hun toch een maatje te veel was

Het gebeurd, maar dan is het wel noodzaak (bij ieder ras vind ik) dat de fokker klaar staat voor opvang of begeleiding.
Soms gaat mijn voorkeur uit naar herplaatsing vanuit de huidige situatie zodat de hond niet meermaals hoeft te verhuizen, maar helaas is dat niet altijd een ideale situatie en dan komen ze gewoon terug.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

mosquito1980 schreef:Ik zag net op FB een oproep voor herplaatsing van een Mechelaar reu.

Zo verkoopt iedereen wel eens een hond waarvan hij denkt dat de eigenaar het aan kan , Ze zitten allemaal met hun goede gedrag bij je op de bank en je kunt ze wel voor de kop kijken en niet er in.
Soms dan komen mensen door de ervaring ook tot de conclusie dat de hond die niet passend is om wat voor reden dan ook.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

Onwetendheid van de fokker. Zo leuk om een keer een nestje te fokken bij je teef en de pups geef je gewoon mee aan degenen die komen zonder vragen te stellen aan de kopers..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Wij zijn wel een soort van ‘uitgehoord’ door de fokker van onze -toen- pup. Maar ik vond dat juist eigenlijk wel fijn, ik nam (neem) de aanschaf van een hond heel serieus en dat gaf mij ook het gevoel dat zij het plaatsen van hun pups serieus nemen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ik weet niet in hoeverre de Fokker hier wat aan kan doen.
Mensen zitten waarschijnlijk met al hun goede bedoelingen en theoretische kennis op de bank. Waarschijnlijk heel enthousiast, en ook al zou het de eerste hond zijn, hoeft het niet te betekenen dat het dan per-se geen match is.

Ik zou het zelf reuze moeilijk vinden hoor, om pupkopers uit te zoeken voor je pups.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Emma schreef:Ik weet niet in hoeverre de Fokker hier wat aan kan doen.
Mensen zitten waarschijnlijk met al hun goede bedoelingen en theoretische kennis op de bank. Waarschijnlijk heel enthousiast, en ook al zou het de eerste hond zijn, hoeft het niet te betekenen dat het dan per-se geen match is.

Ik zou het zelf reuze moeilijk vinden hoor, om pupkopers uit te zoeken voor je pups.
dat dus, want zulke mensen kunnen het plaatje misschien wel heel mooi schetsen en een ieder moet toch ergens een keer beginnen met een hond

maar wel jammer dat of ze er niet aan denken de fokker de informeren, of dat de fokker niet thuis geeft op de hulpvraag, welke van de 2 verteld het verhaal niet

dus Mosquito, dat zou mijn eerste reactie op zo'n berichtje zijn, weet de fokker er van en kan die niet helpen?
mosquito1980
Zeer actief

crutz schreef:
Emma schreef:Ik weet niet in hoeverre de Fokker hier wat aan kan doen.

dat dus, want zulke mensen kunnen het plaatje misschien wel heel mooi schetsen en een ieder moet toch ergens een keer beginnen met een hond

maar wel jammer dat of ze er niet aan denken de fokker de informeren, of dat de fokker niet thuis geeft op de hulpvraag, welke van de 2 verteld het verhaal niet

dus Mosquito, dat zou mijn eerste reactie op zo'n berichtje zijn, weet de fokker er van en kan die niet helpen?
Ja, inderdaad.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Soms weet je pas iets als je het uit probeert toch. Net prima dat ze het beseffen en er naar handelen.

En de ene mechel is de andere niet. Ik weet absoluut zeker dat er vele zijn die zelfs met ervaring mijn jo'gste absoluut te veel zouden vinden. Mooiste vb is de meervoudig wereldkampioen met diverse honden.... . Had er een halfbroer van (zelfde moeder en vader was de opa van mijn hond) en die heeft de hond weggedaan.. . Wat later er een zoon van genomen en ook die heeft hij moeten weggedaan wegens 'te veel'.

Idd de fokker verwittigen zou wel leuk zijn.
mosquito1980
Zeer actief

Ik heb het topic geschreven n.a.v een kort FB bericht, ik ken ook niet het hele verhaal etc.
Ik vind het vaak frustrerend de reden waarom honden verplaatst worden.....
Oudere mensen die hun 10+ jarig oude Fikkie moeten herplaatsen omdat het oudevandagen huis waar ze heen moeten geen beesten willen ... dit vind ik zo wreed, vaak is de hond het enige plezier van het oudje :(
Vanmorgen ook weer op FB, een Golden Retriever reu 9 jaar gaat weg omdat er een baby komt :boos:

Ik heb het niet over mensen die (terminaal) ziek zijn, financieel helemaal aan de grond zitten etc maar (in mijn ogen) honden verplaatsen uit "gemak" :(:
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Van mensen die hun hond weg doen vanwege de baby vraag ik me altijd af of ze het oudste kind ook weg doen wanneer er een tweede baby komt. :roll:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Als je een (naar eigen) mens-agressieve hond hebt, of zoals sommige golden retrievers last hebben van extreme bezitsagressie, dan snap ik wel dat je dat niet aandurft met een baby. Zonder kinderen valt daar omheen te managen, het is niet altijd ideaal, maar vaak goed te doen. Maar met een baby snap ik best dat je dat echt niet wil. Een ongeluk is dan wel heel snel gebeurd. En ook als ze ontzettend last heb van bekkeninstabiliteit e.d. en de partner echt niet kan bijspringen (doordeweeks van huis, etc.) snap ik ook dat de last zo laag mogelijk wil houden en dat dit een enkele keer neerkomt op de hond weg doen.

Maar dat sommige mensen de hond simpelweg weg doen omdat dit zo "hoort" als je een baby krijgt, daar snap ik inderdaad niets van.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Domor schreef:Als je een (naar eigen) mens-agressieve hond hebt, of zoals sommige golden retrievers last hebben van extreme bezitsagressie, dan snap ik wel dat je dat niet aandurft met een baby. Zonder kinderen valt daar omheen te managen, het is niet altijd ideaal, maar vaak goed te doen. Maar met een baby snap ik best dat je dat echt niet wil. Een ongeluk is dan wel heel snel gebeurd. En ook als ze ontzettend last heb van bekkeninstabiliteit e.d. en de partner echt niet kan bijspringen (doordeweeks van huis, etc.) snap ik ook dat de last zo laag mogelijk wil houden en dat dit een enkele keer neerkomt op de hond weg doen.

Maar dat sommige mensen de hond simpelweg weg doen omdat dit zo "hoort" als je een baby krijgt, daar snap ik inderdaad niets van.

inderdaad, zo heb ik een half jaar ge,leden al eens tegen een vriendin gezegd dat het misschien voor haar jonge hond (toen nog geen jaar) beter was als ze hem weg deed omdat ze al meer dan een half jaar aan het revalideren was van een ongeluk en daardoor zelf weinig tot niks met de (werk gefokte) hond kon doen. Helaas is de situatie nog steeds niet veranderd, ook voor de hond niet, want nee, wegdoen was emotioneel geen optie.

Toen wel thuis het er voorzichtig over gehad, maar als ik ooit in zo'n situatie zonder uitzicht kom dan gaat er hier toch echt wel wat veranderen. Dan treedt plan B in werking en gaan ze naar betrouwbare adressen net als hoe alles geregeld was rondom mijn operatie als er echt iets met mij zou gebeuren, nee dan zijn ze niet binnen een week weg, maar wel zijn er betrouwbare adressen waardoor ze niet in de handel of broodfok belanden en wel voldoende uitdaging krijgen

Vriend vond het eerst overdreven, er hoefde toch niks weg, maar is na 1,5 week fulltime voor de honden zorgen daar wel van terug gekomen ;)
mosquito1980
Zeer actief

Nee, ziekte en dood zijn (gelukkig) niet te plannen. :ugh:
Maar een hond? Je moet dan wel 15 jaar vooruit plannen, dus als je 18-20 jaar bent moet je dus wel gaan denken over eventuele partners en kinderen........ toch? :oeps:

Ach het is eigenlijk een discussie zonder eind, zoveel mensen, zoveel honden, zoveel verschillende meningen :cool2:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

mosquito1980 schreef:Nee, ziekte en dood zijn (gelukkig) niet te plannen. :ugh:
Maar een hond? Je moet dan wel 15 jaar vooruit plannen, dus als je 18-20 jaar bent moet je dus wel gaan denken over eventuele partners en kinderen........ toch? :oeps:

Ach het is eigenlijk een discussie zonder eind, zoveel mensen, zoveel honden, zoveel verschillende meningen :cool2:
en toch he, toch, een van mijn geweldigste pup eigenaren is een jong stel, eerste hond, gelijk een mechelse herder en wel de sport in, dat wel, inmiddels moeder van een kleine meid van nu een half jaar ongeveer, gaat super samen met de nu 2,5 jaar oude hond
mosquito1980
Zeer actief

crutz schreef:

en toch he, toch, een van mijn geweldigste pup eigenaren is een jong stel, eerste hond, gelijk een mechelse herder en wel de sport in, dat wel, inmiddels moeder van een kleine meid van nu een half jaar ongeveer, gaat super samen met de nu 2,5 jaar oude hond
Super, :ok:
Ik had in Zuid Afrika een niet zo makkelijke hond en een 8 jarige zoon. Ging prima, ik zorgde er altijd voor dat zoon lief NOOIT alleen met de hond was. De hond heeft nooit iets geprobeerd bij hem :ok:
Je hebt een kind en een hond en daar moet je 150% verantwoording voor nemen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

mosquito1980 schreef:
crutz schreef:

Super, :ok:
Ik had in Zuid Afrika een niet zo makkelijke hond en een 8 jarige zoon. Ging prima, ik zorgde er altijd voor dat zoon lief NOOIT alleen met de hond was. De hond heeft nooit iets geprobeerd bij hem :ok:
Je hebt een kind en een hond en daar moet je 150% verantwoording voor nemen.
das waar ja, zij laten ze ook nooit alleen samen, wel is hij vanaf het begin erg beschermend en betrokken bij de kleine en dat weten ze ook en handelen ze naar. Zo was er bv thuis geen kraamvisite maar hadden ze een kraamfeest waar alle vrienden en familie welkom was, op locatie dus relaxter voor de hond met alle veranderingen die er al waren. De babyfoon is ook echt zijn ding, als hij maar half haar hoort waarschuwt hij de baas al ;)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”