Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

los werken in de buurt van anderen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

los werken in de buurt van anderen

Ongelezen bericht door veertje »

Tess vindt andere honden en mensen heel leuk, heeeel leuk. Nou ben ik daar in heel veel opzichten best blij mee, alleen werkt het een beetje tegen als we gaan trainen. Aan de lijn is dat niet zo'n probleem, want dan weet ze best dat ze niks kan. Los is het een ander verhaal. We doen dus al een kleine 2 maanden hoopers en daar had ze al vrij snel uitgevonden dat je ook heel lekker kon rennen op dat veld en als een andere hond dan mee gaat rennen is het natuurlijk nog leuker. Zo niet, dan vermaakt ze zichzelf ook wel :oeps:
Nou was dat voorheen het geval na zo'n 3 kwartier en dan was het omdat ze moe was. Maar gisteren was ze puber eerste klas, als ik behang had had ik haar er achter geplakt :boos: Netjes blijven zitten aan de start (dat kan ze heel goed, laten we positief blijven :engel: ), ik zeg 'go', ze rent, één hoop, tweede hoop en met de bocht mee zo in een spurt naar de andere kant van het veld waar een andere hond traint. Die stabij was ook niet vies van een spelletje, dus samen heerlijk rondjes rennen :hmmm:
Daarna extra opgelet dat we niet tegelijk met de andere lolbroeken gingen starten, maar dan zag ze de trainster, of een hond naast het veld (achter hek). Daar werd ze gewoon door genegeerd, maar ze bleef zo'n beetje iedere oefening aan het rennen en springen voor een reactie van mensen/honden.

Ik wil er heel graag op vertrouwen dat dit een fase is, lekker puberen afwisselen met netjes werken. Maar toch ben ik ook een beetje bang dat als ik dit laat gaan, het erin gaat slijten en het nog wel even duurt voor het er weer uit is.

Ik heb haar nu aan het eind van de les (voor haar eind van de les) even aan de lijn rondom tonnen gestuurd, om goed af te sluiten. Maar hoopers aan de lijn is lastig, dan gooit ze bij bochten die dingen om en schrikt daar dan van. Een korthouder er aan had ik ook, maar dat is dan weer zo kort, dat je er eigenlijk niks aan hebt. Speeltjes vindt ze niet interessant en voer is leuk, maar gek doen is leuker :wink:

Iemand die tips heeft? Tips om speeltjes interessanter te maken zijn ook welkom, want ik denk dat dat al wat kan helpen. Ze is dol op spelen, maar heeft een concentratie van niks. Dus bij het minste of geringste is ze het spel weer vergeten.
Ze is nu 8 maanden, heerlijke leeftijd :engel:
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: los werken in de buurt van anderen

Ongelezen bericht door Hippo »

Op het moment vindt ze hoopers dus minder leuk dan spelen/ aandacht van andere mensen/honden. Ik ga mijn hond halen als hij/zij er vandoor gaat, dan nog een keer proberen. Gaan ze er weer van tussen? Dan haal ik ze op (waarbij ze feilloos door hebben dat ik not amused ben :engel: ) en gaan ze in de auto, dág het is graag of niet.

Wat je kan doen is van dat pistegaas (dat oranje) kopen en daar je hoopers mee afzetten zodat ze geen mogelijkheid heeft om te ontsnappen en dan voorlopig zo trainen. Anders zou ik het zelf voorlopig voor gezien houden. Als er iets vervelend is, is het ergeren aan iets dat voor beide leuk zou moeten zijn :wink:.
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Hippo schreef:Op het moment vindt ze hoopers dus minder leuk dan spelen/ aandacht van andere mensen/honden. Ik ga mijn hond halen als hij/zij er vandoor gaat, dan nog een keer proberen. Gaan ze er weer van tussen? Dan haal ik ze op (waarbij ze feilloos door hebben dat ik not amused ben :engel: ) en gaan ze in de auto, dág het is graag of niet.
Zoiets denk ik.
Juno heeft 1 les durven etteren in de agility :engel:
op aanraden van de instructeur haar aan het hek gebonden met mijn rug naar haar toe en gewoon verder gegaan met de les, na paar minuten opgehaald een opnieuw geprobeerd en ineens kon ze wel normaal trainen.

Shelly heeft er ook een handje van gehad om mij te negeren tijdens de obedience (nog steeds af en toe :roll: ). Die mag dan even bij de instructrice afkoelen (want die vind ze wat eng en die kan retegoed negeren en jou even als handtas behandelen :mrgreen: ) terwijl ik Juno even pak. Daarna kan ook zij een stuk beter luisteren want anders heeft je zus alle lol.

Het niet luisteren en stieren levert nu leuke dingen op (logisch want je wilt je les ook gewoon kunnen doen), maar zij gaat ervandoor en mag daarna doen wat zij wilt en dat blijft zich herhalen want jij blijft haar losdoen en dan herhaalt het riedeltje zich weer.
Ga desnoods met Finn domme simpele dingen doen terwijl Tess genegeerd wordt, maar jullie wel bezig kan zien, hier helpt het bij iets minder gemotiveerde honden ook best goed om iets heel simpels heel enthousiast met de ander te gaan doen :wink: )
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Ik heb geen advies helaas, maar...

Zooó herkenbaar! Het is alsof je Jip omschrijft. Het verschil tussen onze situaties is dat de andere honden bij ons op het veld daar echt geen zin hadden. Daar voelde ik mij heel vervelend bij en ik ben daarom gestopt met Hoopers. Eigenlijk heb ik sindsdien alleen nog maar trainingen gedaan waarbij een lange lijn gebruikt kon worden. En dan ging het prima, mits de afstand tot de andere honden voldoende groot bleef.

Het allerliefst zou ik in groepsverband jachttraining met Jip willen doen. Maar dat kan op dit moment nog niet. Daarom ben ik in december gestart met jachttraining in privélessen waarbij de focus echt ligt op het samenwerken, aandacht voor mij en niet wegrennen ;) Dat had ik veel eerder moeten doen. Jip is nu 22 maanden en ik zie vooruitgang. Maar we zijn er nog lang niet. Ik hoop dat het bij jullie wat sneller en gemakkelijker gaat!
veertje
Zeer actief

Het stuk waar de anderen trainen is deels afgezet om ontsnappen minder aantrekkelijk te maken. Alleen is één kant open, wat ze dus best snel door hebben..

Ik was ook al aan het denken om het gewoon af te breken, jammer dan, volgende week weer een poging. Maar ik ben best gevoelig, te gevoelig, voor als mensen zeggen het gewoon nog eens te proberen. Moet dan wat vaker naar mijn eigen idee luisteren, maar dat doe ik dan te weinig.

Ik moet wel zeggen, het was nu één les waarin het zo erg was en dat was na 2 weken kerstvakantie. Dus of het volgende week weer zo gaat is nog af te wachten. Hiervoor ging het meestal gewoon netjes, met een enkele ontsnapping.

Finn is altijd mee, dus die kan ik dan wel pakken. Vindt hij ook niet erg denk ik :wink:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Ik zou niet helemaal weggaan, maar haar een tijdje in de auto laten wachten als ze zo doet. Dan heb je meerdere momenten om het te proberen. Dus wel afbreken, maar niet echt vertrekken.
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Geen tips maar wel een goede ervaring. Het eerste jaar trainen heb ik zo vaak met tranen van frustratie op het veld gestaan. Stond ik daar met mijn zogenaamd baasgerichte hond... die geen seconde aandacht voor mij had.

Tijdens onze eerste groepswandeling heb ik Skye helemaal niet gezien. Wij bestonden niet meer. Iemand zei toen tegen me, als hij 2 wordt gaat het allemaal over. Blijven trainen en het komt goed.

Vanochtend heb ik toevallig ook hoopers gedaan. Hij kan nu de hele les los blijven. Loopt los mee, we doen ons ding, lopen terug. Hij gaat op zijn kleedje liggen en kan gewoon los blijven als de andere aan de beurt zijn.
Er ging een hond even een paar ere-rondjes rennen. Dan pak ik hem wel even met 1 vinger aan zijn tuig voor de zekerheid.

Je hebt er niets aan, maar met ons is het ook goed gekomen dus dat zal met jullie vast ook wel :engel:
veertje
Zeer actief

Heavy schreef:Piepspeeltje? Goed laten rennen voor je daarheen gaat ?
Nee, piepspeeltje haalt niks uit. Ze heeft inmiddels een heel scala aan speeltjes en ik heb ook Finn's speeltje ingezet gisteren (die rammelt) en waar ze die normaal uit een tas jat als ze de kans krijgt, was hij nu totaal niet interessant.
Laten rennen wil ik wel doen, maar is helaas praktisch wat lastiger. De training begint om 19:00u en het is bijna een half uur rijden. Dan moet ik daarvoor nog gegeten hebben en de honden gelopen, maar vanwege het donker kan ze niet los (heb geen veld in de buurt waar dat kan). Los rennen doet ze dan tussen de middag. Waarbij ze gisteren overigens heel braaf en zelfs relaxt was. Dat racen haalde ze in de avond dus in :LOL:

@*Skye*: haha nou precies, heb je een baasgerichte hond en zelfs een terughoudend ras naar vreemden, en dan is niks leuker dan die vreemde mensen :LOL: Ik heb er vertrouwen in dat het wel beter wordt, maar wil het niet te lang laten gebeuren zo. Daar betaal ik geen cursusgeld voor :tongue:
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Haha nee erg herkenbaar. Snap ook idd dat je daar niet voor betaald. Ik ben een tijdje helemaal gestopt met trainen. En daarna ben ik gaan trainen bij een hondenschool waar maar 1 groep op het veld staat. Ik weet zeker dat ik nu zonder problemen kan trainen al staan er 4 groepen op 1 veld, maar heb wel besloten altijd nog maar bij kleinere hondenscholen te trainen. Dat vind ik zelf ook veel fijner en snap best dat het niet voor alle honden de ideale situatie is om meerdere groepen op 1 veld te hebben.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

*Skye* schreef:Geen tips maar wel een goede ervaring. Het eerste jaar trainen heb ik zo vaak met tranen van frustratie op het veld gestaan. Stond ik daar met mijn zogenaamd baasgerichte hond... die geen seconde aandacht voor mij had.

Tijdens onze eerste groepswandeling heb ik Skye helemaal niet gezien. Wij bestonden niet meer. Iemand zei toen tegen me, als hij 2 wordt gaat het allemaal over. Blijven trainen en het komt goed.

Vanochtend heb ik toevallig ook hoopers gedaan. Hij kan nu de hele les los blijven. Loopt los mee, we doen ons ding, lopen terug. Hij gaat op zijn kleedje liggen en kan gewoon los blijven als de andere aan de beurt zijn.
Er ging een hond even een paar ere-rondjes rennen. Dan pak ik hem wel even met 1 vinger aan zijn tuig voor de zekerheid.

Je hebt er niets aan, maar met ons is het ook goed gekomen dus dat zal met jullie vast ook wel :engel:
ja dit :LOL:

Fred deed ere-rondjes op het veld (wel met jachttraining, hoopers doen we niet). Inclusief andere honden treiteren. We hebben heel wat stapjes teruggezet. Samen trainen, niet in een groep en rustig aan doen.
En verrek.... meestal (jaja, meestal) gaat het tegenwoordig goed.
Laatst gewijzigd door Barkley op 11 jan 2018 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Het is een fase.
Het is een fase.
Het is een fase.

:engel:
veertje
Zeer actief

Boutje schreef:Zeer herkenbaar. Ik geef de lessen agility beginners en heb regelmatig renhondjes in de klas.
90% gaat voorbij eens ze het spelletje door hebben en dat leuker vinden dan rennen.

Wat ik ze laat doen (beetje afhankelijk van de hond)
-ofwel oefenen op de blijf, die ook heel vaak belonen met een sjor-spel ofwel houd ik de hond vast tot de baas "go" zegt en die mag dat pas zeggen als de aandahct van de hond op het te nemen toestel gericht is
-speeltje wat piept en beweegt en vaak met een lijn er aan vast, als je dan gooit, beweegt met korte rukjes aan de lijn en de hond pakt het kan je hem aan het speeltje naar binnen hengelen, even goed samen mee spelen en dan aanlijnen
-geen 2 rennertjes samen los
-bij 1 extreme hond stuur ik de andren van het plein af als hij moet werken, nu kunnen er ondertussen 3 rustige honden wel op het plein, dit heeft wel enkele maanden geduurd
-bij een andere niet zo speel gerichte hond: pennezakje met snoepjes in en touw er aan vast, daar mee gooien en altijd enkel en alleen snoep uit dat zakje geven, na een maandje nu speelt en sjort hij aan dat zakje.
-ik probeer zelf tussen de hond in kwestie en hetgeen naar waar ik vermoed dat hij naar toe wil rennen te staan. Gaat hij dan rennen dan blokkeer ik hem en roep met harde stem neen, foei of zo, of stamp even op de grond (hangt er ook alweer van af welke hond), ondertussen laat ik de baas vrolijk roepen en speeltje klaar houden, meestal rennen ze dan terug naar d ebaas die mag "troosten" en spelen er mee (behalve 1 bepaalde kelpie die dan netjes voor me komt zitten en met mij iets wil doen onnozel beest)
-voor elke oefening enkele keren terug gaan en de blijf belonen (niet volgens een vast schema), bij honden die ondertussen wel meestal kunnen werken en een baldadige dag hebben vangen, aanlijnen en time-out langs de kant, eve negeren, meestal werken ze er na weer wel
-algemene regel: geen aandacht voor de baas of niet gaan zitten aan de start is niet los. Dan maar een andere hond eerst en dan opnieuw proberen
-voor sommige jonge honden is een uur les te lang, di elaat ik dan vreoger stoppen als ik merk dat het telkens tegen het eidne van de les fout gaat
-anderen moeten wat afgereageerd zijn voor ze kunnen werken (waaronder mijn eigen Poppy) dus die mag eerst even samen rennen en spelen met nog wat honden
-1 hond die ik nu in het groepje heb gaat lopen bij te veel druk, mits "voorzichtig" trainen en eerder vragen dan zeggen werkt hij wel gewoon goed.

Er is dus geen pasklare oplossing, maar ik vind dit wel typisch jonge honden gedrag hoor. Zorg gewoon dat de oefeningen die je doet 90% van de tijd goed gaan (desnoods doe je maar 1 hindernis en beloon je die al) en dan gaat hij het spelletje vanzelf wel leuk genoeg vinden om er voor te kiezen het te doen liever dan gaan rennen en gek doen.

Dankje!

Dit is zo ongeveer hoe ik het voor ogen heb, maar de uitwerking is anders zeg maar :engel: Aan de start zitten en blijven doet ze heel goed en inderdaad af en toe terug om dat te belonen doe ik ook. Het spelen is dus echt een ding, dat is helemaal niet interessant genoeg. Uit frustratie ging ze gisteren in de lijn hangen om te sjorren, dan bied ik een speeltje aan om daar aan te hangen en dat is dan stom :hmmm:
In stukjes hakken heb ik gisteren even kort gedaan, maar ja dan toch weer die valkuil van 'probeer het nu nog één keer helemaal' terwijl ik eigenlijk weet dat dat niet slim is en het dan toch doen omdat het gevraagd wordt.

Maar de tips zijn wel fijn, nog wat extra dingen om te proberen. Ik ga eens aan de slag met het zakje voer aan een touw. Heb haar wel een lotusbal aangeleerd, maar dat is los en als ze nu dat ding heeft gaat ze er mee rennen, dus schiet het alsnog het doel voorbij.
Ik heb ook even geïnformeerd naar een korte puppy vervolgcursus om weer eens een groepsles proberen waar loslopen niet het hoofdonderdeel is :wink:

@Soooof: het is een mantra die dagelijks door mijn hoofd gaat :LOL:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ah 8 maand, zo jong! Op die leeftijd was met Mayke los-werken er ook niet bij.
En wat was ik jaloers op de honden die tussen de beurten door bij behendigheid hun hond gewoon los naast hun hadden staan.

Die lolbroek en sjaak-afhaak van mij is inmiddels doodeenvoudig te motiveren voor een leuk spelletje en werkt betrouwbaar los. Geen tips, behalve - houd plezier en frustreer je niet en ik zou er maar op vertrouwen dat het gewoon een fase is. Over een jaar hangt de vlag er heel anders bij.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Probeer haar toch te leren spelen. Desnoods eens bij een wedstrijd de grens zoeken met welke afstand ze wel wil spelen :)
Verder sluit ik me bij boutje aan :)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Je mag geen eens wedstrijden lopen met zo’n jonge hond. Gelukkig! Maar een drukke Agility wedstrijd is wel een mooie gelegenheid om te oefenen op aandacht voor jou. Het gaat immers uren door dus alle tijd km te kijken op welke afstand ze het aan kan wel te spelen :)
veertje
Zeer actief

Machie schreef:Probeer haar toch te leren spelen. Desnoods eens bij een wedstrijd de grens zoeken met welke afstand ze wel wil spelen :)
Verder sluit ik me bij boutje aan :)
In huis is spelen al lastig :wink: Ze speelt wel, fanatiek kan ze ook zijn, maar er hoeft maar iets te zijn of ze is afgeleid. En ze wil ergens anders ook best even spelen, maar vaak maar kort en opnieuw gaan spelen is dan ook lastig.

@Cleva: oh voorlopig zijn we nog geen wedstrijden aan het doen hoor. Zover zijn we nog lang niet en bovendien moet ze dan 15 maanden zijn :wink:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Vindt ze rennen met jou ook leuk? Als dat zo is, zou je dat als beloning in kunnen zetten. Ik heb ook een hond gehad die speeltjes niet interessant vond, maar samen rennen (pak me dan als je kan), vond ze geweldig. Je kunt ook voertjes gooien (als dat kan met de andere honden in de groep), dat is vaak ook meer belonend dan gewoon uit de hand geven.
Daarnaast zou ik zoveel mogelijk proberen haar niet meer de kans te geven zelf ererondjes te gaan rennen, want dat is natuurlijk hartstikke zelfbelonend. Desnoods maar even opnieuw beginnen met een of twee hoops of een ton en dan meteen belonen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Heel herkenbaar. Het lijkt wel of je onze groenendaeler beschrijft. Alles is een feestje op die leeftijd. Alles is interessant en inderdaad heeft het ook met het concentratievermogen te maken.
Bij onze groenendaeler merk ik dat als haar koppie te vol gaat zitten, dat ze dan dat soort fratsen uithaalt. Nu is ze 3,5 jaar en nu pas begint het goed te gaan. Vind ook wel dat het ras heel laat volwassen is. Soms hebben ze wat meer tijd nodig dan andere rassen hihi

Maar wat al gezegd is : het is een fase en het gaat over.

Ik heb wel erg geoefend op het commando "hier" aan lange lijn (10 meter). Tot in den treure.... dat heeft wel goed geholpen. Als ze dan nog eens een poging waagt, dan roep ik hier en dan komt ze wel naar mij. Oké, dan moet het parcours wel weer opnieuw beginnen, maar ze gaat niet naar de hond of trainster. Meestal merk ik ook dat dan de focus op de hoopers er weer is.

Dus laat je niet gek maken door zo'n puber.... het komt goed
Laatst gewijzigd door Charlie op 12 jan 2018 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Charlie

Afbeelding
Soooof
Zeer actief

Overigens zou ik misschien toch kijken of je op de een of andere manier haar voor de les al eventjes kunt laten uitrazen. Ik hoef met Rex niet op de hondenschool aan te komen als ie niet eerst, al is het maar eventjes, heeft mogen rennen en dwaas doen in het bos. Hij is nu 15 maanden. Hij is gewoon één bonk energie en als ik dat vooraf al een klein beetje eruit kan laten heb ik in de lessen een prima hond aan hem. Als dat niet zo is, want ja, soms kan het gewoon niet anders, vindt ie het veel moeilijker zich te concentreren en is ie veel sneller afgeleid.
Soooof
Zeer actief

veertje schreef:Laten rennen wil ik wel doen, maar is helaas praktisch wat lastiger. De training begint om 19:00u en het is bijna een half uur rijden. Dan moet ik daarvoor nog gegeten hebben en de honden gelopen, maar vanwege het donker kan ze niet los (heb geen veld in de buurt waar dat kan).
En tussen jou en de hondenschool in? Ik rijd ook met Rex naar school en ergens halverwege is een veld waar hij los kan. Ik stop dan daar, we rennen (uh, hij rent) een half uurtje, en we gaan door naar school. Maar goed, dat moet qua tijd wel ook kunnen natuurlijk.
veertje
Zeer actief

Belle schreef:Vindt ze rennen met jou ook leuk? Als dat zo is, zou je dat als beloning in kunnen zetten. Ik heb ook een hond gehad die speeltjes niet interessant vond, maar samen rennen (pak me dan als je kan), vond ze geweldig. Je kunt ook voertjes gooien (als dat kan met de andere honden in de groep), dat is vaak ook meer belonend dan gewoon uit de hand geven.
Daarnaast zou ik zoveel mogelijk proberen haar niet meer de kans te geven zelf ererondjes te gaan rennen, want dat is natuurlijk hartstikke zelfbelonend. Desnoods maar even opnieuw beginnen met een of twee hoops of een ton en dan meteen belonen.

We rennen wel eens een stukje, als ik met haar het 'starten' oefen. Dat vindt ze wel leuk, maar het is wel een belg die graag haar bek gebruikt en als ik zie hoe dat op wedstrijden gaat met sommige Belgen, wakker ik dat liever niet te veel aan :oeps:
Maar ik ga wel eens proberen met rennen en een 'prooi' meeslepen of trektouw vasthouden. Kijken wat dat doet.

@Charlie: Grappig, ik vind ze juist helemaal niet zo laat volwassen :tongue: En het zal ook wel goed komen, alleen soms twijfel ik te veel :Q:

@Heavy: Ja best wel een blij ei haha. Ze rent graag hard en veel. Als we andere honden tegenkomen wil ze er wel heen, maar stormt niet blindelings door tot ze neus aan neus staat. Meestal blijft ze van een afstandje kijken en beslist of ze het veilig acht :wink: Ze moet eerst even kennismaken voor ze gaat spelen.

@Soooof: De mogelijkheden tot (veilig) loslopen zijn hier best beperkt en zeker nu in het donker, is het helemaal lastig. Ik loop dan vooraf met haar aan de flex, zodat ze toch wat ruimte heeft om gek te doen, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde.
Het is ook zeker wel een deel van het probleem, dus ik was al diep aan het nadenken welke opties ik heb. Ik hoop maar dat het snel licht is :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”