Omdat er onder het filmpje staat dat overal in Nederland aanlijnplicht is tenzij anders aangegeven, is dat waar?Rebble schreef:Ik heb net even die tekst onder het filmpje gelezen en daar staat in dat in Nederland aanlijnplicht is tenzij anders is aangegeven, daar maak ik uit op dat ze niet in losloopgebied liep. Zeker weet ik dat natuurlijk niet en eigenlijk maakt het ook niet uit. Ik heb het ook wel eens in een losloopgebied gevraagd of mensen hun hond aan wilden lijnen, dat waren mensen die daar elke dag liepen met hun honden en elke keer dat ik ze tegenkwam (niet vaak, ik liep daar weinig) gingen patsen bij Izzy. Ik kreeg toen ook te horen dat het losloopgebied was en dat ze dat niet hoefden te doen. Tot het een keer echt mis ging. Als je ze daar ziet is er al geen ontkomen meer aan. Ik ben pisnijdig geworden maar de Izzy had al gaten en denk maar niet dat dat ze boeide, losloopgebied tenslotte![]()
Ik vind de mevrouw met het witte hondje ook de aso in dit verhaal. En ik snap ergens wel dat die vrouw met de aangelijnde hond met een body cam (want ik denk dat dat het is) loopt, camera aan zodra je denkt dat het mis kan gaan om te voorkomen dat jij je hond kwijt raakt. Aan de andere kant zou ik, als ik een HR hond zou hebben, de kans op schade bij een andere hond zo klein mogelijk willen maken, ook als hij schade maakt buiten mijn schuld, en hem een muilkorf om doen.
BRONIn het buitengebied mogen honden vaak wel los, behalve op plaatsen die door de gemeente zijn aangewezen. Vaak tref je bij die gebieden een bord waarop staat dat je je hond moet aanlijnen, denk bijvoorbeeld aan de borden bij de ingang van een natuurgebied.
Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat het hier dus WEL losloopgebied is, enkel dat we dat simpelweg niet weten met dit korte filmpje.
Ik vind allebei de eigenaren ontzettend dom in dit filmpje. En het kan me eigenlijk niet schelen of je daar wel of niet los mag: Als je ziet dat een andere hond aangelijnd is, is het gewoon fatsoenlijk om jouw hond daarbij weg te houden. Als je weet dat je hond zo over de zeik gaat wanneer hij wordt benaderd door een andere hond, dan voorkom je zo veel mogelijk dat dit gebeurd. En wat voor nut heeft het om dit te filmen? Als jouw hond een andere hond verwondt/doodt, ben jij fout. Ook als de andere eigenaar zijn hond niet bij zich heeft gehouden waar dat wel moet. Waarom zou je in vredesnaam dat risico willen nemen? En waarom zou je in vredesnaam je hond naar een hond laten lopen die zo op de jouwe reageert? Want onder dat filmpje staat wel dat de HR hond niet op het witte hondje reageert, maar het weinige wat we van die hond zien, vind ik er nou ook niet echt als vriendelijk gedrag uitzien. Volgens mij was die hond ook al aardig aan het fixeren, en toen het witte hondje dichtbij was, wilde hij er ook op af.