Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herkenbaar???

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Herkenbaar???

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Rebble schreef:Ik heb net even die tekst onder het filmpje gelezen en daar staat in dat in Nederland aanlijnplicht is tenzij anders is aangegeven, daar maak ik uit op dat ze niet in losloopgebied liep. Zeker weet ik dat natuurlijk niet en eigenlijk maakt het ook niet uit. Ik heb het ook wel eens in een losloopgebied gevraagd of mensen hun hond aan wilden lijnen, dat waren mensen die daar elke dag liepen met hun honden en elke keer dat ik ze tegenkwam (niet vaak, ik liep daar weinig) gingen patsen bij Izzy. Ik kreeg toen ook te horen dat het losloopgebied was en dat ze dat niet hoefden te doen. Tot het een keer echt mis ging. Als je ze daar ziet is er al geen ontkomen meer aan. Ik ben pisnijdig geworden maar de Izzy had al gaten en denk maar niet dat dat ze boeide, losloopgebied tenslotte :piew:

Ik vind de mevrouw met het witte hondje ook de aso in dit verhaal. En ik snap ergens wel dat die vrouw met de aangelijnde hond met een body cam (want ik denk dat dat het is) loopt, camera aan zodra je denkt dat het mis kan gaan om te voorkomen dat jij je hond kwijt raakt. Aan de andere kant zou ik, als ik een HR hond zou hebben, de kans op schade bij een andere hond zo klein mogelijk willen maken, ook als hij schade maakt buiten mijn schuld, en hem een muilkorf om doen.
Omdat er onder het filmpje staat dat overal in Nederland aanlijnplicht is tenzij anders aangegeven, is dat waar?
In het buitengebied mogen honden vaak wel los, behalve op plaatsen die door de gemeente zijn aangewezen. Vaak tref je bij die gebieden een bord waarop staat dat je je hond moet aanlijnen, denk bijvoorbeeld aan de borden bij de ingang van een natuurgebied.
BRON

Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat het hier dus WEL losloopgebied is, enkel dat we dat simpelweg niet weten met dit korte filmpje. :U:

Ik vind allebei de eigenaren ontzettend dom in dit filmpje. En het kan me eigenlijk niet schelen of je daar wel of niet los mag: Als je ziet dat een andere hond aangelijnd is, is het gewoon fatsoenlijk om jouw hond daarbij weg te houden. Als je weet dat je hond zo over de zeik gaat wanneer hij wordt benaderd door een andere hond, dan voorkom je zo veel mogelijk dat dit gebeurd. En wat voor nut heeft het om dit te filmen? Als jouw hond een andere hond verwondt/doodt, ben jij fout. Ook als de andere eigenaar zijn hond niet bij zich heeft gehouden waar dat wel moet. Waarom zou je in vredesnaam dat risico willen nemen? En waarom zou je in vredesnaam je hond naar een hond laten lopen die zo op de jouwe reageert? Want onder dat filmpje staat wel dat de HR hond niet op het witte hondje reageert, maar het weinige wat we van die hond zien, vind ik er nou ook niet echt als vriendelijk gedrag uitzien. Volgens mij was die hond ook al aardig aan het fixeren, en toen het witte hondje dichtbij was, wilde hij er ook op af.
stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

Nanna schreef:Het is gewoon een beetje vervelende gelijkhalerij met d'r demonstratieve geroep. Kijk mij eens zielig zijn met mijn zelf aangeschafte HR hond waar niemand rekening mee wil houden. Boehoe.
Pas je aan aan je hond en ga ergens lopen waar je geen mens tegenkomt. Ook voor je hond veel fijner :ok:
Kom op zeg! met je "ga ergens lopen waar je geen mens tegenkomt"
Jullie leggen steeds de nadruk op de HR hond terwijl de dame met het witte hondje zich ronduit onbeschoft gedraagt!
Is het aanlijnen van het witte mormel nou echt teveel gevraagd?
We leven in een klein land vol met honden en hun baasjes en als we nu gewoon allemaal een beetje rekening houden met elkaar is er niets aan de hand.
stoffeltje
Zeer actief

Maar je kan en mag niet van iemand verwachten dat ie dan maar op zoek gaat naar een plek waar je niemand tegenkomt omdat anderen zich niet weten te gedragen
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

stoffeltje schreef:
Nanna schreef:Het is gewoon een beetje vervelende gelijkhalerij met d'r demonstratieve geroep. Kijk mij eens zielig zijn met mijn zelf aangeschafte HR hond waar niemand rekening mee wil houden. Boehoe.
Pas je aan aan je hond en ga ergens lopen waar je geen mens tegenkomt. Ook voor je hond veel fijner :ok:
Jullie leggen steeds de nadruk op de HR hond terwijl de dame met het witte hondje zich ronduit onbeschoft gedraagt!
We leven in een klein land vol met honden en hun baasjes en als we nu gewoon allemaal een beetje rekening houden met elkaar is er niets aan de hand.
Eerlijk gezegd vind ik de vraag om aan te lijnen als je daar loopt met een hond die gewoon rustig meeloopt wel veel gevraagd ja. Ik zou het wel doen hoor dat aanlijnen, ook om problemen te voorkomen. Maar dat geroep van verre, dat afdwingende rekening houden met het probleem van een ander, en nog een probleem waar de ander bewust voor gekozen heeft ook, dat ergert me. Ik zou het niet eens verstaan op die afstand denk ik.

Ik ging ook met een minder vriendelijke hond naar een losloopgebied, Maar dat was ook omdat hij daar best los kon lopen want hij luisterde erg goed. Ik ging dan echt niet roepen of anderen hun hond wilden aanlijnen maar nam dan gewoon een andere route. Desnoods dwars door de struiken. En dat is me ruim 14 jaar zonder ongelukken op dagelijkse basis gelukt. Zonder anderen iets af te dwingen of lastig te vallen.
Zoek gewoon met een aangelijnde hond die blijkbaar geen contact mag/kan hebben met andere honden een andere leuke plek op of zorg dat je hem heel goed onder controle hebt.

Dat witte hondje gedraagt zich voordat zij begint te roepen en de hond begint te fixeren namelijk heel normaal. Maar als je zo roepend midden op een pad blijft staan waar die mensen langs lopen dan lok je dit zelf toch ook een beetje uit.

Gisteren ging ik met Jack en Shira naar een losloopgebied hier in de buurt. Ik kwam de hoek om, ze mochten daar al los, stond daar een man met zo'n xxxl geval aan de lijn. Welliswaar met muilkorf. Ik was blij dat ik Jack nog aan de lijn had want terugroepen lukt bij hem niet altijd. Shira loopt gewoon door als ik het zeg. Maar ik begrijp dus werkelijk niet waarom iemand met blijkbaar een probleem met andere loslopende honden dit op gaat zoeken.

En ja ik vind het ook stom dat die mw met dat witte hondje haar hond niet meer in bescherming neemt.
Laatst gewijzigd door Jackira op 15 nov 2017 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

voor een half uurtje terug kom ik met Lana uit het natuurgebied, net een onbewoond eiland en lekker overzichtelijk, kan ze lekker los racen, op ruime afstand voor de bewoonde wereld lijn ik haar dan weer aan,
nu zag ik in de verder op een mevr aankomen met haar spaniel, keurig aan de lijn, op de straat elkaar keurig de ruimte gegeven, zij aan 1 kant van de weg en ik met een stijgerend en bokkende hond aan de andere kant, elkaar vriendelijk goedendag gezegd,
ik ga richting huis en zij gaat lekker het natuurgebied in, en net als ik altijd doe, laat zij haar hond op gepaste afstand los,
dus zo kan het ook, gewoon een beetje rekening met elkaar houden, niets te veel gevraagd toch.
GoldenGizmo
Zeer actief

stoffeltje schreef:Maar je kan en mag niet van iemand verwachten dat ie dan maar op zoek gaat naar een plek waar je niemand tegenkomt omdat anderen zich niet weten te gedragen
Maar je mag wel van iemand verwachten dat die persoon het beste voor zijn hond doet. Een hond die zo veel problemen heeft met een andere hond die misschien komt buurten, moet je niet willen blootstellen aan buurtende honden. Ook al heb jij gelijk en mag die andere hond daar helemaal niet loslopen. Het geeft alleen maar spanning voor jezelf, en erger: voor je eigen hond. En dat geldt niet alleen voor HR honden. Hier in het dorp woont een xherder die niet goed met andere honden kon. Toen zowel wij als die eigenaren dat nog niet wisten (jonge asielhond, en de eerste weken ging het goed), is het eens tot vechten gekomen tussen die hond en Gizmo. Gizmo moet die hond nog steeds niet, dus als we die zien lopen, lopen wij een andere kant uit. Als zij ons zien lopen wanneer ze net de poort uitgaan (de snelste weg om buiten de bebouwde kom te gaan lopen, loopt langs hun huis), gaan ze even terug de tuin in tot wij weg zijn. En ik zie ze regelmatig met de hond in de auto naar een hele rustige plek een eind buitenaf rijden zodat die hond lekker kan rennen en met de baas kan spelen.

Je mag van een ander altijd verwachten dat ze zich aan de regels houden, maar je moet er ook altijd op anticiperen dat ze dat niet doen. Dat doe je in het verkeer toch ook? Ik heb als voetganger voorrang bij een zebrapad, maar ik weet dat niet iedere automobilist mij die voorrang geeft, dus daar anticipeer ik op door niet zomaar zonder te kijken het zebrapad op te stappen. Ik heb als automobilist op een voorrangsweg voorrang op een fietser uit een zijweg. Toch houd ik er rekening mee dat die fietser wellicht mij die voorrang niet geeft. (Ik ben nog nooit aangereden op een zebrapad, ik heb nog nooit een fietser aangereden die voorrang nam zonder het te hebben, en toch ben ik beide situaties al meermaals tegengekomen).
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

GoldenGizmo schreef:
stoffeltje schreef:Maar je kan en mag niet van iemand verwachten dat ie dan maar op zoek gaat naar een plek waar je niemand tegenkomt omdat anderen zich niet weten te gedragen
Maar je mag wel van iemand verwachten dat die persoon het beste voor zijn hond doet. Een hond die zo veel problemen heeft met een andere hond die misschien komt buurten, moet je niet willen blootstellen aan buurtende honden. Ook al heb jij gelijk en mag die andere hond daar helemaal niet loslopen. Het geeft alleen maar spanning voor jezelf, en erger: voor je eigen hond. En dat geldt niet alleen voor HR honden. .
Maar dat geld toch ook voor die dame met dat witte hondje , waarom zou die haar hondje dan wel steeds aan dit soort situaties blootstellen wetende dat dat niet gaat.
Ik denk dat niet enkel HR honden op dit gedrag kunnen reageren en alles boven de 30 centimeter maakt gehakt van een hondje met dit formaat.
Ik zou mijn hondje dus ten alle tijde in bescherming nemen tegen een correctie van welk soort hond dan ook.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Nanna schreef:
Tineke schreef: Maar dat geld toch ook voor die dame met dat witte hondje , waarom zou die haar hondje dan wel steeds aan dit soort situaties blootstellen wetende dat dat niet gaat.
Maar wie zegt dat ze dat weet? We zijn niet allemaal hondenkenners. En wie weet is het een labiel en licht gestoord type, alleen dat autistische doorlopen al...of ze is gewoon doof ;-) Iedereen doet nou net of je alleen maar normale en weldenkende mensen tegenkomt.
Nou dat dove doorlopen doet bij mij het vermoeden rijzen dat ze het wel degelijk weet, dat is namelijk vaak het standaard gedrag wat mensen vertonen als hun hond zich misdraagt.
Blik op oneindig en doorlopen net doen of je het niet ziet.
Afbeelding

dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Totaal niet herkenbaar, als ik een situatie zie die mijn honden niet zouden trekken probeer ik die te ontlopen. Vinden mijn eigen honden ook veel fijner :ok:
Ik zou niet weten waarom ik mijn honden in situaties moet brengen die ze absoluut niet leuk vinden, puur en alleen om mijn punt te maken, want "het zou moeten dat".

En nee, mijn honden zijn echt niet heilig, het blijven wel 2 takketeven :engel: die gerust uitvallen en hun punt maken als hun dat nodig vinden (mag niet, maar soms verzinnen ze ineens iets nieuws).

En ik denk dat niemand de eigenaar van dat witte hondje "goed bezig" vind, maar puntje bij paaltje zijn er heel veel van dat soort baasjes en dan kan je jezelf erover opvreten of de situatie uit de weg gaan en zelf ook een vrolijkere dag hebben. Ik verkies liever het laatste (lukt niet altijd :LOL: )
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Rebble schreef:Ik heb net even die tekst onder het filmpje gelezen en daar staat in dat in Nederland aanlijnplicht is tenzij anders is aangegeven, daar maak ik uit op dat ze niet in losloopgebied liep. Zeker weet ik dat natuurlijk niet en eigenlijk maakt het ook niet uit. Ik heb het ook wel eens in een losloopgebied gevraagd of mensen hun hond aan wilden lijnen, dat waren mensen die daar elke dag liepen met hun honden en elke keer dat ik ze tegenkwam (niet vaak, ik liep daar weinig) gingen patsen bij Izzy. Ik kreeg toen ook te horen dat het losloopgebied was en dat ze dat niet hoefden te doen. Tot het een keer echt mis ging. Als je ze daar ziet is er al geen ontkomen meer aan. Ik ben pisnijdig geworden maar de Izzy had al gaten en denk maar niet dat dat ze boeide, losloopgebied tenslotte :piew:
In Nederland is geen nationaal aanlijnbeleid. Wel staat er in het Model-AVP (wat de meeste gemeentes overnemen, maar geenszins verplicht toe zijn!) dat er binnen de bebouwde kom een aanlijnplicht geldt en buiten de bebouwde kom niet, tenzij anders aangegeven. Idem dito met poep opruimen overigens.

Dus het is helemaal niet zo zeker dat ze niet ergens liep waar de honden los mochten, enkel dat het niet een duidelijk aangegeven losloopgebied is (hoop ik in ieder geval). Indien in die gemeente geen aanlijngebod geldt, mogen de honden namelijk gewoon overal los (tenzij lokaal anders aangegeven).
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crescent »

Ik heb mijlenver met een hondagressieve koningspoedel gewandeld. Echt een terror, die sprong al grommend op alles af. Aan het strand. Met andere honden. Door een drukke stad. In het bos. En nooit heeft een situatie als bovenstaand zich voorgedaan. Die zocht ik namelijk ook niet op ;-)
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Tineke
Zeer actief

Nanna schreef:
Tineke schreef: Nou dat dove doorlopen doet bij mij het vermoeden rijzen dat ze het wel degelijk weet, dat is namelijk vaak het standaard gedrag wat mensen vertonen als hun hond zich misdraagt.
En dan zijn we dus precies waar we wezen moeten ;-)
Als het dan zo veelvoorkomend en standaard gedrag is, waarom zoek je het dan op als je een hond hebt die dat niet trekt. Dat geblèr van mevrouwmevrouwmevrouw gaat je dan ook niet echt helpen.
Nee bij zo'n dove tok helpt niets.
Ik voor mijzelf zou als mijn hond dit soort situaties niet trekt ook niet gaan lopen waar je zeker weet dat dit kan gebeuren , je weet dat de wereld zich niet naar jou voegt dus kan je daar beter rekening mee houden en het je hond aanleren , indien dat kan uiteraard, dat dit soort situaties voorkomen en oefenen op aandacht voor jou.
Maar het is wel de omgekeerde wereld.
En ik vind de redenatie ook soms wat krom , een loslopende kat daar kan van alles mee gebeuren en dan ligt het standaard aan diens eigenaar, ook als die kat in een muil van een hond verdwijnt.
Had je hem maar bij je moeten houden. Iets wat deze mevrouw ook zou moeten doen met haar bijtertje.
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

dre schreef:Totaal niet herkenbaar, als ik een situatie zie die mijn honden niet zouden trekken probeer ik die te ontlopen. Vinden mijn eigen honden ook veel fijner :ok:
Ik zou niet weten waarom ik mijn honden in situaties moet brengen die ze absoluut niet leuk vinden, puur en alleen om mijn punt te maken, want "het zou moeten dat".
Dat heb je niet altijd voor het kiezen , ik ben ook iemand die zaken liever ontloopt maar ik heb toch echt weleens honden bij mij gehad die van mijlenver aan kwamen gerend en in sommige gevallen stande pe erop doken.
Afbeelding

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik woon vlakbij een goedbezocht loslooppark nabij het centrum van de stad. Ikzelf loop daar zelden (alleen als het regent :wink: ) want mijn honden zijn niet zo goed met buurtende honden. Wel loop ik aan de overkant van de singel en zie en hoor al die loslopende honden.

En wat mij vooral opvalt is dat het gros van de mensen gewoon niet zit met akkefietjes zoals op dit filmpje :19: Honden grauwen en snauwen naar elkaar en jagen elkaar op en de eigenaren staan er gezellig bij te praten, eventueel met een aangelijnde hond erbij die kennelijk écht gaten maakt en/of wegloopt.
Waar ik wél over hoor is mensen die met honden lopen die echt schade maken (gemaakt hebben), aangelijnd of niet. Dat zijn 'onopgevoede honden die slachtoffer zijn van kennelijk een slechte baas, een trauma hebben opgelopen of een vechthond zijn'.

Ik heb dus lang geleden opgegeven om mensen te vragen hun mormel bij mijn niet op (leuk) contact gestelde honden weg te houden. Ik vermijd en loop om of blokkeer de hond als deze van ver toch bij ons komt. Het maakt mijn wandeling een stuk relaxter want ik kom niet meer in discussies terecht over 'honden het zelf laten uitzoeken', 'voed je eigen hond op' of 'míjn hond doet niks hoor'.
Laatst gewijzigd door pioenroos op 15 nov 2017 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Tineke schreef:
dre schreef:Totaal niet herkenbaar, als ik een situatie zie die mijn honden niet zouden trekken probeer ik die te ontlopen. Vinden mijn eigen honden ook veel fijner :ok:
Dat heb je niet altijd voor het kiezen , ik ben ook iemand die zaken liever ontloopt maar ik heb toch echt weleens honden bij mij gehad die van mijlenver aan kwamen gerend en in sommige gevallen stande pe erop doken.
Ja, dat klopt, en dat heb ik ook wel eens meegemaakt. Je kunt gewoonweg niet alles voorzien of voorkomen. Maar daar was in het geval van dit filmpje geen sprake van, ze zag de loslopende hond van verre aankomen en had ruim de mogelijkheid om om te draaien bijvoorbeeld.
Tineke
Zeer actief

DeDiana schreef:
Tineke schreef:
Ja, dat klopt, en dat heb ik ook wel eens meegemaakt. Je kunt gewoonweg niet alles voorzien of voorkomen. Maar daar was in het geval van dit filmpje geen sprake van, ze zag de loslopende hond van verre aankomen en had ruim de mogelijkheid om om te draaien bijvoorbeeld.
Dat was in dit geval zeker zo. Omdraaien was beter geweest maar ik denk dat ze een punt wilde maken en wilde laten zien hoe het er soms aan toe gaat :wink:
Afbeelding

GoldenGizmo
Zeer actief

Tineke schreef:
GoldenGizmo schreef:
Maar je mag wel van iemand verwachten dat die persoon het beste voor zijn hond doet. Een hond die zo veel problemen heeft met een andere hond die misschien komt buurten, moet je niet willen blootstellen aan buurtende honden. Ook al heb jij gelijk en mag die andere hond daar helemaal niet loslopen. Het geeft alleen maar spanning voor jezelf, en erger: voor je eigen hond. En dat geldt niet alleen voor HR honden. .
Maar dat geld toch ook voor die dame met dat witte hondje , waarom zou die haar hondje dan wel steeds aan dit soort situaties blootstellen wetende dat dat niet gaat.
Ik denk dat niet enkel HR honden op dit gedrag kunnen reageren en alles boven de 30 centimeter maakt gehakt van een hondje met dit formaat.
Ik zou mijn hondje dus ten alle tijde in bescherming nemen tegen een correctie van welk soort hond dan ook.
Waar zeg ik dat die vrouw met het witte hondje het gelijk aan haar kant heeft? Volgens mij heb ik haar ook al dom genoemd dat ze haar hond zomaar op een andere hond af laat lopen, en dat ze haar hond gewoon bij zich had moeten houden (aanlijnen of onder appèl volgen) zodra dat gevraagd werd of zodra ze zag dat die andere hond aan de lijn zit. Maar je kunt ook gewoon anticiperen op het feit dat er idioten rondlopen die hun hond maar zijn gang laten gaan of die niks over hun hond te zeggen hebben. Als er een hond op mijn hond af komt wat ik niet vertrouw, dan zorg ik er voor dat die niet bij mijn hond komt. Dan ga ik niet rustig op de weg staan wachten en vragen of ze alsjeblieft willen aanlijnen. Als je dat al hebt gevraagd en ze reageren er niet op, kun je ook wel verwachten dat ze dan ook niet gaan doen als ze nog wat dichterbij zijn. Dus dan ben ik zelf al weg met mijn hond, of mijn hond is achter mij en ik zorg dat ik tussen de honden blijf zodat ze niet bij elkaar kunnen komen. Ik ga niet een filmpje lopen maken en op internet zwieren om mijn gelijk te krijgen. Ik kies voor mijn hond en mijzelf, en ik houd van rust, niet van spanning.

Er lopen idioten rond die denken dat hun kleine hondje hartstikke stoer is dat hij grote honden uitkaffert, er lopen idioten rond die denken dat hun hond de liefheid zelve is terwijl die eigenlijk liever elke andere hond een kopje kleiner zou willen maken, er lopen idioten rond die denken dat honden het heel leuk vinden om door een andere hond omvergebeukt te worden of opgejaagd te worden, en nog veel meer idioten. Aan mij de schone taak mijn best te doen om te voorkomen dat mijn hond hieraan wordt blootgesteld.

Ik trek mijn vergelijking met het verkeer nog even door. Iedereen wordt geacht zich aan de verkeersregels te houden. Toch doet niet iedereen dit. Als een fietser voorrang neemt, wil dat niet zeggen dat je er als automobilist maar gewoon overheen mag rijden! Sterker nog, als automobilist ben je aansprakelijk, zelfs als je niet schuldig bent, omdat de fietser een zwakkere weggebruiker is.
In dit geval is de vrouw met het witte hondje de fietser, en de filmende vrouw met de HR hond de automobilist.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

stoffeltje schreef:
Juist door het gedrag van de vrouw met de aangelijnde hond gaat het andere hondje reageren, zo zie ik het althans. Madam zet haar camera aan, gaat stil staan, haar hond begint te fixeren. In de verte komt de mevrouw aanlopen, waarvan ik in eerste instantie niet zie dat haar hondje de focus heeft op de aangelijnde hond.
Ik heb zelf wel andere dingen meegemaakt, en dan riep ik overigens ook of ze de hond bij zich wilden houden en niet op mijn toenmalige herders af wilden laten komen met een bepaald gedrag. Meestal kreeg ik als antwoord "hij luistert toch niet, en heeft gewoon een hekel aan herders!" :19:
Als het kon draaide ik om (maar dan liepen ze alsnog achter me dus dat had geen zin), maar meestal liep ik dan maar door met mijn honden strak aan de lijn en sissend dat ze moesten negeren.. niet altijd even gemakkelijk maar te doen.
Maar in dit geval vind ik de reactie van de mevrouw met de aangelijnde hond gewoon niet handig, uitlokking vind ik het eigenlijk, want haar eigen hond reageert zelf al heel sterk op de naderende hond. En dat stil blijven staan en daardoor juist meer de spanning op je eigen hond creëert en daarbij de naderende hond alert maakt is ook niet handig. (Vaak kun je beter doorlopen en doen alsof je neus bloedt en alert blijven op je eigen hond wat reageren betreft)
De andere vrouw had er slimmer aan gedaan om op tijd op haar eigen hond te reageren, want het hád wel lelijk kunnen aflopen.

Maar hier ben ik het wel met Nanna eens, met honden die niet leuk reageren op andere honden (of ze nou gezellig aankomen of niet) moet je niet op een vrij smal pad gaan lopen waarbij je op je vingers kan natellen dat daar meerdere mensen vaker hun honden uitlaten.
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Domor schreef:
In Nederland is geen nationaal aanlijnbeleid. Wel staat er in het Model-AVP (wat de meeste gemeentes overnemen, maar geenszins verplicht toe zijn!) dat er binnen de bebouwde kom een aanlijnplicht geldt en buiten de bebouwde kom niet, tenzij anders aangegeven. Idem dito met poep opruimen overigens.

Dus het is helemaal niet zo zeker dat ze niet ergens liep waar de honden los mochten, enkel dat het niet een duidelijk aangegeven losloopgebied is (hoop ik in ieder geval). Indien in die gemeente geen aanlijngebod geldt, mogen de honden namelijk gewoon overal los (tenzij lokaal anders aangegeven).
Ik weet dat maar zij dénkt in ieder geval dat het aanlijngebied is. Veel mensen gaan er hier vanuit dat ze in losloopgebied loopt, dat weet helemaal niemand. Kan zo zijn, kan niet zo zijn.

Ik word in ieder geval 100x liever gevraagd mijn hond aan te lijnen zodat we elkaar vervolgens normaal kunnen passeren dan dat ik het risico loop dat mijn hond gebeten wordt omdat ik te eigenwijs, dom, egoistisch, laks ben. En ik ben al lang blij dat ze haar hond aangelijnd heeft.
Afbeelding
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Tineke schreef:
Owhhhh maar dat heb ik ook gehad hoor, dat ikk straat uit kwam in de wijk en ineens besprongen wordt door een jongere hond die erachter kwam dat mijn stel dat niet echt kan waarderen.

Maar ik doelde inderdaad op deze situatie waarin de eigenaar duidelijk staat te wachten tot het misgaat en nee dat ga ik niet staan doen :wink:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Nee? Ik doe dat anders dagelijks. En dan maakt de mijne nog niet eens schade ook. En ik ben echt niet de enige.
Ik heb namelijk de plicht mijn hond te beschermen. En aangezien voor hem ontmoetingen met andere honden, zeker als je elkaar frontaal ontmoet, enorm veel stress opleveren, zorg ik ervoor dat we anderen zo goed mogelijk ontwijken. Mochten we dan eens een vervelende losloper tegenkomen, dan knap ik het voor hem op.
Waarom zou ik mijn hond in een situatie brengen waar hij moeite mee heeft, als ik er ook voor kan kiezen om dergelijke situaties te ontlopen?
Sinds ik zijn reactie op andere honden tot mijn eigen verantwoordelijkheid gemaakt heb en de verantwoordelijkheid om andere honden bij hem weg te houden niet bij iemand anders dan mezelf leg, loop ik een stuk prettiger met flink minder irritatie en boeken we zowaar vooruitgang in zijn reactie op andere honden
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Tineke schreef:
Nanna schreef:
Tineke schreef: Nou dat dove doorlopen doet bij mij het vermoeden rijzen dat ze het wel degelijk weet, dat is namelijk vaak het standaard gedrag wat mensen vertonen als hun hond zich misdraagt.
En dan zijn we dus precies waar we wezen moeten ;-)
Als het dan zo veelvoorkomend en standaard gedrag is, waarom zoek je het dan op als je een hond hebt die dat niet trekt. Dat geblèr van mevrouwmevrouwmevrouw gaat je dan ook niet echt helpen.
Nee bij zo'n dove tok helpt niets.
Ik voor mijzelf zou als mijn hond dit soort situaties niet trekt ook niet gaan lopen waar je zeker weet dat dit kan gebeuren , je weet dat de wereld zich niet naar jou voegt dus kan je daar beter rekening mee houden en het je hond aanleren , indien dat kan uiteraard, dat dit soort situaties voorkomen en oefenen op aandacht voor jou.
Maar het is wel de omgekeerde wereld.
En ik vind de redenatie ook soms wat krom , een loslopende kat daar kan van alles mee gebeuren en dan ligt het standaard aan diens eigenaar, ook als die kat in een muil van een hond verdwijnt.
Had je hem maar bij je moeten houden. Iets wat deze mevrouw ook zou moeten doen met haar bijtertje.
Ja maar Tineke, ik ben het met je eens hoor dat die mevrouw de hond beter bij zich had kunnen houden. Maar denk je niet dat als jij daar had gelopen met je honden en zonder toestanden die mevrouw was gepasseerd dat dat witte hondje misschien niet op of om had gekeken. Ik heb zo'n vreselijk eigenwijs maar lief wit hondje gehad, Beer, en hij kon echt met alles en deed nooit lelijk tegen andere honden of tegen mensen. Maar als mensen in zijn ogen vreemd gingen doen dan ging hij er vol in als ik hem niet op tijd terug riep.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Fotogravinnetje schreef:
Nee? Ik doe dat anders dagelijks. En dan maakt de mijne nog niet eens schade ook. En ik ben echt niet de enige.
Ik heb namelijk de plicht mijn hond te beschermen. En aangezien voor hem ontmoetingen met andere honden, zeker als je elkaar frontaal ontmoet, enorm veel stress opleveren, zorg ik ervoor dat we anderen zo goed mogelijk ontwijken. Mochten we dan eens een vervelende losloper tegenkomen, dan knap ik het voor hem op.
Waarom zou ik mijn hond in een situatie brengen waar hij moeite mee heeft, als ik er ook voor kan kiezen om dergelijke situaties te ontlopen?
Sinds ik zijn reactie op andere honden tot mijn eigen verantwoordelijkheid gemaakt heb en de verantwoordelijkheid om andere honden bij hem weg te houden niet bij iemand anders dan mezelf leg, loop ik een stuk prettiger met flink minder irritatie en boeken we zowaar vooruitgang in zijn reactie op andere honden
Ik ook.
Zaterdag 13.00 uur in het bos stikt het van de honden, Ayleen vindt het verschrikkelijk en ontloopt ze liever. Ik zoek dan een verlaten pad tussen de weilanden op. Waarom geïrriteerd rondlopen als je het kan verwachten (of het nou hoort of niet).
Heb ik liever een relaxte wandeling.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Laatst kwam er een man met twee fluffies aan flexen de hoek om. Die stormden schreeuwend op mijn honden af toen ze ons ontwaarden. "Ze doen niks hoor!" riep de eigenaar terwijl hij de flex liet vieren. “De mijne wel!" riep ik terug terwijl ik met mijn honden inmiddels midden op straat stond om ze maar te ontwijken. Volgens mij verstond hij me niet omdat zijn hondjes te hard aan het keffen waren. Zucht.

Nou heb ik geen kefferverscheurende monsters maar Dalí reageert echt niet leuk op dit soort aggressie en trekt graag een plukje uit die witte vacht om dat duidelijk te maken.

Maar dit was wel uitzonderlijk. Eigenlijk houdt bijna iedereen zijn hond hier gewoon bij zich.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ri@ schreef: Maar als mensen in zijn ogen vreemd gingen doen dan ging hij er vol in als ik hem niet op tijd terug riep.
Klopt ook. Er staat bij dat hij in haar enkel beet toe ze hem wegschopte. Lijkt mij ook wel actie, reactie.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik heb een klein fluffie hondje. En die hond heeft 10 jaar lang met elke hond gekund. Altijd onderdanig en lief. als een hond kwam buurten, want zelf liep ze nooit op honden af. Als iemand me toeriep om de hond aan te lijnen dacht ik ook altijd : joh ze gaat niet eens naar jouw hond toe. En toen ze tien jaar oud was was Lizzie een keer loops. ik was met mijn dochter en Lizzie en haar op een veld (mijn dochter was toen 5). Er kwam een witte herder aan. Eem ik liep met Lizzie van het pad af . Ik gaf de lijn met Dushi an mijn dochter. De herder liep met een grote boog om Dushi heen, zocht geen contact en ineens hing Dushi in hem. Ik schrok me rot. Ze heeft daarna ook nooit meer lelijk gedaan. Misschien dat deze vrouw het ook niet wist (al had ze wel haar excuses aan kunnen bieden). Daarbij heeft de HR hond zich ook gewoon oké gedragen toch? Geen man overboord.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ri@ schreef: Ja maar Tineke, ik ben het met je eens hoor dat die mevrouw de hond beter bij zich had kunnen houden. Maar denk je niet dat als jij daar had gelopen met je honden en zonder toestanden die mevrouw was gepasseerd dat dat witte hondje misschien niet op of om had gekeken. Ik heb zo'n vreselijk eigenwijs maar lief wit hondje gehad, Beer, en hij kon echt met alles en deed nooit lelijk tegen andere honden of tegen mensen. Maar als mensen in zijn ogen vreemd gingen doen dan ging hij er vol in als ik hem niet op tijd terug riep.
Dit was een niet noemenswaardig incident in mijn ogen op het bijten na want dat vind ik wel te debiel voor woorden.
Maar goed je weet ook wel dat als je ene wat lastiger hond hebt en jij je best doet andere daar best weleens maling aan kunnen hebben terwijl ze echt wel weten wat voor gedrag hun hond vertoont.
Wij hebben geen slopers maar ook geen honden die alles zullen pikken , ongeacht het geslacht of formaat.
Overigens ben ik inmiddels wel zo ver dat als ze loslopen en ze lastig gevallen worden ze daar wat aan mogen doen , mede omdat ik weet dat ze geen slopers zijn of zullen bijten. Een beuk of hun gewicht gooien ze meestal in de strijd en dat is in de regel voldoende.

Maar ze kunnen wel alles en iedereen passeren , ook krijsende honden als we dat van ze vragen. We trainen dan overigens gewoon want hier in de omgeving is een woning waar als je langs loopt er wat krijsers achter het hek meelopen dus dat is handig traningsmateriaal :mrgreen:

Maar ik vind het argument dat mensen dan maar voor een ander type hond hadden moeten kiezen , terwijl zij geen overlast bezorgen , een nonargument. Want dat had degene wiens hond zich niet weet te gedragen , ongeacht het ras of soort, tenslotte ook kunnen doen. Een van Bart Smit ofzo.
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Miezemuis schreef:Ik heb een klein fluffie hondje. En die hond heeft 10 jaar lang met elke hond gekund. Altijd onderdanig en lief. als een hond kwam buurten, want zelf liep ze nooit op honden af. Als iemand me toeriep om de hond aan te lijnen dacht ik ook altijd : joh ze gaat niet eens naar jouw hond toe. En toen ze tien jaar oud was was Lizzie een keer loops. ik was met mijn dochter en Lizzie en haar op een veld (mijn dochter was toen 5). Er kwam een witte herder aan. Eem ik liep met Lizzie van het pad af . Ik gaf de lijn met Dushi an mijn dochter. De herder liep met een grote boog om Dushi heen, zocht geen contact en ineens hing Dushi in hem. Ik schrok me rot. Ze heeft daarna ook nooit meer lelijk gedaan. Misschien dat deze vrouw het ook niet wist (al had ze wel haar excuses aan kunnen bieden). Daarbij heeft de HR hond zich ook gewoon oké gedragen toch? Geen man overboord.

Dat kan ons allemaal gebeuren , Micron vloog ooit eens krijsend , wel in een losloopgebied , op een andere ook loslopende Stafford af. Micron is echt een makkelijk hondje die dagelijks met groepen honden loopt en daar prima mee overweg kan.
Ik verwachtte dit dus echt niet van hem.
Maar ik heb hem wel direct daarop duidelijk aangesproken op zijn gedrag en de eigenaar van de Staff vergoelijkte het nog en zijn dat zijn hond er geen enkel probleem mee had. Nee maar ik wel en dat zei ik ook want als zijn hond wel had gereageerd had ik toch ook gevonden dat er bij zelf ook verantwoording had gelegen. Want ook dat had voor zijn hond de eerste keer kunnen zijn dat hij zo zou reageren in reactie op Micron. En dat gevoel mis ik weleens in dit soort discussies. Neemt niet weg dat als jij een sloper hebt ben ik van mening dat je wel alles in het werk moet stellen om te zorgen dat je incidenten voorkomt :wink:
Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:vaag: helaas ik herken het wel, met voornamelijk kleintjes, en soms ook groters, ik hou mijn honden netjes bij me maar dat lukt niet iedereen, bij Zuri nu al 2 maal een herder moeten weg bonjouren, en bij van Gils nu al 3 maal kleintjes en 1 maal een stabij reu, ik kan mijn honden niet optillen dus ik ga er maar voorstaan..... van Gils heb ik onder controle Zuri niet, maar die gaat niet vechten die zoekt bescherming en die geef ik haar dan ook ..... maar klote is het wel..... en ja daar mag je dan niets van zeggen, want je hebt zelf voor die honden gekozen :scratch: natuurlijk :oeps: .... ik ga dus ook met ze het pad af want ik zit er niet op te wachten
stoffeltje
Zeer actief

Fijn dat een aantal van jullie er voor kiezen om ergens te gaan lopen waar je geen anderen tegenkomt. En dat is voor een "grote" wandeling ook niet onmogelijk.
Maar juist op die momenten dat je een uitlaat ronde in je eigen buurt doet kom je dit soort situaties tegen...
En we hebben niet allemaal de mogelijkheid of de tijd om voor elke keer je hond in de auto te pakken om naar niemandsland te rijden.
Dus gewoon je fatsoen houden en rekening met elkaar.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”