Zou ze nu al weer los kunnen in losloopgebied of moet ik echt 3 weken aanhouden?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer weer los na/tijdens loopsheid?
Moderator: moderatorteam
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Wanneer weer los na/tijdens loopsheid?
Shira is nu 2,5 week loops. Ik ga elke dag met haar hier in de buurt met een bal gooien en dan loopt ze wel los maar verder aangelijnd. Loslopen in bos of strand is er dus niet bij. We vermijden die gebieden nu. Maar met Jack ga ik er wel heen dus dat geeft ingewikkelde constructies om ongemerkt weg te gaan.
Ik vind dat namelijk zielig voor haar. ik weet dat het dat niet echt is, en ja ook overdreven en onuitstaanbaar zeikerig, maar ze is wel m'n oogappeltje en ik weet hoe graag ze mee gaat en ze is het gewend dat ze altijd mee mag. Ze is heel braaf en ik kan niet zo goed nee zeggen tegen haar
Zou ze nu al weer los kunnen in losloopgebied of moet ik echt 3 weken aanhouden?
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: Wanneer weer los na/tijdens loopsheid?
Nova loopt haar hele loopsheid los, wel in gebieden waar geen andere honden komen, maar nooit aangelijnd om weglopen te voorkomen. Ze heeft dan ook met 2x loops geen 1x aanstalten gemaakt om weg te lopen. Mocht ik het idee hebben dat ze wat van plan zou kunnen zijn dan had ik haar niet los laten lopen.
Maar als je tijdens de loopsheid de hond wel aangelijnd wilt hebben zou ik dat denk ik alleen doen tijdens de vruchtbare dagen en zodra die erop zitten weer los laten.
Heb daar eigenlijk nooit over nagedacht of het wel of niet kon. Heb alleen maar gedacht om ervoor te zorgen dat ze niet in contact kwam met onbekende honden.
Maar als je tijdens de loopsheid de hond wel aangelijnd wilt hebben zou ik dat denk ik alleen doen tijdens de vruchtbare dagen en zodra die erop zitten weer los laten.
Heb daar eigenlijk nooit over nagedacht of het wel of niet kon. Heb alleen maar gedacht om ervoor te zorgen dat ze niet in contact kwam met onbekende honden.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik denk gemiddeld een week of 3 na de eerste signalen, maar als je teefje nog heeeeeel erg aantrekkelijk is voor reuen (die dan ook legaal los mogen lopen in zo'n gebied) is het handiger om haar nog wat langer aangelijnd te houden.
Ik weet dat het een kwestie is van geven en nemen maar als reu-eigenaar wordt ik er wel 's ietje iebelig van als ik ineens bij een loslopende hond hoor "ja, ze is loops hoor, hou je reu bij je".. luister, IK ruik dat niet
Ik ben best bereid de mijne even op tijd aan te lijnen, of te komen halen maar voor mij, en ik denk de meeste reu-eigenaren is het fijn als de teef aangelijnd is tijdens de loopsheid en dus ook in de paar dagen na de hoogtijdagen. Want mijn honden ruiken de loopse teef.. ik dus niet
en dan is tijdig ingrijpen een stuk lastiger.
Suzanne
Ik weet dat het een kwestie is van geven en nemen maar als reu-eigenaar wordt ik er wel 's ietje iebelig van als ik ineens bij een loslopende hond hoor "ja, ze is loops hoor, hou je reu bij je".. luister, IK ruik dat niet
Ik ben best bereid de mijne even op tijd aan te lijnen, of te komen halen maar voor mij, en ik denk de meeste reu-eigenaren is het fijn als de teef aangelijnd is tijdens de loopsheid en dus ook in de paar dagen na de hoogtijdagen. Want mijn honden ruiken de loopse teef.. ik dus niet
Suzanne
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Bij ons teefje, een X-aantal jaren geleden, mocht ze weer los als er geen reuen meer rond ons huis scharrelden 
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Sam loopt gewoon ook los als ze loops is. Normaal gesproken roep ik haar ook bij me en/of lijn ik haar aan als ik andere honden zie, zo ook als ze loops is.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Zo doe ik het hier ook met Mila, en dan gaan we wel naar heel rustige plekken op rustige tijdstippen, dus meestal komen we niemand tegen. Taartje blijft wel de hele loopsheid aangelijnd, want die luistert voor geen meter, ook als ze niet loops isWilma schreef:Sam loopt gewoon ook los als ze loops is. Normaal gesproken roep ik haar ook bij me en/of lijn ik haar aan als ik andere honden zie, zo ook als ze loops is.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Izzy liep alleen op de 3 dagen vast als ze zelf de reuen stond uit te nodigen. Voor de rest gewoon los, wel op rustige momenten en lijnde haar aan als ik wel een reu of onbekende hond tegen kwam en gaf dan netjes aan dat ik snel door zou lopen want ze is loops. Heeft niemand moeilijk over gedaan en Izzy deed het prima.
- Saschesfloor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Ik loop op rustige tijden en ze lopen altijd los. Moet ook zeggen dat ik zelden last heb van een opdringerige reu. Vind overigens dat mijn loopse teef ook best even mag rennen etc dus ik zou ook echt niet weten waarom dat een bezwaar zou zijn.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
- Jackira
- Zeer actief
Ze heeft net met de buurhond gespeeld en snauwt hem weg dus morgen ga ik gewoon weer naar het bos met haar. 
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Zo deed ik het hier met de dames ook altijd.Wilma schreef:Sam loopt gewoon ook los als ze loops is. Normaal gesproken roep ik haar ook bij me en/of lijn ik haar aan als ik andere honden zie, zo ook als ze loops is.
- Jackira
- Zeer actief
Tara schreef:Ik wil je niet zenuwachtig maken hoor, maar mijn teven zijn dekbereid tussen de 14e en 18e dag, zo'n beetje. Dan hou ik ze zeker nog een week uit de buurt van andere honden en daarna mogen ze wel weer los. Maar eerder niet, dat vind ik nog net een tikje teveel katten op spekken binden.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Eens. Juist 2.5 week vind ik tricky, zat teven die dan dekrijp zijn juist.Tara schreef:Ik wil je niet zenuwachtig maken hoor, maar mijn teven zijn dekbereid tussen de 14e en 18e dag, zo'n beetje. Dan hou ik ze zeker nog een week uit de buurt van andere honden en daarna mogen ze wel weer los. Maar eerder niet, dat vind ik nog net een tikje teveel katten op spekken binden.
Hier lopen ze vaak de eerste week wel los maar daarna gaan ze wel zo'n 2 weken aan de lijn tot het echt helemaal voorbij is. Zelfs als ze zelf wel gehoorzaam zijn, je hebt altijd idioten die hun intacte reu weigeren terug te roepen en dan heb je met een aangelijnde teef net wat meer controle over de situatie. Het enige moment waarop ik een flexilijn gebruik.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Pom loopt een dag of 10-12 nog los, totdat Karel het niet meer heeft en dan houd ik haar een week ofzo aangelijnd. Vanaf dag 18-19 snauwt ze hevig naar alle reuen die het wagen om opdringerig te zijn dus dan vind ik het weer wel veilig. EN dan kalmeert Karel ook wel weer, als ie weer thuis is.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aangelijnd kan ze ook aangerand worden 
Millie liep altijd los, maar in gebieden waar vrijwel niemand was. We zijn zeker drie-vier weken niet in het park of drukke bos geweest.
Millie liep altijd los, maar in gebieden waar vrijwel niemand was. We zijn zeker drie-vier weken niet in het park of drukke bos geweest.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ayleen loopt vaak de eerste week nog los in losloopgebieden (wat hier nooit druk is). De dekrijpe dagen wil ze er duidelijk vandoor gaan, dan zit ze aan de lijn.
Gedurende twee weken zit ze aan de lijn, tenzij we midden in de weilanden wandelen - daar komt je toch geen hond tegen dus kan ze los.
Gedurende twee weken zit ze aan de lijn, tenzij we midden in de weilanden wandelen - daar komt je toch geen hond tegen dus kan ze los.