Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Historisch beeld

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Historisch beeld

Ongelezen bericht door DeDiana »

Er zijn ook rassen die de laatste honderden jaren helemaal niets zijn veranderd, noch qua uiterlijk, noch qua gedrag en werkcapaciteiten ;-)

Een mooi filmpje van podenco's tijdens de jacht in 1974: https://www.facebook.com/rafa.serra.90/ ... 4284970028
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Historisch beeld

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Waarschijnlijk honden uit 1 kennel of in ieder geval uit dezelfde streek 43 jaar geleden. Daaruit kun je niet afleiden of het ras wel of niet veranderd is de laatste 100 jaar.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
DeDiana
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Waarschijnlijk honden uit 1 kennel of in ieder geval uit dezelfde streek 43 jaar geleden. Daaruit kun je niet afleiden of het ras wel of niet veranderd is de laatste 100 jaar.
Oké, voor de sceptici onder ons :lol1:
Nog meer historisch beeld: https://www.youtube.com/watch?v=V_vMJIgOYIM
Nu: https://www.youtube.com/watch?v=TDy14gfTB20
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:Een Podenco is nooit een huis- of showhond geweest. En dan is het vrij makkelijk om net type te bewaren.
Dat gezegd hebbende, er zijn gerust nog rassen die ook niet heel veel veranderd zijn en die wel op shows verschijnen. Maar bij de meeste rassen is dat vrees ik niet het geval.
Ja, natuurlijk zijn ze al die tijd alleen op functionaliteit gefokt en wordt er nog steeds op exact dezelfde manier mee gewerkt. Uiterlijk is daarbij nooit een factor van belang geweest.

Nou maar hopen dat het feit dat de Ibicenco een FCI-erkend ras is, niet ook tot gevolg heeft dat de honden karikaturen van zichzelf worden.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

DeDiana schreef: Ja, natuurlijk zijn ze al die tijd alleen op functionaliteit gefokt en wordt er nog steeds op exact dezelfde manier mee gewerkt. Uiterlijk is daarbij nooit een factor van belang geweest.
niet geheel waar, beide dingen niet, er wordt niet op exact dezelfde manier mee gewerkt als vroeger, wel vergelijkbaar maar zeker niet exact hetzelfde en uiterlijk is nooit de hoofdfactor geweest maar wel degelijk van belang voor functie. Anders had je niet zoveel verschillende soorten podencos ;-)
Nou maar hopen dat het feit dat de Ibicenco een FCI-erkend ras is, niet ook tot gevolg heeft dat de honden karikaturen van zichzelf worden.
canarios en portugues zijn ook FCI erkent en in Spanje en Duitsland ook de Andaluz.
En zogenaamde overdrijving van type komt ook al in Spanje voor, omdat sommige jagers dat functioneel vinden of leken :wink: maar karikaturen , nee daar is het ras niet populair genoeg voor op shows , en dat zal wel altijd zo blijven al lijkt de populariteit iets toe te nemen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
DeDiana
Zeer actief

Podenji schreef:
DeDiana schreef: Ja, natuurlijk zijn ze al die tijd alleen op functionaliteit gefokt en wordt er nog steeds op exact dezelfde manier mee gewerkt. Uiterlijk is daarbij nooit een factor van belang geweest.
niet geheel waar, beide dingen niet, er wordt niet op exact dezelfde manier mee gewerkt als vroeger, wel vergelijkbaar maar zeker niet exact hetzelfde en uiterlijk is nooit de hoofdfactor geweest maar wel degelijk van belang voor functie. Anders had je niet zoveel verschillende soorten podencos ;-)
Ja, uiterlijk van belang voor functie is natuurlijk iets totaal anders dan uiterlijk in belang van schoonheidsidealen die niets meer met functionaliteit te maken hebben. De verschillende soorten podenco's zijn toch ook ontstaan door de verschillende soorten terreinen en manieren van werken en niet vanwege lukraak bedachte uiterlijke kenmerken?

Ja, altijd jammer als uiterlijke aspecten een veel grote rol gaan spelen en natuurlijk ontkomt uiteindelijk geen enkel ras daar helemaal aan zodra daar prijzen mee te winnen zijn. Maar als het over uiterlijke kenmerken hebt en functionaliteit, zijn die verschillen bij de podenco wel minimaal vergeleken bij een hoop andere rassen.
bouvierpoedel
Zeer actief

DeDiana schreef:
bouvierpoedel schreef:Waarschijnlijk honden uit 1 kennel of in ieder geval uit dezelfde streek 43 jaar geleden. Daaruit kun je niet afleiden of het ras wel of niet veranderd is de laatste 100 jaar.
Oké, voor de sceptici onder ons :lol1:
Nog meer historisch beeld: https://www.youtube.com/watch?v=V_vMJIgOYIM
Nu: https://www.youtube.com/watch?v=TDy14gfTB20
Filmpje van 1974 ,2011 en 2017. 43 , 6 jaar geleden en dit jaar.
Laat eens materiaal zien van 100 jaar geleden. dan kun je zien of ze wel of niet veranderd zijn. :engel:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

jij zegt zelf "natuurlijk zijn ze al die tijd alleen op functionaliteit gefokt en wordt er nog steeds op exact dezelfde manier mee gewerkt. Uiterlijk is daarbij nooit een factor van belang geweest."

en dat is dus niet waar, uiterlijk is juist een belangrijke factor bij functie.

Jij bedoeld dat mensen extremen en daarmee helaas veelal ongezonde honden zijn gaan fokken om prijzen te winnen op shows of omdat ze dat gewoon mooi vonden en dat dat gebeurt zal niemand ontkennen natuurlijk.

Daarbij worden er ook veel prijzen gewonnen met jachtwedstrijden en heeft dat ook invloed gehad op het uiterlijk van diverse podencorassen. Maar werken kunnen ze nog steeds, dat dan weer wel :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
DeDiana
Zeer actief

Podenji schreef: Jij bedoeld dat mensen extremen en daarmee helaas veelal ongezonde honden zijn gaan fokken om prijzen te winnen op shows of omdat ze dat gewoon mooi vonden en dat dat gebeurt zal niemand ontkennen natuurlijk.

Daarbij worden er ook veel prijzen gewonnen met jachtwedstrijden en heeft dat ook invloed gehad op het uiterlijk van diverse podencorassen. Maar werken kunnen ze nog steeds, dat dan weer wel :wink:
Dat is inderdaad wat ik bedoel ;-)
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Maar ook niet werkhonden hoeven niet in extremen te geraken.
'Mijn' ras bijvoorbeeld is al jaren geen echte werkhond meer. Er is nauwelijks verschil tussen werk en showlijn. Tapatalk laat me niet opmaken maar dit zijn foto's uit ca 1900, 1907 en nu.

Dit is dus over een periode van meer dan honderd jaar.

Waarom zou dat bij sommige rassen wel gebeuren en bij anderen niet?AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
DeDiana
Zeer actief

Mooi, die voorbeelden. Die deerhound is inderdaad ook echt zo goed als niet veranderd en die Airdedale ook nog steeds heel erg overeenkomstig met 100 jaar geleden.
En waarom het bij sommige rassen dan wel zo enorm verandert... Zoals Nanna hierboven al aangaf:
Een Podenco is nooit een huis- of showhond geweest. En dan is het vrij makkelijk om het type te bewaren.
Dat gezegd hebbende, er zijn gerust nog rassen die ook niet heel veel veranderd zijn en die wel op shows verschijnen. Maar bij de meeste rassen is dat vrees ik niet het geval.
Maar ja, waarom de Airedale dan niet veel is veranderd, geen idee, ik ben dan ook helemaal niet thuis in het wereldje van showen en zo.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:Mooi, die voorbeelden. Die deerhound is inderdaad ook echt zo goed als niet veranderd en die Airdedale ook nog steeds heel erg overeenkomstig met 100 jaar geleden.
En waarom het bij sommige rassen dan wel zo enorm verandert... Zoals Nanna hierboven al aangaf:
Een Podenco is nooit een huis- of showhond geweest. En dan is het vrij makkelijk om het type te bewaren.
Maar ja, waarom de Airedale dan niet veel is veranderd, geen idee, ik ben dan ook helemaal niet thuis in het wereldje van showen en zo.
omdat het nooit modehonden zijn geweest tot nu toe , een hond die in de mode raakt, dat is funest voor een ras.
DeDiana
Zeer actief

Nanna schreef:Je hebt natuurloijk ook wel rassen die zich lenen voor overdrijving.
Een langharig ras, dat kan nóg langhariger. En een korte snuit kan nóg korter.
De meer 'workmanlike' rassen zullen iets minder snel overdreven zijn, met de Bouvier als grandioze uitzondering.
Ja, daar zit inderdaad wel wat in. Duitse herder lijkt me echter ook wel een behoorlijke uitzondering :jank: Maar daar heb je dan natuurlijk de werklijn die qua uiterlijk niet die idiote overdrijvingen heeft.
DeDiana
Zeer actief

Het zijn wel rare ontwikkelingen soms. Zat bij wat andere rassen te neuzen, en de barzoi had in 1890 helemaal niet zo'n bolle schedel. Waar dat dan vandaan komt :denken:

Afbeelding

Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:
DeDiana schreef:Mooi, die voorbeelden. Die deerhound is inderdaad ook echt zo goed als niet veranderd en die Airdedale ook nog steeds heel erg overeenkomstig met 100 jaar geleden.
omdat het nooit modehonden zijn geweest tot nu toe , een hond die in de mode raakt, dat is funest voor een ras.
Dat denk ik ook wel inderdaad. Al is de Airedale in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw best populair geweest.

En een basset hound is volgens mij nooit populair geweest en dat is me toch een gedrocht geworden. Met lellen en dellen...

Dus het gaat ook niet altijd op.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

ZivaNomi schreef:
Komt aardig overeen, als je Nomi haar chocokleurtje even negeert :mann:
niet lullig bedoeld maar je vergelijkt nu raszuivere ibicencos met een podenco type kruising :wink:
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

wolvster schreef:
Podenji schreef:
Dat denk ik ook wel inderdaad. Al is de Airedale in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw best populair geweest.

En een basset hound is volgens mij nooit populair geweest en dat is me toch een gedrocht geworden. Met lellen en dellen...

Dus het gaat ook niet altijd op.
Ah dat heb ik dan gemist :wink:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Leuk om te zien! Het lijkt wel - hoe minder waarde er wordt gehecht aan raszuiverheid, hoe zuiverder het ras door de jaren heen blijft :engel:

Ik vind de working kelpie ook een leuk voorbeeld. Daar is de afgelopen 100 jaar ook geen donder gebeurd, tenzij je meerekent dat de afsplitsende tak van de showhonden hun eigen stamboek hebben gekregen en er dus twee rassen zijn ontstaan, waarvan de showkelpie/australian kelpie wel echt een heel andere hond is geworden.
Van dit:
Afbeelding

Naar dit (overigens ook mooie honden maar een hele andere hond dan die fanatieke rotkoppen van working kelpies :engel: )
Afbeelding
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

De gladhaar- en de ruwharige Foxterriër vind ik ook niet veranderd. Ze zijn wel wat braver geworden. Maar dat geldt zeer zeker niet voor de werklijn Terriertjes.

Toen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu:
Afbeelding
Afbeelding
En de Yorkshire en Lassie zijn ook hetzelfde gebleven.
Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
DeDiana
Zeer actief

Paisley schreef:Leuk om te zien! Het lijkt wel - hoe minder waarde er wordt gehecht aan raszuiverheid, hoe zuiverder het ras door de jaren heen blijft :engel:
Haha, inderdaad, of in ieder geval wel als het om het uiterlijk gaat.
bouvierpoedel
Zeer actief

Laten we er maar vanuit gaan dat in het begin er veel verschillende typjes waren binnen een ras waren. En dat sommige er bepaalde typetjes uit hebben gehaald om ermee verder te fokken en dat vast hebben gelegd .
Wat er niet in zit kun je er namelijk ook niet uithalen .
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Wolfsblut schreef:....
En de Yorkshire en Lassie zijn ook hetzelfde gebleven.
Afbeelding
Lassie gelijk gebleven? Er zijn lijnen die er nog op lijken, maar showlijnen in oa Nederland en Engeland zijn kleiner, minder werklustig en hebben soms eng kleine oogjes.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”