Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toller / Nova Scotia Duck Tolling retriever vs. Golden retri

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Toller / Nova Scotia Duck Tolling retriever vs. Golden r

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier in de buurt woont een golden, nu bejaard, maar als jonge hond had die ook echt niet genoeg aan anderhalf, twee uur lopen per dag. Daar moest echt mee gewerkt worden. Nu nog loopt hij graag een grote ronde, behalve als het te warm is. Ik zie hem de 15 jaar nog wel halen
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

under the red sky schreef:
Leonie. schreef: En ik heb dus oprecht nooit een Toller zien gillen waarbij dat niet uitgelokt/geaccepteerd werd door de baas. 'Ohh ja dat is de Tollerscream, dat doen alle Tollers! Grappig he! Ik gooi de bal snel!' (En natuurlijk, tijdens behendigheid of extreme situaties gebeurt het sneller en wordt het misschien bewust niet afgeleerd).
Dit dus. Wij hebben al sinds 1990 tollers en er wordt hier niet gegild of neurotisch gedaan. Als ik ergens een hekel aan heb ...

Maar veel eigenaren vinden dat gegil reuze interessant. De pest met tollers is dat het ras steeds populairder wordt en jan en alleman er mee gaat fokken. Zonder vooraf te bedenken of de hond wel geschikt is om mee te fokken.
En daarom zie je nu van die hypernerveuze schijtlijsters in de straat. Dat heeft niks te maken met gebrek aan uitdaging maar alles met gebrek aan selectie. Bedenk dat het ras oorspronkelijk is gefokt om geduldig aan de waterkant te wachten tot er eenden in zicht komen en dan op commando van de baas zich mag laten zien en vervolgens op commando van de baas weer in de dekking gaat. Dat wachten kan uren duren, hoe zie je dat voor je met zo'n opgefokt geval?
Daarbij vergeet je wel dat de Toller naast dat uren wachten ook nog een taak had, het tollen. Als enige Retrieversoort die ook voor het schot werkt vind ik het dus wel logisch dat er meer initiatief en actie in zit, en dat dat niet altijd strookt met geduld. En ja, ik vind dat de ideale Toller in staat moet zijn tot beide: uren wachten als het nodig is, maar ook binnen een miliseconde schakelen naar activiteit en optimale drive. En om dat voor elkaar te krijgen heb je toch een gedreven hond nodig. Degene die ik ken die dat kunnen hebben dus ook flink wat uitdaging nodig. Die drive kan je niet voortdurend "uit zetten" tot het je een keer uit komt natuurlijk.
Wel eens dat er qua selectie op angstige/nerveuze karakters ook een boel mis gaat trouwens. Wat mij betreft liggen er fouten aan beide kanten: selectie op karakter en selectie op pupkopers.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Ik ken alleen hele leuke tollers. Vrolijk, energiek, makkelijk stuurbaar (bij juiste opvoeding he) omdat ze graag iets voor je doen, ze zijn geen lompe overal op af denderende stuiterballen maar ze zijn wel sociaal. Althans de tollers die ik hier tegen kom zijn allemaal zo. Het "gillen" (bedoelt men soms: blaffen?) herken ik niet. Alleen de reu die hier loopt was de eerste jaren een beetje een ongeleid projectiel als het op de vrouwtjes aan kwam, maar dat is verdwenen na de castratie.

De meeste goldens die ik ken zijn doodsaai, daar gaat helemaal niks van uit. Sjokken een beetje met de baas mee en verder niks. Reageren niet op andere honden of mensen en rennen niet achter een bal aan. Ik kom ook wel eens exemplaren tegen die wél vrolijk en energiek zijn, maar die zijn, hier althans, sterk in de minderheid.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

de goldens die ik hier zie zijn hartstikke leuke, sociale, vriendelijke honden, die rondrennen en snuffelen bij het leven, maar wel contact met hun bazen blijven houden.
of het werk- of showlijnen zijn weet ik niet: sommige zijn bruin, andere lichtgekleurd maar ze gedragen zich allemaal hetzelfde.

als ik een redelijk makkelijke gezinshond zocht wist ik het wel, dan ging ik mooi voor een golden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Maeve schreef:
Leonie. schreef: En ik heb dus oprecht nooit een Toller zien gillen waarbij dat niet uitgelokt/geaccepteerd werd door de baas. 'Ohh ja dat is de Tollerscream, dat doen alle Tollers! Grappig he! Ik gooi de bal snel!' (En natuurlijk, tijdens behendigheid of extreme situaties gebeurt het sneller en wordt het misschien bewust niet afgeleerd).
Dit dus. Wij hebben al sinds 1990 tollers en er wordt hier niet gegild of neurotisch gedaan. Als ik ergens een hekel aan heb ...

Maar veel eigenaren vinden dat gegil reuze interessant. De pest met tollers is dat het ras steeds populairder wordt en jan en alleman er mee gaat fokken. Zonder vooraf te bedenken of de hond wel geschikt is om mee te fokken.
En daarom zie je nu van die hypernerveuze schijtlijsters in de straat. Dat heeft niks te maken met gebrek aan uitdaging maar alles met gebrek aan selectie. Bedenk dat het ras oorspronkelijk is gefokt om geduldig aan de waterkant te wachten tot er eenden in zicht komen en dan op commando van de baas zich mag laten zien en vervolgens op commando van de baas weer in de dekking gaat. Dat wachten kan uren duren, hoe zie je dat voor je met zo'n opgefokt geval?
Daarbij vergeet je wel dat de Toller naast dat uren wachten ook nog een taak had, het tollen. Als enige Retrieversoort die ook voor het schot werkt vind ik het dus wel logisch dat er meer initiatief en actie in zit, en dat dat niet altijd strookt met geduld. En ja, ik vind dat de ideale Toller in staat moet zijn tot beide: uren wachten als het nodig is, maar ook binnen een miliseconde schakelen naar activiteit en optimale drive. En om dat voor elkaar te krijgen heb je toch een gedreven hond nodig. Degene die ik ken die dat kunnen hebben dus ook flink wat uitdaging nodig. Die drive kan je niet voortdurend "uit zetten" tot het je een keer uit komt natuurlijk.
Wel eens dat er qua selectie op angstige/nerveuze karakters ook een boel mis gaat trouwens. Wat mij betreft liggen er fouten aan beide kanten: selectie op karakter en selectie op pupkopers.
Ik beweer niet dat een jachthond niet gedreven hoeft te zijn. Ik heb zelf een tollingproef gedaan waarbij er in die milliseconde geschakeld moet worden tussen actie en rust. Maar Luna is in het dagelijks leven een rustige en stabiele hond die je echt de pis niet lauw maakt. Gedrevenheid en angst/neurotisch gedrag zijn twee totaal verschillende dingen. Jij beweert dat het ongewenste gedrag dat je steeds vaker ziet bij tollers te maken heeft met werklust waar een baas niet voldoende mee doet. Ik vind dat onzin.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Maeve
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Maeve schreef:

Ik beweer niet dat een jachthond niet gedreven hoeft te zijn. Ik heb zelf een tollingproef gedaan waarbij er in die milliseconde geschakeld moet worden tussen actie en rust. Maar Luna is in het dagelijks leven een rustige en stabiele hond die je echt de pis niet lauw maakt. Gedrevenheid en angst/neurotisch gedrag zijn twee totaal verschillende dingen. Jij beweert dat het ongewenste gedrag dat je steeds vaker ziet bij tollers te maken heeft met werklust waar een baas niet voldoende mee doet. Ik vind dat onzin.
Hoho, maar ik vergelijk angst en neurotisch gedrag ook niet met drive. En ik zeg ook nergens dat drive niet samen kan gaan met stabiliteit :scratch: Ik denk dat er twee problemen spelen, enerzijds de selectie op karakters waardoor de honden van nature angstig en onstabiel zijn, maar daar ging de vraag van TS niet over dus heb ik in dit verhaal buiten beschouwing gehouden, en anderzijds mensen die hun Toller te weinig beweging/uitdaging bieden. Want ook zo'n stabiele hond heeft wel voldoende beweging en training nodig. Als ik zo her en der lees en hoor over het probleemgedrag van veel Tollers denk ik inderdaad dat het merendeel verholpen kan worden door de honden meer beweging en mentale stimulans te bieden. Honden die zich vervelen worden ook irritant, en met een baas die daar niet consequent mee omgaat heb je de formule voor probleemgedrag. En met de vele aanvragen van mensen die, zo blijkt bij doorvragen, van plan zijn in het weekend wel eens een lange wandeling te maken, verbaast het me niet zo dat er veel Tollers zijn met probleemgedrag. TS gaf eerder aan geen Stabij of Border Collie te willen vanwege de hoeveelheid aan tijd en beweging die deze honden opeisen, en een werklijn Golden zou ook te veel van het goede zijn. Dan twijfel ik er niet over dat een Toller ook geen ideale match is.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

ZivaNomi schreef:
Tara schreef:
ZivaNomi schreef:
Tara schreef:Ik vind het eigenlijk best wel erg hoe de showlijn golden wordt weggezet, als een soort superinschikkelijk onesizefitsallras.
Zo zijn ze nooit oorspronkelijk bedoeld geweest. :(:
Zal wel.. maar ze zijn meestal dikke luie knuffelberen...
Ja, en wat bedoel je daar dan mee te zeggen?
Dat ze bij een heleboel mensen passen want je hoeft er niet heel veel mee te doen en zo. De meeste mensen die een golden hebben wilden eigenlijk de huisje bompje beestje hebben en een hond past in dat plaatje. En dan is een golden de makkelijkste want ze vinden alles best..
Nee, niet waar!
Een Golden schikt zich, als het dan toch moet. Dat is iets anders dan 'alles best vinden'.
80564M

Tara schreef:
ZivaNomi schreef:
Tara schreef:
ZivaNomi schreef: Zal wel.. maar ze zijn meestal dikke luie knuffelberen...
Ja, en wat bedoel je daar dan mee te zeggen?
Dat ze bij een heleboel mensen passen want je hoeft er niet heel veel mee te doen en zo. De meeste mensen die een golden hebben wilden eigenlijk de huisje bompje beestje hebben en een hond past in dat plaatje. En dan is een golden de makkelijkste want ze vinden alles best..
En daar heb ik dus wel moeite mee, want veel mensen willen dus kennelijk een karakterloze hond?
Ik vind het zo vaak van die vroegoude sjokkertjes. En ik vraag me trouwens ook echt af of die honden ook wel echt zo tevreden zijn met dat leven, maar gewoonweg te braaf zijn om in verzet te gaan.
Lees anders mijn stukje bij de rasbeschrijvingen eens. Ik heb ook geen vroegoude sjokkertjes gehad. En ze zijn fluitend oud geworden hoor, ver ouder dan 12.
80564M

Marion. schreef:
Tara schreef:
ZivaNomi schreef:
Tara schreef: Ja, en wat bedoel je daar dan mee te zeggen?
En daar heb ik dus wel moeite mee, want veel mensen willen dus kennelijk een karakterloze hond?
Ik vind het zo vaak van die vroegoude sjokkertjes. En ik vraag me trouwens ook echt af of die honden ook wel echt zo tevreden zijn met dat leven, maar gewoonweg te braaf zijn om in verzet te gaan.
Lees anders mijn stukje bij de rasbeschrijvingen eens. Ik heb ook geen vroegoude sjokkertjes gehad. En ze zijn fluitend oud geworden hoor, ver ouder dan 12.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik kom ook veel slome sjok-goldens tegen, veel meer dan energieke. Als ik al energieke goldens tegen kom zijn die meestal nog heel jong. Dat slome ligt dan toch wel een beetje aan het ras lijkt me, maar of dat dan is in de zin van dat er echt slome lijnen zijn of in de zin van dat ze zich maar al te makkelijk neerleggen bij een gebrek aan uitdaging, dat weet ik niet. Hier op het forum plaatsen sommige mensen soms foto's van hun goldens dat ik echt denk van wow, die staan er! Wat een mooie, fiere en energieke honden lijken dat dan. Helaas kom ik in het echt maar weinig goldens tegen die ook zo'n uitstraling hebben en ik vraag mij dan toch wel af of dat echt alleen maar aan de 'verkeerde' baasjes ligt.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Denk dat het een combinatie is van baas en aanleg. Er zijn vast lijnen waarbij ze wat actiever zijn dan de andere lijn. De meeste showlijnen die hier rond lopen vind ik vaak geen pit hebben vergeleken met de mijne.

Maar zie helaas ook dat Goldens zich vaak ergens bij neer leggen, 'als de baas echt geen tijd voor me heeft zucht ik een keer en ga ik wel slapen'.
Branka
moderator

Ongelezen bericht door Branka »

ZivaNomi schreef:
Marion. schreef: Lees anders mijn stukje bij de rasbeschrijvingen eens. Ik heb ook geen vroegoude sjokkertjes gehad. En ze zijn fluitend oud geworden hoor, ver ouder dan 12.
Ik geloof je gelijk. Maar ik ken 3 showlijn goldens, allemaal tussen 2 en 3 jaar oud die lopen alsof ze 10 zijn. In slow motion dus. En opstaan vanuit liggend lijkt wel alsof ze hoogbejaard zijn. Ik vind dat zielig..
Hier 3 Goldens gehad uit exterieur gefokte lijnen (laatste is ondertussen 10) en geen van hen voldoet aan het door jouw geschetste plaatje.
Je gelooft Marion, maar verkondigt wel dat het luie dikke knuffelberen zijn terwijl zij aangeeft dat het beslist niet zo is.

Ik ben gestopt met mij steeds verdedigen tegen het negatieve beeld dat er blijkbaar over exterireur gefokte lijnen bestaat. Het helpt toch niet en aan iedereen die een tamme hond wil wordt toch een Golden aangeraden. Neemt niet weg dat ik dat jammer vind en vind dat een Golden een veel actievere baas verdient die hem lekker veel mee op pad neemt. Dán voegt ie zich inderdaad makkelijk als ie in huis rustig moet zijn.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Branka schreef:
ZivaNomi schreef:
Marion. schreef: Lees anders mijn stukje bij de rasbeschrijvingen eens. Ik heb ook geen vroegoude sjokkertjes gehad. En ze zijn fluitend oud geworden hoor, ver ouder dan 12.
Ik geloof je gelijk. Maar ik ken 3 showlijn goldens, allemaal tussen 2 en 3 jaar oud die lopen alsof ze 10 zijn. In slow motion dus. En opstaan vanuit liggend lijkt wel alsof ze hoogbejaard zijn. Ik vind dat zielig..
Hier 3 Goldens gehad uit exterieur gefokte lijnen (laatste is ondertussen 10) en geen van hen voldoet aan het door jouw geschetste plaatje.
Je gelooft Marion, maar verkondigt wel dat het luie dikke knuffelberen zijn terwijl zij aangeeft dat het beslist niet zo is.

Ik ben gestopt met mij steeds verdedigen tegen het negatieve beeld dat er blijkbaar over exterireur gefokte lijnen bestaat. Het helpt toch niet en aan iedereen die een tamme hond wil wordt toch een Golden aangeraden. Neemt niet weg dat ik dat jammer vind en vind dat een Golden een veel actievere baas verdient die hem lekker veel mee op pad neemt. Dán voegt ie zich inderdaad makkelijk als ie in huis rustig moet zijn.
Amen; zeg. Idiote uitspraken komen hier voorbij... ik heb een show- en een werklijn hier, en ik ben de eerste te erkennen dat er verschillen zijn. Maar mijn showhond ( evenals die hiervoor) was best pittig in sommige opzichten, heeft enorm veel gewandeld met mij en loopt nu met haar 14 gewoon nog een uurtje mee buiten hoor.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef: Hoho, maar ik vergelijk angst en neurotisch gedrag ook niet met drive. En ik zeg ook nergens dat drive niet samen kan gaan met stabiliteit :scratch:
Dan heb je het wellicht wat ongelukkig geformuleerd, ik kreeg bij onderstaande quote namelijk de indruk dat je gebrek aan training/beweging als een oorzaak noemt van angstig gedrag.
Maeve schreef:De werklust zit er bij de meeste nog sterk in en ze worden er niet leuker op als ze niet regelmatig veel beweging en training krijgen. Je zal niet de eerste zijn die een Toller wil vanwege het handzame formaat en dan het karakter onderschat. Dat zijn inderdaad veelal de neurotische, slecht luisterende en angstige honden die je steeds vaker in het straatbeeld ziet.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Branka schreef:Neemt niet weg dat ik dat jammer vind en vind dat een Golden een veel actievere baas verdient die hem lekker veel mee op pad neemt. Dán voegt ie zich inderdaad makkelijk als ie in huis rustig moet zijn.
En daarmee verschilt uiteindelijk een toller niet zo veel van een Golden :wink: Ik ken trouwens ook meerdere Goldens uit showlijnen waarmee actief werd gesport.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: ik denk dat een Golden stabieler is. Een toller is gevoeliger, sneller afgeleid ook. En ze zijn wel eens eigenwijs, bedenken hun eigen manier om dingen op te lossen. Een Golden is volgens mij dan wat 'braver' en dat bedoel ik absoluut niet negatief.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
80564M

Nanna schreef:Hier loopt een uitgefokte showteef Golden die is aangeschaft door mensen die geen pup ambieerden. Beestje was duidelijk niet veel gewend en wandelen vond ze niet zo veel aan; ze was ook te dik.
Nu is ze afgevallen en kom ik haar steeds met wuivende pluimstaart tegen, voorop lopend en orders uitdelend ;-) Baasjes wandelen heel veel met haar en ze geniet ervan.
Ik denk dus echt dat die 'slome sjokkerds' zo gemaakt zijn. Een Border Collie zonder uitdagingen en beweging gaat de boel lopen vernielen of anderszins kutgedrag vertonen. Een Golden gaat sjokken. Maar dat kun je toch niet de schuld van die honden noemen?
Dat is wat ik dus ook steeds zeg, ze schikken zich makkelijk in hun lot. En aangezien ze veel aangeschaft worden omdat ze "gehoorzaam geboren worden" (m.a.w. vaak door mensen of jonge gezinnen die niet beseffen wat het hebben van een hond inhoudt), gaan ze sloom sjokken. Zou ik trouwens ook doen als ik alleen maar elke dag 3x een blokje rond mocht.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Tara schreef:Nou ja, als je een baas hebt die je zelden tot nooit nieuwe prikkels aanbiedt, dan word je als hond-met-inschikkelijk-karakter natuurlijk wel heel makkelijk een ouwelijke sloffer. Dat zal minder inherent aan de lijn zijn, maar meer aan de baas die er mee loopt. Ik denk alleen wel dat werklijn goldens dit niet zo snel zullen laten gebeuren en sommige showlijngoldens misschien wel eerder.
Ik vind dat zonde van zo'n hond, als ik zulke sloffers zie lopen vraag ik me altijd meteen af of daar nou niet meer in had gezeten voor de hond.
Dat denk ik ook, ik zie het ook vaak bij collies namelijk. Bij actieve baasjes zie je vaker actieve collies, bij baasjes die weinig tot niets met de hond ondernemen, zijn het slome haardkleedjes. Of de fokkers zijn uitstekend in staat pup en baas juist te matchen, of de hond schikt zich gewoon makkelijk in zijn lot. Natuurlijk zijn er genoeg individuele verschillen binnen een ras, verschillende lijnen en kunnen pups binnen een nest enorm verschillen, maar ik heb ook de indruk dat de baas en wat er met de hond wordt ondernomen daarin een aanzienlijke rol spelen.
Branka
moderator

DeDiana schreef:
Tara schreef:Nou ja, als je een baas hebt die je zelden tot nooit nieuwe prikkels aanbiedt, dan word je als hond-met-inschikkelijk-karakter natuurlijk wel heel makkelijk een ouwelijke sloffer. Dat zal minder inherent aan de lijn zijn, maar meer aan de baas die er mee loopt. Ik denk alleen wel dat werklijn goldens dit niet zo snel zullen laten gebeuren en sommige showlijngoldens misschien wel eerder.
Ik vind dat zonde van zo'n hond, als ik zulke sloffers zie lopen vraag ik me altijd meteen af of daar nou niet meer in had gezeten voor de hond.
Dat denk ik ook, ik zie het ook vaak bij collies namelijk. Bij actieve baasjes zie je vaker actieve collies, bij baasjes die weinig tot niets met de hond ondernemen, zijn het slome haardkleedjes. Of de fokkers zijn uitstekend in staat pup en baas juist te matchen, of de hond schikt zich gewoon makkelijk in zijn lot. Natuurlijk zijn er genoeg individuele verschillen binnen een ras, verschillende lijnen en kunnen pups binnen een nest enorm verschillen, maar ik heb ook de indruk dat de baas en wat er met de hond wordt ondernomen daarin een aanzienlijke rol spelen.
Maar waarom wordt dat lot dan steeds aan een Golden Retriever toebedeeld? Wil je niet te veel met je hond ondernemen? Kies dan een Golden. Dat lees ik hier op het forum regelmatig. Ja, dit ras voegt zich (te) makkelijk in dat lot. Makkelijker dan bijna elk ander ras.
Waarom worden andere rassen 'beschermd' en dus afgeraden en een (show) Golden aangeraden? En dus ook regelmatig uitgemaakt voor van alles en nog wat? Slome sjok-Golden, karakterloos, dikke luie knuffelberen, witte doggen om maar wat te noemen.
In tegenstelling tot veel anderen vind ik het meer exterieur gefokte type wel mooier dan het jacht gefokte. Maar dat neemt niet weg dat ik een hond zoek die lekker actief is en waar ik wat mee kan ondernemen. Ik heb n.l. geen hond om alleen naar te kijken. Dan kan ik ook een pluchen variant in de hoek zetten of een foto of schilderij van een Golden ophangen.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik kom vaak heel vrolijke, actieve en fitte Goldens tegen. Soms sjokkende oudjes, met zo'n wiebelstaart :I: Maar ik vind het dus ontzettend leuke honden, zo sociaal, gemoedelijk, contact met de baas en toch ook zichzelf kunnen vermaken. De Golden staat dan ook wel op ons "ooit"-lijstje.
Branka
moderator

ZivaNomi schreef:
Branka schreef: Maar waarom wordt dat lot dan steeds aan een Golden Retriever toebedeeld? Wil je niet te veel met je hond ondernemen? Kies dan een Golden. Dat lees ik hier op het forum regelmatig. Ja, dit ras voegt zich (te) makkelijk in dat lot. Makkelijker dan bijna elk ander ras.
Waarom worden andere rassen 'beschermd' en dus afgeraden en een (show) Golden aangeraden? En dus ook regelmatig uitgemaakt voor van alles en nog wat? Slome sjok-Golden, karakterloos, dikke luie knuffelberen, witte doggen om maar wat te noemen.
In tegenstelling tot veel anderen vind ik het meer exterieur gefokte type wel mooier dan het jacht gefokte. Maar dat neemt niet weg dat ik een hond zoek die lekker actief is en waar ik wat mee kan ondernemen. Ik heb n.l. geen hond om alleen naar te kijken. Dan kan ik ook een pluchen variant in de hoek zetten of een foto of schilderij van een Golden ophangen.
Inderdaad, dat is eigenlijk heel vreemd. Misschien komt het door de goldens en hun eigenaren die wij (als in mensen die goldens niet intiem kennen) tegenkomen. Want ik zal je zeggen dat iedere golden eigenaar die ik tegenkom zo enorm tevreden en trots is op hun hond. Terwijl ik een zombiehond zie zonder enig mening of spark in hun ogen of uberhaupt enig teken van levenslust. Zijn die honden dan gewoon standaard depressief? Ik snap het gewoon niet. Maar snap jij waarom dat mij totaal niet aantrekt? Ik kan echt niet zeggen dat ik ze leuk vind, al doe ik mijn best. Dat komt vast doordat ik nooit een levende tegenkom. Ja als pup maar dat houdt met een half jaar op.
Zombie-honden vind ik dus niets aan. Geen enkel dier trouwens. Alle dieren die wij hebben of hadden, kregen ruimte om hun eigen karakter te tonen en niet doods te worden. Finn wordt wel merkbaar ouder, maar danst nog steeds vrolijk rond als hij wordt uitgelaten. Bezoek wordt enthousiast (maar voorzichtig) begroet met een knuffelbeer die hij komt brengen (en het liefst een keer of wat mag apporteren).
Ja, Finn gaat er wel bij liggen als mijn moeder aan de praat raakt en hij op haar moet wachten. Mogelijk dat dat een sloom beeld zou geven. Maar als ze dan weer verder gaat, is het op de been en weer aan de wandel. Zo waren onze andere Goldens ook. Afwachten als dat gevraagd werd en weer actief als we verder gingen. Eigenlijk ook een eigenschap die hoort bij een hond die gefokt is om te wachten en na het schot zijn werk te doen.
Afbeelding
Branka
moderator

Nanna schreef:Met een Golden is het denk ik meer dat hoe je hem maakt, je hem krijgt. Ga je alleen maar met Goldy naar het schoolplein om de kids op te halen zodat ze dan meteen even tijd heeft om te piesen, dan krijg je een haardkleed.
En ben je actief met je hond, dan zal die ook actief zijn.
Ik geloof er geen reet van dat een Golden per definitie een zak hooi is.
Afbeelding
Zijn ze ook niet, maar waarom worden ze wel aangeraden als mensen op zoek zijn naar zo'n 'zak hooi'-hond? Daar doe je 'm te kort mee. Elke hond trouwens.
Afbeelding
Branka
moderator

Tara schreef: Eens, en daarom vind het dus ook zo jammer dat de golden dan wordt aangeraden als iemand op zoek is naar een makkelijke hond die niet te veeleisend is. Nee, eisend zou ik de golden niet willen noemen, maar ik denk echt dat ze diep in hun hart vaak wel meer zouden willen dan wat vaak gezegd wordt wat ze nodig hebben.
Spijker op zijn kop. Ondanks er duidelijke verschillen zijn ontstaan in het werk- en exterieur-type, zijn en blijven het in aanleg jachthonden. En zijn het honden die het heerlijk vinden om bezig te zijn met de baas. Of iemand anders; Finn ging b.v. met de buurvrouw mee als ze ging hardlopen. Liep ze niet alleen en voelde in het bos veiliger. Finn bleef ook in de buurt als hij los liep.

Mij gaat het echt aan het hart dat een (show-)Golden zo makkelijk wordt aangeraden. En dat er dus ook zo veel raak gefokt wordt/werd. Komt het karakter, de gezondheid en het type echt niet ten goede.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

Het irriteert mij ook mateloos dat iemand een Golden wordt aangepraat omdat de rest van de rassen zogenaamd veel meer behoefte heeft aan vermaak. Ik heb zelf een erg actieve levensstijl en een groot aanpassingsvermogen is voor mij een absolute voorwaarde voor het hebben van een hond. Het is voor mij heel belangrijk dat een hond sociaal is en overal mee naar toe kan. En dat is de voornaamste reden dat ik voor de golden ga. Het is een verrijking- maar geen belemmering voor mijn leven. Jammer dat juist over die karaktertrek zo geringschattend wordt gedaan. Ik zie hier op onder andere dit forum legio honden met gedrags-issues met eigenaren met de handen in hun haar. Ik kan je zeggen dat er niets zo heerlijk is als er lekker lang en vooral onbekommerd op uit trekken met je hond, en ben dan altijd maar wat blij met mijn dames. Waarom iemand enkel voor n fraai plaatje gaat en verder genoegen meent met een hond die enkel in een prikkelarme omgeving floreert gaat mijn begrip ver te boven.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Branka schreef:
Tara schreef: Eens, en daarom vind het dus ook zo jammer dat de golden dan wordt aangeraden als iemand op zoek is naar een makkelijke hond die niet te veeleisend is. Nee, eisend zou ik de golden niet willen noemen, maar ik denk echt dat ze diep in hun hart vaak wel meer zouden willen dan wat vaak gezegd wordt wat ze nodig hebben.
Spijker op zijn kop. Ondanks er duidelijke verschillen zijn ontstaan in het werk- en exterieur-type, zijn en blijven het in aanleg jachthonden. En zijn het honden die het heerlijk vinden om bezig te zijn met de baas. Of iemand anders; Finn ging b.v. met de buurvrouw mee als ze ging hardlopen. Liep ze niet alleen en voelde in het bos veiliger. Finn bleef ook in de buurt als hij los liep.

Mij gaat het echt aan het hart dat een (show-)Golden zo makkelijk wordt aangeraden. En dat er dus ook zo veel raak gefokt wordt/werd. Komt het karakter, de gezondheid en het type echt niet ten goede.
ben ik het mee eens. extra pech is dan dat de golden zich, zoals ik het hier lees, daar ook aan aanpast. de labrador wordt ook vaak aangeraden, maar zoals ik 10 jaar geleden al tegen samantha zei toen ik nog les gaf: labradors zijn de eerste 2 jaar echt niet zomaar fijne leuke honden. zéker de bord voor de kop populatie niet.. dus die laten zich dan wel gelden. als de golden dat niet doet is dat extra sneu :(:
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

Ja, maar das niet mijn Fenna, zeg maar. Die is dit weekend met mij en ons team overall tweede geworden op de Dogtrail. :mrgreen:
Branka
moderator

Hop! Gooi er maar weer een negatieve term tegenaan!

Ten eerste plaats je een foto van een hond van het Amerikaanse type. Die zie je aan deze kant van de oceaan niet zo veel.

Verder ligt het er aan of een hond getraind is om een dag mee te struinen. Tagor heeft destijds fluitend zijn uv-examen uitgelopen. Jari liep zijn voetzooltjes te snel stuk, maar redde het qua conditie wel. Daarom helaas geen examen voor hem.
Finn had oneindig veel energie. Denk dat die toen zijn leeftijd nog 1 cijfer lang was ook wel getraind had kunnen worden om een uv-examen uit te lopen.
Allemaal exterieur gefokt trouwens. Zegt geen hol over werklust, -aanleg of conditie. Dat maken maken mensen er van die een voorkeur hebben voor het lichter gebouwde en donker gekleurde werktype. Mag, maar haal het exterieurtype niet naar beneden. Zeker niet als je er zelf zelden langer dan even mee bent omgegaan.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Kruimel53 schreef:Wat mij trouwens wel opvalt is dat Goldens zo probleemloos oud worden iha. Ik ken er zat die 14 worden in goeden doen en tot op de laatste dag nog gewoon een rondje kuieren met de baas.
Hmm, de meeste die ik ken sneuvelden zo rond hun tiende aan kanker.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Anne&Taar
Zeer actief

ZivaNomi schreef:
Anne&Taar schreef:Ja, maar das niet mijn Fenna, zeg maar. Die is dit weekend met mij en ons team overall tweede geworden op de Dogtrail. :mrgreen:
Gefeliciteerd! :cheer:
Dank! :cheer:
Branka
moderator

Nanna schreef: In NL Godlof ook de wat slankere Goldens maar ook heel veel van dit hoor :-( Het is al net bij de Labs; vet en zwaar is vaak beter. Zónde.
Afbeelding
Knap dat je dat op een foto door die vachten heen kan zien.
Maar goed, je hebt wel vaker een stellige mening over rassen die graag luidkeels verkondigd. Vergeleken bij andere rassen is je mening over een Golden Retriever nog mild.
Afbeelding
Branka
moderator

Nanna schreef: In NL Godlof ook de wat slankere Goldens maar ook heel veel van dit hoor :-( Het is al net bij de Labs; vet en zwaar is vaak beter. Zónde.
Afbeelding
Knap dat je dat op een foto door die vachten heen kan zien.
Maar goed, je hebt wel vaker een stellige mening over rassen die graag luidkeels verkondigd. Vergeleken bij andere rassen is je mening over een Golden Retriever nog mild.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”