Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toller / Nova Scotia Duck Tolling retriever vs. Golden retri

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

JoostJoost
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door JoostJoost »

Wie kan voor mij de verschillen aangeven tussen een golden retriever en een Teller. Beide mooie honden. Waar moet ik rekening mee houden qua karakter van deze twee honden?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Toller / Nova Scotia Duck Tolling retriever vs. Golden r

Ongelezen bericht door sbientje »

Tollers gillen en zijn wat vinniger in mijn ogen. Goldens zijn meer meegaand en rustiger. Algemeen gesproken :D
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Tollers zijn inderdaad erg vaak gillers en krijsers, dan zou ik voor het gemoedelijke meegaand karakter kiezen van een golden.
Afbeelding
JoostJoost
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door JoostJoost »

Lizzie. schreef:Tollers zijn inderdaad erg vaak gillers en krijsers, dan zou ik voor het gemoedelijke meegaand karakter kiezen van een golden.
Maar een golden is qua formaat wel een stuk groter. Wat bedoelt u met gillers en krijgers? Ik begreep dat ze niet veel blaffen.
Emmy12
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Emmy12 »

De Tollers die ik ken zijn heel baasgericht, afwachtend naar vreemden (maar niet angstig), heel wendbaar en vlug. Sportieve honden vind ik het ook, maar daar staat tegenover dat ze meer vragen om activiteiten dan de gemiddelde golden. Het gillen ken ik ook. Als ze in actie willen komen dan gaan ze een gek hoog geluid maken. Ik vind ze fantastisch maar voor mijn gezin bracht een Toller teveel energie mee. Altijd bereid tot actie: "baas wat gaan we doen?" Ik vind ze ook wat gevoeliger. Ik heb een zoontje met ass en ik heb voor een Golden gekozen met hele stabiele ouders. Zelfs als pup kon je hem de kop niet gek maken.
Ik ben zelf heel erg blij met mijn Golden (type huishond). Heel rustig in huis, altijd in voor een spelletje maar als het een keer niet lukt dan is het ook goed. De Tollers die ik ken gaan dan niet rustig liggen slapen maar blijven "aan" want stèl dat je toch nog een keer de bal gooit. Buiten is mijn Golden actief, doet het leuk in de voorbereidende training voor de jacht en is af en toe een clown.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

JoostJoost schreef:
Lizzie. schreef:Tollers zijn inderdaad erg vaak gillers en krijsers, dan zou ik voor het gemoedelijke meegaand karakter kiezen van een golden.
Maar een golden is qua formaat wel een stuk groter. Wat bedoelt u met gillers en krijgers? Ik begreep dat ze niet veel blaffen.
Ze blaffen inderdaad niet veel, daar tegen gillen met een zeer hoog toon (krijsen), ik vind het persoonlijk een geluid waar ik niet vrolijk van word. Golden is inderdaad een maatje groter, maar toch weer minder aanwezig dan een toller ;)
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ja, Tollers gillen. En als je een Stabij te veel energie vindt hebben zou ik een Toller niet overwegen :wink: Ze zijn kleiner dan de Golden maar qua temperament een stuk feller. De werklust zit er bij de meeste nog sterk in en ze worden er niet leuker op als ze niet regelmatig veel beweging en training krijgen. Je zal niet de eerste zijn die een Toller wil vanwege het handzame formaat en dan het karakter onderschat. Dat zijn inderdaad veelal de neurotische, slecht luisterende en angstige honden die je steeds vaker in het straatbeeld ziet.
Een Toller is echt heel leuk, maar wel een hond waar je (de eerste jaren) veel werk aan hebt. Ze zijn er niet alleen als huishond maar willen ook echt iets doen. Dus lange wandelingen, naast de fiets rennen maar ook zeker mentale stimulans in de vorm van trainingen. Ook als jij daar even geen zin en tijd voor hebt. Als je dat niet wil kan je echt beter voor een Golden gaan, ook al is die een maatje groter. Die schikken zich doorgaans gemakkelijker in het gezinsleven dan de Toller.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

dat isi ook maar wat je ' niet veel ' vindt. Ik vind tollers echt 400% teveel blaffen :P En dat gegil kan ik al helemaal niets mee, Leuke hondjes vind ik het wel, maar bij een ander :D
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
sbientje schreef:dat isi ook maar wat je ' niet veel ' vindt. Ik vind tollers echt 400% teveel blaffen :P En dat gegil kan ik al helemaal niets mee, Leuke hondjes vind ik het wel, maar bij een ander :D
Als je graag veel doet met je hond, en jachtcursussen oid wilt volgen, dan zijn de Toller en werklijngolden een goed idee. Wil je echter een leuke kalme huishond dan zou ik echt naar de showlijn Golden gaan kijken.
Ja me too. Als ik echt ver(der) wilde komen in de jacht nam ik ook geen toller trouwens, dan koos ik wel voor een werklijngolden of -lab (dat is nog beter natuurlijk ;)). Ik vind de showlijn Golden over het algemeen een hele fijne gezinshond, braaf en rustig. Het enige is dat sommige een beetje bezitterig zijn, dat vergt soms wel wat aandacht maar verder prima!
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind Tollers ook echt wel vocaal vergeleken met de Golden en Lab trouwens. Niet alleen dat gegil, maar ze zijn sowieso meer geneigd te blaffen.
Nanna schreef:
Maeve schreef:Ja, Tollers gillen. En als je een Stabij te veel energie vindt hebben zou ik een Toller niet overwegen :wink: Ze zijn kleiner dan de Golden maar qua temperament een stuk feller. De werklust zit er bij de meeste nog sterk in en ze worden er niet leuker op als ze niet regelmatig veel beweging en training krijgen. Je zal niet de eerste zijn die een Toller wil vanwege het handzame formaat en dan het karakter onderschat. Dat zijn inderdaad veelal de neurotische, slecht luisterende en angstige honden die je steeds vaker in het straatbeeld ziet.
Een Toller is echt heel leuk, maar wel een hond waar je (de eerste jaren) veel werk aan hebt. Ze zijn er niet alleen als huishond maar willen ook echt iets doen. Dus lange wandelingen, naast de fiets rennen maar ook zeker mentale stimulans in de vorm van trainingen. Ook als jij daar even geen zin en tijd voor hebt. Als je dat niet wil kan je echt beter voor een Golden gaan, ook al is die een maatje groter. Die schikken zich doorgaans gemakkelijker in het gezinsleven dan de Toller.
:ok: Ik heb twee weken lang een Toller te logeren gehad. Dat was trouwens geen bangerd, wel een leuke hond. Maar voor mij VEEL teveel energie. Ik was echt blij dat ie weer naar huis ging :LOL: Ik ben gerust niet kinderachtig met wandelen maar daar had hij dus niet genoeg aan. En meneer Nanna was zo gek nog niet of die ging 's avonds nog een drie kwartier met hem fietsen. En dan lag die hond nóg te kijken van gaan we nog wat doen :schrik:
Ja, met alleen wandelen red je het bij de meeste Tollers niet. En daar verkijken mensen zich meer dan eens op. Ze hebben binnen no time een gigantische conditie opgebouwd en daar wandel je dan niet meer tegenop. Ik loop dagelijks ongeveer 1-1.5 uur, dat valt nog best mee. Maar daarnaast gaan ze dus ook minstens 1 keer per week mee naar de KC voor training en doen we vrijwel dagelijks thuis (of tijdens de wandeling) ook oefeningen. Dat laatste maakt een veel groter verschil en is niet te compenseren met uren lopen. En met dat ritueel zijn ze in huis heel rustig en kalm, maar daar staat dus wel wat tegenover :mrgreen:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

De tollers die ik ken ervaar ik helemaal niet als hysterisch druk of angstig.

MAAR dit zijn allemaal honden die bij mensen zitten die erg actief zijn met hun hond in verschillende hondensporten. En dan verschillende sporten per hond, er is weinig waar ik een toller niet enthousiast over heb zien doen :wink:
En volgens mij bewegen die honden niet eens zo extreem veel maar wordt er vooral voor gezorgd dat de honden echt 'aan het werk' moeten tijdens wandelingen en/of trainingen.

Een golden is denk ik eerder een hond die heus wel lekker samen wil werken en trainen maar evengoed tevreden is op dagen waarop er alleen (lang) gewandeld wordt.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Dat drukke/hysterische herken ik wel van jonge tollers die ik heb meegemaakt bij jachttraining en behendigheid. Eén schreeuwde tijdens behendigheid ook zo erg als een andere hond aan het trainen was, dat de hond meegenomen moest worden van het veld af als iemand anders aan de beurt was. Tijdens jachttraining was er ook niet erg makkelijk appèl op te krijgen. Ze hadden hun aandacht overal en nergens. En dat waren ook honden waar erg veel mee gedaan werd, maar trainen is ook niet zo leuk als je hond eindeloos in de lijn hangt en overal naar loopt te schreeuwen.
Maar dat waren erg jonge honden, maar zo druk als de tollers ben ik nog geen 1 golden tegen gekomen.
Ik denk dat voor Joost een Golden veel geschikter is. Dat is het karakter wat je aanspreekt. Een toller is geen kleine Golden.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Zit nog wat verder te sneupen en vind deze.
Zit ik er nog om te hinniken ook :LOL:
KLIK
hahaha wat vreselijk. Dit zou ik dus echt niet trekken. Moordneigingen :D
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik vind Goldens vaak:

Relaxter
Vriendelijker naar buitenstaanders
Lomper

En Tollers:

Intelligenter
Drukker
Gevoeliger (of angstiger)

Dat gezegd hebbende, mijn Toller is een droomhondje. Ze is extreem intelligent en vindt leren heel leuk, vooral kunstjes die je echt samen doet. Op haar laatste diploma staat een 9 en verder alleen 10en en ik ben echt niet zo'n goede trainer ;) Ze is voorzichtig en geen allemansvriend, maar niet angstig. Schrikt trouwens wel gemakkelijk, als iets omvalt bijvoorbeeld. Ze is een enorme knuffelkont, wil altijd bovenop je liggen, of tenminste tegen je aan. Ze blaft praktisch nooit en gillen heeft ze weleens geprobeerd, toen ben ik weggelopen (uit de tuin) en daarmee was het afgeleerd. Ze heeft wel veel energie, maar dat zie je alleen als we in het bos of park zijn. Thuis is ze relaxt en vindt ze het gewoon leuk om samen te zijn.

Ik ken ook wel lastige Tollers hoor. Maar die vind ik stuk voor stuk niet zo goed opgevoed.

Als je een fijne hond wil en je niet enorm wil verdiepen in fokkers en lijnen, dan zou ik sowieso voor een Golden gaan. Goldens zijn niet zo groot, zeker teefjes niet. Ik vind het leuke honden en uitdagend genoeg. Ook als je niet zeker weet of je wil gaan sporten zou ik voor een Golden gaan. Je zal maar net een Toller treffen die echt niet zonder kan.
Laatst gewijzigd door Leonie. op 23 sep 2017 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

KLIK
En dan dacht ik dat Elco erg was... :O:
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Goldens ken ik eigenlijk alleen maar als ontzettend vriendelijke en zachtaardige goedzakken, terwijl tollers echt behoorlijk pittig (en luidruchtig!) kunnen zijn. Persoonlijk zou ik helemaal kriegel worden van dat gekrijs. :engel:
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Uit alles wat TS schrijft blijkt dat hij schofthoogte en donkere kleur erg belangrijk vind.
Ik hoop eigenlijk dat hij straks uit komt op een golden (niet uit jachtlijn). Dat past echt het best in zijn situatie.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Leonie. schreef:Ik vind Goldens vaak:

Relaxter
Vriendelijker naar buitenstaanders
Lomper

En Tollers:

Intelligenter
Drukker
Gevoeliger (of angstiger)
Goldens lomp? Vergis je je niet met Labradors? En ze zijn ook enorm gevoelig (niet angstig), ze voelen haarfijn aan als er "donder" in de lucht hangt, nog voor je het zelf weet.
Emmy12
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Emmy12 »

Mijn ouders hebben trouwens een Toller en zij wandelen 2-3 uur per dag met haar. Daarnaast 2x per week jachttraining van een aantal uren per keer. Ze is 7 en nu pas (!!) kan ze een dagje "overslaan" met lange wandelingen en veel activiteit. Naast al deze uren wandelen, spelen, zwemmen, jachttraining is ze altijd maar dan ook altijd in voor spelletjes.
Toen wij op zoek gingen naar een gezinshond hebben zij ons een Toller met klem afgeraden. Als je een sportief en actief gezin hebt dan kan een Toller prima passen maar je moet heel veel tijd aan zo'n hond spenderen want anders wordt de hond gek en jijzelf ook.
Onlangs 2 Tollers vlak achter elkaar op HHIN ter herplaatsing aangeboden. Zeker één van hen "slachtoffer" van een gezin dit het heeft onderschat.

Verder wil ik nog zeggen dat ook een Golden er graag op uittrekt, spelletjes speelt en beweging krijgt. Maar in de mate van intensiteit zit er dus een groot verschil met de Toller.
Paisley
Zeer actief

Marion. schreef: Goldens lomp? Vergis je je niet met Labradors? En ze zijn ook enorm gevoelig (niet angstig), ze voelen haarfijn aan als er "donder" in de lucht hangt, nog voor je het zelf weet.
Ik vind Goldens niet perse lomp in gedrag, maar wel in voorkomen. Hoe je het ervaart is relatief natuurlijk, maar ik heb zelf echt liever een lichtvoetig hondje van onder de 20 kg.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Dat drukke/hysterische herken ik wel van jonge tollers die ik heb meegemaakt bij jachttraining en behendigheid. Eén schreeuwde tijdens behendigheid ook zo erg als een andere hond aan het trainen was, dat de hond meegenomen moest worden van het veld af als iemand anders aan de beurt was. Tijdens jachttraining was er ook niet erg makkelijk appèl op te krijgen. Ze hadden hun aandacht overal en nergens. En dat waren ook honden waar erg veel mee gedaan werd, maar trainen is ook niet zo leuk als je hond eindeloos in de lijn hangt en overal naar loopt te schreeuwen.
Maar dat waren erg jonge honden, maar zo druk als de tollers ben ik nog geen 1 golden tegen gekomen.
Ik denk dat voor Joost een Golden veel geschikter is. Dat is het karakter wat je aanspreekt. Een toller is geen kleine Golden.
En daarom train ik, zeker het eerste jaar, niet in een groep :mrgreen: Ik heb nu 2 Tollers die muisstil zijn in de jacht :wink: Het kan heus, maar het verschilt erg per hond. Er zijn fokkers die selecteren op meer steadyness en rust, Segno komt van zo'n fokker en die krijg je maar moeilijk zo gek. Een tijd geleden hadden we een workshop waar ze tussen een stuk of wat gillende Tollers stond, maar ze voelde geen enkele behoefte om mee te doen :mrgreen: Coda had dat ook niet, Nilo dan weer wel. En Bizzy neigt meer naar Nilo qua karakter, dus met haar train ik hoofdzakelijk alleen. Ze heeft pas met andere honden getraind toen ze ongeveer een jaar was, en dat gaat goed. Maar dan zit de basis er dus al in en zijn ze minder geneigd om zichzelf zulk ongewenst gedrag aan te leren. Tijdens proeven ziet ze wel andere honden werken en dat is geen enkel probleem. 2 Van haar nestgenootjes lopen agility wedstrijden en die gillen en blaffen er op los, gelukkig mag dat daar :mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

KLIK
Hier moet je toch van houden? :mann: Maar nee, als je hier niet van houdt (snap ik ook echt :mrgreen: ) moet je gewoon voor een Golden gaan. En de twee rassen helemaal niet met elkaar vergelijken.
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Maeve schreef:
KLIK
Hier moet je toch van houden? :mann: Maar nee, als je hier niet van houdt (snap ik ook echt :mrgreen: ) moet je gewoon voor een Golden gaan. En de twee rassen helemaal niet met elkaar vergelijken.
Omg daar zou ik gillend (Ha!) gek van worden. Mijn hemel!
Ik wist helemaal niet dat Tollers zo gillen!
Paisley
Zeer actief

Maar ook alleen bij opwinding natuurlijk. Als je hond snel opgewonden raakt, heb je best wel keihard een probleem :engel: :oohja: Maar de toller van kennissen (inmiddels dood, maar 9 geworden) hoorde ik ook nooit gillen, tot ik me de blubber schrok van het geluid wat eruit kwam toen ik met een balletje langs de waterkant stond :LOL:
Die gil hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Maar mij trekken uitgesproken luidruchtige honden niet zo.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Maar ook alleen bij opwinding natuurlijk. Als je hond snel opgewonden raakt, heb je best wel keihard een probleem :engel: :oohja: Maar de toller van kennissen (inmiddels dood, maar 9 geworden) hoorde ik ook nooit gillen, tot ik me de blubber schrok van het geluid wat eruit kwam toen ik met een balletje langs de waterkant stond :LOL:
Die gil hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Maar mij trekken uitgesproken luidruchtige honden niet zo.
Opwinding is een ruim begrip ja :mrgreen: Bizzy doet het dus niet in de jacht, maar ze wil het wel doen als ze bijvoorbeeld in de hal staat en we op het punt staan te gaan wandelen. Ik vind dat schijtirritant dus ik druk het direct de kop in, als ze gilt gaan we niet lopen. Maar dat is een gedraging die terug blijft komen dus, en ook gewoon een rasdingetje. Ze doet het ook wel eens als we onderweg zijn in de auto en ze herkent de locatie als iets leuks. Zodra we op onverharde weg rijden (= bos, in haar hoofd) gaat ze gillen. Was súper leuk op vakantie in Zweden :schrik:
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Marion. schreef: Goldens lomp? Vergis je je niet met Labradors? En ze zijn ook enorm gevoelig (niet angstig), ze voelen haarfijn aan als er "donder" in de lucht hangt, nog voor je het zelf weet.
Nee. Ik vind Goldens vaak lomp. De jonge honden bedoel ik dan. Gevoelig zijn ze ook, maar niet zo zeer als de meeste Tollers, denk ik. Gelukkig maar.

En ik heb dus oprecht nooit een Toller zien gillen waarbij dat niet uitgelokt/geaccepteerd werd door de baas. 'Ohh ja dat is de Tollerscream, dat doen alle Tollers! Grappig he! Ik gooi de bal snel!' (En natuurlijk, tijdens behendigheid of extreme situaties gebeurt het sneller en wordt het misschien bewust niet afgeleerd).

Mijn Markiesje heeft een vreselijk schelle blaf bij enthousiasme, die heel hardnekkig is. Ik laat het erbij, maar ik denk dat ook dat af te leren was geweest als ik destijds had geweten hoe, of als ik er nu de discipline voor op zou kunnen brengen.

Dit staat allemaal een beetje los van TS zijn vraag, maar ik weet uit ervaring dat mensen hier vaak terechtkomen na googelen op verschillende rassen. Dus ik vind het wel interessant om meerdere kanten te belichten.
ninnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova scotia duck tolling retriever en border collie

Ongelezen bericht door ninnie »

Verschil tussen goldens en tollers vind ik vooral het relaxte van de golden en het gevoelige van de toller. Goldens die ik zie zijn vaker stabieler en maak je niet snel gek. Tollers zijn toch echt best gevoelig. En ik zie ook veel angst bij tollers (ook bij mijn eigen toller, maar ook bij andere tollers op de hondenschool en mijn omgeving). Ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar het valt me wel op dat de jongere generatie nu meer angst heeft.
En blaffen doet een toller echt veel meer dan een golden.. Jasper is daar ook een bewijs van. Waakt veel en ook bij enthousiasme laat hij zich horen.
Tollerscream vind ik best meevallen. Zoals Leonie al zei komt dat enkel bij sommige momenten. Jasper doet dat bij een bal in combinatie met water en heel soms als ik hem losklik bij een training bij de eerste oefening.
Jasper traint 3x in de week en ikzelf merk dat ze vooral de mentale uitdaging nodig hebben.
Lukt dat niet, dan is het een zenuwsloper, druktemaker, en laat hij zich zeker horen.
Goldens zijn daarin toch wat makkelijker naar mijn idee. En die paar centimeters.. dat gaat het verschil niet maken

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Leonie. schreef: En ik heb dus oprecht nooit een Toller zien gillen waarbij dat niet uitgelokt/geaccepteerd werd door de baas. 'Ohh ja dat is de Tollerscream, dat doen alle Tollers! Grappig he! Ik gooi de bal snel!' (En natuurlijk, tijdens behendigheid of extreme situaties gebeurt het sneller en wordt het misschien bewust niet afgeleerd).
Dit dus. Wij hebben al sinds 1990 tollers en er wordt hier niet gegild of neurotisch gedaan. Als ik ergens een hekel aan heb ...

Maar veel eigenaren vinden dat gegil reuze interessant. De pest met tollers is dat het ras steeds populairder wordt en jan en alleman er mee gaat fokken. Zonder vooraf te bedenken of de hond wel geschikt is om mee te fokken.
En daarom zie je nu van die hypernerveuze schijtlijsters in de straat. Dat heeft niks te maken met gebrek aan uitdaging maar alles met gebrek aan selectie. Bedenk dat het ras oorspronkelijk is gefokt om geduldig aan de waterkant te wachten tot er eenden in zicht komen en dan op commando van de baas zich mag laten zien en vervolgens op commando van de baas weer in de dekking gaat. Dat wachten kan uren duren, hoe zie je dat voor je met zo'n opgefokt geval?
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

sbientje schreef:
Nanna schreef:
sbientje schreef:dat isi ook maar wat je ' niet veel ' vindt. Ik vind tollers echt 400% teveel blaffen :P En dat gegil kan ik al helemaal niets mee, Leuke hondjes vind ik het wel, maar bij een ander :D
Als je graag veel doet met je hond, en jachtcursussen oid wilt volgen, dan zijn de Toller en werklijngolden een goed idee. Wil je echter een leuke kalme huishond dan zou ik echt naar de showlijn Golden gaan kijken.
Ja me too. Als ik echt ver(der) wilde komen in de jacht nam ik ook geen toller trouwens, dan koos ik wel voor een werklijngolden of -lab (dat is nog beter natuurlijk ;)). Ik vind de showlijn Golden over het algemeen een hele fijne gezinshond, braaf en rustig. Het enige is dat sommige een beetje bezitterig zijn, dat vergt soms wel wat aandacht maar verder prima!
Eens. Als hier mensen komen omdat ze op hoog niveau proeven ambiëren of als ze zelf willen jagen, adviseren wij een ander ras.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
*Eva*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Eva* »

under the red sky schreef:
Leonie. schreef: En ik heb dus oprecht nooit een Toller zien gillen waarbij dat niet uitgelokt/geaccepteerd werd door de baas. 'Ohh ja dat is de Tollerscream, dat doen alle Tollers! Grappig he! Ik gooi de bal snel!' (En natuurlijk, tijdens behendigheid of extreme situaties gebeurt het sneller en wordt het misschien bewust niet afgeleerd).
Dit dus. Wij hebben al sinds 1990 tollers en er wordt hier niet gegild of neurotisch gedaan. Als ik ergens een hekel aan heb ...

Maar veel eigenaren vinden dat gegil reuze interessant. De pest met tollers is dat het ras steeds populairder wordt en jan en alleman er mee gaat fokken. Zonder vooraf te bedenken of de hond wel geschikt is om mee te fokken.
En daarom zie je nu van die hypernerveuze schijtlijsters in de straat. Dat heeft niks te maken met gebrek aan uitdaging maar alles met gebrek aan selectie. Bedenk dat het ras oorspronkelijk is gefokt om geduldig aan de waterkant te wachten tot er eenden in zicht komen en dan op commando van de baas zich mag laten zien en vervolgens op commando van de baas weer in de dekking gaat. Dat wachten kan uren duren, hoe zie je dat voor je met zo'n opgefokt geval?
Mee eens.
Ik vind het ook jammer dat het vaak op de eigenaren wordt afgeschoven. Natuurlijk zal dat ook wel eens het geval zijn. Maar in mijn ogen hoort een Toller geen zenuwachtige hond te zijn die gek gaat doen in huis als je even eens wat minder tijd hebt om ze genoeg te vermaken. Zonde.......
Ik zou in elk geval nooit een pup nemen van een Toller die hyper is.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk
Groetjes Eva
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”