Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het laten lossen van een 12 weken oud pupje

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Het laten lossen van een 12 weken oud pupje

Ongelezen bericht door Inge »

:LOL: :LOL: :LOL:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Blijft een grappig filmpje, maar dat de beste man het idee van positief trainen niet snapt is ook wel erg duidelijk :LOL:
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik erger me dood aan zo'n filmpjes :engel:
Van die mannen die een paar hoofdstukken hebben overgeslagen over wat een beloning voor de hond nou net is, met hun 'Kijk hoor, koekjes strooien helpt niet!'.
Dan maar het ijzerwerk.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Nanna schreef:
veertje schreef:Blijft een grappig filmpje, maar dat de beste man het idee van positief trainen niet snapt is ook wel erg duidelijk :LOL:
Denk dat het meer satirisch bedoeld is ;-)

Satirisch ja, maar wel bedoeld om de draak te steken met de trainers die positief willen trainen. Er is ook een filmpje als reactie op dit filmpje gekomen Klik
-Saskia-
Zeer actief

Nanna schreef:Denk dat het meer is om te laten zien dat het betere koekjesstrooiwerk en gekir niet bij iedere hond de magische truc is. Het blijft maatwerk.
Snap ik hoor maar je wil niet weten hoeveel mensen dit bloedserieus nemen.
Die gaan dan even stom met die hand koeken voor de hond staan en als dat niet lukt is het hele positieve trainen plots onzin en grijpen ze naar correcties.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

-Saskia- schreef:
Nanna schreef:Denk dat het meer is om te laten zien dat het betere koekjesstrooiwerk en gekir niet bij iedere hond de magische truc is. Het blijft maatwerk.
Snap ik hoor maar je wil niet weten hoeveel mensen dit bloedserieus nemen.
Die gaan dan even stom met die hand koeken voor de hond staan en als dat niet lukt is het hele positieve trainen plots onzin en grijpen ze naar correcties.
Ik denk dat dat nogal mee valt. :roll: Het is heel duidelijk een filmpje wat je niet al te serieus moet nemen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Voor een saai droog brokje zou ik als hond mijn speeltje ook niet laten afpakken :LOL:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Rocco
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rocco »

Goede puppie :ok: zo zie ik ze graag, wordt ook helemaal gek van al die positieve koekie koekie guru methodes ligt puur aan de hond
heb hier ook zo,n geval met een heel eigen karakter vergt ook iets andere methode.....
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Als het bijten de hoogste beloning is voor een hond, dan ga je met een puur positieve aanpak het niet redden. Veel positieve trainers gebruiken technieken die niet aversief lijken, maar het wel degelijk zijn.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hippo schreef:Als het bijten de hoogste beloning is voor een hond, dan ga je met een puur positieve aanpak het niet redden. Veel positieve trainers gebruiken technieken die niet aversief lijken, maar het wel degelijk zijn.
Hoe bedoel je dat? Ik ben wel benieuwd naar een voorbeeld wat dan toch aversief zou kunnen zijn terwijl het niet zo wordt gebracht. Tenminste dat is wat jij bedoelt toch?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-Saskia-
Zeer actief

Hippo schreef:Als het bijten de hoogste beloning is voor een hond, dan ga je met een puur positieve aanpak het niet redden.
Niet als die puur positieve aanpak met een beloning van lagere waarde gebeurt, inderdaad.
Ik ken werklijn mechels die hebben leren lossen door twee mouwen te gebruiken.
Mijn eigen hond gaat niet meer ongecontroleerd achter konijnen aan en daar heb ik net de konijnen als beloning bij gebruikt.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

-Saskia- schreef:
Hippo schreef:Als het bijten de hoogste beloning is voor een hond, dan ga je met een puur positieve aanpak het niet redden.
Niet als die puur positieve aanpak met een beloning van lagere waarde gebeurt, inderdaad.
Ik ken werklijn mechels die hebben leren lossen door twee mouwen te gebruiken.
Mijn eigen hond gaat niet meer ongecontroleerd achter konijnen aan en daar heb ik net de konijnen als beloning bij gebruikt.
Dat kan alleen met hond zonder enorme buitdrift. Een hond met grote buitdrift wil namelijk zijn buit niet ruilen, ook niet voor iets gelijkwaardigs zoals een andere mouw of een ander bijtpak ;-) .

Je zou bijv met counterconditioneren kunnen aanleren dat een mouw of pak niet meer interessant is, maar dan kan je helemaal geen bijtwerk meer doen. Daar zit de crux, je wil bij o.a. KNPV wel dat het bijten onderdeel is van de training.

Als voorbeeld Bitu, die is echt gek op eten en lust alles. Met bijzondere beloning als rodiworst, slagroom, etc vreet ze je vingers en al op. Al vanaf het begin als je met haar ging spelen met een bijtrolletje of stuk gevlochten fleece, wilde ze absoluut niet ruilen voor voer of eenzelfde speeltje. Pas als de opwinding zakte, was ze weer te paaien. Alleen hoe vaker je speelde, des te hoger de opwinding en des te langer het duurde voordat ze los liet.
Deze situatie is besproken tijdens de africhtingscursus die ik heb gevolgd en daar werd bevestigd dat je dan toch gebruik moet maken van bijv een negatieve bekrachtiger. Neemt niet weg dat als je iets aversiefs inzet, je het gewenste gedrag erna enorm kunt versterken met positieve bekrachtiging. Zoals nog een keer mogen inbijten of een speeltje.
Bij Bitu legde ik mijn hand om haar onderkaak en zette zachtjes druk (= onprettig dus aversief) waardoor ze loste. Zodra ze het snapte werd ze direct beloont en was het lossen erna geen probleem meer en zie je ook geen stresssignalen op het commando voor lossen. Het commando had ik uiteraard eerst al aangeleerd in situaties waarbij de buitdrift veel lager was en ze het commando al goed beheerste.
runninggirl schreef:
Hippo schreef:Als het bijten de hoogste beloning is voor een hond, dan ga je met een puur positieve aanpak het niet redden. Veel positieve trainers gebruiken technieken die niet aversief lijken, maar het wel degelijk zijn.
Hoe bedoel je dat? Ik ben wel benieuwd naar een voorbeeld wat dan toch aversief zou kunnen zijn terwijl het niet zo wordt gebracht. Tenminste dat is wat jij bedoelt toch?
Bijvoorbeeld de hond tegenhouden aan een band of tuig, dus het voorkomen dat ze kunnen bijten en dan een andere beloning aanbieden. Het tegenhouden is geen positieve bekrachtiging, het doet de hond geen pijn, maar het is ook niet prettig want ze kunnen niet meer bij het voorbeeld komen wat ze willen bijten.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ah ja duidelijk.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
georges
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher