Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke kleine hond past het beste bij wat ik zoek?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

DoggoLover
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: welke kleine hond past het beste bij wat ik zoek?

Ongelezen bericht door DoggoLover »

Johnny Jones schreef:Leuk dat je in de toekomst honden wilt!
Als je heel erg tegen het verharen opziet, kan je ook denken aan een hond met een plukvacht. De borderterrier en cairnterrier zijn qua karakter wel iets heel anders dan de gezelschapshondjes die jij noemt, maar ze zijn hartstikke leuk! En geen losse haren in huis!

Je kan je toekomst nooit helemaal uitstippelen (ik niet in ieder geval, maar het is gelukkig toch allemaal goed gekomen!). Misschien krijg je wel een praktijk aan huis, een baan waar je hond mee naartoe mag of krijg je een relatie die in onregelmatige dienst werkt. Puppies kosten heel veel tijd, soms kan een leuke herplaatser een betere keuze zijn. En meer dan één hond is ontzettend leuk! Voor jezelf en voor de honden.

Voor wat betreft de rassen kan je je misschien beter eerst goed nagaan wat bij jou past. Houd je van een gezellige allemansvriend of van een hond met een meer baasgericht of wat eigenzinnig karakter. Houd je van lange wandelingen maken, of zit je bij een drupje regen liever thuis op de bank. Ben je van plan om cursussen te volgen?
De keuze is enorm en houdt niet op bij verharen en alleen kunnen zijn!
Ik heb het volgende gevonden op het internet.

(Dit plukken is een van de vele handelingen bij de vachtverzorging voor honden. Bij het plukken van een Cairn Terriër worden de loszittende ruwe dekharen met duim en wijsvinger uit de vacht geplukt. Het is belangrijk om de vacht van de Cairn Terriër alleen te plukken wanneer deze plukrijp is. Plukken op het verkeerde moment, of op een verkeerde manier, kan zeer pijnlijk zijn voor je hond. De meeste Cairn Terriërs dienen drie keer per jaar geplukt te worden, tijdens de ruiperiode. Voor het plukken van de vacht op de juiste wijze kun je bij de ervaren hondentrimmer terecht. De ruwe dekharen bieden de Cairn Terriër veel bescherming. Wanneer je er voor kiest om d vacht van de hond te gaan scheren zal de vachtstructuur veranderen wat deze bescherming te niet doet en ook nog eens meer onderhoud en verzorging vergt.)

dus dan kan ik 3 keer per jaar met mijn hondje naar de hondentrimmer om haar te laten plukken en thats it? Verder geen haren in huis ook? Dit ras ziet er trouwens erg schattig uit en het karakter wat erbij wordt verteld klinkt helemaal super :D bedankt voor de aanrader :D

Kan dit ras wel wat beter alleen zijn?
mirriejj
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie, kruising, middenslag keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mirriejj »

En hoe is je woonsituatie nu? Is het geen mogelijkheid om nu een hond te nemen, als er misschien familieleden overdag wel thuis zijn? Waardoor je hondje al wat ouder is zodra je op jezelf gaat? Of te beginnen met een oudere herplaatsen die gewend is om alleen thuis te blijven.

Ik nam mijn pup toen ik nog thuis woonde en op 8 maanden gingen we op onszelf wonen. Ik werkte toen ook fulltime, maar mijn vrije tijd ging altijd naar de hond. Ik heb nooit het idee gehad dat hij er hinder van ondervond.

Of doe het net als Veertje en ga in je pauze naar huis om te wandelen.

Mijn ervaring met pinchers is trouwens dat ze niet graag alleen thuis blijven. Het verharen vond ik enorm meevallen.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Hier iemand van 26 met een hond die fulltime werkt.

Ik zou zelf 5 dagen 8 uur alleen zijn teveel vinden. De kattenbak is natuurlijk een oplossing maar niet erg gezellig voor een hond (of twee honden, misschien zijn ze wel geen dikke vrienden).
Persoonlij zou ik liever oppas zoeken, voor hun zelf ook gezelliger. Of iemand die ze wil uitlaten...
Mijn hond breng ik bij mijn ouders én kom tussen de middag thuis om haar uit te laten. Ze is nooit langer dan 5 uur alleen en vind dat een prettig idee.
Uitlaatservice vind ik zelf wel fijn: hebben ze een grote wandeling gehad met sociale contacten. Scheelt je in de winter ook: 's avonds niet een uur sjokken in het donker :wink:

Als je het niet erg vindt om geen avonden weg gaan doordeweeks, niet meer uitslapen na een avond stappen en je vrienden gaan zuchten als je weer eens niet kan komen omdat je hond al de hele dag alleen was...
Prima!
Zelf zou ik wachten tot je een eigen praktijk hebt. Dan heb je de rest ook al op de rit en weet je ook hoe je financieel zit.

Wel goed dat je er al zo over nadenkt!
_Leonie
Zeer actief

Oh en pups opvoeden... Manneman. Ik vond het best zwaar eigenlijk.
Ik woonde gelukkig nog thuis en had hulp van mijn ouders en broer: super fijn! Viel me namelijk echt tegen, was kapot de eerste week.
DoggoLover
Zeer actief

mirriejj schreef:En hoe is je woonsituatie nu? Is het geen mogelijkheid om nu een hond te nemen, als er misschien familieleden overdag wel thuis zijn? Waardoor je hondje al wat ouder is zodra je op jezelf gaat? Of te beginnen met een oudere herplaatsen die gewend is om alleen thuis te blijven.

Ik nam mijn pup toen ik nog thuis woonde en op 8 maanden gingen we op onszelf wonen. Ik werkte toen ook fulltime, maar mijn vrije tijd ging altijd naar de hond. Ik heb nooit het idee gehad dat hij er hinder van ondervond.

Of doe het net als Veertje en ga in je pauze naar huis om te wandelen.

Mijn ervaring met pinchers is trouwens dat ze niet graag alleen thuis blijven. Het verharen vond ik enorm meevallen.
Op dit moment woon ik thuis. Ik heb het gevraagd maar mijn moeder wilt absoluut geen hond in huis.
DoggoLover
Zeer actief

_Leonie schreef:Hier iemand van 26 met een hond die fulltime werkt.

Ik zou zelf 5 dagen 8 uur alleen zijn teveel vinden. De kattenbak is natuurlijk een oplossing maar niet erg gezellig voor een hond (of twee honden, misschien zijn ze wel geen dikke vrienden).
Persoonlij zou ik liever oppas zoeken, voor hun zelf ook gezelliger. Of iemand die ze wil uitlaten...
Mijn hond breng ik bij mijn ouders én kom tussen de middag thuis om haar uit te laten. Ze is nooit langer dan 5 uur alleen en vind dat een prettig idee.
Uitlaatservice vind ik zelf wel fijn: hebben ze een grote wandeling gehad met sociale contacten. Scheelt je in de winter ook: 's avonds niet een uur sjokken in het donker :wink:

Als je het niet erg vindt om geen avonden weg gaan doordeweeks, niet meer uitslapen na een avond stappen en je vrienden gaan zuchten als je weer eens niet kan komen omdat je hond al de hele dag alleen was...
Prima!
Zelf zou ik wachten tot je een eigen praktijk hebt. Dan heb je de rest ook al op de rit en weet je ook hoe je financieel zit.

Wel goed dat je er al zo over nadenkt!
Ja ik heb ook na alle berichten op het forum besloten dat ik pas een hond neem als ik mijn eigen praktijk heb geopend en alles goed gaat. Dan kan ik elke dag in de middag even een uurtje naar huis:)

Bedankt dat je het goed vind dat ik er al over nadenk:) Ik ben echt iemand die zoveel mogelijk dingen gaat plannen en een hond nemen vind ik geen spelletje dus wou zoveel mogelijk informatie voordat het zover is:)
DoggoLover
Zeer actief

_Leonie schreef:Oh en pups opvoeden... Manneman. Ik vond het best zwaar eigenlijk.
Ik woonde gelukkig nog thuis en had hulp van mijn ouders en broer: super fijn! Viel me namelijk echt tegen, was kapot de eerste week.
Daar heb je geluk mee:) ik moet het waarschijnlijk alleen doen :roll: Ik zie het als een tijdelijke baby. Veel sneller opgevoed dan een baby maar het houd je volgens mij toch dag en nacht bezig in het begin :roll:
_Leonie
Zeer actief

Eventueel kan je ook tegen die tijd rond kijken of er oudere hondjes worden aangeboden. Soms zie je wel eens een klein stel aangeboden worden samen door omstandigheden.
Weet je ook al dat ze met elkaar kunnen en zindelijk zijn.

Mijn hond lieten we na 4 weken pas een hele ochtend alleen, hou daar zeker rekening mee.
DoggoLover
Zeer actief

_Leonie schreef:Eventueel kan je ook tegen die tijd rond kijken of er oudere hondjes worden aangeboden. Soms zie je wel eens een klein stel aangeboden worden samen door omstandigheden.
Weet je ook al dat ze met elkaar kunnen en zindelijk zijn.

Mijn hond lieten we na 4 weken pas een hele ochtend alleen, hou daar zeker rekening mee.
Waar kan ik het beste kijken naar volwassen hondjes die worden aangeboden? Ik zou geen oude hond willen als eerste hond maar een hondje of 2 hondjes van 2 a 3 jaar max zou wel kunnen :)
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Wil je tegen die tijd perse een pup of mag een volwassen hondje ook? In dat laatste geval weet je al wat voor hondje het is en er worden ook vaak genoeg duo's aangeboden voor herplaatsing. Of eventueel een volwassen hondje en er later een pup bij. En ik kan je zoals eerder ook al is genoemd best aanraden om tegen die tijd eens minimaal een week op een hondje te passen. Dan ervaar je echt hoe het is een hond in je leven en zie je ook veel beter wat je een hond kan bieden, wat je wel of juist niet aanspreekt in een hond etc.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

je vroeg nog hoe ik het doe met fulltime werken geloof ik.

Zoals gezegd werk ik relatief onregelmatig, iedere maand heb ik een aantal nachtdiensten, waardoor ik 7-10 dagen extra thuis ben overdag, aaneengesloten. In oktober is het bv zelfs zo dat ze, doordat mijn vader op bezoek komt en ik ook 1 week vrij ben, ze welgeteld 3 dagen alleen moeten zijn. Tot afgelopen mei woonde ik op 5 minuten van mijn werk en ging ik regelmatig tussen de middag naar huis. Sinds mei woon ik iets vereer weg van huis, maar veel prettiger voor zowel de honden als mijzelf. Eerst zat ik op een appartement op de 3e verdieping met een heel groot balkon en gooide ik ze iedere dag na mijn werk in de auto om ergens te lopen. Nu heb ik een kleine woning op de begane grond van een huis op het boerenland. Echt een boerderij is het niet, al zit er ook een stal aan vast. Ik heb hier een kennel neergezet en heb een stuk stal voor de honden, zodat ze als ik aan het werk ben vrij in en uit kunnen lopen en ook nog wat te zien hebben. Bovendien kletst mijn (enige) buurvrouw dagelijks tegen ze en komt de boer ook regelmatig wat werkzaamheden verrichten rond het huis.
Ik kan hier in principe de deur open gooien en zonder riem naar buiten stappen en ik kan gebruik maken van de meeste weides rond het huis. Twee avonden in de week ga ik naar de hondenschool en als ik vrij ben doen we een lange wandeling van minimaal 4 uur.

Ik woon in Zwitserland en een fulltime baan is hier 42,5 uur.
Afbeelding
DoggoLover
Zeer actief

hakunamatata schreef:Wil je tegen die tijd perse een pup of mag een volwassen hondje ook? In dat laatste geval weet je al wat voor hondje het is en er worden ook vaak genoeg duo's aangeboden voor herplaatsing. Of eventueel een volwassen hondje en er later een pup bij. En ik kan je zoals eerder ook al is genoemd best aanraden om tegen die tijd eens minimaal een week op een hondje te passen. Dan ervaar je echt hoe het is een hond in je leven en zie je ook veel beter wat je een hond kan bieden, wat je wel of juist niet aanspreekt in een hond etc.
Ik weet zeker dat ik echt mijn eigen hondjes wil :) Dus een soort van test om even een week te kijken of ik wel een hond wil lijkt mij erg onnodig. 2 volwassen honden kan ook maar dan wel max 2 a 3 jaar oud. Na veel research gedaan te hebben heb ik besloten dat ik graag 2 cairn terriers wil wat een aanrader was van iemand op het forum. Zien er kei leuk uit en het karakter klinkt ook helemaal geweldig :)
DoggoLover
Zeer actief

Jeannettebo schreef:je vroeg nog hoe ik het doe met fulltime werken geloof ik.

Zoals gezegd werk ik relatief onregelmatig, iedere maand heb ik een aantal nachtdiensten, waardoor ik 7-10 dagen extra thuis ben overdag, aaneengesloten. In oktober is het bv zelfs zo dat ze, doordat mijn vader op bezoek komt en ik ook 1 week vrij ben, ze welgeteld 3 dagen alleen moeten zijn. Tot afgelopen mei woonde ik op 5 minuten van mijn werk en ging ik regelmatig tussen de middag naar huis. Sinds mei woon ik iets vereer weg van huis, maar veel prettiger voor zowel de honden als mijzelf. Eerst zat ik op een appartement op de 3e verdieping met een heel groot balkon en gooide ik ze iedere dag na mijn werk in de auto om ergens te lopen. Nu heb ik een kleine woning op de begane grond van een huis op het boerenland. Echt een boerderij is het niet, al zit er ook een stal aan vast. Ik heb hier een kennel neergezet en heb een stuk stal voor de honden, zodat ze als ik aan het werk ben vrij in en uit kunnen lopen en ook nog wat te zien hebben. Bovendien kletst mijn (enige) buurvrouw dagelijks tegen ze en komt de boer ook regelmatig wat werkzaamheden verrichten rond het huis.
Ik kan hier in principe de deur open gooien en zonder riem naar buiten stappen en ik kan gebruik maken van de meeste weides rond het huis. Twee avonden in de week ga ik naar de hondenschool en als ik vrij ben doen we een lange wandeling van minimaal 4 uur.

Ik woon in Zwitserland en een fulltime baan is hier 42,5 uur.
Wauw minimaal 4 uur wandelen?! :80: Dat doe ik je niet na :80:
Waar je woont klinkt als een erg rustige plek met veel natuur:) zullen de hondjes leuk vinden:)
Maar nu ga je dus niet meer tussendoor even naar huis als je werkt als ik het goed begrijp? Als ik het goed heb begrepen en ze regelmatig lang alleen zijn, tonen ze dan geen gedragsproblemen?
DoggoLover
Zeer actief

is er een site waar ik het beste later kan kijken naar 2 volwassen cairn terriers die samen worden gegeven later?
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

DoggoLover schreef:
hakunamatata schreef:Wil je tegen die tijd perse een pup of mag een volwassen hondje ook? In dat laatste geval weet je al wat voor hondje het is en er worden ook vaak genoeg duo's aangeboden voor herplaatsing. Of eventueel een volwassen hondje en er later een pup bij. En ik kan je zoals eerder ook al is genoemd best aanraden om tegen die tijd eens minimaal een week op een hondje te passen. Dan ervaar je echt hoe het is een hond in je leven en zie je ook veel beter wat je een hond kan bieden, wat je wel of juist niet aanspreekt in een hond etc.
Ik weet zeker dat ik echt mijn eigen hondjes wil :) Dus een soort van test om even een week te kijken of ik wel een hond wil lijkt mij erg onnodig. 2 volwassen honden kan ook maar dan wel max 2 a 3 jaar oud. Na veel research gedaan te hebben heb ik besloten dat ik graag 2 cairn terriers wil wat een aanrader was van iemand op het forum. Zien er kei leuk uit en het karakter klinkt ook helemaal geweldig :)
Je hebt dit topic vanmiddag geopend en nu weet je ineens al zeker dat het twee cairn terriers gaan worden. Ik snap je enthousiasme, maar je gaat wel een beetje (heel erg) snel. En wat ik zei, het logeren is niet zodat je zeker weet dat je een hond wil, maar ook om te kijken hoe het nu echt is en welk gedrag je nu juist wel of niet aanspreekt. Dat zei ik ook omdat je best verschillende rassen noemde. Daarbij gaat het nog wel een paar jaar duren voor het zover is. Gebruik die tijd om je te oriënteren (dat duurt langer dan een uur..), ga lezen over de rassen en doe eens een wandeling mee of ga bij een fokker langs etc. Gebruik die jaren die je toch hebt om te kijken wat je nu echt zoekt en past.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ik merk geen gedragsproblemen eigenlijk en ik ga idd niet meer naar huis tussen de middag, daarom wilde ik per se een kennel plaatsen. Ik merk zelfs dat ze allebei meer ontspannen zijn nu. Voorheen liepen we de ochtendronde aan de lijn door de wijk, nu kunnen ze door het weiland hollen, achter de frisbee aan. Didge staat al klaar als ik opsta...
Afbeelding
DoggoLover
Zeer actief

Jeannettebo schreef:ik merk geen gedragsproblemen eigenlijk en ik ga idd niet meer naar huis tussen de middag, daarom wilde ik per se een kennel plaatsen. Ik merk zelfs dat ze allebei meer ontspannen zijn nu. Voorheen liepen we de ochtendronde aan de lijn door de wijk, nu kunnen ze door het weiland hollen, achter de frisbee aan. Didge staat al klaar als ik opsta...
oke leuk:)
DoggoLover
Zeer actief

hakunamatata schreef:
DoggoLover schreef:
Je hebt dit topic vanmiddag geopend en nu weet je ineens al zeker dat het twee cairn terriers gaan worden. Ik snap je enthousiasme, maar je gaat wel een beetje (heel erg) snel. En wat ik zei, het logeren is niet zodat je zeker weet dat je een hond wil, maar ook om te kijken hoe het nu echt is en welk gedrag je nu juist wel of niet aanspreekt. Dat zei ik ook omdat je best verschillende rassen noemde. Daarbij gaat het nog wel een paar jaar duren voor het zover is. Gebruik die tijd om je te oriënteren (dat duurt langer dan een uur..), ga lezen over de rassen en doe eens een wandeling mee of ga bij een fokker langs etc. Gebruik die jaren die je toch hebt om te kijken wat je nu echt zoekt en past.
oke
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

Heb je al ooit een cairn terriër in het echt meegemaakt?
Aangezien je nu ineens weet dat je er twee wilt? Ik vind het een heel ander hondje dan de rassen die je eerst in je hoofd had.
Ik ken er 3 maar ik vind ze alle 3 nogal stoïcijns.. Het zou mijn type hond niet zijn haha.

Wat dat betreft vind ik een dwergpoedeltje veel beter in jouw beeld van 'gezellig huishondje' passen. Misschien inderdaad eens wat hondenshows / fokkers bezoeken?
Hakkene
Zeer actief

welke kleine hond past het beste bij wat ik zoek?

Ongelezen bericht door Hakkene »

Ikke93 schreef:Heb je al ooit een cairn terriër in het echt meegemaakt?
Aangezien je nu ineens weet dat je er twee wilt? Ik vind het een heel ander hondje dan de rassen die je eerst in je hoofd had.
Ik ken er 3 maar ik vind ze alle 3 nogal stoïcijns.. Het zou mijn type hond niet zijn haha.

Wat dat betreft vind ik een dwergpoedeltje veel beter in jouw beeld van 'gezellig huishondje' passen. Misschien inderdaad eens wat hondenshows / fokkers bezoeken?
Wij hadden er één, lief maar behoorlijk eigenwijs en eigengereid. Een bijzonder portret:) Maar goed, die kregen we toen hij 11 was. Een jonger exemplaar had mss verschil gemaakt.

Edit: we hadden een cairnterrier, ff voor de duidelijkheid. Geen poedel:)
DoggoLover
Zeer actief

Ik wil wel een gezellig huishondje maar vind het ook belangrijk dat ze alleen kan zijn dus het is lastig kiezen :roll:
DoggoLover
Zeer actief

Hakkene schreef:

Wij hadden er één, lief maar behoorlijk eigenwijs en eigengereid. Een bijzonder portret:) Maar goed, die kregen we toen hij 11 was. Een jonger exemplaar had mss verschil gemaakt.

Edit: we hadden een cairnterrier, ff voor de duidelijkheid. Geen poedel:)
eigenwijs klinkt wel lastig. Het lijkt me wel leuk om mijn hondjes dingen aan te kunnen leren en dat het dan ook makkelijk wordt nadat ze het geleerd hebben. Maar de gezelschapshondjes kunnen blijkbaar niet alleen thuis blijven dus het is lastig kiezen :roll: maar ja ik heb nog zat tijd dus nog genoeg tijd om na te denken over het ras :)
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik denk dat het goed is dat je je nu al zo verdiept, en gelukkig maar want het beeld dat je hebt van (jonge) hondjes alleen thuis laten is veel te rooskleurig. En dat weet ik omdat ik eerst ook ongeveer zo dacht. Toen ik mijn eerste hond kreeg had ik 2 weken vrij en daarna geregeld dat ik zo veel vrije uren kon opnemen dat ik de eerste week maar 2x 4 uur hoefde te werken, daarna 3x 4 uur etc. en zo opbouwend tot 4x 6 uur. Dat leek me een prima opbouw maar in de praktijk viel dat vies tegen. Mijn pup had verlatingsangst. Ze ontsnapte uit de bench (niet via het deurtje!), blafde de hele straat bij elkaar, sloopte het hele huis en toen ik thuis kwam trof ik haar als zielig bibberend hoopte aan, helemaal buiten zinnen dat ik godzijdank weer thuisgekomen was. Niet te doen voor haar, zoveel stress dat ze had. En dan heb ik het nog niet eens over de buren. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen, maar de eerste anderhalf jaar heb ik haar helemaal niet alleen kunnen laten. Elke dag heb ik haar bij de oppas gebracht. Zelfs als ik naar de supermarkt moest ging ze mee en bleef ze daar voor de deur wachten. Ik heb me helemaal suf getrained volgens allerlei adviezen van hier en van het internet maar dat heeft allemaal geen drol uitgehaald. Het enige dat voor haar hielp was gewoon helemaal nooit meer alleen gelaten worden, zodat ze leerde dat ik te vertrouwen was. Er zijn ook honden die vanaf pup direct makkelijk alleen kunnen zijn, maar dat een hond dat de eerste jaren niet kan zoals die van mij is ook helemaal geen uitzondering. Het is dus een goed idee om van tevoren te bedenken wat je gaat doen als dat voor jouw pup ook het geval blijkt te zijn. Je zegt dat je je hond nooit aan een onbekend iemand mee zou geven, maar het zou best kunnen dat je daar geen keuze in hebt. Hoe ga je dat dan oplossen?

Ik denk dat je deze column wel interessant zult vinden: https://www.linkedin.com/pulse/andere-k ... herwijnen/
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

DoggoLover schreef:Maar de gezelschapshondjes kunnen blijkbaar niet alleen thuis blijven dus het is lastig kiezen :roll:
Het zijn niet alleen de gezelschapshondjes die (mogelijk) moeilijk zo veel uren alleen kunnen zijn hoor. Eigenlijk geldt dat voor verreweg de meeste honden. Er zijn genoeg honden die alleen kunnen zijn, maar 5x8 uur is wel echt heel erg veel, ongeacht welk ras je neemt. Het kan best (zie veertje en jeanette), maar er is sowieso een kans dat het lastig wordt. Ook als je een ras uitzoekt dat er niet om bekend staat niet alleen te kunnen zijn.
DoggoLover
Zeer actief

mijke schreef:Ik denk dat het goed is dat je je nu al zo verdiept, en gelukkig maar want het beeld dat je hebt van (jonge) hondjes alleen thuis laten is veel te rooskleurig. En dat weet ik omdat ik eerst ook ongeveer zo dacht. Toen ik mijn eerste hond kreeg had ik 2 weken vrij en daarna geregeld dat ik zo veel vrije uren kon opnemen dat ik de eerste week maar 2x 4 uur hoefde te werken, daarna 3x 4 uur etc. en zo opbouwend tot 4x 6 uur. Dat leek me een prima opbouw maar in de praktijk viel dat vies tegen. Mijn pup had verlatingsangst. Ze ontsnapte uit de bench (niet via het deurtje!), blafde de hele straat bij elkaar, sloopte het hele huis en toen ik thuis kwam trof ik haar als zielig bibberend hoopte aan, helemaal buiten zinnen dat ik godzijdank weer thuisgekomen was. Niet te doen voor haar, zoveel stress dat ze had. En dan heb ik het nog niet eens over de buren. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen, maar de eerste anderhalf jaar heb ik haar helemaal niet alleen kunnen laten. Elke dag heb ik haar bij de oppas gebracht. Zelfs als ik naar de supermarkt moest ging ze mee en bleef ze daar voor de deur wachten. Ik heb me helemaal suf getrained volgens allerlei adviezen van hier en van het internet maar dat heeft allemaal geen drol uitgehaald. Het enige dat voor haar hielp was gewoon helemaal nooit meer alleen gelaten worden, zodat ze leerde dat ik te vertrouwen was. Er zijn ook honden die vanaf pup direct makkelijk alleen kunnen zijn, maar dat een hond dat de eerste jaren niet kan zoals die van mij is ook helemaal geen uitzondering. Het is dus een goed idee om van tevoren te bedenken wat je gaat doen als dat voor jouw pup ook het geval blijkt te zijn. Je zegt dat je je hond nooit aan een onbekend iemand mee zou geven, maar het zou best kunnen dat je daar geen keuze in hebt. Hoe ga je dat dan oplossen?

Ik denk dat je deze column wel interessant zult vinden: https://www.linkedin.com/pulse/andere-k ... herwijnen/
Wauw.. Dat klinkt verschrikkelijk.. Ik zag het voor me terwijl ik het las.. Ik weet niet wat ik zou doen als mijn hondje er ook zo aan toe zou zijn.. Ik zal die link bekijken wat je stuurde
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

Maar je zult geen enkele beschrijving van een ras op internet gaan vinden waar bij staat: 'kan perfect alleen thuis zijn'
Het zijn honden, die zijn graag samen met hun baasje. Die willen niet alleen thuis zijn.
Het kan zijn dat je een boomer treft die heerlijk gaat liggen snurken in zijn mand, of juist een cairn terriër die de boel bij elkaar krijst als je 1 minuut weg bent. Het zijn allemaal individuen. De een is de ander niet en zo een rasomschrijving is absoluut geen garantie.
Als je echt een hondje wilt die makkelijk een aantal uurtjes alleen kan zijn (en dan heb ik het niet over elke dag van 9 tot 5 want dat is voor geen een hond leuk) dan zou ik voor een makkelijke herplaatser gaan die al wat ouder is en die bewezen heeft dat hij een aantal uurtjes alleen kan zijn.
DoggoLover
Zeer actief

Ikke93 schreef:Maar je zult geen enkele beschrijving van een ras op internet gaan vinden waar bij staat: 'kan perfect alleen thuis zijn'
Het zijn honden, die zijn graag samen met hun baasje. Die willen niet alleen thuis zijn.
Het kan zijn dat je een boomer treft die heerlijk gaat liggen snurken in zijn mand, of juist een cairn terriër die de boel bij elkaar krijst als je 1 minuut weg bent. Het zijn allemaal individuen. De een is de ander niet en zo een rasomschrijving is absoluut geen garantie.
Als je echt een hondje wilt die makkelijk een aantal uurtjes alleen kan zijn (en dan heb ik het niet over elke dag van 9 tot 5 want dat is voor geen een hond leuk) dan zou ik voor een makkelijke herplaatser gaan die al wat ouder is en die bewezen heeft dat hij een aantal uurtjes alleen kan zijn.
Ja ik heb besloten dat ik beter een hond uit het asiel kan nemen als het eenmaal zover is en ik elke werkdag tussendoor even een uurtje naar mijn hond kan gaan.
DoggoLover
Zeer actief

Heel erg bedankt voor jullie tijd en moeite om mij alles zo duidelijk uit te leggen allemaal !
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Jammer dat je moeder geen hond in huis wil, anders kon je een oppas- of logeerhondje zoeken. Het hebben van een hond is écht anders dan hoe je het je voorstelt. Het is intens en neemt je leven over. Nou ja, zo zie ik het.

Ik had me goed voorbereid, maandenlang over rassen en opvoeding gelezen. Werkte vanuit huis en had veel tijd. Maar ik vond het alsnog een heel heftige periode, de puppytijd. Mijn hondje kon heel slecht alleen thuisblijven het eerste jaar.

Ik heb nu twee hondjes, maar ze vinden het heus niet leuk om samen alleen thuis te zijn. Ik werk 5-6 uur op een dag buitenshuis. En ik doe doordeweeks 's avonds niets, tenzij ik die dag thuis kan werken. Ja, naar de hondenschool gaan. En dat is al lastig, want dan is de andere hond weer alleen thuis. Het weekend is ook voor de hondjes, al ga ik dan 's avonds nog wel eens naar de kroeg, een verjaardag of de bios. Ik laat best veel dingen, zodat mijn hondjes een fijn leven hebben. En dan heb ik nog vrij makkelijke hondjes.

Hoe dan ook, goed dat je rondvraagt en je inleest. Hondjes zijn het wachten waard :)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”