Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke kleine hond past het beste bij wat ik zoek?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

DoggoLover
Zeer actief
Aantal honden: 0

welke kleine hond past het beste bij wat ik zoek?

Ongelezen bericht door DoggoLover »

Hallo :D

Ik wil graag wanneer ik klaar ben met mijn opleiding en op mezelf woon 2 kleine hondjes. Ik heb veel informatie opgezocht over kleine hondenrassen omdat ik zoek naar kleine rassen met een leuk karakter, met weinig tot geen haaruitval, en die goed alleen kunnen zijn zolang ze samen zijn.

De haaruitval is erg belangrijk voor mij. Wij hadden een kat met een dikke ondervacht (turkse angora en maincoon mix) en de haren waren echt overal. Je bleef maar stofzuigen en de haren bleven weer terug komen. Elke dag met de rollers over je kleren heen en nog was het nooit haarloos. Na het wassen van de kleren alle kleren weer met een roller schoonmaken een uur lang. Het was echt vervelend. Dus ik vind het heel erg belangrijk dat mijn hondjes later weinig tot geen haaruitval hebben.

De rassen die mij wel leuk lijken zijn de langharige russische toy terrier, toy poedel, dwerg pincher, yorkshire terrier, maltezer.

Ik las dat de russische toy terrier en dwerg pincher veel blaffen en afstandelijk naar vreemden kunnen zijn dus dat vond ik minder.
Ik las dat de dwerg pincher soms veel haaruitval kan hebben maar op de andere site staat weer dat ze geen haaruitval hebben.
Ik las dat de toy poedel, yorkshire terrier en maltezer totaal niet alleen kunnen zijn. De russische toy en dwerg pincher kunnen wel goed alleen zijn volgens het internet.

Ik heb liever een hond die naar de hondentrimmer gaat elke maand en die ik elke dag borstel dan een hond die overal haren laat liggen. Maar de rassen die geen haaruitval hebben kunnen niet alleen zijn volgens het internet.

Ik kon alleen niets vinden over hoe het zit met deze rassen die mij leuk lijken hoe het zit met als je er 2 hebt en als ze dan eigenlijk niet alleen maar samen alleen thuis zijn. Welke van deze hondenrassen raden jullie mij aan? Als er iets niet klopt aan de info dat ik heb gevonden hoor ik het graag. En weet iemand meer uit ervaring hoe het zit met de haaruitval van de dwergpincher? Op internet vind ik compleet het tegenovergestelde kwa informatie over de haaruitval van dit ras dus hoor het graag van iemand die het heeft ervaren.

Als ik eenmaal klaar ben met school en op mezelf woon ga ik eerst fulltime werken. Als ik genoeg heb gespaard ga ik zelf mijn eigen praktijk openen en dan werk ik 3 a 4 dagen per week. Als ik ga werken ben ik wel 8 uur weg van huis. Daarom vind ik het erg belangrijk om er 2 te halen zodat ze elkaar hebben. Ik weet dat honden sociale dieren zijn en ik begrijp niet hoe je dat beestje aan kan doen om 8 uur lang alleen thuis te zijn als je eigenlijk financieel wel in staat bent om een 2e te halen. Ik las erg veel van mensen die het afraden om een hond te halen als je regelmatig 8 uur van huis bent. Dus hier heb ik ook over nagedacht.

Ze zijn niet alleen. Ze hebben elkaar. Als ik op mezelf ga wonen neem ik gegarandeerd een huis met een tuin met een hondenluikje naar de tuin en zal ze leren dat ze de tuin, een kattenbak, en buiten als wc kunnen gebruiken. Ik zal 3 keer per dag met ze naar buiten en smiddags als ik thuis kom van het werk zou ik eerst een uur met ze wandelen. Goed voor de hondjes en ook voor mij. Ze hoeven hun plasje niet in te houden want ze zullen altijd toegang tot de tuin en een kattenbak hebben. Ze kunnen kiezen. Ik zal pas hondjes halen als ik vakantie heb en zou ze allebei tegelijk halen zodat ik ruim een maand de tijd heb om ze te leren dat ze En buiten tijdens het wandelen En in de tuin en kattenbak hun behoefte kunnen doen. Een maand lijkt me wel voldoende aangezien ik las dat mensen het in 2 weken al voor elkaar krijgen.

Wat vinden jullie van hoe ik hierover denk? Welke rassen raden jullie mij aan? Ik heb wel het liefst 2 verschillende rassen. Kwa uiterlijk zijn mijn favorieten de langharige russische toy terrier en de maltezer.

Alvast bedankt voor jullie tijd :D
Laatst gewijzigd door DoggoLover op 11 sep 2017 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
DoggoLover
Zeer actief

Re: welke kleine hond past het beste bij wat ik zoek?

Oh ja. Ik wil geen kinderen dus ze hoeven niet goed met kinderen te zijn. De hondjes worden echt mijn babies :D
DoggoLover
Zeer actief

ik las ook dat er werd aangeraden om oppas of een uitlaatservice te regelen. Ik wil mijn hondjes niet bij vreemden achter laten en ken geen mensen die wel elke dag iemand anders haar honden in huis zou willen. Uitlaatservice is niet nodig want ze kunnen in de tuin en in de kattenbak hun behoefte doen.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Staar je er niet op blind dat 2 hondjes probleemloos alleen thuis kunnen zijn 8 uur lang. Ook al zijn ze samen, ze kunnen het ook samen niet leuk vinden en dan heb je 2 blaffers of slopers in huis.
En je hebt het over samen halen en een maand vrij, maar als je 2 rassen neemt en je wilt alles een beetje netjes doen (geen broodfok enzo), dan is de kans wel erg klein dat je 2 hondjes op hetzelfde moment kan halen bij verschillende fokkers.
Ik zou dan ook met 1 hond beginnen, deze opvoeden tot een leuk, sociaal hondje en tegen de tijd dat die 2-3 jaar is, eens kijken voor een vriendje erbij.
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

DoggoLover schreef:
Als ik eenmaal klaar ben met school en op mezelf woon ga ik eerst fulltime werken. Als ik genoeg heb gespaard ga ik zelf mijn eigen praktijk openen en dan werk ik 3 à 4 dagen per week. Als ik ga werken ben ik wel 8 uur weg van huis. Daarom vind ik het erg belangrijk om er 2 te halen zodat ze elkaar hebben. Ik weet dat honden sociale dieren zijn en ik begrijp niet hoe je dat beestje aan kan doen om 8 uur lang alleen thuis te zijn als je eigenlijk financieel wel in staat bent om een 2e te halen. Ik las erg veel van mensen die het afraden om een hond te halen als je regelmatig 8 uur van huis bent. Dus hier heb ik ook over nagedacht. Ze zijn niet alleen. Ze hebben elkaar. (...)
Ze hoeven hun plasje niet in te houden want ze zullen altijd toegang tot de tuin en een kattenbak hebben. Ze kunnen kiezen. Ik zal pas hondjes halen als ik vakantie heb en zou ze allebei tegelijk halen zodat ik ruim een maand de tijd heb om ze te leren dat ze buiten tijdens het wandelen en in de tuin en kattenbak hun behoefte kunnen doen. Een maand lijkt me wel voldoende aangezien ik las dat mensen het in 2 weken al voor elkaar krijgen.

Alvast bedankt voor jullie tijd :D
Ik weet niets van kleine hondenrassen die niet verharen en heb geen idee of dat überhaupt bestaat. Maar ik zet wel mijn vraagtekens bij al jouw plannen. Ben je van plan twee pups tegelijkertijd te nemen? En deze in twee weken tijd op te voeden? Dan moet ik je uit een droom halen, vrees ik. In twee weken tijd een pup zindelijk maken kan misschien wel (dat verschilt per hond, je kan de pech hebben dat het bij jouw hondje langer duurt) maar er komt zóveel meer bij kijken dan alleen zindelijkheid. Je geeft aan dat de pups elkaar hebben, en dus wel 8 uur zonder jou kunnen. Maar zo simpel is het niet. De pup heeft jóu nodig. Een hondje hecht zich aan de eigenaar. En hoe was je van plan te gaan trainen met twee pups? Als je naar een hondenschool wil (wat zeker aan te raden is) dan train je met één hondje. Ook geef je aan dat de honden altijd toegang tot de tuin zullen hebben, maar je hebt nog geen eigen woning. Dus met een beetje pech, vind je geen woning waarbij dat mogelijk is. Ook vraag ik mij af of de buren daar blij mee zullen zijn. Stel dat ze blaffen naar vreemde geluiden, wat tijdens de angstfases en de puberteit heel goed denkbaar is, dan zul je daar vermoedelijk klachten over krijgen. Twee honden kunnen elkaar daarbij ook nog erg 'aanmoedigen'. Want als de één blaft, doet de ander waarschijnlijk mee. En zo zijn er nog een heleboel andere zaken waar je tegenaan kan lopen.

Met één pup ben ik echt heel erg druk geweest. En nog steeds (hij is anderhalf jaar oud) heb ik genoeg om aan te werken. Het klinkt heel leuk en gezellig hoor, twee pupjes in huis. Maar in de praktijk is het heel hard werken. Op dit forum vind je voldoende verhalen van mensen die het onderschat hebben, of die ergens tegenaan lopen. Ongeacht welk ras je kiest, is het aan te bevelen om je nog eens goed te verdiepen in de opvoeding van een hond. Groot of klein: ze hebben allemaal tijd en aandacht nodig.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Ik heb twee pups tegelijkertijd genomen onder andere om de reden die je noemt. Jammer genoeg heeft één van de twee veel gedragsproblemen gehad en wil de ander eigenlijk niet met andere dieren in huis leven. Die laatste heb ik herplaatst, maar die is toen teruggekomen met gedragsproblemen. Het resultaat is dat wanneer ik langer dan een uurtje van huis ben, ik de honden gescheiden moet houden. Tegenwoordig, ze zijn 2.5 jaar, spelen ze af en toe even samen. Dan moet je denken aan een tijdspanne van 15 seconde tot 1 minuut. Veel vaker wordt er gegromd of gesnauwd naar elkaar. Het 2 pups tegelijkertijd opvoeden is me niet specifiek tegengevallen. Het hebben van 2 honden wel. Ik zie het niet snel gebeuren na deze twee dat ik weer meer dan 1 huishond neem.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ga eerst eens op jezelf wonen eem fulltime werken. Dan eerst daarin je draai vinden, waarschijnlijk heb je dan al meer dan genoeg aan je hoofd.

En ja ik werk fulltime en heb twee honden. Doordat ik diensten doe, ben ik ook veel thuis.

Wat doe je voor opleiding en wat voor praktijk denk je te beginnen. Weet je zeker dat je in je eigen onderhoud kan voorzien als je niet 100 of meer werkt?
Afbeelding
DoggoLover
Zeer actief

Ik weet niet hoe ik per bericht moet reageren op wat jullie zeggen dus doe het achter elkaar in 1 bericht :)

Ik zocht op wat siamezen zijn. Dat zijn katten. Ik wil honden.

Bedankt voor de uitleg en het advies om met 1 hondje te beginnen. Klinkt wel makkelijker.

Jammer dat ze veel zullen blaffen als ze samen in de tuin kunnen de hele dag. Denk dat alleen toegang tot een kattenbak de hele dag dan beter is.

Ik heb er nooit aan gedacht dat als je 2 hondjes tegelijk neemt dat er dan gedragsproblemen kunnen ontstaan. Ik dacht dat de rassen die ik koos wel leuk samen zouden spelen. Jammer dat ze niet vriendelijk zijn naar elkaar in je huis.

Ik ben niet zo heel jong. Ik ben 26 jaar. Ik denk dat ik ook wel mijn eigen dingen kan doen terwijl ik honden heb. Het is toch niet zo dat je alleen honden kan hebben als je de hele dag alleen maar thuis zit zonder je eigen ding te doen en sociaal te zijn?
DoggoLover
Zeer actief

Als ik klaar ben met mijn opleiding ben ik een gz-psycholoog en kan ik mijn eigen praktijk beginnen.
DoggoLover
Zeer actief

Hoe doe jij dat met fulltime werken en 2 honden?
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

misschien is het in jouw situatie makkelijker om de tijd te nemen en op zoek te gaan naar een leuke herplaatster? Dan weet je al wat voor gedrag de hond ongeveer laat zien, of hij alleen thuis kan blijven, of hij sociaal is met andere honden enz..
Als je twee pups hebt leren ze natuurlijk ook veel van elkaar en kunnen ze dus ook negatieve dingen makkelijk van elkaar oppikken. Ik zou er nooit voor kiezen om twee pups tegelijk in huis te nemen. Liever dan 1 hond opvoeden en uit laten groeien tot (hopelijk) een sociale en stabiele hond en er dan een pup bij nemen.
Als je dus die sociale en stabiele hond vind in een herplaatser dan hoef je niet eerst 3 jaar te wachten voor je een pup neemt maar bijvoorbeeld maar een jaar zodat de herplaatser goed gewend is.
Maar goed, voor hetzelfde geld vind je dat leuke huisje met tuintje helemaal niet en kom je in een appartement terecht op 3 hoog.
Met andere woorden, ik zou nog rustig even afwachten tot je daadwerkelijk afgestudeerd bent, een huisje hebt gevonden en zelf helemaal gesetteld bent!
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

DoggoLover schreef:Als ik klaar ben met mijn opleiding ben ik een gz-psycholoog en kan ik mijn eigen praktijk beginnen.
dan weet jij heel goed hoe een compleet veranderde leefsituatie invloed heeft op je leven. dat heeft tijd nodig. de een went snel, de ander heeft meer tijd nodig.

en van studie naar werk gaan is een enorme verandering. daarnaast ga je ook nog op jezelf wonen.
toch 2 van de meest elementaire zaken die invloed hebben op je leven.

ga dat eerst eens een jaar de tijd geven.

kun je je in die tijd inlezen in rassen, gedrag, opvoeding en dat honden geen babies zijn.

oh en per bericht reageren: ergens bij mijn bericht zie je deknop waar "quote" op staat. als je daarop klikt zul je zien dat je mijn bericht gekopieerd krijgt in een nieuw bericht waar jij dan je antwoord op kunt geven.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Er zit nog wel wat tussen fulltime werken en de hele dag thuis zitten natuurlijk :19:

Een hond is geen kat. Het overgrote deel van honden(rassen) voelen zich het prettigst bij 'hun' mens. Natuurlijk kan je de meeste honden prima leren een paar uur alleen thuis te zijn. Oudere honden die je 's ochtends lekker moe kan maken misschien nog wel langer. Maar 5 dagen per week 9 uur overdag (werken, reistijd en een boodschap doen) van huis is gewoon heel veel voor een hond, zéker een jonge hond.
Los van alle bovengenoemde haken en ogen zoals het gebrek aan opvoeding/sturing en overlast die je zult veroorzaken omdat de hond zich te pletter gaat vervelen, is het het gewoon zielig: De pup zal eenzaam zijn :19:
Laatst gewijzigd door pioenroos op 11 sep 2017 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

DoggoLover schreef:Ik weet niet hoe ik per bericht moet reageren op wat jullie zeggen dus doe het achter elkaar in 1 bericht :)

Bedankt voor de uitleg en het advies om met 1 hondje te beginnen. Klinkt wel makkelijker.

Jammer dat ze veel zullen blaffen als ze samen in de tuin kunnen de hele dag. Denk dat alleen toegang tot een kattenbak de hele dag dan beter is.

Ik heb er nooit aan gedacht dat als je 2 hondjes tegelijk neemt dat er dan gedragsproblemen kunnen ontstaan. Ik dacht dat de rassen die ik koos wel leuk samen zouden spelen. Jammer dat ze niet vriendelijk zijn naar elkaar in je huis.

Ik ben niet zo heel jong. Ik ben 26 jaar. Ik denk dat ik ook wel mijn eigen dingen kan doen terwijl ik honden heb. Het is toch niet zo dat je alleen honden kan hebben als je de hele dag alleen maar thuis zit zonder je eigen ding te doen en sociaal te zijn?

Ik heb 2 honden en werk fulltime. De eerste kwam 3 jaar geleden en de ander is er nu net. Dus nee het is niet zo dat je alleen een hond kan nemen als je de hele dag thuis bent, MAAR dan moet je die andere uren van de dag wel aan de hond besteden. Niet dat je er actief mee aan de slag moet, maar je moet er wel zijn. Dus niet overdag werken en 's avonds een uurtje de honden lopen en dan naar de film bijvoorbeeld. Ik ga dus 's avonds haast niet meer weg, tenzij de honden mee gaan of ik een oppas kan regelen. En in het weekend zorg ik ook dat ik zoveel mogelijk thuis ben en dingen met ze ga doen. Vind ik dat erg, nee. Vinden mijn vrienden me raar, ja. Dus als je erg gesteld bent op je sociale leven buitenshuis, dan zou ik het afraden om een hond te nemen wanneer je fulltime werkt. Ook niet 2 honden, want dat maakt het er eerder lastiger op dan makkelijker.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Honden voeden niet zichzelf op en worden niet gehoorzaam geboren. Het klinkt alsof je een heel idealistisch beeld hebt van wat het is om een hond te hebben. Maar wat doe je als je hond(en) niet zolang zonder baas kan/kunnen? Hoe lang hou je het vol om elke dag na je werk nog te gaan wandelen en eten klaar te maken en te trainen met je hondje(s) of anderszins te voldoen aan de behoefte aan mentale simulatie? Als jij een dag gewerkt hebt, wil je dan nog weg kunnen? Je wilt gezelschapshondjes, maar kun jij ook voldoen aan hun behoefte aan menselijk gezelschap?
Als ik jou was, zou ik eerst zorgen dat je leven een beetje stabiel is en je dus weet hoe moe je na een dag werken bent, hoeveel je weg bent etc. Ga vervolgens eens op een nog vrij jonge gezelschapshond passen. Niet voor 1 of 2 dagen of alleen een weekend, maar voor meer dan een week waarin je ook gewoon gaat werken. En bedenk vooral: wat kun jij de hond bieden? Realistisch gezien, dus?
DoggoLover
Zeer actief

Ikke93 schreef:misschien is het in jouw situatie makkelijker om de tijd te nemen en op zoek te gaan naar een leuke herplaatster? Dan weet je al wat voor gedrag de hond ongeveer laat zien, of hij alleen thuis kan blijven, of hij sociaal is met andere honden enz..
Als je twee pups hebt leren ze natuurlijk ook veel van elkaar en kunnen ze dus ook negatieve dingen makkelijk van elkaar oppikken. Ik zou er nooit voor kiezen om twee pups tegelijk in huis te nemen. Liever dan 1 hond opvoeden en uit laten groeien tot (hopelijk) een sociale en stabiele hond en er dan een pup bij nemen.
Als je dus die sociale en stabiele hond vind in een herplaatser dan hoef je niet eerst 3 jaar te wachten voor je een pup neemt maar bijvoorbeeld maar een jaar zodat de herplaatser goed gewend is.
Maar goed, voor hetzelfde geld vind je dat leuke huisje met tuintje helemaal niet en kom je in een appartement terecht op 3 hoog.
Met andere woorden, ik zou nog rustig even afwachten tot je daadwerkelijk afgestudeerd bent, een huisje hebt gevonden en zelf helemaal gesetteld bent!

Ik ga ook zeker mijn tijd nemen voordat ik een hond zou nemen. Heb nu wel besloten zowiezo eerst een paar jaar 1 hondje te hebben. Jullie uitleg heeft me wel overtuigd :wink:

Een huis met een tuin zal ik zowiezo wel hebben want ik neem mijn tijd als ik uit huis ga met het reageren op woningen en zal niet reageren op een huis wat geen tuin heeft:)
DoggoLover
Zeer actief

M@scha schreef:
DoggoLover schreef:Als ik klaar ben met mijn opleiding ben ik een gz-psycholoog en kan ik mijn eigen praktijk beginnen.
dan weet jij heel goed hoe een compleet veranderde leefsituatie invloed heeft op je leven. dat heeft tijd nodig. de een went snel, de ander heeft meer tijd nodig.

en van studie naar werk gaan is een enorme verandering. daarnaast ga je ook nog op jezelf wonen.
toch 2 van de meest elementaire zaken die invloed hebben op je leven.

ga dat eerst eens een jaar de tijd geven.

kun je je in die tijd inlezen in rassen, gedrag, opvoeding en dat honden geen babies zijn.

oh en per bericht reageren: ergens bij mijn bericht zie je deknop waar "quote" op staat. als je daarop klikt zul je zien dat je mijn bericht gekopieerd krijgt in een nieuw bericht waar jij dan je antwoord op kunt geven.

Bedankt voor de uitleg:) nu kan ik reageren op jullie berichten :)

Ik was zowiezo niet van plan om zodra ik op mezelf woon meteen een hond te halen. Eerst wennen aan het op mezelf wonen en werken etc. Bedankt voor het advies :)
DoggoLover
Zeer actief

pioenroos schreef:Er zit nog wel wat tussen fulltime werken en de hele dag thuis zitten natuurlijk :19:

Een hond is geen kat. Het overgrote deel van honden(rassen) voelen zich het prettigst bij 'hun' mens. Natuurlijk kan je de meeste honden prima leren een paar uur alleen thuis te zijn. Oudere honden die je 's ochtends lekker moe kan maken misschien nog wel langer. Maar 5 dagen per week 9 uur overdag (werken, reistijd en een boodschap doen) van huis is gewoon heel veel voor een hond, zéker een jonge hond.
Los van alle bovengenoemde haken en ogen zoals het gebrek aan opvoeding/sturing en overlast die je zult veroorzaken omdat de hond zich te pletter gaat vervelen, is het het gewoon zielig: De pup zal eenzaam zijn :19:
Ik dacht dat ik wat aan de eenzaamheid kon doen door er 2 tegelijk in huis te nemen maar blijkbaar is dat geen goed idee dus weet nu ook even niet zo goed wat ik aan de eenzaamheid kan doen :denken:
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

veertje schreef:
Ik ga dus 's avonds haast niet meer weg, tenzij de honden mee gaan of ik een oppas kan regelen. En in het weekend zorg ik ook dat ik zoveel mogelijk thuis ben en dingen met ze ga doen. Vind ik dat erg, nee. Vinden mijn vrienden me raar, ja.
Haha! Gelukkig zijn er meer van dat soort "rare mensen" :)
DoggoLover
Zeer actief

Heavy schreef:Nouja het is toch leuk om alvast wat te dromen en wat voorwerk te doen :D
Mijn allereerste eigen hondje was een shitzu , heel lief heel makkelijk verhaarde niet en was makkelijk op te voeden . Je zou ook voor een boomertje kunnen kiezen.

Ik werkte wel heel dichtbij huis en liet het hondje dus voor ik wegging goed uit en na een paar uur in de middagpauze weer . Vaak was dat dus met een broodje in mijn hand want zoveel tijd had ik niet . Maar als ik thuis was dan bleef ik ook thuis en was alle tijd voor het hondje .

En mijn moeder was ook gek op dat hondje dus die haalde hem ook een paar middagen op :wink:
Jaa kijk jij snapt me :) Ik wil alvast wat informatie hebben en kunnen dromen over hoe het later zal zijn met mijn hondjes :)

De rassen shitzu en boomer heb ik in mijn google zoekbalken getypt en ga ik zo wat meer over opzoeken. Bedankt :)
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Je zou ook eens kunnen informeren naar een deeltijdhond
DoggoLover
Zeer actief

veertje schreef:
DoggoLover schreef:Ik weet niet hoe ik per bericht moet reageren op wat jullie zeggen dus doe het achter elkaar in 1 bericht :)

Ik heb 2 honden en werk fulltime. De eerste kwam 3 jaar geleden en de ander is er nu net. Dus nee het is niet zo dat je alleen een hond kan nemen als je de hele dag thuis bent, MAAR dan moet je die andere uren van de dag wel aan de hond besteden. Niet dat je er actief mee aan de slag moet, maar je moet er wel zijn. Dus niet overdag werken en 's avonds een uurtje de honden lopen en dan naar de film bijvoorbeeld. Ik ga dus 's avonds haast niet meer weg, tenzij de honden mee gaan of ik een oppas kan regelen. En in het weekend zorg ik ook dat ik zoveel mogelijk thuis ben en dingen met ze ga doen. Vind ik dat erg, nee. Vinden mijn vrienden me raar, ja. Dus als je erg gesteld bent op je sociale leven buitenshuis, dan zou ik het afraden om een hond te nemen wanneer je fulltime werkt. Ook niet 2 honden, want dat maakt het er eerder lastiger op dan makkelijker.
Haha ik moest echt even lachen bij dat stukje van, vinden mijn vrienden me raar, ja. haha :lol1:
Ik ben nu terwijl ik geen honden heb ook zo. Ik zeg regelmatig nee als vriendinnen me uitnodigen omdat ik wil gamen of een serie wil kijken of gewoon simpelweg in een bui ben dat ik graag lekker thuis wil zitten en even rustig mijn ding wil kunnen doen. Wat veel thuis zijn betreft, vind ik prima. Zo ben ik zelf al dus hoef me niet speciaal aan te passen aan mijn hond en me verveeld te voelen omdat ik meer thuis blijf voor de hond.
Ik vind het wel leuk om bijvoorbeeld spontane beslissingen te kunnen maken dat ik vanavond naar de film ga of een avondje naar de kroeg ga. Het is alleen niet iets wat vaak voorkomt. 1 keer per week zoiets doen is meer dan genoeg voor mij.
Het enige waar ik me zorgen over maak is als mijn hond/ hondjes wanneer het er 2 zijn na een paar jaar, alleen zijn als ik werk. Daar kan ik verder niets aan doen.. Maar wil wel echt heel erg graag honden later.. dus dit is lastig.. :(:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

DoggoLover schreef:
pioenroos schreef:Er zit nog wel wat tussen fulltime werken en de hele dag thuis zitten natuurlijk :19:

Ik dacht dat ik wat aan de eenzaamheid kon doen door er 2 tegelijk in huis te nemen maar blijkbaar is dat geen goed idee dus weet nu ook even niet zo goed wat ik aan de eenzaamheid kan doen :denken:
Eigenlijk is dat laatste nogal simpel: niet 8 of meer uur per dag van huis zijn.
2 honden tegelijk, van dezelfde leeftijd vind ik een afrader: je moet maar zien dat jij altijd leuker bent dan het andere hondje. En hoe ga je dat doen met uitlaten, cursus e.d.? Alles in 2voud he? ;-)
Ik zou idd ook eerst 1 hondje nemen, op zoek gaan naar een goede en verantwoorde fokker van dat ras en dan als dat hondje opgevoed en volwassen is (een jaar of 2...dus) op zoek naar een andere voor erbij. Verkijk je niet op de hoeveelheid werk van 1 pup... en dan dus 2 x.

En,, ze liggen niet klaar op de plank bij de fokker... het kan dus best zijn dat je op een wachtlijst komt. .. en dan komt zo'n pup "onverwacht".. kun je dan een week of 4 tot 6 vrij nemen voor het zindelijk maken, de eerste opvoeding e.d.?

Suzanne
DoggoLover
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Honden voeden niet zichzelf op en worden niet gehoorzaam geboren. Het klinkt alsof je een heel idealistisch beeld hebt van wat het is om een hond te hebben. Maar wat doe je als je hond(en) niet zolang zonder baas kan/kunnen? Hoe lang hou je het vol om elke dag na je werk nog te gaan wandelen en eten klaar te maken en te trainen met je hondje(s) of anderszins te voldoen aan de behoefte aan mentale simulatie? Als jij een dag gewerkt hebt, wil je dan nog weg kunnen? Je wilt gezelschapshondjes, maar kun jij ook voldoen aan hun behoefte aan menselijk gezelschap?
Als ik jou was, zou ik eerst zorgen dat je leven een beetje stabiel is en je dus weet hoe moe je na een dag werken bent, hoeveel je weg bent etc. Ga vervolgens eens op een nog vrij jonge gezelschapshond passen. Niet voor 1 of 2 dagen of alleen een weekend, maar voor meer dan een week waarin je ook gewoon gaat werken. En bedenk vooral: wat kun jij de hond bieden? Realistisch gezien, dus?

Zijn er bepaalde rassen wat je mij zou aanraden die wel lang alleen thuis kunnen zijn?
Ik was zowiezo niet van plan om zodra ik op mezelf woon meteen op dag 1 een hond te halen. Natuurlijk moet ik eerst wennen aan het combineren van werk, huishouden, sociaal, etc. Het is alleen wel echt iets wat ik heel graag wil al sinds ik klein ben. En ja wat kan ik de hond bieden.. veel aandacht en liefde. lange wandelingen en een goede training. Ik vertrouw erop dat ik mijn hond wel goed kan trainen omdat ik zelfs onze kat had getraind. Hij luisterde. Als hij bijvoorbeeld op de tafel ging staan, dan knipperde ik met mijn vingers en sprong hij er van af. Als ik hem riep dan kwam hij naar me toe. Mijn regels veranderden niet en ik bleef geduldig en rustig tot hij het leerde. Hij heeft nooit aan de bank gekrabt omdat ik meteen in het begin hem heel vaak bij de krabpaal zette en als hij ging krabben aan de krabpaal kreeg hij een snoepje en aandacht. zulke dingen.

Heb er wel vertrouwen in dat het goedkomt met een hond en dat mijn hond wel tevreden zou zijn met hoe ik haar behandel.
DoggoLover
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
DoggoLover schreef:

Eigenlijk is dat laatste nogal simpel: niet 8 of meer uur per dag van huis zijn.
2 honden tegelijk, van dezelfde leeftijd vind ik een afrader: je moet maar zien dat jij altijd leuker bent dan het andere hondje. En hoe ga je dat doen met uitlaten, cursus e.d.? Alles in 2voud he? ;-)
Ik zou idd ook eerst 1 hondje nemen, op zoek gaan naar een goede en verantwoorde fokker van dat ras en dan als dat hondje opgevoed en volwassen is (een jaar of 2...dus) op zoek naar een andere voor erbij. Verkijk je niet op de hoeveelheid werk van 1 pup... en dan dus 2 x.

En,, ze liggen niet klaar op de plank bij de fokker... het kan dus best zijn dat je op een wachtlijst komt. .. en dan komt zo'n pup "onverwacht".. kun je dan een week of 4 tot 6 vrij nemen voor het zindelijk maken, de eerste opvoeding e.d.?

Suzanne

Dat klinkt als een goede planning:) Alleen het 8 uur van huis zijn kan ik niets aan doen helaas.. Ik wou dat ik mijn toekomstige hondje ook gelukkig kon maken terwijl ik gewoon werk. Erg jammer dit.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Misschien moet je kijken of het mogelijk is om wonen en je eigen praktijk onder 1 dak te krijgen, dan kun je ze tussendoor uitlaten.
Afbeelding
DoggoLover
Zeer actief

Nanna schreef:
DoggoLover schreef:
Dat klinkt als een goede planning:) Alleen het 8 uur van huis zijn kan ik niets aan doen helaas.. Ik wou dat ik mijn toekomstige hondje ook gelukkig kon maken terwijl ik gewoon werk. Erg jammer dit.
Is er geen optie dat je je hondje meeneemt naar je werk? Zo'n kleintje kan vaak makkelijk mee in een eigen mandje en dat is natuurlijk wel gezellig.
Nee. Ik mag niet mijn hond meenemen naar het werk. Zou erg leuk zijn als het wel zou mogen
Johnny Jones
Zeer actief

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Leuk dat je in de toekomst honden wilt!
Als je heel erg tegen het verharen opziet, kan je ook denken aan een hond met een plukvacht. De borderterrier en cairnterrier zijn qua karakter wel iets heel anders dan de gezelschapshondjes die jij noemt, maar ze zijn hartstikke leuk! En geen losse haren in huis!

Je kan je toekomst nooit helemaal uitstippelen (ik niet in ieder geval, maar het is gelukkig toch allemaal goed gekomen!). Misschien krijg je wel een praktijk aan huis, een baan waar je hond mee naartoe mag of krijg je een relatie die in onregelmatige dienst werkt. Puppies kosten heel veel tijd, soms kan een leuke herplaatser een betere keuze zijn. En meer dan één hond is ontzettend leuk! Voor jezelf en voor de honden.

Voor wat betreft de rassen kan je je misschien beter eerst goed nagaan wat bij jou past. Houd je van een gezellige allemansvriend of van een hond met een meer baasgericht of wat eigenzinnig karakter. Houd je van lange wandelingen maken, of zit je bij een drupje regen liever thuis op de bank. Ben je van plan om cursussen te volgen?
De keuze is enorm en houdt niet op bij verharen en alleen kunnen zijn!
DoggoLover
Zeer actief

Jeannettebo schreef:Misschien moet je kijken of het mogelijk is om wonen en je eigen praktijk onder 1 dak te krijgen, dan kun je ze tussendoor uitlaten.
Na het lezen van alle berichten denk ik dat ik beter pas een hond kan nemen als ik al een eigen praktijk heb. Dan kan ik mijn eigen werkuren indelen en elke dag tussendoor even naar huis. in totaal een half uurtje onderweg en een half uurtje mijn hondje even uitlaten.
DoggoLover
Zeer actief

Johnny Jones schreef:Leuk dat je in de toekomst honden wilt!
Als je heel erg tegen het verharen opziet, kan je ook denken aan een hond met een plukvacht. De borderterrier en cairnterrier zijn qua karakter wel iets heel anders dan de gezelschapshondjes die jij noemt, maar ze zijn hartstikke leuk! En geen losse haren in huis!

Je kan je toekomst nooit helemaal uitstippelen (ik niet in ieder geval, maar het is gelukkig toch allemaal goed gekomen!). Misschien krijg je wel een praktijk aan huis, een baan waar je hond mee naartoe mag of krijg je een relatie die in onregelmatige dienst werkt. Puppies kosten heel veel tijd, soms kan een leuke herplaatser een betere keuze zijn. En meer dan één hond is ontzettend leuk! Voor jezelf en voor de honden.

Voor wat betreft de rassen kan je je misschien beter eerst goed nagaan wat bij jou past. Houd je van een gezellige allemansvriend of van een hond met een meer baasgericht of wat eigenzinnig karakter. Houd je van lange wandelingen maken, of zit je bij een drupje regen liever thuis op de bank. Ben je van plan om cursussen te volgen?
De keuze is enorm en houdt niet op bij verharen en alleen kunnen zijn!
Wat is een plukvacht? Is dat iets wat de hondentrimmer 1 keer per maand kan doen of moet ik zelf plukjes haar trekken ? Klinkt best eng :roll: Een praktijk aan huis zal ik nooit doen. Als je werkt als psycholoog wil je natuurlijk niet dat je clienten weten waar je woont want er kunnen mensen langskomen die op dat moment misschien niet erg stabiel zijn en snachts aan de deur kunnen staan :roll: Ik vind het wel erg leuk dat je het een leuk idee vindt om meer dan 1 hond te nemen :) Ik vind een allemansvriend en meer baasgericht allebei wel leuk. Als ik niet naar een afspraak moet maar gewoon een wandeling maak en me dan weer thuis kan omkleden vind ik het heerlijk om te wandelen in de regen. Ik vind de regen erg kalmerend. Ik wil graag cursussen volgen met mijn puppy later maar dat kan alleen als het savonds of in het weekend is.

Ik geef je groot gelijk dat het niet ophoud bij alleen verharen en alleen kunnen zijn. Daarom kwam ik ook om advies vragen op dit forum. Ik hoor graag wat ervaren hondenliefhebbers mij te zeggen hebben en wat de aanraders zijn. Ik ga de rassen die je hebt aangeraden opzoeken want klinkt wel leuk dat ze niet verharen:) ben ook benieuwd naar het karakter etc:)
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”