Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

beginnende baarmoederontsteking

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

beginnende baarmoederontsteking

Ongelezen bericht door mijke »

Oor heeft de laatste week wat meer wondjes dan anders en die genezen ook niet zo goed als normaal. Het zat me niet lekker maar ik kon er de vinger niet op leggen wat het nou zou moeten zijn. Vanmiddag zag ik ineens een drup vocht uit haar vulva komen en er hing ook een sliert wit slijm aan dat ik er met een zakdoekje afgehaald heb en wat niet echt fris rook. Aangezien de laatste loopsheid twee weken geleden was afgelopen gingen bij mij de alarmbellen rinkelen en heb ik de DA gebeld. Die zei dat ik vandaag gelijk moest komen, en dat ik het beste gelijk naar Winsum kon gaan (in de kliniek hier om de hoek kunnen ze niet opereren) voor het geval dat. Ze hadden over een uur plek dus Oor en ik halsoverkop naar de trein gerend en naar de DA gegaan waar we gelijk werden geholpen. En inderdaad: beginnende baarmoederontsteking. Ze oogt verder niet ziek, geen koorts, geen 'drankzucht' zoals dat schijnbaar heet. Wel veel likken aan haar vulva en wat vaker plassen, en die wondjes die waarschijnlijk komen door een verminderde weerstand.

Omdat ik er gelukkig dus echt direct bij was hoefde ze niet acuut onder het mes voor een castratie. We hebben antibiotica en ontstekingsremmers mee voor 5 dagen en de dierenarts verwacht dat ze daarmee volledig zal herstellen. Wel goed in de gaten houden dat ze niet alsnog slechter wordt want dan moet ze alsnog direct worden geopereerd, maar dat leek hem niet waarschijnlijk. We zouden eigenlijk vandaag op vakantie, een weekje Zuidlaren en dat kunnen we morgen alsnog gewoon doen, als we niet te gek doen met Oortje moet dat gewoon kunnen. Wel is er een behoorlijke kans dat de BMO terug komt bij een volgende loopsheid, dus willen we haar binnenkort toch wel alsnog laten castreren. Ik ben nog een beetje in dubio of ik dat dan het beste zo snel mogelijk kan doen, of dat het juist beter is om even te wachten tot alles genezen is, zodat ze in optimale gezondheid is voor de operatie. Ik denk dat ik neig naar dat laatste.

Sorry, verder heb ik neit echt een vraag ofzo, maar ik moest het gewoon even kwijt want het was wel even schrikken vanmiddag! Ik ben vooral blij dat ik gelijk de DA gebeld heb, en niet heb gewacht tot na de vakantie. Oor was verder heel dapper bij de dierenarts toen ie in haar buik kneep en een thermometer in haar poepert stak, daarna kreeg ze brokjes en volgens mij vond ze het allemaal wel gewoon gezellig haha :P
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: beginnende baarmoederontsteking

Ongelezen bericht door gonnie »

Wat vervelend voor Oor en voor jullie. Ik hoop dat ze snel opknapt en jullie toch een leuke vakantie hebben.
Beterschap voor Oor.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Wat goed dat je er zo alert op was! Ik had denk ik wel meteen laten opereren, zodat ik niet steeds in de stress zou zitten of het terugkomt. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Beterschap voor Oor!
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

Hier precies zo met Shiva Nu ook antibiotica , hopelijk is dat afdoende
Beterschap voor Oor
Afbeelding
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Joy had meteen na haar allereerste loopsheid een beginnende BMO. Ze stond al op de nominatie om gecastreerd te worden vanwege de opleiding tot hulphond. Net als Oor heeft ze een AB-kuur gekregen; niet al te lang na het afronden daarvan heb ik haar laten castreren (uit mijn hoofd was dat net ietsje eerder dan gepland, maar veel zal het niet gescheeld hebben).

Beterschap voor Oor, en jullie een fijne vakantie!
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb begrepen dat je het beste kunt castreren tussen de loopsheden in, ca. drie maanden na de vorige loopsheid. Aangezien ze net twee weken geleden loops is geweest, zou ik dus wachten tot ze is aangesterkt en alles weer rustig is en dan over een maand of twee castreren. Even ervan uitgaande dat de AB + ontstekingsremmer hun werk goed doen en die beginnende bmo dus volledig onder controle komt. Als het onrustig blijft, zou ik wel direct castreren.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Beterschap. Sowieso is het advies als castratie niet medisch noodzakelijk is (zoals bij een BMO) om te wachten tot ze in het rustige deel vd cyclus zit. Dus circa 3 maanden na de loopsheid, afhankelijk van de hond haar cyclus natuurlijk ;) en als haar loopsheid 2 weken geleden was is ze zeer waarschijnlijk goed hersteld en de weerstand op peil op het juiste moment qua cyclus.
mijke
Zeer actief

runninggirl schreef:Wat goed dat je er zo alert op was! Ik had denk ik wel meteen laten opereren, zodat ik niet steeds in de stress zou zitten of het terugkomt. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Beterschap voor Oor!
Ja ik stond nogal in dubio, ik vind het altijd heel moeilijk om zulke acute beslissingen te nemen bij een dierenarts ter plekke haha. En omdat de DA ook vooral naar de medicatie leek te neigen heb ik dat maar gedaan, zodat ik alles ff kon laten bezinken. Plus het leek me beter om haar te opereren als ze helemaal gezond is, dan als ze al wat heeft, gezien haar verminderde weerstand momenteel.
mijke
Zeer actief

Adjani & Tyson schreef:Hier precies zo met Shiva Nu ook antibiotica , hopelijk is dat afdoende
Beterschap voor Oor
Ahhh Shiva ook, ook beterschap voor haar dan! Gaan jullie haar hierna laten castreren?

DeDiana schreef:Ik heb begrepen dat je het beste kunt castreren tussen de loopsheden in, ca. drie maanden na de vorige loopsheid. Aangezien ze net twee weken geleden loops is geweest, zou ik dus wachten tot ze is aangesterkt en alles weer rustig is en dan over een maand of twee castreren. Even ervan uitgaande dat de AB + ontstekingsremmer hun werk goed doen en die beginnende bmo dus volledig onder controle komt. Als het onrustig blijft, zou ik wel direct castreren.
Ja precies zo sta ik er momenteel in! De eerste lichting medicatie is net met veel enthousiastme ontvangen (verstopt in een stukje pathé), dus nu hopen dat het goed aanslaat! En dan inderdaad over 2 maanden castreren denk ik.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

goed dat je er zo bovenop zat zeg! ik zou er niet zoveel achter gezocht hebben eerlijk gezegd :schrik: fijn dat je dit verhaal dus deelt zodat anderen daar ook weer bedacht op kunnen zijn. Hopelijk komt ze er snel weer bovenop :flower:
en verder ga ik met DeDiana mee: beter nog even wachten met de castratie
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Beterschap voor Oor
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren

Ongelezen bericht door Patricia. »

Beterschap voor Oor
Afbeelding
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Dat lijkt me zeker schrikken. Maar wat ontzettend goed dat je het gelijk opmerkte en direct ernaar handelde. Dat heeft in elk geval alvast veel leed voorkomen, want in een later stadium is het echt een groot spoedgeval met operatie met risico. Zelf zou ik in dit geval ook gekozen hebben voor de medicatie eerst inzetten. En als die goed aanslaat en Oor wat verder herstelt is de castratie. Zoals meerdere zeggen, dan zit je denk ik ook op een goed moment wat betreft cyclus. Beterschap voor Oor in elk geval!
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Arme Oor, en arme jij.
Sterkte, en ik hoop dat het snel weer beter gaat.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

mijke schreef:
Adjani & Tyson schreef:Hier precies zo met Shiva Nu ook antibiotica , hopelijk is dat afdoende
Beterschap voor Oor
Ahhh Shiva ook, ook beterschap voor haar dan! Gaan jullie haar hierna laten castreren?
Ja daar zit ik dus heel erg mee met die vraag. Want sinds ik haar heb is het ellende wat dat betreft (gespleten loopsheid, met daartussen flinke melkklier ontsteking en nu beginnend BMO), dus ik zou zeggen eruit met dat ding. Adviseerd de DA ook, tegelijk met de melkkliertumoren. Maarja, ze is al 13 he. Kan ze dat allemaal wel aan... Die tumoren laat ik mooi zitten (heb 2 weken terug laten echoen en organen zien er allemaal mooi uit, en volgens oude baas heeft ze die tumoren al een hele tijd dus gok er op dat ze gewoon goedaardig zijn)
Afbeelding
mijke
Zeer actief

lucie schreef:goed dat je er zo bovenop zat zeg! ik zou er niet zoveel achter gezocht hebben eerlijk gezegd :schrik:
Nou, ik denk eerlijk gezegd dat ik er normaal gesproken ook niks achter gezocht had hoor. Een beetje uitscheiding, tsja dat kan gebeuren toch, dat lijkt niet direct heel alarmerend als een hond verder niet ziek is. Het kwam echt doordat ik al een week een vaag gevoel had dat er iets niet in orde was, dat ik het nu wel direct zo serieus nam. En ook door het feit dat het twee weken na de loopsheid was, ik had namelijk onlangs toevallig gelezen dat teven BMO vaak 2 á 3 weken na de loopsheid ontwikkelen, omdat de baarmoedermond dan open heeft gestaan en er dus makkelijker bacteriën binnen kunnen komen. Maargoed maar eens te meer een bevestiging dat je je hond echt wel goed kent, en zo'n vaag onderbuikgevoel dus niet zomaar ergens vandaan komt. Hoogstwaarschijnlijk heb je dan toch wel kleine dingen geregistreerd waardoor je je zorgen maakt. En dat het ook handig is om af en toe iets over veelvoorkomende aandoeningen te lezen.
Adjani & Tyson schreef:Ja daar zit ik dus heel erg mee met die vraag. Want sinds ik haar heb is het ellende wat dat betreft (gespleten loopsheid, met daartussen flinke melkklier ontsteking en nu beginnend BMO), dus ik zou zeggen eruit met dat ding. Adviseerd de DA ook, tegelijk met de melkkliertumoren. Maarja, ze is al 13 he. Kan ze dat allemaal wel aan... Die tumoren laat ik mooi zitten (heb 2 weken terug laten echoen en organen zien er allemaal mooi uit, en volgens oude baas heeft ze die tumoren al een hele tijd dus gok er op dat ze gewoon goedaardig zijn)
Oh ja, op die leeftijd en met die tumoren kan ik me voorstellen dat die keus wat ingewikkelder is. Maargoed als die tumoren verder goedaardig zijn, dan zou het best kunnen dat ze nog een aantal mooie jaren heeft. Om dan 2x per jaar na de loopsheid weer bmo te ontwikkelen en weg te kuren lijkt me ook belastend voor een hond op die leeftijd. Ik zou denk ik toch neigen naar castreren als ze verder nog in goede gezondheid is? Maarja, om zo'n hond dat nog aan te doen... ik snap je dilemma. Veel sterkte met je keuze!
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Goed dat je zo alert was :ok: ik zit ook af en toe naar die mutsen te staren van die mutsen :D ze zijn nu allebei schijnzwanger :roll: komt door Dirk denk ik maar het is wat teven :wink:
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik zal er puur utero bijgeven. puur utero maakt de baarmoeder schoon.
ellen
Afbeelding
mijke
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef:ik zal er puur utero bijgeven. puur utero maakt de baarmoeder schoon.
ellen
Ze krijgt nu Clavubactin en Norocarp, volgens de dierenarts was dat voldoende.
mijke
Zeer actief

Even een update over Oor: de medicijnenkuur is afgelopen en Oor lijkt al die tijd eigenlijk nergens last van gehad te hebben. Omdat ze sowieso al niet ziek was vind ik het lastig om te zien of het nu echt voorbij is, de dierenarts heeft daarom geadviseerd elke dag met een zakdoekje te controleren of ze geen afscheiding heeft. Zolang ze dat niet heeft is het goed. Omdat de loopsheid 20 augustus was afgelopen wil de DA haar rond 20 oktober castreren omdat de kans op nabloedingen dan het kleinst is, maar mocht ze voor die tijd weer afscheiding krijgen dan doen we het direct. Hopelijk is dat niet nodig!
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Isa heeft toen ze een jaar of twee was ook een beginnende baarmoederontsteking gehad. Ook vlak na de loopsheid. Met een AB-kuur is dat prima overgegaan. Ik heb haar niet laten castreren, maar houd haar wel extra goed in de gaten na de loopsheid. Ze is nu bijna acht en nooit meer last gehad. Gelukkig is Isa nauwelijks loops, soms zit er anderhalf jaar tussen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
mijke
Zeer actief

Ja ik zou ook best het risico kunnen nemen om te kijken of het hierna wegblijft. Aan de andere kant vertrouw ik mezelf er ook niet op dat ik een volgende keer er weer zo snel bij kan zijn, zeker omdat Oor ook best een bikkel is die pijn heel goed kan verbergen. Dus ik neem toch maar het zekere voor het onzekere.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Een teefje van mij had na haar eerste loopsheid ook een bmo, deze is behandeld met medicijnen, daarna heeft ze nooit meer last gehad.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Fijn dat het weer beter gaat! Is er een reden dat je haar niet hebt laten castreren? Karakterverandering, of complicaties?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
mijke
Zeer actief

Ik vond de voordelen niet opwegen tegen de nadeling en zag er dientengevolge geen reden voor. Maar dat is natuurlijk anders als een mogelijkheid een werkelijkheid is geworden.
mijke
Zeer actief

Oor had toch weer wat afscheiding net. Een heel klein beetje helder en reukloos vocht, net water eigenlijk. Ik ben niet direct gealarmeerd want de vorige keer was het taai en wit met een onfrisse geur, maar ik zal toch maandagochtend even mijn DA bellen of de castratie toch iets eerder moet. Of is dit soort afscheiding normaal? Dit is uberhaupt de eerste keer dat ik er actief op let natuurlijk dus ik heb geen idee of dat normaal is voor een teef. Als ik niet met een zakdoekje geveegd had had ik het nooit gezien.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

mijke schreef:Oor had toch weer wat afscheiding net. Een heel klein beetje helder en reukloos vocht, net water eigenlijk. Ik ben niet direct gealarmeerd want de vorige keer was het taai en wit met een onfrisse geur, maar ik zal toch maandagochtend even mijn DA bellen of de castratie toch iets eerder moet. Of is dit soort afscheiding normaal? Dit is uberhaupt de eerste keer dat ik er actief op let natuurlijk dus ik heb geen idee of dat normaal is voor een teef. Als ik niet met een zakdoekje geveegd had had ik het nooit gezien.
Kan ook wat vaginitis zijn.
Overigens, bij een gesloten baarmoederontsteking is er helemaal geen uitvloeiing.
Dus die opmerking (van je DA?) vind ik wat twijfelachtig :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik les het nu pas, wat schrikken! Gelukkig dat je gelijk langs kon gaan, hopelijk is castratie niet nodig. En als wel, dan alsnog goed dat je er zo snel bij bent natuurlijk.

Goed om te lezen over de eventuele symptomen ook!
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

daarom zei ik ook: ik zou er puur utero bij geven.

ellen
Afbeelding
Telgter Toller
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tollers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Telgter Toller »

Onze bejaarde dame, Ninouk (12) had begin dit jaar, na een loopsheid van bijna 6 weken, een open baarmoederontsteking. We waren er op tijd bij, dus met antibiotica is het goed verholpen. Omdat de kans op herhaling van dit probleem bij een volgende loopsheid groot is, hebben we in overleg met de da, gekozen voor castratie. Op dat moment was Ninouk voor haar leeftijd in heel goede conditie, dus de beslissing was snel genomen. Omdat ze ook 2 kleine melkkliertumortjes had, is tegelijkertijd een lijstresectie gedaan, wat resulteerde in een jaap met 32!! krammen. Bij de operatie werd een flinke eierstokcyste gevonden, waar Ninouk zonder dat wj het gemerkt hebben, flink last van moet hebben gehad. Onze oude dame heeft zich snel en probleemloos hersteld van de ingreep en loopt weer gewoon 2 x per dag een grote ronde mee over de hei.

Beterschap met je meisje
Laatst gewijzigd door Telgter Toller op 11 sep 2017 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Mariëtte

Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”