Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ruwhaar Teckel, Amerikaans vs Nederlands

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Ruwhaar Teckel, Amerikaans vs Nederlands

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik keek naar die eerste en dacht: trots :scratch: . Maar die naam eronder hoort bij de 2e foto :mrgreen: . Ik vind teckels leuk, maar toch altijd wel een beetje misvormd :engel: . Die Nederlandse ziet er in elk geval een stuk gezonder uit met 2x zo lange pootjes!
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

Die Teckel op de tweede foto vind ik mooi :ok:
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Dat zie je helemaal verkeerd: het maakt niet uit hoe lang de rug is of hoe kort de pootjes, als ze maar in balans zijn, goede gangen hebben en ze een stevige voorborst hebben zijn ze helemaal niet minder gezond/ te extreem.

Of tenminste, dat heb ik van een corgi-liefhebber liefhebber begrepen toen ik de corgi en teckel als voorbeeld gaf met steeds extremer fokken.

Ik vind de Nederlandse variant er een stuk gezonder uit zien, minder risico op artrose e.d. en een stuk kleiner risico op hernia-problemen.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Ik zag laatst bij ons een prachtige black en tan teckel lopen met een voor dit ras enorme stelten er onder, schitterend beestje :I:
Ik complimenteerde de jongen met zijn hondje en we raakte even aan de praat, er bleek ook een scheut Jack Russel in te zitten maar wat een mooi hondje :I:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vind alles wat met mini-pootjes wordt gefokt extreem genoeg om niet te willen.
Micro-ledematen zijn gewoon erg onhandig.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief

Domor schreef:Dat zie je helemaal verkeerd: het maakt niet uit hoe lang de rug is of hoe kort de pootjes, als ze maar in balans zijn, goede gangen hebben en ze een stevige voorborst hebben zijn ze helemaal niet minder gezond/ te extreem.
Wat is dat nou voor kul :scratch: ? Een hond met extreem korte pootjes en/of een enorm lange rug is gewoon niet gezond. Het maakt wel degelijk uit, toch niet voor niks dat teckels vaak een hernia krijgen (ik ken er meerdere). Ik vind een teckel apart gebouwd, maar die 2e er niet ongezond uit zien.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Paisley schreef:Ik vind alles wat met mini-pootjes wordt gefokt extreem genoeg om niet te willen.
Idem, en ik vind het doodjammer want ik vind teckels verschrikkelijk leuk en hilarisch maar ik kan niet naar kortpoten kijken zonder op te merken hoe vlotter dezelfde beweging zou zijn met een normale bouw.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

-Saskia- schreef:
Paisley schreef:Ik vind alles wat met mini-pootjes wordt gefokt extreem genoeg om niet te willen.
Idem, en ik vind het doodjammer want ik vind teckels verschrikkelijk leuk en hilarisch maar ik kan niet naar kortpoten kijken zonder op te merken hoe vlotter dezelfde beweging zou zijn met een normale bouw.
Ik kan het ook niet helpen.
Hippo
Zeer actief

Daarom moet ik ook wel eens lachen als Nanna kritiek geeft op de kortsnuitigen :mrgreen:.

Ik heb met Hippo al dat ik denk, wat loop je toch bonkig en da's meestal nog een windhond in vergelijking met sommige andere bullenrassen of molossers. Ik zie helaas vaak teckels (of Corgi's) lopen dat het er echt niet comfortabel uit ziet. Daar is zo'n beestje toch z'n hele leven door beperkt. En ja, je hebt er tal die wel 'normaal' functioneren, net als dat er kortsnuitigen zijn die redelijk normaal kunnen ademen, maar het blijft een extremiteit.
Paisley
Zeer actief

Nou dat gesteggel om een paar centimeter meer of minder vind ik maar geklets in de marche. Ook teckels met die centimeter meer is erg gevoelig voor rugproblemen en hernia. Waarom zou je willen fokken met een hond met dwerggroei? Nog steeds om de konijnenholletjes in te kunnen wandelen?

Doe mij maar een hond met hele poten.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ptje schreef:Ik zag laatst bij ons een prachtige black en tan teckel lopen met een voor dit ras enorme stelten er onder, schitterend beestje :I:
Ik complimenteerde de jongen met zijn hondje en we raakte even aan de praat, er bleek ook een scheut Jack Russel in te zitten maar wat een mooi hondje :I:
Ik vind die jeckels, jack Russel maal teckel, ook zowel kwa exterieur als karakter ook heel leuke mooie hondjes :lol1:
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Emma schreef:
Ptje schreef:Ik zag laatst bij ons een prachtige black en tan teckel lopen met een voor dit ras enorme stelten er onder, schitterend beestje :I:
Ik vind die jeckels, jack Russel maal teckel, ook zowel kwa exterieur als karakter ook heel leuke mooie hondjes :lol1:
Jack rukkel. Volgens mij zag ik er vorige week één. Grappig beestje.
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Paisley schreef:Nou dat gesteggel om een paar centimeter meer of minder vind ik maar geklets in de marche. Ook teckels met die centimeter meer is erg gevoelig voor rugproblemen en hernia. Waarom zou je willen fokken met een hond met dwerggroei? Nog steeds om de konijnenholletjes in te kunnen wandelen?

:80: Waarom zou je willen fokken met langpoten die HD gevoelig zijn, Stabijs die hyper nerveus zijn en noem maar op..... Is dat dan ook géén geklets in de marge?
Ik ben iets gevoeliger want ik heb een teckel :wink:
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
Domor
Zeer actief

Die paar cm maken wel degelijk een hoop uit want het maakt ze veel wendbaarder, minder speling moet uit hun rug komen. Daarnaast zie je dat ze over het algemeen zowel ten opzichte van hun schofthoogte als van hun "pootlengte" (afstand grond-buik) ze minder lang zijn over het algemeen.

De teckels:
Afbeelding
Afbeelding

De teckel met de lange poten is absoluut dus een 1/6e schofthoogte korter, de pootlengte is 1/3e van de schofthoogte en er gaan 5.5 pootlengte in de lengte zitten.

De teckel met de korte poten heeft bijna 2x zo korte pootlengte als de "langpoot". Hierdoor komt hij uit op 20% pootlengte ten opzichte van schofthoogte, is hij 6 langpootlengte lang wat neerkomt op 10x zijn eigen pootlengte. En hij heeft een veel grote voorborst, hij is dus aan de voorkant veel zwaarder en dus kwetsbaarder dan de langpoot.

Ik had iets vergelijkbaars met de corgi's gedaan. Daarop was de eerste zin van mijn vorige reactie op gebaseerd. Let op, ik had het schilderij en de huidige corgi gekozen. De corgi-liefhebber had de foto van de oude winnaar gekozen om mee te vergelijken en zei daarbij letterlijk dat de corgi vrijwel niet veranderd was.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

mim schreef:
Paisley schreef:Nou dat gesteggel om een paar centimeter meer of minder vind ik maar geklets in de marche. Ook teckels met die centimeter meer is erg gevoelig voor rugproblemen en hernia. Waarom zou je willen fokken met een hond met dwerggroei? Nog steeds om de konijnenholletjes in te kunnen wandelen?

:80: Waarom zou je willen fokken met langpoten die HD gevoelig zijn, Stabijs die hyper nerveus zijn en noem maar op..... Is dat dan ook géén geklets in de marge?
Die twee voorbeelden snap ik ook niet.
Afbeelding
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Paisley schreef:
mim schreef:

Die twee voorbeelden snap ik ook niet.
Dat snap ik.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Precies. Het is allemaal extreem en levert een verhoogd risico op hernia op. Het een is gewoon iets minder extreem dan het ander.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ach ja, ik heb voor het oog ook een hond die beter zou moeten zijn (meer pootlengte, niet grof of zwaarlijvig) maar qua gezondheid doet ze onder voor andere honden van haar ras. Wie zal het zeggen.
Qua functionaliteit is het voor de hond wel een stuk praktischer qua wendbaarheid om meer pootlengte te hebben.
Paisley
Zeer actief

Brindlecardi schreef:Ach ja, ik heb voor het oog ook een hond die beter zou moeten zijn (meer pootlengte, niet grof of zwaarlijvig)
Dat 'meer pootlengte' intrigeert me. Meer pootlengte dan wàt, dan een worm?
Ik vind het raar om eerst een ras uit te zoeken met extreem korte pootjes en dan op zoek te gaan naar een fokker die iets minder extreme extreem korte pootjes fokt.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Nanna schreef: Verder is er met een Teckel weinig mis. Het is één van de oudst wordende rashonden.
Nou het langst mogelijk niet dood gaan is ten eerste wat mij betreft al geen levensdoel op zich. Een lilliputter heeft ook een normale levensverwachting maar ik moet zeggen dat ik enorm blij ben dat ikzelf er niet 1 ben.
Nanna schreef:Nee hoor. Het is meer het vermijden van fokkers die op extreem korte pootjes fokken
Wat mij betreft doe je dat het beste door uit de buurt te blijven van teckels, corgi's, bassethounds en ander ingekort spul.

**Tekst aangepast door moderator. vethoekinfo**

Ik snap werkelijk de reden niet waarom mensen nog kiezen voor zo'n model op korte pootjes - binnen de rassen met normale anatomie is er toch keus zat?
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Paisley schreef:
Brindlecardi schreef:Ach ja, ik heb voor het oog ook een hond die beter zou moeten zijn (meer pootlengte, niet grof of zwaarlijvig)
Dat 'meer pootlengte' intrigeert me. Meer pootlengte dan wàt, dan een worm?
Ik vind het raar om eerst een ras uit te zoeken met extreem korte pootjes en dan op zoek te gaan naar een fokker die iets minder extreme extreem korte pootjes fokt.
Nou nou nou :wink:
Brindlecardi
Zeer actief

Muah ik laat de stabij's die sluipend over de grond gaan uit angst met hun fantastische bouw maar links liggen :cheer:

Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 25 aug 2017 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Brindlecardi
Zeer actief

Cleva schreef:Ik begrijp dat je het onprettig vindt om er zo bij gesleept te worden maar ik snap het punt wel.
Ik snap zelf ook niet zo goed waarom mensen verwachten dat het in functionele zin niet uitmaakt dat je hond een afwijkende bouw heeft.

Ik begrijp wel dat je dan nog steeds voor het ras kiest want het gaat natuurlijk niet alleen maar om optimale verhoudingen maar een tekkel blijft een tekkel en die is een gematigde vorm niet ineens gemiddeld. Ook een gematigde tekkel is gewoon misvormd.
Bullshit.
Omdat het nul reden heeft om mij er persoonlijk op die manier bij te halen, en nogmaals, het is geen bekend probleem van dwergrassen. Dus super fantastisch hoor dat ik er bij wordt gehaald met veteranen info waar blijkbaar drie kwart van het forum van smult ipv medeleven te hebben, echt, zo typisch..
Paisley
Zeer actief

Ah ik noem wat gevoelig liggende feiten en nu is het ineens een bash.
Waar is dat boerenverstand toch gebleven.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Paisley schreef:Ah ik noem wat gevoelig liggende feiten en nu is het ineens een bash.
Waar is dat boerenverstand toch gebleven.
Bij jou in Friesland. De echte klassieke boeren hebben inderdaad ook vaak weinig kaas gegeten van wat wel en niet sociaal normaal gedrag is. Het op deze manier misbruiken van een treurige situatie zonder een greintje menselijkheid bevestigd inderdaad dat dat boerenverstand bij jou ligt. Maar goed of dat nou een compliment is....
Ik vraag het nu ook rechtstreeks aan jou, gelieve de info uit de veteranenhoek te verwijderen.
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 25 aug 2017 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Paisley
Zeer actief

Brindlecardi schreef: Iets met veteranen hoek Paisley?
Dat maakt het wat mij betreft nog allemaal net een tandje vreemder. Maar ik hoop dat het je het idee kunt loslaten dat dit een persoonlijke aanval zou moeten zijn. Dat is het niet. Ik zit me alleen te verbijsteren dat t boerenverstand uitblijft dat het hebben van microledematen geen enkel probleem zou zijn. Ten einde raad ben ik het mijnenveld van het benoemen van voorbeelden belandt. My bad.

Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Ik weet niet of jouw boerenverstand het gaat begrijpen, maar het is veteranenhoek info
Nogmaals, svp, verwijderen.
Domor
Zeer actief

Het erbij halen van honden van de discussiepartner om je punt te maken is sowieso al niet fraai, nog los van dat het in de veteranenhoek stond, dat vergeet ik zelf ook wel eens te checken. Hun favoriete ras met wormen vergelijken omdat het de door jouw gewenste bouw niet heeft ronduit onbeschoft.
Paisley
Zeer actief

Medische geheimen. Nou sorry ik doe er gewoon niet aan mee. Precies het type achterkamertjespolitiek wat de hele ellende in stand houdt. Klusje voor de moderatoren, zal me wel een ban opleveren, prima.
Laatst gewijzigd door Paisley op 25 aug 2017 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Oh nee inderdaad, het benoemen van dat ene voorbeeld wat veteranenhoek info is, waar jij blijkbaar wel mijn berichten leest, maar het niet de moeite vindt ook maar iets te zeggen en dit vervolgens hier, oh zo toevallig, al lekkend gaat benoemen. Natuurlijk. Heel toevallig allemaal. Heel toevallig.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”